AA kokouksesta

saima!!

Millainen on aa:n perinne palaveri? Ketkä sinne saa mennä ja miten se eroaa tavallisesta kokouksesta?

41

6165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sAAmari

      on ihan tavallinen kokous, jonka teemana on askeleen sijaan jokin AA:n 12 perinteestä.

      Jokainen AA-ryhmä on itsenäinen ja siksi myös perinnepalaverien määrä vaihtelee. Monissa tuntemissani ryhmissä on käytäntönä pitää yksi perinnepalaveri kuukaudessa niin, että esimerkiksi kesäkuussa pidetään kuudenteen perinteen palaveri. Joissakin ryhmissä perinnepalavereita ei ehkä pidetä lainkaan, joissakin ehkä useamminkin.

      Perinnepalaveri ei siis eroaa mitenkään muuten tavallisesta kokouksesta kuin aiheensa puolesta. Jos ryhmä on avoin, sinne saa mennä kuka tahansa. Jos se on suljettu, se on tarkoitettu vain alkoholisteille.

      Perinnepalaveriin osallistuakseen ei tarvitse tietää tai tuntea perinteitä, siellähän niistä kuulee lisää ja oppii vähitellen ymmärtämään niiden merkityksen AA:lle. Perinteet määrittelevät AA:n suhtautumisen esimerkiksi rahaan, sanomansaattoon, yhteistyöhön muiden tahojen kanssa jne. Itse ymmärrän ne niin, että ne kertovat mikä ryhmästä tekee nimenomaan AA-ryhmän.

      Eli rohkeasti vaan mukaan myös perinnepalavereihin, saima!

      • Tarkkiss

        Saamari kirjoitti:
        "Jos ryhmä on avoin, sinne saa mennä kuka tahansa. Jos se on suljettu, se on tarkoitettu vain alkoholisteille."

        Saamari lienee tarkoittavan, kun kirjoittaa: "ryhmä on avoin", AA-ryhmän järjestämää avointa kokousta.
        Kun hän kirjoittaa: "suljettu", hän lienee tarkoittavan AA-ryhmän järjestämää suljettua kokousta.

        Nimittäin AA ei tunne sanontaa "avoin ryhmä" tai "suljettu ryhmä". Ne ovat suomalaisen, ns. "perinteisen AA:n" toimintaa. (Suomalaiset ovat tehneet AA-perinteistä omia tulkintoja, joilla ei juuri ole tekemistä AA:n perinteiden kanssa.)

        Suljettuihin kokouksiin osallistuminen on tavanomaista AA-jäsenten kotiryhmänsä kokouksiin osallistumista.

        AA-jäseneksi edellytys (III Perinne) on "halu lopettaa juominen. Ja se on ainoa vaatimus.
        Maailmalla usein suljettuihin kokouksiin osallistuu myös ei-alkoholisteja. Riippuen kunkin ryhmän omasta ryhmäomastatunnosta.


      • sAAmari
        Tarkkiss kirjoitti:

        Saamari kirjoitti:
        "Jos ryhmä on avoin, sinne saa mennä kuka tahansa. Jos se on suljettu, se on tarkoitettu vain alkoholisteille."

        Saamari lienee tarkoittavan, kun kirjoittaa: "ryhmä on avoin", AA-ryhmän järjestämää avointa kokousta.
        Kun hän kirjoittaa: "suljettu", hän lienee tarkoittavan AA-ryhmän järjestämää suljettua kokousta.

        Nimittäin AA ei tunne sanontaa "avoin ryhmä" tai "suljettu ryhmä". Ne ovat suomalaisen, ns. "perinteisen AA:n" toimintaa. (Suomalaiset ovat tehneet AA-perinteistä omia tulkintoja, joilla ei juuri ole tekemistä AA:n perinteiden kanssa.)

        Suljettuihin kokouksiin osallistuminen on tavanomaista AA-jäsenten kotiryhmänsä kokouksiin osallistumista.

        AA-jäseneksi edellytys (III Perinne) on "halu lopettaa juominen. Ja se on ainoa vaatimus.
        Maailmalla usein suljettuihin kokouksiin osallistuu myös ei-alkoholisteja. Riippuen kunkin ryhmän omasta ryhmäomastatunnosta.

        nimenomaan noin piti lukea.

