Lukemaan oppimisen hankaluus

ja ihanuus

Onko kellään hyviä vinkkejä kuinka lapsi oppisi lukemaan? Lukea osaa jotenkin, mutta ei usko varmaan näkemäänsä kun niin hidasta. Kirjoitus sujuu. Ei ole kyse enää ekaluokkalaisesta. Apua koitettu saada, mutta tuloksetta. Kaikenlaista koitettu, mutta jospa vielä yritettäisiin. Ei tarvita ihmettelyviestejä, miksi ei tutkita tai huomioida missään, se menee nyt näin ja sillä selvä. Olemme sitä itse murehtineet ja ihmetelleet jo ihan tarpeeksi. Kuulo ja näkö norm.

14

2663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..oppii lukemaan

Lukemaan oppii lukemalla, toki lukihäiriöisellä, joka lapsesi ilmeisesti on (?), lopputulos ei ehkä nopeudeltaan tai tarkkuudeltaan koskaan vastaa "tervettä". Eli lasta kiinnostavaa lukemista, ääneen lukua, itsekseen lukua ym. niin lukeminen sujuvoituu.

Lapsi on ilmeisesti kotiopetuksessa, jos asiaa ei ole koulun puolesta tutkittu ja autettu?

• oikeasti

ottaa yhteyttä opettajaan, siis jos lapsi EI ole kotiopetuksessa, kuten edellisessä viestissä ounasteltiin - tai siis varmasti yhteydessä olettekin tässä tilanteessa jo olleet? He ovat varmasti tehneet jo asian hyväksi jotain, mm. erityisopetusta.

Mutta neuvolasta ja lukineuvolasta voi saada hyvää vinkkiä, ja tiedän lapsia, ketkä ovat käyneet psykologilla "tutkimuksissa" ja saaneet sieltä hyvän diagnoosin, minkä pohjalta on lähdetty kuntouttaviin toimenpiteisiin koulussa ja kotona.

En nyt ainakaan minä osaa mitään muita ihmevinkkejä tässä netin välityksellä sanoa, kun en tiedä tapausta tarkemmin enkä ole edes ammatti-ihminen. Näitä nyt varmaan olette käyttäneetkin apuna, jos olette kokeilleet kaikkia apukeinoja: Onko teillä käytössä lukutikkua tai eriväristä kalvoa apuna lukemisessa? Onko tekstit tarpeeksi harvalla rivinvälillä ja riittävällä sisennyksellä? Oletteko tehneet "tekstinymmärryksiä" luettavasta tekstistä, jolloin huomio ei kiinnity KOKO tekstiin sinällään, vaan sieltä pitää poimia silmillään jotain tiettyä informaatiota, kuten nimiä tai viikonpäiviä? Tällä tavallahan lukunopeuttakin ja lukemisen erityyppisiä taitoja saadaan ehkä hiottua.

Nykyään kyllä kaikki erityyliset lukivaikeudet voidaan huomioida entistä paremmin, joten kyllä tekin varmasti apua ongelmaanne saatte, kun olette aktiivisia etsimään tietoa (esim. netistäkin löytyy vaikka mitä tietoa ja apukeinoja mm. hakusanalla "erilaiset oppijat") ja hakemaan apua. Jos teidän paikkakunnalla ei ole psykologia / lukineuvolaa / muita asiantuntevia ammatti-ihmisiä, niin ottakaa luuri käteen ja soittakaa esim. johonkin yhdistykseen.

Tsemiä kesäloman ajaksi teille, lueskelkaa yhdessä kivoja kirjoja nyt kesällä, ehkäpä kaikki sujuu sitten syksyllä jo paremmin :>

• kieltenope

vaikkapa tällainen:

http://www.wsoyoppimateriaalit.fi/oppi/?aste=AA#

ja tuolta Äidinkieli ja kirjallisuus ja sieltä alhaalta vasemmalta
      'Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.'

En ole kirjaan itse tutustunut, mutta lupaa käytännön vinkkejä myös.

Tai sitten ihan CD-romput tai LUKO-pelit ym. aktivoivat tavat kirjojen lisäksi.

• ja ihanuus

KIITOS! Ei kotiopetusta vaan ihan tavallisessa koulussa. Kokeilemme vinkkejänne. . . Ammattilaset ovat olleet mukana, ei tuloksia. Vanhempana olen jo turhautunut, siksi kyselen täällä!

• ja jos kovin hidasta niin...

Lue vaikka lapsesi kanssa yhdessä, sivu ja vuoron vaihto ja jos todella hidasta, niin vaihtakaa aina pisteen jälkeen. Tällöin hän pysyy juonessa paremmin kiinni kun sinä luet kuitenkin joka toisen virkkeen. Monissa kirjastoissa on tosi ammattiväkeä, kannaattaa heiltä kysyä sopivaa lukemista lapsellesi, monesti hitaasti lukeva lapsi turhautuu jos lukeminen on liian vaikeaa, toisaalta monet kirjat joita heidän olisi helppo lukea on liian lapsellisia. Hyviä kirjavinkkauksia myös www.nettlibris.net ja sieltä kirjatarjottimista löytyy sitten eri tyyppisiä kirjoja (siis jaettu esim. salapoliis-, runo-, eläin-, fantasiakirjat...) Toinen lapseni oppi hitaasti lukemaan, ja esim. tv-tekstitykset oli tosi tuskasia kun hän ei ehtinyt lukea niitä. Mutta nykyään on mieletön "lukutoukka", vaikka silloin vaikeina aikoina jouduin ihan "pakottamaan", että joka ilta piti lukea puoli tuntia ääneen. Toivottavasti lukuinto voittaa teidänkin taistelun...

• biologi

Hyvä motivaatio lisää lukemisen opettelua. Voi olla ettei vinkkini ole vielä ajankohtainen mutta kunhan vähän edistytte niin toivottavasti tästä on apua.

Valitkaa kirja joka on riittävän mielenkiintoinen. Vaikkapa Harry Potter. Lue ääneen aina yksi kappale ja anna pojan lukea vaikka se ratkaiseva kohta, jotta mielenkiintoa riitää. Aluksi luet itse enemmän ja pikkuhiljaa siirrät lukuvastuuta enemmän pojalle. Kirjan luvun kuunteleminen on lähes yhtä kehittävää kuin itse lukeminen :)

Liian lällyjen kirjojen tankkaaminen voi viedä hommasta ilon :(

• pelaa!

• ja ihanuus

en kuitenkaan puhunut pojasta vaan lapsesta?!

• pelaa!
        ja ihanuus kirjoitti:

en kuitenkaan puhunut pojasta vaan lapsesta?!

että se on poika kun ei osaa lukea kunnolla.
        Mutta pelaa:
        tee sanapelejä: leikkaa sana kahteen osaan ja kolmeen osaan,laita pöydälle ja anna kasata itse sanoja. Älä korjaa,anna itse huomata että nyt menikin pieleen,ja kun onnistuu,muista kehua. Ihan tuttuja sanoja lapulle,kissat koirat hevoset, ei kauhean vaikeita. Ihan saa rutiinia sanojen muotoihin.

• Biologi
        pelaa! kirjoitti:

että se on poika kun ei osaa lukea kunnolla.
        Mutta pelaa:
        tee sanapelejä: leikkaa sana kahteen osaan ja kolmeen osaan,laita pöydälle ja anna kasata itse sanoja. Älä korjaa,anna itse huomata että nyt menikin pieleen,ja kun onnistuu,muista kehua. Ihan tuttuja sanoja lapulle,kissat koirat hevoset, ei kauhean vaikeita. Ihan saa rutiinia sanojen muotoihin.

Hups ompa tullut tehtyä ikävä oletus. No toki tottahan on , että lukivaikeudet ilmenevät useimmin pojissa, koska heiltä puuttuu toinen x kromosomi, joka paikkaisi virheellistä x:sää.

• opeäiti

Lukeminen vaatii työtä, eli on harhaluulo, että saavuttaisi hyvän lukutaidon ilman työtä.

Yleisohje on, että joka päivä pitäisi lukea väh. 15 min. Jos lukeminen on vaikeaa, olisi tärkeää, että lukemiseen liittyisi toistoa. Ts. lukekaa, vaikka yksi pieni kappale useamman kerran. Tuo toisto parantaa vähitellen lukunopeutta. Mielestäni pelit eivät tässä tilanteessa tuo suurta apua lukemisen taitoon. Ainoastaan se, että lukee, kehittää lukutaitoa varmasti!

Aika monta lasta lukemaan opettaneena voin sanoa, että jokainen lapsi, joka on tuota ohjetta (suurinpiirteinkin) noudattanut, on edennyt lukumisen taidossaan loistavasti. Niillä lapsilla on huomattavasti hankalampaa, jotka eivät tee päivittäistä treeniä ja tuota toistoa ja joiden vanhemmat eivät lukuläksyä mitenkään kontrolloi. Eli vanhemman pitäisi olla kuuntelemassa pienen oppilaan lukuharjoitusta. Läksy pitää lukea ääneen, ja ainakin yhden kerran vanhemmalle, jos muuten treenailee itse.

Hyvää kesää, työn iloa! ; )

• ja ihanuus

Kiitos kaikille erittäin paljon vielä kerran. Luemme, luemme ja luemme. . .

• tyhmältä mutta....

mun poika viis vuotiaana oppi lukemaan tinevarsikylteistä.. ihan tosi.
      Ajettiin lomalla Eestissä ja Saarenm,aalla niin poika alok lukemaan ettö lukeekos toss
      pryykimäki.. onkos tossa hampiravi.... IHAN LOISTAVAA.
      Olin onnelinen. Poikani (nyt jo 12) on hyvä kielissä. Rakas.

• äitee73

Tokaluokkalaisen äiti olen ja oman kanssa käytin seuraavia niksejä..
      www.neure.fi sielä on hyviä leikinomaisia harjoituksia muitakin sivuja löytyy jos tuo ei innosta ja kirjastosta löytyy tietokone pelejä yms.
      Meillä auttaa kun käyttää viivoitinta tekstin alla,ei silmt pompi väärille riveille.
      Sitten on olemassa hauskoja tavupelejä,niitä tosin voi myös tehdä itse.Yhteen pahviin yksi tavu,aluksi helppoja esim ta lo pa lo ka la.Kortit sekaisin ja vuorotellen nostetaan kortti,yritetään saada sanoja muodostettua se joka saa eniten sanoja voittaa.Kun alkaa sujumaan voi lisätä vaikeampia tavuja.
      Pääsääntö on että ei opi jos ei harjoittele ja mitä enemmän harjoittelee sen nopeammin oppii mutta palkitsevaa ja mukavaa lukemisen pitäisi olla.Tietysti lapsen kiinnostusta lukemiseen herättää myös se että vanhemmat lukevat paljon lapsille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16953
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4674
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2657
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1944
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1419
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1105
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1049
    Aihe