Kertokaapa mielipiteitänne ja kokemuksianne. Olen huolissani seurannut tuttavaperheen huoltajuustaistelua ja ihmetellyt, eikö lapsen etua paremmin Suomessa valvota?
Näissä oikeusjutuissa on tärkeä kuulemma olosuhdeselvitys, jonka sosiaalityöntekijät tekevät. Oikeus sitten sen perusteella päättää pitkälti huoltajuudesta ja tapaamisoikeuksista. Mutta kauhistuttaa se, että olosuhdeselvitys ei kerro totuutta. Toinen osapuoli voi valehdella selvitykseen minkä osaa, eikä hänen aikaisempaa elämänhistoriaa edes tutkita. Ajatellaanpa vaikka nyt, että tapaamisoikeutta hakee osapuoli, joka menneisyydessä on ollut vaarallinen rikollinen ja hänellä ties mitä mielenterveysongelmia ja huumeiden käyttöä ennen ollut. Mutta menneisyys ei kuulemma paina mitään, eikä tämän osapuolen tarvitse edes kertoa siitä totuutta olosuhdeselvitykseen. Eikä hänen mielenterveyshoitojaksoja voida edes tutkia ilman hänen lupaansa. Miten saadaan sitten edes selville, onko henkilö parantunut mielenterveydeltään? Kauhistuttavaa, eikö kukaan valvo, millaisille ihmisille lapset annetaan valvomattomasti? Ennen luulin, että olosuhdeselvityksessä lapsen etuun liittyvät kaikki asiat tulee selvittää.
kuka valvoo lapsen etua?
19
1729
Vastaukset
- Kokemusta on
Sossut on vaan ihmisiä ja niihin voi vaikuttaa tosi paljon. Mulla oli huoltajuustaistelu muutama vuosi sitten. Isä pahoinpiteli lasta, lapsi oli sen ikäinen, että osasi itse jo kertoa eli kouluikäinen.
Minä olin ottanut eron, opiskelin ja olin muutenkin taloudellisesti heikoilla. Miehellä uusi rikas vaimo, iso talo ja oma firma. Sai myös mut näyttämään tosi avuttomalta jutuillaan.
Sossun kanta oli, ettei kukaan keksi mitään juttuja vaan täytyyhän niissä olla jotain perääkin.
Lapselta kysyttiin isän kotona, ISÄN KUULLESSA, että lyökö isä sinua? Siis aivan uskomatonta. Ei lapsi tietnkään uskaltanut siinä sanoa.
Mut leimattiin valehtelijaksi ja että vaikutan lapseen negatiivisesti, koska puhun pahaa isästä.
Lapsi määrättiin asumaan isälle ja mulle sanottiiin lohduttavasti, että jos puhumani asiat ovat totta, niin kyllä ne sitten itsestään paranee.
Seuraavat kaksi vuotta olivat elämäni pahimmat. Lasta pahoinpideltiin yhä, yritin pitää häntä luonani niin paljon kuin sain. Isä ja hänen uusi vaimo yrittivät tosin eristää lasta minulta. Uutta vaimoa piti kutsua äidiksi ja minua etunimellä, sain soittaa lapselle vain etukäteen soitulla ajalla ym.
Lopulta tilanne laukesi, kun mies erosi tästä naisesta ja antoi lapsen suosiolla minulle. Mutta näinkin voi Suomessa käydä...
Nyt lapsi käy terapiassa ja tarvitsee muutenkin ammattiapua selvitäkseen kokemuksistaan. - tietää yleensä
paljon taustoja yhteisestä taipaleesta. Luulisi, että vanhemman on toimitettava asialliset paperit hoidoistaan, jos niitä pyydetään. Jos niitä ei toimiteta, katsotaan se usein negatiivisena merkkinä, eli silloin on jotain salattavaa, ja tämä toimii häntä vastaan. Lisäksi hänestä voidaan pyytää huumeseula, ja jos ei papereita tule - ei hyvä. Toisaalta jos todistuksia pyydetään perusteetta, voi joutua itse syytteeseen.
Ja usko pois, kyllä menneisyys tietyssa mittakaavassa painaa, joten eiköhän asiat järjesty parhain päin! - Juuso
Oletetaan, että ihminen on n. 10 vuotta sitten käyttänyt huumeita ja ollut rikollinen. Sen jälkeen hän on ns. tehnyt parannuksen ja elänyt sen jälkeen täysin nuhteetta eikä ole aihetta olettaa että hän enää sortuisi rikoksiin. Pitäisikö noiden 10 vuotta vanhojen asioiden vielä vaikuttaa hänen tämän päivän huoltajuuspäätöksiinsä?
Vai onko olemassa jokin aikaraja jonka jälkeen vanhat asiat eivät enää vaikuta tämän päivän tilanteeseen.
Kannattaa aina muistaa, että ihmiset ja tilanteet muuttuvat. - äiti minäkin
Niin kuka sitä valvoo ja miten...
Olen ihan läheltä seurannut tilannetta neljän vuoden ajan,jossa äidillä on alkoholiongelma,mitä ei tietenkään myönnä... Huume kokeilua (liekkö aina niinkään pelkkää kokeilua) seka käyttöä (alkoholi´ lääkkeet),lasten hyvinvoinnista ei huolehdita,ei sopivia vaatteita tai vaatetus on liian vähäistä,ei ruokaa,aina lapset sairaana,ei puheterapiaa (molemmilla 6v ja 8v S-vika),ei kuria/sääntöjä. Äidillä miehet vaihtuu ja samoin asuinpaikka,ainakin 5 muuttoa 4 vuoden sisään,täten ei lapsilla pysyviä kontakteja mihinkään eikä mitään pysyvyyden tunnetta,ei kavereita... Tähän samaan syssyyn tuli kolmas lapsi,eri isälle tosin.. Olutta ja tupakkaa menee ja ryyppy kavereita käy... Äidillä mielenterveys ongelmia...
Mutta kun asiaa on lasten isän kanssa yritetty selvitellä sossun kautta yms.. niin kaikki on kuulemma HEL..TIN HYVIN,ei ole mitään ongelmia... Äiti osaa valehdella sossuille päin näköä mitä ikinä onkaan tarvis ja näin ollen isästä sanotaan vain että hän on katkera/mustasukkainen/luulotautinen/pahoinpitelijä jne... Vast ikään neuvolastakin tehtiin lastensuojeluilmoitus lasten painoseurannan tiimoilta,kun eivät olleen saaneet äidillä ollessa ruokaa,kuukaudessa oli paino tippunut 3kg,isällä ollessa se nousi kun oli rehellistä ruokaa ja säännöllisesti,itsekin näitä lapsia ruokkineena,tiedän että he kyllä syövät jos vain on mitä antaa.
Tässä tapauksessa kun ei ole varaa lähteä käräjille riitelemään huoltajuus asioista,on vain odotettava pakkohuostaanottoa.. Tai sitä kaikkein pahinta... Sossut on tehneet ainakin 2 kotikäyntiä äidille,kaikki ollut aina kunnossa,äkkiähän sitä jokainen miestä osaa kulissit nostaa pystyyn jos on tarvis peitellä jotain....
Lapset haluaisivat jäädä isälle asumaan,mutta äiti ei anna,millä rahalla sitä sitten ryypätään kun menee elarit ja lapsilisät...
Samaa voin minäkin kysellä,että kuka valvoo lapsen etua ja mitä se oikeasti tarkoittaa...
Monet itkut olen itkenyt näiden lapsi-polojen eteen kun heitä käy niin sääliksi..- Justiina70.
Kerroit, että pari tarkastuskäyntiä on tehty sossun toimesta.
Ilmoittaako sossu etukäteen, että tulevat tarkastamaan kotiolot jos äiti ehtii laittaa "kulissit pystyyn" siihen mennessä?
Eikö olisi mahdollista pyytää niitä mitä lie tarkastajia sitten onkaan, käymään silloin kun itse tiedätte että äidin luona on ryyppyporukkaa ja päihteitä käytetään?
Mikä oli syynä, ettei neuvolasta tehtyyn lastensuojeluilmoitukseen reagoitu? - vastaukset
Justiina70. kirjoitti:
Kerroit, että pari tarkastuskäyntiä on tehty sossun toimesta.
Ilmoittaako sossu etukäteen, että tulevat tarkastamaan kotiolot jos äiti ehtii laittaa "kulissit pystyyn" siihen mennessä?
Eikö olisi mahdollista pyytää niitä mitä lie tarkastajia sitten onkaan, käymään silloin kun itse tiedätte että äidin luona on ryyppyporukkaa ja päihteitä käytetään?
Mikä oli syynä, ettei neuvolasta tehtyyn lastensuojeluilmoitukseen reagoitu?Sossu ilmoittaa etukäteen että on tehty lastensuojeluilmoitus,olisimme tulossa silloin ja silloin käymään... Eli ennalta kysellään koska sopis poiketa,ehtiihän siinä kulissit kasata..
Kun emme voi ennata tietää koska siellä ko. jengi kokoontuu,koska välimatkaa oli vielä pari päivää sitten 300 kilometriä. Lapset sanovat että siellä juodaan jne...
Jaa'a.. Mistäpä näitä kaikkia syitä tiedetään,eihän niitä meille kerrota.. Tämä silloinen lasten asuinpaikkakunnan lastenvalvoja ei meinannut edes uskoa koko lsi-syytä vaikka neuvolasta "täti" soitti ja varmisti,että tämä ilmoituspaperi on varmasti tullut perille... Ja nyt on tätä asiaa alettiin puimaan niin ta-daa... Äitee muutti pois siltä paikkakunnalta...
- .................
Eikö muka ole mitään merkitystä ihmisen menneisyydellä, varsinkin, jos siellä on lapsen perusturvaa horjuttavia tekijöitä? Mistä niin päättelit? Jos toinen on tuomittu rikoksista, todettu mielenterveysongelmaiseksi ja todennäköisesti huumausainekäyttö myös poliisien tiedossa jos rikostaustaa on, niin miten voidaan olla huomaamatta näitä tekijöitä?
En tiedä, ei ole kokemusta tällaisesta, odotan kokeneempien kertomaa voiko tällainen tosiaan olla totta.- tutkia tarkemmin
Kyllä menneisyyden pitää vaikuttaa. Mutta mutta, olosuhdeselvityksessä pitäisi kaikki vaikuttaa, mutta onko näin? Ei ainakaan tietoni perusteella.
Olen ymmärtänyt niin, että menneisyys ei vaikuta ollenkaan, jos sosiaalityöntekijät eivät halua sitä selvittää, heillä on merkittävä valta.
Ja olen todella huolissani siitä, että jos esim. huoltajuutta ja tapaamisia hakee osapuoli, jolla on vakavia mielenterveysongelmia, eikä tietoa edes parantumisesta, ei tätä voida edes selvittää, sillä nuo terveystiedot ovat salassa pidettäviä eikä niitä voi selvittää ilman osapuolen lupaa. Näin ei saada edes selville, kuinka vakavia ongelmia henkilöllä onkin ja sitten lapsi joutuu valvomattomasti hänen luokseen.
Tuttuni käy oikeustaistelua ja tälläistä olen siitä käsittänyt. Pahimmillaan hän joutuu tulevaisuudessa antamaan lapsensa valvomattomasti mielenterveysongelmaiselle ihmiselle, sillä sosiaalityöntekijät eivät ole osoittaneet suurta halua tutkia asiaa. Pahimmillaan lapsi tulee olemaan todella suuressa vaarassa henkilön mielenterveyden takia.
Kokemuksia asiasta, eikö mitää voi enää tehdä? Saako terveystietoja ilman osapuolen suostumusta? Lapsen etu vaatii sen ehdottomasti. Entä onko täytäntöönpanoon suostuttava tälläisessa tapauksessa? - äitix4.
tutkia tarkemmin kirjoitti:
Kyllä menneisyyden pitää vaikuttaa. Mutta mutta, olosuhdeselvityksessä pitäisi kaikki vaikuttaa, mutta onko näin? Ei ainakaan tietoni perusteella.
Olen ymmärtänyt niin, että menneisyys ei vaikuta ollenkaan, jos sosiaalityöntekijät eivät halua sitä selvittää, heillä on merkittävä valta.
Ja olen todella huolissani siitä, että jos esim. huoltajuutta ja tapaamisia hakee osapuoli, jolla on vakavia mielenterveysongelmia, eikä tietoa edes parantumisesta, ei tätä voida edes selvittää, sillä nuo terveystiedot ovat salassa pidettäviä eikä niitä voi selvittää ilman osapuolen lupaa. Näin ei saada edes selville, kuinka vakavia ongelmia henkilöllä onkin ja sitten lapsi joutuu valvomattomasti hänen luokseen.
Tuttuni käy oikeustaistelua ja tälläistä olen siitä käsittänyt. Pahimmillaan hän joutuu tulevaisuudessa antamaan lapsensa valvomattomasti mielenterveysongelmaiselle ihmiselle, sillä sosiaalityöntekijät eivät ole osoittaneet suurta halua tutkia asiaa. Pahimmillaan lapsi tulee olemaan todella suuressa vaarassa henkilön mielenterveyden takia.
Kokemuksia asiasta, eikö mitää voi enää tehdä? Saako terveystietoja ilman osapuolen suostumusta? Lapsen etu vaatii sen ehdottomasti. Entä onko täytäntöönpanoon suostuttava tälläisessa tapauksessa?Miestäni hoitanut ja psykopaatti-diagnoosin tehnyt taho ilmoitti minulle vasta siinä vaiheessa, kun omat voimat meinasivat loppua huoltajuuskiistan pitkittyessä ja jopa osan huoltajuusselvitystä tehneiden uskoessa psykon valheita ja manipulointeja.
Niin, olin aikeissa antaa huoltajuuden itseltäni pois, syylistäminen kun oli uskomattoman rankkaa, jopa joidenkin ns. asiantuntijoiden taholta. Ja loputon todistamisen taakka, uhrit joutuvat todistamaan vaikka perheväkivalta sinällään jo uuvuttaa ja traumatisoi.
Traumaa tuli trauman päälle, jopa ns. huoltajuusselvityksen tehneistä "asiantuntijoista" syyllistyi ymmärtämättömyyttään psykon tukijaksi ja ymmärtäjäksi. = /.
Mutta kun minulle kerrottiin, että lapsilla ja itselläni on todella aihetta pelätä. Minulle usea lääkäri muistutti, että minun on uhrauduttava lasten turvallisuuuden puolesta, unohdettava oma väsymys ja uupumus tässä vaiheessa.
Muistutus siitä, että kun itse on pelastunut suden pesästä, ei ole oikeutta antaa lapsia vaaraan.
Tämän varassa jaksoin, kolme vuotta meni yksinhuoltajuuden saamiseksi, tapaamisoikeus määrättiin valvotuksi.
Nyt erosta on sen seitsemän vuotta, vasta nyt uskallamme elää ja hengittää, sillä vuodet tekevät tehtävänsä, samoin traumaterapiat.
Nyt tuo liituraitapukuinen ja attaseasalkkuinen psykopaatti elää ja vaikuttaa T:lla, voi huokaus, joka menee lankaan.
Siis ysävällesi ja sinulle hyvä ystävä, mikäli asiat ovat kuvailemallasi tavalla, sanon jaksakaa. Lasten edestä saa taistella, itse asiassa meidän velvollisuus on se, että uhraudumme.
Jos näet, että punainen valo palaa liikenneristeyksessä, et aja. Vaikka kuinka joku soittaisi suutaan ja äänitorveaan.
Suoraan ja suomeksi, jos on aihetta epäillä, että lapsi ei ole turvassa valvomattomissa olo-suhteissa, on uskallettava ajatella itse.
Googlatkaa uhkasakkojen uhrit tai yksinhuoltajien järjestöjen sivustoilla, eiköhän tukea löydy.
Sanomatta on selvää, että hyvä asianajaja on kultaakin kalliimpi.
Niin, itseäni auttoi myös usko Jumalan apuun ja rukoukseen. Psalmi 50:15 osoittautui paikkansa pitäväksi, kokeile itse niin näet.
Itsellänikin on muutama hyvä ystävä, jotka jaksoivat tukea ja auttaa, vaikka saivat osakseen myös psykon hyökkäykset ja manipuloinnit.
Oikeat ystävät punnitaan juuri näin, joten jaksa, hae keskusteluapuakin tarvittaessa, sillä myötätuntotrauma ei ole keksitty juttu. - Jossu¤
äitix4. kirjoitti:
Miestäni hoitanut ja psykopaatti-diagnoosin tehnyt taho ilmoitti minulle vasta siinä vaiheessa, kun omat voimat meinasivat loppua huoltajuuskiistan pitkittyessä ja jopa osan huoltajuusselvitystä tehneiden uskoessa psykon valheita ja manipulointeja.
Niin, olin aikeissa antaa huoltajuuden itseltäni pois, syylistäminen kun oli uskomattoman rankkaa, jopa joidenkin ns. asiantuntijoiden taholta. Ja loputon todistamisen taakka, uhrit joutuvat todistamaan vaikka perheväkivalta sinällään jo uuvuttaa ja traumatisoi.
Traumaa tuli trauman päälle, jopa ns. huoltajuusselvityksen tehneistä "asiantuntijoista" syyllistyi ymmärtämättömyyttään psykon tukijaksi ja ymmärtäjäksi. = /.
Mutta kun minulle kerrottiin, että lapsilla ja itselläni on todella aihetta pelätä. Minulle usea lääkäri muistutti, että minun on uhrauduttava lasten turvallisuuuden puolesta, unohdettava oma väsymys ja uupumus tässä vaiheessa.
Muistutus siitä, että kun itse on pelastunut suden pesästä, ei ole oikeutta antaa lapsia vaaraan.
Tämän varassa jaksoin, kolme vuotta meni yksinhuoltajuuden saamiseksi, tapaamisoikeus määrättiin valvotuksi.
Nyt erosta on sen seitsemän vuotta, vasta nyt uskallamme elää ja hengittää, sillä vuodet tekevät tehtävänsä, samoin traumaterapiat.
Nyt tuo liituraitapukuinen ja attaseasalkkuinen psykopaatti elää ja vaikuttaa T:lla, voi huokaus, joka menee lankaan.
Siis ysävällesi ja sinulle hyvä ystävä, mikäli asiat ovat kuvailemallasi tavalla, sanon jaksakaa. Lasten edestä saa taistella, itse asiassa meidän velvollisuus on se, että uhraudumme.
Jos näet, että punainen valo palaa liikenneristeyksessä, et aja. Vaikka kuinka joku soittaisi suutaan ja äänitorveaan.
Suoraan ja suomeksi, jos on aihetta epäillä, että lapsi ei ole turvassa valvomattomissa olo-suhteissa, on uskallettava ajatella itse.
Googlatkaa uhkasakkojen uhrit tai yksinhuoltajien järjestöjen sivustoilla, eiköhän tukea löydy.
Niin, itseäni auttoi myös usko Jumalan apuun ja rukoukseen. Psalmi 50:15 osoittautui paikkansa pitäväksi, kokeile itse niin näet.
Itsellänikin on muutama hyvä ystävä, jotka jaksoivat tukea ja auttaa, vaikka saivat osakseen myös psykon hyökkäykset ja manipuloinnit.
Oikeat ystävät punnitaan juuri näin, joten jaksa, hae keskusteluapuakin tarvittaessa, sillä myötätuntotrauma ei ole keksitty juttu.En voi estää, itku tuli.
Miten sinä olet kääntänyt menneen voitoksi? Miten selität lapsille, että heissä ei ole isänsä geenejä? Että he ovat tavallisia lapsia?
Minä yritän kovasti olla vahva, mutta asia on niin tuore, että polvet on ruvilla vieläkin ja luottamus lähes kaikkiin viranomaisiin on mennyttä. Elä tässä byrokraattien valtakunnassa näillä eväillä.
Sinulla on Jumalasi, minulla vain itseni ja heikko toivo, että jonain päivänä aika on kullannut muistot ja lapset unohtaisivat isänsä touhut. Minä elän tapahtumien kanssa lopun ikäni, sen verran raskaita kokemuksia. - eräs kokemus
äitix4. kirjoitti:
Miestäni hoitanut ja psykopaatti-diagnoosin tehnyt taho ilmoitti minulle vasta siinä vaiheessa, kun omat voimat meinasivat loppua huoltajuuskiistan pitkittyessä ja jopa osan huoltajuusselvitystä tehneiden uskoessa psykon valheita ja manipulointeja.
Oikeat ystävät punnitaan juuri näin, joten jaksa, hae keskusteluapuakin tarvittaessa, sillä myötätuntotrauma ei ole keksitty juttu.kirjoitin juuri asiasta toiselle palstalle, jossa kokemuksilleni naurettiin päin naamaa.
Ymmärrän oikein hyvin, mitä olet kokenut eikä tässä vaiheessa tulisi mieleenikään ehdottaa että olet sekopää itse - psykopaatin käsittelyn jälkeen.
Isäni kesti melkein 40 vuotta - hän ei uskaltanut jättää meitä lapsia äidille. Isät eivät vielä silloin mitenkään olisi saaneet huoltajuutta, koska se nykyisinkin on vaikeaa.
Onnea jatkoon!
Tässä osa minun tarinaani:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=708&posting=22000000027076333 - dfafsdfasfsfssd
äitix4. kirjoitti:
Oikeat ystävät punnitaan juuri näin, joten jaksa, hae keskusteluapuakin tarvittaessa, sillä myötätuntotrauma ei ole keksitty juttu.oikein nousi iho kananlihalle. Muistui menneet mieleen. Vuosikausia on jo erosta, mutta vieläkin puistattaa. Teillä saatiin diagnoosi miehestä, meillä ei. Vuosikausia hain ensin perheelle apua vaikka mistä. Yksikään viranomainen ei auttanut, ei edes lastensuojelu, vaikka isommat lapset menivät itse pyytämään apua. Kukaan ei puuttunut mieheen kun ei itse tullut apua pyytämään. Osasi tarpeen vaatiessa olla täysin normaali, niin ettei voinut saada edes pakkohoitoon, vaikka uhkaili itsemurhalla, pesi pyykkejä suolalla ja heräsi ja herätti koko talon keskellä yötä karjumalla, että me haukutaan häntä... ero oli sitten ainoa ratkaisu. Homaa kesti vuosia, lopulta saatiin kuitenkin häätö aikaiseksi, mutta pelko jatkui edelleen. Sossut lensivät täysin lankaan ja ylistivät herttaista miestä.. Asianajajien tiukkaa pommitusta kaveri ei kuitenkaan kestänyt ja sekosi oikeudessa lopulta niin että hommaan tuli piste.. edelleen mies saa toisinaan jonkun sossun pauloihinsa ja taas tulee haaste keskustelemaan ties mistä. Yleensä pitää "tukea isän elämänlaatua lasten edun nimissä" tms.
Nykyään mies kulkee tietyn välimatkan pässä, mutta mm. valokuvaa meitä, lähettelee kirjeitä ja valokuvia kommentteineen.... sossun mielestä se vain osoittaa, että mies on edelleen "liikuttavan " kiintynyt perheeseensä :)
- sossunuhri
joka valvoo lapsen eta ja saa kuulla kaikkien haukut itsekkyydestä, halusta erottaa lapsi isästä, kaunaisuudesta ym... tietty se voi olla isäkin jos äiti touhuaa omiaan:)
SOssut tosiaan ovat "vain" ihmisiäja perheasiaintoimistossa oikeudelle lausahtelu on noussut tätien huppuu, valta huimaa.
Meillä sossut ihastuivat isään täysin. ISän yksiössä jossa ei ollut sänkyjä lapsille he lausuivat miten ihana kotoisaa oli. Lapset kuulemma olivat avoimempia kuin kotona... kuulin, että olivat koko ajan puistossa näkymättömissä, minä vein lapset paikalle kun isä ei "ehtinyt"... joo meillä kotona arvostelivat huonejärjestystä, lasten sänkyjä ja ahdistivat yhden lapsista huoneeseensa niin, ettei tämä päässyt ulos ja kuulustelivat siellä.
Lausunnossa totesivat lasten viihtyvän isällään. Ohittivat täysin sen tosiasian että lapset nukkuivat isän sängyssä isän vieressä vierailuilla. Ja mikä hulluinta, kertoivat isän vaikeuksista kuljettaa lapsia bussilla, vaikka isällä oli auto... joo, meillä lausunto meni uusiksi kun tein valituksen lääniin ja tuomarille pystyttiin osoittamaanihan selviä valheita lausunnosta. Eli pitäkää puolenne ja lastenne puolia sossujen mielivaltaa vastaan. Kyllä se onnistuu kun vain lähtee hommaan lujalla tahdolla ja apinan raivolla varustettuna;)- Jossu¤
Viranomaispyörityksessä on koko ajan muistettava olla äärettömän-tajuttoman asiallinen ja konemaisen johdonmukainen ja joka lause päätettävä sanoihin, "mutta lasten etuahan tässä haemme"! tms. :)
Jos virkailijan puheessa on joku lapsus, se kannattaa korjata napakasti heti puheen päätteeksi, ettei se eksy vahingossa lausuntoihin, koska niitä on hemmetin hankala jälkeenpäin muuttaa.
Kun kuulin isää ja isyyttä puolustelevia lauseita teki mieli kirkua ääneen mutta katselin rauhallisena virkailijan nenänvartta (alkoi änkyttämään, kun luuli että katson silmiin) ja annoin puhua suunsa kuivaksi ja sitten esitin kysymyksen faktatiedolla höystettynä. Harvoin tuli vastausta. Joka kerta 1-0; minulle ;D
Aamulla luin sossun lausuntoa käräjäoikeudelle (11/2005) ja jäin miettimään noiden kahden naisen valtaa analysoida vanhempia muutaman tapaamiskerran perusteella ja kirjata ajatuksensa mustaa valkoiselle, jota taas tuomari lukee kuin perustuslakia. Lastenvalvoja taitaa olla varsinainen monialaihminen: psykologi, psykiatri, asianajaja, lasten edun ajaja ja kaikkea tätä puolueettomasti, vailla oman elämänsä kokemuksia tai kokemattomuutta ja henkilökemioita; muutaman vuoden koulutuksella ;D - ::))
Jossu¤ kirjoitti:
Viranomaispyörityksessä on koko ajan muistettava olla äärettömän-tajuttoman asiallinen ja konemaisen johdonmukainen ja joka lause päätettävä sanoihin, "mutta lasten etuahan tässä haemme"! tms. :)
Jos virkailijan puheessa on joku lapsus, se kannattaa korjata napakasti heti puheen päätteeksi, ettei se eksy vahingossa lausuntoihin, koska niitä on hemmetin hankala jälkeenpäin muuttaa.
Kun kuulin isää ja isyyttä puolustelevia lauseita teki mieli kirkua ääneen mutta katselin rauhallisena virkailijan nenänvartta (alkoi änkyttämään, kun luuli että katson silmiin) ja annoin puhua suunsa kuivaksi ja sitten esitin kysymyksen faktatiedolla höystettynä. Harvoin tuli vastausta. Joka kerta 1-0; minulle ;D
Aamulla luin sossun lausuntoa käräjäoikeudelle (11/2005) ja jäin miettimään noiden kahden naisen valtaa analysoida vanhempia muutaman tapaamiskerran perusteella ja kirjata ajatuksensa mustaa valkoiselle, jota taas tuomari lukee kuin perustuslakia. Lastenvalvoja taitaa olla varsinainen monialaihminen: psykologi, psykiatri, asianajaja, lasten edun ajaja ja kaikkea tätä puolueettomasti, vailla oman elämänsä kokemuksia tai kokemattomuutta ja henkilökemioita; muutaman vuoden koulutuksella ;Dkuin omia sanojani. Olet ilmeisesti vieraillut samassa sossulassa ja oppinut myös pelin hengen ja sen, että vihollisen lyö parhaiten hänen omilla aseillaan, eli asiallisuudella, tiedolla ja jämäkkyydellä :)
- Tiukkisäiti
Minun kokemukseni olosuhdeselvityksestä on täysin päinvastainen. Kotikäynnit olivat perusteellisia sekä minun luona että isällä. Lapsia kuultiin (siis omassa huoneessaan ilman minua "kuulusteltiin") paikanpäällä, joka mielestäni oli paljon parempi asia, kuin että lapset olisi pitänyt viedä johonkin kunnantoimiston tilaan. Ja kyllä lapset "vapaaksikin" omista huoneistaan päästettiin :)
Eihän OLOSUHDEselvityksen tarkoitus olekaan antaa psykologista lausuntoa äidin taikka isän psyykestä vaan katselmus sellaisista olosuhteista, joissa lapsen olisi hyvä elää. Perusturvallisuus kohdallaan. Ja aina lausunnossa selvästi olevat virheet ja väärinkäsitykset voi oikaista. Mutta ei ole äidin velvollisuus olosuhdeselvitysvaiheessa antaa selontekoa isän olosuhteista vaan vain ja ainoastaan omasta tilanteestaan (taikka päinvastoin). Onneksi lastenvalvojat yleensä tämänlaiset Yrittäjät löytävät ja heidän puheensa jäävät kyllä ihan omaan arvoonsa. Parisuhteen päättymisen jälkeen kun yleensä käsitykset ex-puolisosta eivät ole kovin yleviä :)
Miksi ihminen ja tilanteet eivät voisi muuttua? Miksi pitäisi vanhojen asioiden, sovitettujen rikkomusten voida vaikuttaa tähän päivään? Entä miten voidaan ottaa huomioon olemassaolevien tilanteiden mahdollinen muuttuminen huonompaan suuntaan? Entäs jo äiti vaikka tapaa jonkun "piilo"hullun hyväksikäyttäjän ja ajautuu vaikeuksiin? Jos jos ja JOS....Jos itse kokee olevansa heikoilla ilman toisen menneisyyden esiinnostamista, voisi kysyä itseltään; miksi olen lapsia tuollaisen kanssa tehnyt, jos en ole uskonut parempaan tulevaisuuteen???- dfasdfasdfasdf
niinpä minäkin luulin että olosuhdeselvitys on sellainen kuin kerroit. Se ei todellakaan ollut. Sossun kaksi naista asettuivat todella törkeästi isän puolella ja olivat toinen suorastaan valui tuolisa kaiteen yli katsomaan miestä silmiin meidän yhteisissä palavereissa. Kotikäynnillä sossujen käytös oli törkeää ja he todellakin ahdistivat yhden lapsista huoneeseensa eivätkä päästäneet ulos. Lausunto oli isää ylistävä ja täynnä asiavirheitä ja mikä mielenkiintoista, lausunnon lopuksi suositeltiin, että lapset jäävät minun luokse asumaan. Lausunto oli niin ristiriitainen ettei sitä voitu käyttää oikeudessa. Lausunnon kirjoittaminen siirtyi perhenauvolaan ja oikeuskäsittelyt siirtyivät kuukausilla.
Nytkin vielä nähdessäni sossunaisia menevät seinän vieriä ja katsovat tiukasti poispäin..... se OLI nolo juttu. Nämä sossut kuitenkin aiheuttivat valtavasti pahaamieltä ja ahdistusta niin minulle kuin lapsillekin ja lisäsivät lasten kauhua epäasiallisella käytöksellään.
Ei se, että olet kohdannut asiallisia sossuja tarkoita, etteikö valtava määrä vastuullisissa sossuhommissa olevista olisi alikoulutettuja ja tosiasiallisesti epäpäteviä hoitamaan niin vastuullista työtä. - Tiukkisäiti
dfasdfasdfasdf kirjoitti:
niinpä minäkin luulin että olosuhdeselvitys on sellainen kuin kerroit. Se ei todellakaan ollut. Sossun kaksi naista asettuivat todella törkeästi isän puolella ja olivat toinen suorastaan valui tuolisa kaiteen yli katsomaan miestä silmiin meidän yhteisissä palavereissa. Kotikäynnillä sossujen käytös oli törkeää ja he todellakin ahdistivat yhden lapsista huoneeseensa eivätkä päästäneet ulos. Lausunto oli isää ylistävä ja täynnä asiavirheitä ja mikä mielenkiintoista, lausunnon lopuksi suositeltiin, että lapset jäävät minun luokse asumaan. Lausunto oli niin ristiriitainen ettei sitä voitu käyttää oikeudessa. Lausunnon kirjoittaminen siirtyi perhenauvolaan ja oikeuskäsittelyt siirtyivät kuukausilla.
Nytkin vielä nähdessäni sossunaisia menevät seinän vieriä ja katsovat tiukasti poispäin..... se OLI nolo juttu. Nämä sossut kuitenkin aiheuttivat valtavasti pahaamieltä ja ahdistusta niin minulle kuin lapsillekin ja lisäsivät lasten kauhua epäasiallisella käytöksellään.
Ei se, että olet kohdannut asiallisia sossuja tarkoita, etteikö valtava määrä vastuullisissa sossuhommissa olevista olisi alikoulutettuja ja tosiasiallisesti epäpäteviä hoitamaan niin vastuullista työtä.Totta, että joka ammatissa on muodollisesti päteviä mutta toimeensa sopimattomia tekijöitä ja toki sosiaalialalla myös epäpäteviä.
Jos asia sinua vaivaa ja haluat sekä estää jatkossa näiden ihmisten tekemät törkeät virheet niin sinuna lähtisin tekemään valitusta eteenpäin. Käytännössähän kun asian ensin "tutkii" oma sosiaali- tai terveyslautakunta niin vastaus yleensä on "ei mitään huomautettavaa", mutta ne jotka sitkeästi jaksavat jatkaa kunnan/kaupunginhallituksen kautta eteenpäin taikka suoraan lääninhallituksen valvontaviranomaisille niin eiköhän oikeutta ala löytyä. Vähintäänkin erittäin kiusallista toimijoille, kun heidän toimiaan aletaan tutkia suurennuslasilla ja esimies joutuu antamaan lausuntoja.
Ikävä kokemus sinulla, mutta kuten sanoit, KAIKKI olosuhdeselvitykset eivät mene ihan pieleen.... - ;;)))
Tiukkisäiti kirjoitti:
Totta, että joka ammatissa on muodollisesti päteviä mutta toimeensa sopimattomia tekijöitä ja toki sosiaalialalla myös epäpäteviä.
Jos asia sinua vaivaa ja haluat sekä estää jatkossa näiden ihmisten tekemät törkeät virheet niin sinuna lähtisin tekemään valitusta eteenpäin. Käytännössähän kun asian ensin "tutkii" oma sosiaali- tai terveyslautakunta niin vastaus yleensä on "ei mitään huomautettavaa", mutta ne jotka sitkeästi jaksavat jatkaa kunnan/kaupunginhallituksen kautta eteenpäin taikka suoraan lääninhallituksen valvontaviranomaisille niin eiköhän oikeutta ala löytyä. Vähintäänkin erittäin kiusallista toimijoille, kun heidän toimiaan aletaan tutkia suurennuslasilla ja esimies joutuu antamaan lausuntoja.
Ikävä kokemus sinulla, mutta kuten sanoit, KAIKKI olosuhdeselvitykset eivät mene ihan pieleen....on valitettu lääniin asti ja siitä oli ainakin vaivaa sossuille, vaikka tuli jonkinlainen nahkapätös.....ko. sossut tosin luimuilevat päät painuksissa koloihinsa kun kohdalle osuvat, eli oli sillä vähän vaikutusta ainakin henkilötasolla...... joo, todella toinen niistä ei ollutkaan enää pian henkilökunta vahvuudessa kun seurasin yhteystietojen katoamista sosiaaliviraston puhelinluettelosta ;;))
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.555978Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652723Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181844- 1461806
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1341692Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181650- 1021457
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281450Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411186Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163