        Yleensä vältän käyttämästä sanontaa "menna ryhmään" ja pyrin puhumaan sen sijaan menemisestä palaveriin/kokoukseen, mutta kun on sama pää kesät-talvet niin aika ajoin tulee kirjoitettua mitä sattuu. Kiitos korjauksesta.


      • gverettde

        Kaksitoista perinnettä suojelee ryhmää ja kaksitoista askelta suojelee itse alkoholistia.


    • exmpv:n kirjoituksen hänen valheellisen kirjoituksen takia. Meinaatko tosissasi että jos ja kun esim. Ruotsin puolelta tulee ryhmään Ruotsin AA:n jäsen niin emme päästä häntä sisälle :) Kotiryhmässänikin käy varsinkin näin kesäisin esim Ruotsissa asuvia ja Ruotsin kansalaisuuden omaavia ihmisiä eli ts. Ruotsin AA:n jäseniä, kyllä he saavat tulla aivan vapaasti ryhmäämme.

      • jäsenvapaa

        AA:n suljettuun palaveriin saa mennä kuka tahansa, jolle alkoholi on muodostunut ongelmaksi. Ei tarvita mitään jäsenyyksiä.


      • AA:ssa käynyt
        jäsenvapaa kirjoitti:

        AA:n suljettuun palaveriin saa mennä kuka tahansa, jolle alkoholi on muodostunut ongelmaksi. Ei tarvita mitään jäsenyyksiä.

        ei ole koskaan avoin palaveri.


    • saima!!

      Olen kuullut, että AA:ssa pitää opiskella ja noudattaa AA ohjelmaa jotta pysyy raittina. "Tehdä askelia" sanovat.

      Sitten olen kuullut, että ohjelmaa ei ole pakko noudattaa. Että riittäisi kun haluaa olla ilman viinaa. Että toipuminen tapahtuu ryhmässä vaan kuuntelemalla ja halutessaan puhumalla.

      Kumpi käsitys on oikea?

      • Absolutisti kauan......

        Lyhyesti:AA:ssa ei ole mitään vaatimuksia!Ainoa ehto on vilpitön halu lopettaa juominen(3.perinne)
        AA:ssa jokainen on vastuussa vain itsestään,joten ei mikään ole pakollista,vaan kaikki on vapaa-ehtoista.Aa:ssa on mahdollisuus toipua ja viettää alkoholitonta elämää.
        Jokainen ottaa vastuun omasta elämästään,mutta joku toinen/toiset voivat "tukea"henkisesti raittiuden tiellä.Lopullisen ratkaisun tekee asianomainen aina ja yksin.


      • sAAmari

        ja tee ihan siten, mikä sinusta hyvältä tuntuu.

        Jokainen meistä voi jakaa vain omaa kokemustaan, ei kertoa toisille mikä on oikein ja mikä väärin. Minä tarvitsen AA-ohjelmaa ja olen saanut raittiuteni sen avulla. Palavereissa käyn saattaakseni sanomaa ja kuuntelemassa muiden toipumiskokemuksia sekä säilyttääkseni yhteyden AA-yhteisöön.

        Valinta on kuitenkin täysin omani, ja sinulla on vapaus tehdä oma valintasi.


      • exmpv
        sAAmari kirjoitti:

        ja tee ihan siten, mikä sinusta hyvältä tuntuu.

        Jokainen meistä voi jakaa vain omaa kokemustaan, ei kertoa toisille mikä on oikein ja mikä väärin. Minä tarvitsen AA-ohjelmaa ja olen saanut raittiuteni sen avulla. Palavereissa käyn saattaakseni sanomaa ja kuuntelemassa muiden toipumiskokemuksia sekä säilyttääkseni yhteyden AA-yhteisöön.

        Valinta on kuitenkin täysin omani, ja sinulla on vapaus tehdä oma valintasi.

        Niin teenkin. Minäkin olen saanut raittiuteni AA:n avulla ja siitä kiitollisena jaksan täällä porskuttaa. Olen saanut tätäkin kautta ihania kontakteja nimenomaan naisalkoholisteihin. Olen myös saanut auttaa useita alulle erilaisiin hoitoihin. Jotkut ovat raitistuneet, eivät kaikki. Olen niin paljon reisussa, etten voi ryhtyä aidosti kummiksi. Se vaatii niin voimakasta sitoutumista ja tavattoman kiinteätä yhteyttä varsinkin alussa, etten voi tilanteeni takia siihen ryhtyä. Oma raittiuteni säilyy voidessani auttaa vielä kärsiviä alkoholisteja. Ei mahda mitään, jos se jotakuta harmittaa. Niin kuin sanot, yhdelle sopii yksi tapa, toiselle toinen. Tiedän, että ärsytän monia, mutta tämmöisen luoja on minusta luonut ja AA muokannut. Otan heti käyttööni, jos keksin paremman tavan toipua ja toimia.


      • exmpv
        sAAmari kirjoitti:

        ja tee ihan siten, mikä sinusta hyvältä tuntuu.

        Jokainen meistä voi jakaa vain omaa kokemustaan, ei kertoa toisille mikä on oikein ja mikä väärin. Minä tarvitsen AA-ohjelmaa ja olen saanut raittiuteni sen avulla. Palavereissa käyn saattaakseni sanomaa ja kuuntelemassa muiden toipumiskokemuksia sekä säilyttääkseni yhteyden AA-yhteisöön.

        Valinta on kuitenkin täysin omani, ja sinulla on vapaus tehdä oma valintasi.

        Neuvosi on erinomainen ja ainoa oikea. Sitä minäkin yritän viestittää ja niin teenkin.


      • näemmä
        exmpv kirjoitti:

        Niin teenkin. Minäkin olen saanut raittiuteni AA:n avulla ja siitä kiitollisena jaksan täällä porskuttaa. Olen saanut tätäkin kautta ihania kontakteja nimenomaan naisalkoholisteihin. Olen myös saanut auttaa useita alulle erilaisiin hoitoihin. Jotkut ovat raitistuneet, eivät kaikki. Olen niin paljon reisussa, etten voi ryhtyä aidosti kummiksi. Se vaatii niin voimakasta sitoutumista ja tavattoman kiinteätä yhteyttä varsinkin alussa, etten voi tilanteeni takia siihen ryhtyä. Oma raittiuteni säilyy voidessani auttaa vielä kärsiviä alkoholisteja. Ei mahda mitään, jos se jotakuta harmittaa. Niin kuin sanot, yhdelle sopii yksi tapa, toiselle toinen. Tiedän, että ärsytän monia, mutta tämmöisen luoja on minusta luonut ja AA muokannut. Otan heti käyttööni, jos keksin paremman tavan toipua ja toimia.

        olet aloittanut kirjoittelun palstoille. Nopeaa on ollut toimintasi. Jääkö aikaa levolle?


      • luulet
        exmpv kirjoitti:

        Neuvosi on erinomainen ja ainoa oikea. Sitä minäkin yritän viestittää ja niin teenkin.

        paljonko tämänkin illan viestisi täällä palstalla auttavat vielä hädässä olevaa lähimmäistäsi, uskallan epäillä ettei paljoakaan.


      • ex-Jasu

        On kai aivan sama millä keinoin ihminen raitistuu, kunhan vaan se entinen juoppo ei enää nostele hänessä päätään.
        Usein juomisen lopettanut alkoholisti jatkaa elämäänsä samalla tapaa kuin ennenkin, ajatellen ja toimien kuten juodessa, mutta henki vaan ei enää haise viinalle. Tällainen "kuiva-juoppo" terrorisoi perhettään kaikkein pahimmalla mahdollisella tavalla, kun ennestäänkin jo syyllisyyttä kantavia läheisiä syyllistetään vielä lisää retkahtamisen pelolla.
        Siksi raitistuminen edellyttää alkoholistilta aina henkistä kasvua ja itsensä kehittämistä, eli sen vanhan juopon hautaamista

        Jokainen juomisen lopettanut alkoholisti yrittää aluksi "unohtaa" ja haudata käsittelemättöminä omat sikailunsa ja muut juomisensa seuraukset. Näissä "luurangoissa" on sitten se vaara, että ne raittiuden heikkona hetkenä astuvat esiin kummittelemaan ja vaatimaan juomisen aloittamista uudelleen, eli aikaansaavat retkahtamisen.
        Siksi raitistuneen alkoholistin täytyykin käsitellä nuo menneet ja opetella elämään oman menneisyytensä kanssa.
        Itselle pitää pystyä antamaan anteeksi.
        Tämäkin vaatii raitistuneelta alkoholistilta luonteen muutosta ja kehittymistä.

        Se entinen juoppo rakensi oman minäkuvansa valheelle, samoin kuin kaikki juopon eri toiminnot perustuivat enempi tai vähempi valheelle.
        Näiden tärkeiden seikkojen perustaminen rehellisyyteen vaatii myös itsetutkiskelua ja ihmisenä kasvamista.

        Tässä prosessissa, oman juomishistoriansa rehellisessä kohtaamisessa ja sen käsittelyssä, sekä uuden vastuuntuntoisen ihmisen kasvattamisessa tuo AA:n ohjelma on hyvä.
        Jokainen voi sitä toteuttaa ajan kanssa ja kuten itselle sopii, ei kai siinä ole mitään yksiselitteisiä vaatimuksia.
        Tavoitteena olisi se, että voisit katsoa läheisiäsi silmiin, ja jopa puhua heidän kanssaan ajasta kun vielä joit ja tehdä sen ilman katkeruutta tai kaunaa.

        Tällainen itsetutkiskelu ja vertaistukiterapia olisi korvaamattoman arvokasta kaikille ihmisille,
        mutta meille rairistuneille alkoholisteille se on suorastaan elinehto.


      • exmpv
        näemmä kirjoitti:

        olet aloittanut kirjoittelun palstoille. Nopeaa on ollut toimintasi. Jääkö aikaa levolle?

        Suomessa minulla on todellakin paremmin aikaa kuin maailmalla. Kyllä nukun joka yö 5-6 tuntia ja olen tehnyt niin jo lukioajoista lähtien. Nyt vanhempana otan lisäksi noin tunnin päivänokoset. Olen kirjotellut näille palstoille useilla nimimerkeillä. Aikaisemmat ovat toki paljon varhaisemmalta ajalta kuin mainitsemasi. Kirjoittelen myös webalcoholic sivuille. Sen lisäksi kirjoittelen kansainvälisille AA palstoille ja sielläkin käytän erinimimerkkiä. Kieltämättä suomeksi on kaikkein hauskinta sekä kirjoittaa että palaveerata. Työkieleni ovat muita kieliä ja siksi haluan käyttää tätä kieltä aina kun siihen on mahdollisuus.


      • exmpv
        luulet kirjoitti:

        paljonko tämänkin illan viestisi täällä palstalla auttavat vielä hädässä olevaa lähimmäistäsi, uskallan epäillä ettei paljoakaan.

        Saatat olla oikeassa, mutta ei sen tarvitsekaan auttaa paljon. Jo se, että sinä luet ja minä kirjoitan auttaa minua. Minun hyvinvointini ei luonnollisesti merkitse sinulle mitään, mutta minulle ja minun läheisilleni se on merkityksellistä. Itse olen itselleni paljonkin arvoinen. Saan täältä myös silloin tällöin aivan ihania ystäviä, joiden kanssa tapaamme nimenomaan heidän toivomuksestaan. Ei tällä kirjoittella sen suurempaa merkitystä liene.
        Jotkut ilmoittavat täällä, että raitis päivä tänään. Mitä se hyödyttää? Minulle on ihan luonnollista, että tänään on raitis päivä. Ei minua silti häiritse, jos toisten pitää siitä päivittäin mainita. Ei kai siitä mitään haittaakaan liene. Tunnistan ne viesit jo päältä enkä edes viitsi aukaista sitä ketjua.


      • perusteella
        exmpv kirjoitti:

        Niin teenkin. Minäkin olen saanut raittiuteni AA:n avulla ja siitä kiitollisena jaksan täällä porskuttaa. Olen saanut tätäkin kautta ihania kontakteja nimenomaan naisalkoholisteihin. Olen myös saanut auttaa useita alulle erilaisiin hoitoihin. Jotkut ovat raitistuneet, eivät kaikki. Olen niin paljon reisussa, etten voi ryhtyä aidosti kummiksi. Se vaatii niin voimakasta sitoutumista ja tavattoman kiinteätä yhteyttä varsinkin alussa, etten voi tilanteeni takia siihen ryhtyä. Oma raittiuteni säilyy voidessani auttaa vielä kärsiviä alkoholisteja. Ei mahda mitään, jos se jotakuta harmittaa. Niin kuin sanot, yhdelle sopii yksi tapa, toiselle toinen. Tiedän, että ärsytän monia, mutta tämmöisen luoja on minusta luonut ja AA muokannut. Otan heti käyttööni, jos keksin paremman tavan toipua ja toimia.

        mitä olet näille palstoille kirjoittanut ei voi uskoa että olet ollut raittiina liki 20 vuotta.
        Kirjoituksistasi voisi arvioida raittiutesi kestoksi korkeintaan 3-4 vuotta. Joistakin kirjoituksistasi paistaa lapsellinen uhma.
        Sinun olisi hyvä tietää ettei alkoholisti raitistu tyrkyttämällä. Sitä sinä teet hyvin monessa viestissäsi.


      • niin monta

        mieltä kuin on ihmistä. Etpä menetä mitään, jos käyt muutamissa ryhmien kokouksissa katsomassa ja kuuntelemassa. Voit pyytää sieltä ilmaiseksi jaettavia kirjasia tai ostaa vaikka teoksen Nimettömät Alkoholistit. Rohkeasti vaan!


      • joku muu
        exmpv kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa, mutta ei sen tarvitsekaan auttaa paljon. Jo se, että sinä luet ja minä kirjoitan auttaa minua. Minun hyvinvointini ei luonnollisesti merkitse sinulle mitään, mutta minulle ja minun läheisilleni se on merkityksellistä. Itse olen itselleni paljonkin arvoinen. Saan täältä myös silloin tällöin aivan ihania ystäviä, joiden kanssa tapaamme nimenomaan heidän toivomuksestaan. Ei tällä kirjoittella sen suurempaa merkitystä liene.
        Jotkut ilmoittavat täällä, että raitis päivä tänään. Mitä se hyödyttää? Minulle on ihan luonnollista, että tänään on raitis päivä. Ei minua silti häiritse, jos toisten pitää siitä päivittäin mainita. Ei kai siitä mitään haittaakaan liene. Tunnistan ne viesit jo päältä enkä edes viitsi aukaista sitä ketjua.

        Olen kuullut, että on erilaisia AA ryhmiä. On ns. Isokirjaryhmiä joissa luetaan Nimettömät Alkoholistit kirjaa ja raitistuminen perustuu siihen. Sitten on ryhmiä, joissa kerrotaan vanhoja ryyppyjuttuja aina viinakorttiajoista ja valitetaan kurjuutta ja ollaan katkeria. Ovat tavallaan hampaat irvessä raittiita kuten anonyymiystäväni kertoi. Hänen mukaansa noilla jälkimmäisillä menee kokonaisuudessaan heikosti ja se on pikkuhiljaa kuoleva suuntaus. Sen sijaan noita Isokirjaryhmiä nousee kuin sieniä sateella ja toipumisprosentti on korkea. Onko noin? Onko sulla kokemusta exmpv (mulla ei)?


      • exmpv
        joku muu kirjoitti:

        Olen kuullut, että on erilaisia AA ryhmiä. On ns. Isokirjaryhmiä joissa luetaan Nimettömät Alkoholistit kirjaa ja raitistuminen perustuu siihen. Sitten on ryhmiä, joissa kerrotaan vanhoja ryyppyjuttuja aina viinakorttiajoista ja valitetaan kurjuutta ja ollaan katkeria. Ovat tavallaan hampaat irvessä raittiita kuten anonyymiystäväni kertoi. Hänen mukaansa noilla jälkimmäisillä menee kokonaisuudessaan heikosti ja se on pikkuhiljaa kuoleva suuntaus. Sen sijaan noita Isokirjaryhmiä nousee kuin sieniä sateella ja toipumisprosentti on korkea. Onko noin? Onko sulla kokemusta exmpv (mulla ei)?

        Kokemusta on ja osittain kertomasi pitää paikkansa, mutta vain osittain. Ei voi sanoa, että toiset ovat vain yhdenlaisia ja toiset vain toisenlaisia. Se on vähän niinkuin sanoisi, että kaikki suomalaiset miehet ovat juoppoja. Kummassakin yhteisössä löytyy samoja elementtejä. En ole Suomessa ollut Big Book meetingissä (Iso Kirja), mutta monessa muussa maassa olen ja ne ovat tosi hienoja palavereita.
        Maailmalla on paljon erityyppisiä palavereita ja silti ryhmät lukeutuvat maansa AA:han. On Big Book (Iso Kirja), 12 Steps (12 Askelta), 12 Tradition (12 Perinnettä), speaker's (puhujan, alustajan), Topic (teema, aihe), Beginners (Tulokkaat) jne kokouksia. Se on ihan mielenkiintoinen malli. Sen sijaan, että ryhmällä olisi joku keksitty nimi niinkuin meillä, jo ryhmän nimi kertoo minkä tyyppinen sen sisältö on. Eräs selkeä ero on, että siellä yleensä palaverin kesto on 1-1,5 tuntia. Meillä 2-3 tuntia. Maailmalla korkostetaan kummisuhdetta ja henkilökohtaisten asioiden käsittelyä kahden kesken. Palavereissa käsitellaan puheena olevaa aihetta ja aiheen merkitystä minulle. Harvoin kuulee kampiakselista tai vanhoja juopottelujuttuja.
        Lukeudun perinteiseen Suomen AA:han, mutta tänä keväänä olen alkanut käymään Anonyymeissä. Lyhyen kokemukseni perusteella näyttää siltä, että Anonyymit toimivat enemmän kansainvälisen AA:n tavoin. Sillä perusteella kirjoituksesi pitää suurinpiirtein paikkansa.


      • askelia-tehnyt

        näistä on jokaisella oma mielipiteensä. itse en mitään askelia ole tehnyt, mutta tykkään käydä aa:ssa.


    • AA:ssa käynyt

      ihan niin kuin ite haluat. Ei sinun ole pakko mennä mihinkään kokoukseen ottamaan mitään hengellisiä oppeja niskaasi. Itsekin olen ollut jo kolme vuotta raittiina ilman AA:n oppeja. Olin heidän mielestän sammuttanut ''tulipaloni'' väärin enkä ollut ottanut korkeinta voimaa toipumiseeni. Onpahan nyt ainakin yksi korkein voima vapaana, jos joku tarvitsee, minä en.
      Enpä enää jaksa vääntää ihmisten kanssa miten tulisi olla raittiina. Mieluummin olen omin päin. Minulle raittius merkitsee myös tupakan ja lääkkeiden kieltämistä koska en niitä tarvitse.

      • samma

        mieltä ei mitään enään, mutta kyllä aa:n ohjeet ovat täyttä asiaa. on ohje moneen asiaan, kun sisäistää ne on helpompi elää. vaikka en käy aassa voin vain kiittää raittiudestani aata ja sen ohjeita. sieltä auttajat tulivat minun ymmärtäväkseni. monissa paikoissa kävin siellä viisaus. siellä pyyttettömät auttajat. oikein oivaltajat. asiaa. olen saanut elämän.


      • Absolutisti kauan.....
        samma kirjoitti:

        mieltä ei mitään enään, mutta kyllä aa:n ohjeet ovat täyttä asiaa. on ohje moneen asiaan, kun sisäistää ne on helpompi elää. vaikka en käy aassa voin vain kiittää raittiudestani aata ja sen ohjeita. sieltä auttajat tulivat minun ymmärtäväkseni. monissa paikoissa kävin siellä viisaus. siellä pyyttettömät auttajat. oikein oivaltajat. asiaa. olen saanut elämän.

        Minut tuomittiin huonoksi AA-laiseksi,kun jätin ryhmät 5-vuoden tallaamisen jälkeen!!!!!Kaikesta huolimatta olen saanut elää raittiina AA:n "oppien mukaan."Surkuhupaisaa vielä,kun jälkeen päin puhuivat,että en ole edes alkoholisti,vaikka on surffit ja alkoholistilat,katkaisulaitokset tuttuja paikkoja.Kun pääsin AA:han,niin ei ollut "omaisuuttakaan"kuin 2 muovipussia vaatteita.Muuta ei katkeruus paina sisintäni,koska ymmärrän asian siten,että ei ole luurankoja kaapeissani.Asiat ovat samat,olinpa missäpäin maailmaa tahansa.
        Hyvää juhannusta jokaiselle palstalla kävijälle!!!!!


      • exmpv
        Absolutisti kauan..... kirjoitti:

        Minut tuomittiin huonoksi AA-laiseksi,kun jätin ryhmät 5-vuoden tallaamisen jälkeen!!!!!Kaikesta huolimatta olen saanut elää raittiina AA:n "oppien mukaan."Surkuhupaisaa vielä,kun jälkeen päin puhuivat,että en ole edes alkoholisti,vaikka on surffit ja alkoholistilat,katkaisulaitokset tuttuja paikkoja.Kun pääsin AA:han,niin ei ollut "omaisuuttakaan"kuin 2 muovipussia vaatteita.Muuta ei katkeruus paina sisintäni,koska ymmärrän asian siten,että ei ole luurankoja kaapeissani.Asiat ovat samat,olinpa missäpäin maailmaa tahansa.
        Hyvää juhannusta jokaiselle palstalla kävijälle!!!!!

        Meillä AA:ssa ei perintieden mukaan tule tuomita ketään, mutta koska olemme vain ihmisiä ja heikkoja sellaisia, niin sitä sattuu ja tapahtuu. Jostakin kumman syystä meidän on helpompi tökkiä kuin iloita toistemme puolesta. Se on jossakin syvällä suomalaisissa juurissamme. Oli ilo lukea sinun positiivinen viestisi.


    • toipuminen

      saanut minussa aikaan muistinmenetystä? Miten minusta tuntuu että jotain on nyt kadonnut?

      • ilmoitti että joku kirjoittaa hänen nimimerkillään tai eihän se hänen nimimerkki ole mutta joku esiintyy hänenä, siksi poistoja. Ja nyt ulos nauttimaan kesästä ja tietokone kiinni!!


      • exmpv
        raitis kirjoitti:

        ilmoitti että joku kirjoittaa hänen nimimerkillään tai eihän se hänen nimimerkki ole mutta joku esiintyy hänenä, siksi poistoja. Ja nyt ulos nauttimaan kesästä ja tietokone kiinni!!

        Ihan vaan tiedoksi, että olen rekisteröinyt nimimerkin exmpv, mutta ei minua haittaa vaikka kaikki kirjoittaisivat nimimerkilläni. Ajattelin hetken aikaa tehdä "asiaton viesti" -ilmoituksia viesteistä joita en ole kirjoittanut, mutta antaa olla. Mahtuuhan tänne mölyä ja rohkeimmat uskaltavat kirjoittaa ihan omaankin lukuunsa. Onhan se tavallaan aika "mageeta", että olen niin suosittu palstajulkkis, että muutkin haluavat esiintyä minuna. Las Vegasissakin esiintyy joka päivä kymmeniä "Elviksiä".


      • toipuminen
        exmpv kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi, että olen rekisteröinyt nimimerkin exmpv, mutta ei minua haittaa vaikka kaikki kirjoittaisivat nimimerkilläni. Ajattelin hetken aikaa tehdä "asiaton viesti" -ilmoituksia viesteistä joita en ole kirjoittanut, mutta antaa olla. Mahtuuhan tänne mölyä ja rohkeimmat uskaltavat kirjoittaa ihan omaankin lukuunsa. Onhan se tavallaan aika "mageeta", että olen niin suosittu palstajulkkis, että muutkin haluavat esiintyä minuna. Las Vegasissakin esiintyy joka päivä kymmeniä "Elviksiä".

        ihmettelee. Olisi kaikille selvempää (sic!).


      • exmpv
        toipuminen kirjoitti:

        ihmettelee. Olisi kaikille selvempää (sic!).

        Olen rekisteröinyt itselleni nimimerkin exmpv ja käytän sitä. Mitä tarkoitat?


      • toipuminen
        exmpv kirjoitti:

        Olen rekisteröinyt itselleni nimimerkin exmpv ja käytän sitä. Mitä tarkoitat?

        ettet kirjaudu sillä sisään suomi24:ään. Rekattu nikki näkyy sinisenä eikä kukaan muu voi käyttää sitä.


      • exmpv
        toipuminen kirjoitti:

        ettet kirjaudu sillä sisään suomi24:ään. Rekattu nikki näkyy sinisenä eikä kukaan muu voi käyttää sitä.

        Jos näin on, rekisteröitymiseni on mennyt jotenkin pieleen. En ole mikään mestari näissä IT hommissa, mutta eipä tuosta mitään suurempaa haittaa liene, jos joku saa iloa esiintyessään minun, niin siitä vaan.


      • onko tietoa
        exmpv kirjoitti:

        Jos näin on, rekisteröitymiseni on mennyt jotenkin pieleen. En ole mikään mestari näissä IT hommissa, mutta eipä tuosta mitään suurempaa haittaa liene, jos joku saa iloa esiintyessään minun, niin siitä vaan.

        kansainvälisille AA palstoille kirjoittaa rekisteröimättömänä? Ihmetyttää tietämättömyytesi rekisteröintiä koskevissa asioissa.


      • exmpv
        onko tietoa kirjoitti:

        kansainvälisille AA palstoille kirjoittaa rekisteröimättömänä? Ihmetyttää tietämättömyytesi rekisteröintiä koskevissa asioissa.

        minäkin voin olla exmpv


      • exmpv
        exmpv kirjoitti:

        minäkin voin olla exmpv

        Moi! Minäkin olen exmpv.


      • exmpv
        onko tietoa kirjoitti:

        kansainvälisille AA palstoille kirjoittaa rekisteröimättömänä? Ihmetyttää tietämättömyytesi rekisteröintiä koskevissa asioissa.

        Voi kirjoittaa maailman AA sivuille rekisteröitymättömänä ja tällekin palstalle voi kirjoittaa rekiströimälläni nimimerkillä muutkin kuin minä.
        Ymmärrän hyvin, että sinua ihmetyttää minun tietämättömyyteni. Minua vastaavasti ei lainkaan ihmetytä sinun tietämättömyytesi, sen huomaa kirjoituksestasi.


      • exmpv
        raitis kirjoitti:

        ilmoitti että joku kirjoittaa hänen nimimerkillään tai eihän se hänen nimimerkki ole mutta joku esiintyy hänenä, siksi poistoja. Ja nyt ulos nauttimaan kesästä ja tietokone kiinni!!

        Miten niin ei exmpv ole minun nimimerkkini?


      • katso!
        exmpv kirjoitti:

        Olen rekisteröinyt itselleni nimimerkin exmpv ja käytän sitä. Mitä tarkoitat?

        nimimerkin erottaa pienestä käyntikortista nimimerkin perässä.


    • kysy-itseltäsi

      Onko AA sinua varten?

      AA:lla oli jo kymmeniä vuosia sitten 12 kysymyksen sarja, joilla itse kukin voi testata itseään. (Eräs kokenut AA-lainen lisäisi itse listaan vielä yhden ja melko pettämättömän kysymyksen: Onko sinut tuomittu ratti- tai ruorijuopumuksesta?)
      Jos vastaa neljään tai useampaan kysymykseen kyllä, vastaaja on AA-laisen kokemuksen mukaan jo vaikeuksissa alkoholin takia. Kolme kyllä-vastausta antanut on vaarayöhykkeessä.
      1) Oletko koskaan yrittänyt lopettaa juomista viikoksi mutta yltänyt vain pariin päivään?
      2) Toivotko ihmisten huolehtivan vain omista asioistaan ja että he lopettaisivat neuvomasta sinua juomisen takia?
      3) Oletko koskaan vaihtunut juoman laatua toiseen toivossa, että se pidättäisi sinua juopumasta?
      4) Oletko viimeisen vuoden aikana ottanut krapularyyppyä, jotta olo helpottuisi?
      5) Kadehditko ihmisiä, jotka voivat juoda joutumatta vaikeuksiin?
      6) Onko sinulla ollut ongelmia juomisen takia viimeisen vuoden aikana?
      7) Onko juomisesi aiheuttanut vaikeuksia kotona?
      8) Oletko yrittänyt saada ylimääräisiä ryyppyjä tilaisuuksissa, joissa ei ole tarjottu sinulle "tarpeeksi?"
      9) Sanotko voivasi lopettaa juomisen milloin haluat, vaikka tulet humalaan silloinkin, kun et ole aikonut?
      10) Oletko menettänyt työpäiviä juomisen takia tai saanut varoituksia töissä juomisen takia?
      11) Onko sinulla ollut muistinmenetyksiä?
      12) Oletko milloinkaan tuntenut, että elämäsi saattaisi olla parempi juomatta?

      • Ei.Krapulaa

        Kaikkiin kyllä. Mutta onneksi nykyään juon harvemmin...


    Ketjusta on poistettu 70 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe