Ajattelin hommata sähkömoottorin Päijän-soutuveneeseen (pituus 5.15m, paino 110 kg). Paljonkohan siinä pitäisi olla voimaa jotta vene kulkee pienellä järvellä siististi, tarpeena kalastelu ja satunnainen kauppamatka.
Eli siis paljonko voimaa ja millainen akku olisi OK? Ajatus olisi jo Juhannukseksi hommata…
Sähkömoottori Päijän-veneeseen
8
3720
Vastaukset
- heh
Asia on kovin monipiippuinen. Tyynessä menee rauhallisesti lähes ilman voimaa eikä kuluta paljon sähköä. Sitten taas vastatuulessa kovaa ajettaessa pitäisi olla 2 kW moottori joka ottaa akusta 180A eli vaatii suuren ja painavan ja hyvin ladatun akun.
Akun latausmahdollisuus on myös merkittävä asia. Halpa pikkulaturi lataa 60 Ah:n vapaa-ajan akun tyhjästä täyteen noin vuorokaudessa. Vapaa-ajan akku kestää tyhjäksi purkamista paremmin kuin käynnistysakku, joka ei kestä sitä ollenkaan.
Päijän on kevytkulkuinen. Ostaisin moottoriksi jonkun perusmoottorin ja sille kaveriksi 75Ah akun ja 7 ampeerin laturin. Tiukassa paikassa sitten hartiavoimistelu käyttöön eli airoilla moottoriavusteisesti menoksi. - kulkee siististi
Siis ei paljon vesi vaahtoa.
Akku vähintään 60 ampperinen ettei tarvitse 5 km päästä soutaa takaisin. - parilta kesää
Olisi muuten vapaana Yamaha sähköperä-
moottori ja Mersun 80 Ah:n akku. Riittää
kohtuullisessa tuulessa. Pimeässä pitää
olla varovainen, ettei tule yliajetuksi,
kun mitään ääntä ei kuulu.
Anna yhteystietosi, niin saat tarjouksen,
josta et voi kieltäytyä, en tarkoita
Sisilialaista tarjousta.
Se akku muuten sopii kuin valettu Päijän
510 keulatuhdon alle.- sähköä
Minkäsikäinen eli kuinka käytetty tuo Yamahasi akku on? Ja mistäpäin se olisi haettavissa? Sehän vaikuttaa siihen kannattaako hinnasta alkaa keskustella... Voisi kyllä kiinnostaakin. Taitaa olla niin että lueskelen näitä maileja enää torstaina aamusta (ennen kesälomaa).
- Meriläinen
Kai sulla valot on pimeän aikana niinkuin lakikin moottoriveneeseen vaatii? (ja järki myös)
- kesää
sähköä kirjoitti:
Minkäsikäinen eli kuinka käytetty tuo Yamahasi akku on? Ja mistäpäin se olisi haettavissa? Sehän vaikuttaa siihen kannattaako hinnasta alkaa keskustella... Voisi kyllä kiinnostaakin. Taitaa olla niin että lueskelen näitä maileja enää torstaina aamusta (ennen kesälomaa).
oli Päijän 510 veneessä. Nyt ko. venettä minulla ei enää ole, joten joutaisi.
Haettavissa Helsinki-Porvoo sopimuksen mukaan.
Torstaina minäkin mökille lähden ja sitten
juhannuksen jälkeen parina päivänä katselen
nettiä. - sähköä
kesää kirjoitti:
oli Päijän 510 veneessä. Nyt ko. venettä minulla ei enää ole, joten joutaisi.
Haettavissa Helsinki-Porvoo sopimuksen mukaan.
Torstaina minäkin mökille lähden ja sitten
juhannuksen jälkeen parina päivänä katselen
nettiä.Paikkakunta on sopivasti mökkimatkan varrella, joten paketti voisi kiinnostaa - riippuen tietenkin paketin hinnasta. Ja siitä, tuleeko jo heti juhannuksen jälkeen into mennä ostamaan kone kaupasta... poika on aika pistoksissa. Voisitko soitella niin keskustellaan. 040-5367378
- kokemusta asiasta
Vähäisen kokemuksenkin perusteella voin suositella sähköperämoottorin hankintaa. Tarpeesi ja toiveesi kuulostavat siltä että pärjäät sillä. Spmoottorihan ei missään tapauksessa ole bensakoneen veroinen teholtaan ja voimaltaan mutta sehän ei ole tarkoituskaan. Moottoreista en osaa sanoa, nehän ovat aika samoja, ota sitten Rhino, Minn Kota, Yamaha tai se neljäs merkki jota en muista. Joka tapauksessa panosta akkuun ja laturiin. Tekniikka ja ampeerit ovat minulle vähän vierasta, kysele tutuiltasi jos et tunne sitä puolta. Meillä on Minn Kota, sieltä pienemmästä päästä, 75 ampeerin? akku (miten se oikeasti sanotaan?) ja kunnon laturi. Kone maksoi 160, akku ja laturi yhteensä 90. "Meijän Päijän", 471, kulkee ihan kivasti koneella, pienellä vaihteella (1-4) tietenkin hitaammin, kolmosella, nelosella tavallista soutuvauhtia, viitosella ei soutaja pysyisi mukana. Hyvää veneilykesää, kirjoitellaan syksymmällä kokemuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232