Lasien käyttö noloa?

15vee.

Olen 15-vuotias tyttö ja monet ystäväni ja ikäiseni tuntuvat kokevan lasien käytön noloksi. Jotkut jättävät lasinsa kokonaan kotiin eivätkä käytä niitä, jotkut eivät käytä lukulaseja lainkaan.

Itse luulen olevani lukulasien tarpeessa, aika silmälääkärille varattuna, enkä todellakaan pelkää lasien saantia tai luule niiden olevan nolot, jos niitä todella tarvitsee ja löytää itselleen sopivat sangat.

Onko se muka niin noloa?

Ihmettelen vain ;o

14

3103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiskä vm-75

Silmälasien käyttö ei todellakaan ole noloa. Sain ite ekat lasit 9-10v. Tyttäreni 8½ vuotiaana.Itse koin silloin,että ompas tää outoo kuinka kaikki reagoi ja vähän nolotti mennä kouluun. No ajat on muuttunut, vaikkakin en ole nytkään kuin 32v ja tyttäreni mielestä tosi cool. Olen laiha pitkätukkainen, blondi ja pukeutumiseltani nuorekas. Luulisin osaavani sanoa asiaan jotakin, koska tyttöni kaveritkin pitävät minusta vieläkin ja nyt he ovat 10-12 vuotiaita. Tyttö lopetti alkuun lukulasiensa pitämisen nolouden vuoksi. Nyt kun on aikaa vähän kulunut haetaan trendikkyyttä! En tarkoita tällä sitä, että lasit pitäisi vaihtaa ½ vuoden välein..vaan tyylikkäät ensi hakemalla ja olemalla trendikäs pitkään.(netistä löytyy halpoja lasien valmistajia). Monet tyttäreni kaverit kokeilee nykyisin laseja ja pohtii ääneen, että saiskohan näitä "arvoitta", jotta voisi välillä pitää muuten vaan.

• Äiskä vm-75, jälleen

Pyydän heti anteeksi! En tarkoittanut, että olemme hyvännäköisiä ihmisiä, mille sopii kaikki! Tyttäreni on pyöreähkö, sotkutukkainen ja muutenkin oman laatuinen pukeutumiseltaan. (minun mielestäni)Jokaisella lähtee kaikki omasta persoonasta ja hänellä kyllä lasit lisäsivät sitä omaa persoonaa. Sopii erittäin hyvin. Näinhän niitä lasia haetaan! Hän ei tosin niitä käytä kokoajan(lukulasit)Mutta kun haluaa "pukeutua" muulloin, niin silloin on kyllä lasit kovassa käytösssä. Ota mallia! Pukeutumiseen aikuisetkin hakee vahvuuksittomia laseja.

• 17-vuotiaana

Lasit ei ollu kovin vahvat, jotain -1.5. kaytin laseja ainoastaan koulussa tunneilla. Muuten ei niita tullu pidettya. nako huononi ja oli pakko kayttaa koko ajan. En kayttanyt laseja, koska en tykannyt niiden ulkonaosta. mitenkaan noloa ei lasien kaytto ei ollut.

Nykyaan pidan piilareita ja laseja silloin talloin.

• nykyinen lasiton

En usko että lasien käyttö on kenestäkään noloa. Silloin kun vielä jouduin laseja käyttämään, kyse oli siitä, että en tykännyt lasien ulkonäöstä koskaan (aivan sama millaiset sangat) enkä ylipäätään siitä minkänäköiseksi ne minut tekivät. Ei vaan kuuluneet mun persoonaani vaikka niitä ehdein käyttää liki 20 vuotta..

• ....
        nykyinen lasiton kirjoitti:

En usko että lasien käyttö on kenestäkään noloa. Silloin kun vielä jouduin laseja käyttämään, kyse oli siitä, että en tykännyt lasien ulkonäöstä koskaan (aivan sama millaiset sangat) enkä ylipäätään siitä minkänäköiseksi ne minut tekivät. Ei vaan kuuluneet mun persoonaani vaikka niitä ehdein käyttää liki 20 vuotta..

.. mutta kyllähän lasit vaikuttaa plajon ulkonäköön - hyvässä tai pahassa. Sikäli on aivan ymmärrettävää, että kaikki eivät halua laseja käyttää. Oikean silmälasikehysten valinta ei ole niitä helpoimpia. Joissain tapauksissa saattaa tyyliin sopivien silmälasikehysten löytäminen olla jopa mahdotonta. Mutta jos viihdytty laseissanne, käyttäkää niitä rohkeasti, ei siinä mitään noloa ole!

• Riikka E

Ei se ole yhtään noloa! Ole iloinen, kun näkösi ole yhtään tuon huonompi!

Itseäni lasit nolotti 12-13-vuotiaana kovastikin, mutta se johtui siitä, että linssit oli yli sentin paksuiset... Eli kun näkö huononi yhtäkkiä, oli seuraavien lasien hankintakin järkytys. Sitä paksuutta ei voinut kukaan olla huomaamatta! (Tiedän kyllä joitakin, joilla on vielä huonompi näkö.)

Onneksi ymmärsin myöhemmin hankkia mahdollisimman ohuiksi hiotut linssit, ja kyllähän nykytekniikalla saadaan huonoonkin näköön hyvännäköisiä kakkuloita. Nyt, kun silmät on leikattu enkä tarvitse enää silmälaseja, olisi oikeastaan kivaa hankkia lasit pelkän ulkonäön takia! Kehysten valitseminen optikkoliikkeessä oli kivaa!! :)

• likinäköinen mies

Mielestäni lasien käyttö on monessa tapauksessa "noloa". Lasit näyttävät usein rumilta ja typeriltä.

Missään tapauksessa en halua loukata ketään rillipäätä, mutta asia mielestäni nyt on vain näin. Itsekin olen likinäköinen, mutta käytän julkisesti aina piilareita.

• marko86**

Itse käytin 4 vuotta rillejä, kahdet lasit ollut tuona aikana, molemmat osoittautuneet loppupeleissä enemmän tai vähemmän rumiksi, vaikka eivät siltä liikkeessä näyttäneetkään. Liikkeessä ei myöskään näe sitä pullonpohja-efektiä mikä varsinkin vahvoihin laseihin tulee väistämättä. Tänään hommasin piilolinssit, koin ERITTÄIN SUUREN helpotuksen ja ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen näyttäväni hyvältä ihmisten ilmoilla.

Maailma on pinnallinen, mutta niin olen minäkin. Ulkonäöllä on väliä, halusi tai ei. Ensinäkin rillien on oltava todella tyylikkäät, jotta sinua ei miellettäisi nörtiksi. Nörtin maine haittaa nuoren seksuaalista kehitystä aika pahasti. Tästä minulla on valitettavan hyvää kokemusta. Lisäksi rilleissä on muutama muukin huono puoli. Tässä joitakin niistä: kuukausien myötä ne alkavat usein painaa ikävästi pääsi jotain kohtaa, elleivät ole ultrakevyet. Tosin kehyksettömät rillit eivät pakosti ole niin hienot ja linssien reunat peilaavat valoa ainakin kuudentoista kilometrin päähän. Lisäksi rillit voivat tippua tai vioittua urheillessa, huurustuvat hikoillessa, tai huurustuvat viimeistään aina silloin kun menet kylmästä tilasta lämpimään, ja silloin niillä ei näe hetkeen juuri mitään. Ne likaantuvat, joten puhdista ne aina parin päivän välein laimealla saippualiuoksella. Jos niihin on aivan pakko koskea ilman pesuliuosta, pidä lompakossasi aina putipuhdas mikrokuituliina jolla pyyhkiä lasejasi. Muista myös pitää rillikotelo aina mukana kun menet johonkin, koska ne voi joutua ottamaan pois syystä jos toisestakin. Ne mm. häiritsevät enemmän tai vähemmän suutelemista, saati sitten jotain astetta villimpää seksuaalista toimintaa, jossa niitä ei kertakaikkiaan halua käyttää. Tosin tällöin näkö huononee, mutta noh, kaikkea ei voi saada, ainakaan rillien käyttäjät. :D Lasit eivät näytä hyvältä jokaisen kampauksen kanssa. Jokaiselle kampaukselle olisikin hyvä olla omat lasit, mutta tähän harvoilla on varaa, sillä hyvät lasit maksavat yleensä yli 300-400 euroa. Lisäksi rillien myötä aurinko- ja uimalasivalikoimasi kapenee erittäin dramaattisesti. Ja ota lompakko mukaan kun menet ostamaan niitä laseja vahvuuksilla. ;D

Tosin tarpeeksi epäonnistunut rillivalinta toimii tehokkaana ihmissuodattimena: Jos pidät rillejä, voit olla lähes varma että pinnalliset muoti-ihmiset eivät tule juttelemaan sinulle. Saat seuraasi ehkä chatin kautta jotain rauhallisia kumppaneita, jotka eivät ulkonäöstä niin piittaa, vaikka tosin sisimmässään toivoisivat että et käyttäisi rillejä.

Tosin joillekin rillit sopivatkin. Mutta optikkoliikkeessä on lähes mahdoton sanoa, onko tietyt lasit hyvännäköiset läpi aikojen ja tyylien tai alkavatko ne painaa ajan myötä jostain kohdasta ikävästi. Onnistunut rillivalinta tuokin mukanaan enää mainitsemani väistämättömät lasien käytön miinuspuolet. :D

Tai sitten:

Osta piilarit. Netistä halvimmillaan hoitojuttuineen noin 150 euroa vuosi (tulee monesti halvemmaksi kuin hyvät lasit) ja elä niin kuin tähänkin asti! Tosin niiden huono puoli on se, että niiden asettaminen vaatii yleensä peilin, ja vie aikaa enemmän kuin silmälasien laitto. Lisäksi halvimmiksi tulevia pitkäkestoisia linssejä joutuu huoltamaan hieman päivittäin, mutta ne on mielestäni melko pieniä haittoja yllämainittuihin nähden. :D Itse ostaisin piilarit vaikka niiden käyttö maksaisi paljon enemmänkin kuin lasien. Tosin tarpeeksi korkean hintatason myötä alkaisin harkitsemaan jo laserleikkausta. Minulta voit kysyä mitä vaan. osoitteeni on [email protected]

Onnea valintoihin. =)

• marko86**

en kyllä sittenkään lähtisi sanomaan mitä rauhalliset chat-ihmiset ajattelvat. muutoin pysyn sanojeni takana ;D

• marko86**

itse olen niin herkkä huomaamaan kaikki epämukavuudet, että esim. kuulonsuojainten käyttö tai muiden isojen kuulokkeiden käyttö on huomattavasti epämielekkäämpää rillit päässä. Tämä korostuu varsinkin paksusankaisilla rilleillä. Lisäksi joskus ihmisen tarvitsee kurkkia sivuille. Tämähän ei onnistu moneltakaan rillien käyttäjältä, sillä kaikki näkemäni kehykset loppuvat aikaisemmin kuin se piste, johon ihmisellä on joskus tarve kurkistaa (kenties salaa) kääntämättä päätään.

Mieti siis erittäin tarkkaan omia motiivejasi, jos haluat ostaa rillit. Jos haluat olla rillipää, mutta kuitenkin välttää rillienkäytön haittapuolet, osta piilarit ja osta myös rillit, mutta ilman vahvuuksia, jolloin voit laittaa ne aina koteloon kun haluat. Jos ehdit jo hommata rillit, mieti silti. Itse lähdin eilen siitä, että sanoin optikkoliikkeen tädille että haluan piilarit. Tänään käytin piilareita ensimmäistä kertaa.

• 15vee.
        marko86** kirjoitti:

itse olen niin herkkä huomaamaan kaikki epämukavuudet, että esim. kuulonsuojainten käyttö tai muiden isojen kuulokkeiden käyttö on huomattavasti epämielekkäämpää rillit päässä. Tämä korostuu varsinkin paksusankaisilla rilleillä. Lisäksi joskus ihmisen tarvitsee kurkkia sivuille. Tämähän ei onnistu moneltakaan rillien käyttäjältä, sillä kaikki näkemäni kehykset loppuvat aikaisemmin kuin se piste, johon ihmisellä on joskus tarve kurkistaa (kenties salaa) kääntämättä päätään.

Mieti siis erittäin tarkkaan omia motiivejasi, jos haluat ostaa rillit. Jos haluat olla rillipää, mutta kuitenkin välttää rillienkäytön haittapuolet, osta piilarit ja osta myös rillit, mutta ilman vahvuuksia, jolloin voit laittaa ne aina koteloon kun haluat. Jos ehdit jo hommata rillit, mieti silti. Itse lähdin eilen siitä, että sanoin optikkoliikkeen tädille että haluan piilarit. Tänään käytin piilareita ensimmäistä kertaa.

Viestisi olivat pitkiä ja hyvin "avartavia", kiitos siitä :D

Aikani silmälääkärille peruuntui, enkä ole vielä päässyt siellä käymään, mutta ovatko nuo kaikki marko86** mainitsemat haitat myös LUKULASEISSA? Esim. että lasit alkavat painaa jotakin kohtaa päässä ym? ;s
        Olen varma että muuten näköni on hyvä, ainoastaan lukiessa vaivaa.
        Voiko piilareita käyttää lukulasien sijaan? Luulen kuitenkin mielummin haluavani rillit, koska niitä ei kuitenkaan tule käytettyä jatkuvasti.

• piilarimies
        marko86** kirjoitti:

Onnea piilarien johdosta, olet tehnyt hyvän valinnan. Itselläni elämä ainakin muuttui aikanaan täysin kun rupesin käyttämään piilareita. Itsevarmuuteni nousi rajusti ja siitä alkoi sellainen nousukierre kaikessa sosiaalisessa elämässäni. Rillit päässä paitsi että näytti nörtiltä, niin ehkä myös oli oikeastikin hieman nörtti (heikentävä vaikutus itsetuntoon jne.) Kirjoituksessasi mainitut rillien haittapuolet ovat täyttä totta - valitettavasti.

• piilarimies
        15vee. kirjoitti:

Viestisi olivat pitkiä ja hyvin "avartavia", kiitos siitä :D

Aikani silmälääkärille peruuntui, enkä ole vielä päässyt siellä käymään, mutta ovatko nuo kaikki marko86** mainitsemat haitat myös LUKULASEISSA? Esim. että lasit alkavat painaa jotakin kohtaa päässä ym? ;s
        Olen varma että muuten näköni on hyvä, ainoastaan lukiessa vaivaa.
        Voiko piilareita käyttää lukulasien sijaan? Luulen kuitenkin mielummin haluavani rillit, koska niitä ei kuitenkaan tule käytettyä jatkuvasti.

Jo todella ovat kysymyksessä LUKUlasit eli siis näet huonosti lähelle, piilarit eivät ole aivan yhtä pakolliset kuin likinäköisillä (=ihmisillä, jotka näkevät huonosti kauas).

Monet sinun ikäisesi nimittäin kutsuvat virheellisesti lukulaseiksi kaukolaseja.

• Superstar 76

Mä rehasin baarista kerran kotiin yhen emännän, joka oli jättänyt rillit kotiin ja se oli sokee, kun lepakko ilman niitä. Kun tajusin, kuinka sokee se on, niin ihmetykseni hävisi, että miten kelpasin niin kauniille naiselle. Se olikin varmaan valinnut mut pelkän hajun perusteella. Mun mielestä se oli kyllä aika nolo flikka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe