Tulvii bensaa?

Viragoxv1100

Nyt on pari kertaa käynyt näin että, muutaman päivän parkissa ollessaan kaasari valuttaa polttoainetta koneen päälle ja kaiken lisäksi etummaiseen sylinteriin. Silloin kone ei pyöri, eli tulppa pois kuivattelu ja tulpan reijästä todella roiskuu polttoainetta. Kuivattelun jälkeen lähtee käyntiin. Mikä aiheuttaa moista tulvimista?

13

5734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auta

      -> Tulviva kaasari irti ja auki.
      Olen joskus törmännyt siihen että tankista tullut roska jää kohon ohjaaman neulan väliin ja siksi tulvii. Muutenkin kannattaa aina sulkea bensahana ajon jälkeen. Ja yksi erittäin tärkeä pointti, VAIHDA ÖLJYT mikäli tulvinut paljon -> Bensaisset öljyt eivät ole hyvät, mm. kiertokangenlaakerit saattaa tykkätä paskaa.

    • Kra

      Ei pitäis päästää tavaraa läpi kun kone seisoo. Ellet pidä sitä hanaa koko ajan PRI-asennossa, joka on ns. valutusasento noin "vapaasti suomennettuna". Normaalisti PRI-asento on tarkoitettu käytettäväksi vain seisonnan jälkeen kaasareiden täyttöön ennen käynnistystä. OPEN-, tai RES-asennossa kun kone käy.

      Männän päälle voi myös muodostua "nestelukko" joka käynnistysyrityksen aikana voi rikkoa koko koneen.

      • bensahana homma.

        Mä putsasin viragoni tankin, ja tyhjensin sen valuttamalla hanasta aineet kanisteriin.
        Hommaa tehdessä käyttelin hanaa eri asennoissa, mutta bensan tuloon sillä ei ollut mitään vaikutusta, eli eikö hanan kuulukaan olla kiinni missään asennossa, vai onko hanassa vikaa, ja miten hanaan voi tulla vikaa, eikö tuo aika yksinkertainen laite.
        Olen seisoessa pitänyt hanan pri asennossa, kuvitellen polttoaineen tulon olevan tällöin suljettu.
        Mikä on hanasta lähtevä ohuemman letkun tarkoitus, alipaine tai muu letkuko?.
        Jokin aika takaperin ajellessani polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyi ja kohta konekin sen ilmaisi alkamalla pätkimisen, käänsin hanan res asentoon ja taas meno jatkui normaalisti.
        Pyörä on virago 750, vm-93, liiallista bensan saanti ym tulvimis oireita ei ole ilmennyt.


      • Kra
        bensahana homma. kirjoitti:

        Mä putsasin viragoni tankin, ja tyhjensin sen valuttamalla hanasta aineet kanisteriin.
        Hommaa tehdessä käyttelin hanaa eri asennoissa, mutta bensan tuloon sillä ei ollut mitään vaikutusta, eli eikö hanan kuulukaan olla kiinni missään asennossa, vai onko hanassa vikaa, ja miten hanaan voi tulla vikaa, eikö tuo aika yksinkertainen laite.
        Olen seisoessa pitänyt hanan pri asennossa, kuvitellen polttoaineen tulon olevan tällöin suljettu.
        Mikä on hanasta lähtevä ohuemman letkun tarkoitus, alipaine tai muu letkuko?.
        Jokin aika takaperin ajellessani polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyi ja kohta konekin sen ilmaisi alkamalla pätkimisen, käänsin hanan res asentoon ja taas meno jatkui normaalisti.
        Pyörä on virago 750, vm-93, liiallista bensan saanti ym tulvimis oireita ei ole ilmennyt.

        Toimii näin:

        ON = normaali auki asennossa jolloin bensaa tulee hanan läpi kun moottori käy, imusarjan alipaine pitää kalvon/neulan avulla hanaa auki, mutta kun kone pysäytetään niin jousi sulkee neulaventtiilin. Lisäksi normaaliasennossa tankista ei saada kaikkea bensaa vaan varatankillinen jää käyttämättä

        RES = kuten edellä mutta nyt myös varatankillinen on käytettävissä


        PRI = (primer) kuten RES mutta bensaa tulee läpi vaikka kone ei käviskään

        Alipaineella toimiva hana on yllättävänkin hienomekaaninen laite, eikä sekään kestä ikuisesti. Kumiosat kovettuvat vuosien myötä ja toiminta saattaa ruveta takkuamaan. Toinen ehkä yleisempi ongelma on kun hanan ulkopintaan kertyy joskus likaa, se saattaa tukkia kalvolle tarpeellisen pienen korvausilmakanavan. Joka taas estää hanan toiminna totaalisesti paitsi PRI asennossa,jolloin bensa päästetään neulaventtiili ohi erillistä kanavaa pitkin.


      • Kra
        bensahana homma. kirjoitti:

        Mä putsasin viragoni tankin, ja tyhjensin sen valuttamalla hanasta aineet kanisteriin.
        Hommaa tehdessä käyttelin hanaa eri asennoissa, mutta bensan tuloon sillä ei ollut mitään vaikutusta, eli eikö hanan kuulukaan olla kiinni missään asennossa, vai onko hanassa vikaa, ja miten hanaan voi tulla vikaa, eikö tuo aika yksinkertainen laite.
        Olen seisoessa pitänyt hanan pri asennossa, kuvitellen polttoaineen tulon olevan tällöin suljettu.
        Mikä on hanasta lähtevä ohuemman letkun tarkoitus, alipaine tai muu letkuko?.
        Jokin aika takaperin ajellessani polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyi ja kohta konekin sen ilmaisi alkamalla pätkimisen, käänsin hanan res asentoon ja taas meno jatkui normaalisti.
        Pyörä on virago 750, vm-93, liiallista bensan saanti ym tulvimis oireita ei ole ilmennyt.

        Ei ole minulle tuttu, siitä en sano mitään.


      • tieto ja taito vähissä
        bensahana homma. kirjoitti:

        Mä putsasin viragoni tankin, ja tyhjensin sen valuttamalla hanasta aineet kanisteriin.
        Hommaa tehdessä käyttelin hanaa eri asennoissa, mutta bensan tuloon sillä ei ollut mitään vaikutusta, eli eikö hanan kuulukaan olla kiinni missään asennossa, vai onko hanassa vikaa, ja miten hanaan voi tulla vikaa, eikö tuo aika yksinkertainen laite.
        Olen seisoessa pitänyt hanan pri asennossa, kuvitellen polttoaineen tulon olevan tällöin suljettu.
        Mikä on hanasta lähtevä ohuemman letkun tarkoitus, alipaine tai muu letkuko?.
        Jokin aika takaperin ajellessani polttoaineen loppumisen merkkivalo syttyi ja kohta konekin sen ilmaisi alkamalla pätkimisen, käänsin hanan res asentoon ja taas meno jatkui normaalisti.
        Pyörä on virago 750, vm-93, liiallista bensan saanti ym tulvimis oireita ei ole ilmennyt.

        kuten aikasemmin mainittu nii siinä on alipainehana,se ei saa vuotaa koneen ollessa sammutettuna/hanan ollessa kädessä...ei muuta ku uuden hanan ostoon ja toi hana ei ole mikään halpa,ainakaan minun mielestä...itselläni on yamaha fj1100 niin siihen maksoi 150euroo..eli tästä kannattaa lähtä rakentamaan.


    • URU

      Putsaa kaasarikupeista "mömmöt" pois, herkistä neulaventtiili, käytä talvella stabilointianetta tankissa. Samaa mieltä KRAAn kanssa, älä missään nimessä yritä käynnistää ennenkuin olet korjannut vian. Kun sylinteriin valuu nestettä, se ei mene kasaan niin kuin kaasu, vaan tuloksena kiertokanki vääntyy.

    • Viragoxv1100

      Tässä xv1100 mallissa on sähköinen bensapumppu ja sähköinen bensahana. Kaasukahvan vieressä kytkin jossa 2- asentoa, on- normaalisti hana auki ja res- varatankki. En ole vielä ehtinyt tutkia vikaa enkä myöskään ajanut.

    • tieto ja taito vähissä

      mulla oli sama vika ja ostin uuden bensahanan ,kaasareitten korjaus sarjat...tulviminen loppu siihen.

    • Viragoxv1100

      Loppu tulviminen! Purin kaasarit sakkaa ja roskaa siellä oli todennäköisesti roska esti venttiilin sulkeutumisen ja kohokammio alkoi tulvimaan. Samalla tyhjäsin ja huuhtelin tankin myös varatankin. Vaihdoin ilman- ja öljynsuodattimen uudet öljyt sekä tulpat. Aikaa meni mutta se kannatti, sillä nyt koneen käynti on hämmästyttävän tasainen ja värinätöntä nyt taustapeileistäkin näkee taakse. Kevään ajossa oireilleet vaivanneet värinät, putken pauke ja savutus ovat pois ja syynä näytti olevan tulvivasta kaasarista johtuva liiallinen bensan saanti. Ja mikä parasta kone ei vaurioitunut se kiertokangen vääntyminen kun on näissä tapauksissa mahdollista!

    • Ark

      Yamaha 92virago 750xv mikä asento hanassa pitää olla talvi isäilytyksessä?

      • Jutustelija1

        Kiinni asento on ihan jees :-)


      • Hanallisiakin
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Kiinni asento on ihan jees :-)

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.com/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe