Vastuutonta mainontaa

Juhannusruusu

Taas on mainosväki oikein satsannut juhannusta edeltävään aikaan: bussipysäkeillä ja valopylväsmainoksissa on yksi aihe ylitse muiden - alkoholi eri muodoissaan. Aamun työmatkalla pisti silmään lonkerolla täytetty katiska. Että saunokaa, uikaa, soutakaa, kokekaa verkkoja, ajakaa autoa, tapelkaa, tanssikaa ja puukottakaa toisianne vaan suomalaiset humalassa tänäkin vuonna, teillä on siihen lupa! Sitten pyhien mentyä saadaan taas laskea tilastot ja kauhistella satoa. Kyllä Suomi on kaksinaismoralistinen maa. Minun mielestäni alkoholin mainostaminen pitäisi kieltää samalla tavalla kuin tupakan mainostaminen, kyllä ne jotka haluavat sitä juoda osaavat sitä ostaa ilman mainontaakin. Jokainen aikuinen ja suuri osa alaikäisistäkin kyllä tietää mistä sitä saa.

26

1551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hyvä juoma

On nii mukava killittää viinaa ja olutta ja viiniä ja siiteriä varsinkin jussina. Se se o oikeeta elämätä. Kaikki kaveritki o niin kännissä kku apinat että o mukava heilua puusta puuhun, jeeeh ööööööööh. Sitä vaa sanon ett kyll maailma on nii ihana paikka ku o juomingeis. Kavereita on palijo ja kakki kännis, jees yööööks.

• kavereita

juhannuksen jälkeenkin? Ettei vaan kato kävisi teidänkin riveissänne!

• tietenkii!
        kavereita kirjoitti:

juhannuksen jälkeenkin? Ettei vaan kato kävisi teidänkin riveissänne!

Ja vaik ei oliskaa nii äkkiä niitä uusia kavereita saa. Pullo vaa kiertämään ja uusia kamuja tulee kok aja. Tuu sääkli mukkaa!

• mutta ei kiitos!
        tietenkii! kirjoitti:

Ja vaik ei oliskaa nii äkkiä niitä uusia kavereita saa. Pullo vaa kiertämään ja uusia kamuja tulee kok aja. Tuu sääkli mukkaa!

Jos juomaseuransa tai juomattomuusseuransa saa vielä valita, niin taidanpa pitäytyä kotinurkillani.

• Hyvää Juhannusta
        mutta ei kiitos! kirjoitti:

Jos juomaseuransa tai juomattomuusseuransa saa vielä valita, niin taidanpa pitäytyä kotinurkillani.

sinullekin.

(Tämä ketju on ollut ihan provoa.)

• Juhannusruusu
        Hyvää Juhannusta kirjoitti:

sinullekin.

(Tämä ketju on ollut ihan provoa.)

Ihan tosissani minä olen sitä mieltä, että paitsi Kartago myös viinan mainonta tulisi hävittää.

• on varmaankin ihan
        Juhannusruusu kirjoitti:

Ihan tosissani minä olen sitä mieltä, että paitsi Kartago myös viinan mainonta tulisi hävittää.

tosissaan, mutta siis sitten ketju on provoa.

• Juhannusruusu
        on varmaankin ihan kirjoitti:

tosissaan, mutta siis sitten ketju on provoa.

Vaikka olisikin, juokaa niin paljon kuin napa vetää, mutta älkää sitten enää sekaantuko keskusteluun.

• elämänkäsi

Höpöhöpö.

Pientä yleistämistä taas. Ei kaikki örvellä kännissä. Meikäläisen juomiseen tai ostopäätöksiin ei ainakaan mainokset vaikuta mitenkään.

Piristää tylsää maisemaa vaan.

Samantien voitais sitte poistaa alusvaate-ja muut mainokset jos oikein lähetään pilkkua nussimaan.

Ja juhannukseenhan kuuluu alkoholi,jokainen juokoot miten lystää.

• juhannusruusu

Perustelisitko, millä tavalla, miksi ja mistä lähtien alkoholi "kuuluu juhannukseen"? Ja kyllä vaan, alusvaatemainoksetkin ja tylsääkin tylsemmät automainokset voisi aivan hyvin poistaa. Ei se mitään pilkun nussimista ole, eikä edes tiukkapipoisuutta, kyllä ihmiset tietävät mistä alkkareita (tai autoja) saa ostaa. Enkä kylläkään puuttunut kenenkään henkilökohtaisiin juomatapoihin, ne ovat minulle aivan sama, kritisoin MAINONTAA.
        Juhannuksen jälkeenhän voisi nuo ulkomainokset korvata vaikkapa hukkuneiden/puukotettujen/kolarissa kuolleiden muistokirjoituksilla...

• sivustasta seurannut

Jopa älähti se, johon kalikka kalahti! Eihän Suomessa SAA sanoa mitään poikkipuolista siitä, että ihmiset juovat itsensä ja toisensa hengiltä! Viinanjuonti on saavutettu etuus, josta ei, piru vie, tingitä vaikka henki menis! Minusta nähen soromnoo.

• +++++++
        juhannusruusu kirjoitti:

Perustelisitko, millä tavalla, miksi ja mistä lähtien alkoholi "kuuluu juhannukseen"? Ja kyllä vaan, alusvaatemainoksetkin ja tylsääkin tylsemmät automainokset voisi aivan hyvin poistaa. Ei se mitään pilkun nussimista ole, eikä edes tiukkapipoisuutta, kyllä ihmiset tietävät mistä alkkareita (tai autoja) saa ostaa. Enkä kylläkään puuttunut kenenkään henkilökohtaisiin juomatapoihin, ne ovat minulle aivan sama, kritisoin MAINONTAA.
        Juhannuksen jälkeenhän voisi nuo ulkomainokset korvata vaikkapa hukkuneiden/puukotettujen/kolarissa kuolleiden muistokirjoituksilla...

Alkoholi kuuluu juhannukseen koska siitä on tullut tapa. Montako ihmistä tunnet jotka viettää juhannuksen selvinpäin? Minä en varmaan ainuttakaan.

• kerran...
        sivustasta seurannut kirjoitti:

Jopa älähti se, johon kalikka kalahti! Eihän Suomessa SAA sanoa mitään poikkipuolista siitä, että ihmiset juovat itsensä ja toisensa hengiltä! Viinanjuonti on saavutettu etuus, josta ei, piru vie, tingitä vaikka henki menis! Minusta nähen soromnoo.

Toiset osaa ottaa sen verta sivistyneesti ja järkevyyden rajoissa ettei mitään satu tai tapahdu!
        Omassa kaveripiirissä ei ainakaan koskaan ole kellekään mitään sattunut, ja kaikilla on järki päässä senkin suhteen, että jos otat et aja ja vesille ei kännissä lähdetä.

Ainakin meillä on tapana pitää porukassa toisista huolta.

Että eipä ole täällä kukaan juonu itseään tai toisia hengiltä.

• Juhannusruusu
        +++++++ kirjoitti:

Alkoholi kuuluu juhannukseen koska siitä on tullut tapa. Montako ihmistä tunnet jotka viettää juhannuksen selvinpäin? Minä en varmaan ainuttakaan.

Satun tuntemaan useitakin henkilöitä, jotka eivät juo juhannuksena tai muinakaan juhlapäivinä vain sen vuoksi, että "siitä on tullut tapa". MIKSI siitä on tullut tapa, sanopa se! Ja onko huonoja tapoja pakko vaalia? Ei minusta.

• Sivustasta seurannut
        kerran... kirjoitti:

Toiset osaa ottaa sen verta sivistyneesti ja järkevyyden rajoissa ettei mitään satu tai tapahdu!
        Omassa kaveripiirissä ei ainakaan koskaan ole kellekään mitään sattunut, ja kaikilla on järki päässä senkin suhteen, että jos otat et aja ja vesille ei kännissä lähdetä.

Ainakin meillä on tapana pitää porukassa toisista huolta.

Että eipä ole täällä kukaan juonu itseään tai toisia hengiltä.

Tuohan on kaikkein yleisin puolustelu: "Ikinä ei mitään ole sattunut, ei nytkään satu!" Ihan kiva, jos pidätte huolta kavereistanne, mutta mitä tahansa voi sattua siitäkin huolimatta, että otatte vain kohtuullisesti.

• seuraan mieki
        Sivustasta seurannut kirjoitti:

Tuohan on kaikkein yleisin puolustelu: "Ikinä ei mitään ole sattunut, ei nytkään satu!" Ihan kiva, jos pidätte huolta kavereistanne, mutta mitä tahansa voi sattua siitäkin huolimatta, että otatte vain kohtuullisesti.

No niin tai näin, me ainaki otetaan ja kivaa on!

Yhtä isolla todennäköisyydellä voit kuolla tai loukkaantua vaikka autokolarissa selvinpäin.

Eikö se oo jokaisen omassa harkinnassa ottaako vai onko ottamatta. Omalla vastuulla. Turha siitä on meteliä nostaa.

• Juhannusruusu
        seuraan mieki kirjoitti:

Yhtä isolla todennäköisyydellä voit kuolla tai loukkaantua vaikka autokolarissa selvinpäin.

Eikö se oo jokaisen omassa harkinnassa ottaako vai onko ottamatta. Omalla vastuulla. Turha siitä on meteliä nostaa.

En olekaan kritisoimassa kenenkään juomatapoja, niille kun ei mitään voi, arvostelin alkuperäisessä tekstissäni mainostajien moraalia tai sen puuttumista. Lue ja ymmärrä lukemasi.

• jeesustelua
        juhannusruusu kirjoitti:

Kuinka se on keneltäkään pois jos alkoholia tai muuta mainostetaan. Voit pistä silmät ihan rauhassa kiinni mainosten kohdalla. Ei mainonnan poistaminen poista jonkin asian kulutusta. Kannattaa vaikka miettiä entisen NL:n mallia jossa ei käytännössä ollenkaan mainostettu, mutta silti sukkahousut kelpasivat.

• Juhannusruusu
        jeesustelua kirjoitti:

Kuinka se on keneltäkään pois jos alkoholia tai muuta mainostetaan. Voit pistä silmät ihan rauhassa kiinni mainosten kohdalla. Ei mainonnan poistaminen poista jonkin asian kulutusta. Kannattaa vaikka miettiä entisen NL:n mallia jossa ei käytännössä ollenkaan mainostettu, mutta silti sukkahousut kelpasivat.

Missäs vaiheessa minä väitin, että jos viinaa ei mainosteta, niin sen kuluttaminen lakkaa? Enpä tainnut niin sanoakaan! Enkä usko pätkääkään, että niin kävisi, jos mainostaminen lakkaisi. Minusta vaan alkoholin mainonta on täysin turhaa ja sillä siisti, ei ole mitään jeesustelua. Sehän sitä jeesustelua on, kun ensin kansalle oikein tuputetaan että 'juokaa, juokaa' ja sitten päivitellään hukkumis- ym. tilastoja, vai eikö ole muka? Ja sinne entiseen Neukkulaan sukkahousut kelpasivat siksi, ettei niitä siellä ennestään ollut - viinaa kyllä oli, eikä sitä siellä tarvinnutkaan mainostaa, menekkiä kyllä riitti, niin kuin riittää nykyäänkin.

• mautonta
        Juhannusruusu kirjoitti:

En olekaan kritisoimassa kenenkään juomatapoja, niille kun ei mitään voi, arvostelin alkuperäisessä tekstissäni mainostajien moraalia tai sen puuttumista. Lue ja ymmärrä lukemasi.

Sinäkö sitten oot ite joku täyrellinen, tietääkseni suomessa on sananvapaus, mutta näköjään se ei täällä päde,kun muut ei saa kommentoira ja sanoa mielipirettään.

Tarvi kumminka idiooteiks ruveta haukkumaan tyyliin "lue ja ymmärrä".

• Juhannusruusu
        mautonta kirjoitti:

Sinäkö sitten oot ite joku täyrellinen, tietääkseni suomessa on sananvapaus, mutta näköjään se ei täällä päde,kun muut ei saa kommentoira ja sanoa mielipirettään.

Tarvi kumminka idiooteiks ruveta haukkumaan tyyliin "lue ja ymmärrä".

Ketään en ole idiootiksi sanonut, enkä itseäni täydelliseksi, kaukana siitä. Mielipiteen saa sanoa kuka tahansa, mutta toisinaan arveluttaa tuo sisälukutaito...Ja sitäpaitsi, miksi suutut? Liippaako liian läheltä? Yritin vain saada aikaan keskustelua aiheesta 'alkoholin mainostaminen - turhaa vai tarpeellista'. Olen edelleen sitä mieltä, että se on turhaa!

• Pedestrian
        seuraan mieki kirjoitti:

Ihan oikeessa oot, voihan sitä vaikka jalankulkijana kuolla jonkun rattijuopon auton alle ilman omaa syytään. Ja eihän tuo ap. kirjoittaja ketään juomasta kieltäny, mikäli minä ymmärsin. Omassa hallussa on juominen ite kullakin.

• 1porista

sallivatko leirintäalueet alaikäisten alkoholijuomien nauttimisen? vai otetaanko pullot portilla pois jo niitä löytyy?
      yyteriin olen menossa.

• Juhannusruusu

Miksi kysyt tätä asiaa minulta, en ole leirintäalueen vartija, enkä tunne paikallisia käytäntöjä, mutta luulisin että pullot otetaan pois joka tapauksessa. Että tiedät nyt sitten keksiä kiertokeinon etukäteen ;)

• otetaan iisisti
        Juhannusruusu kirjoitti:

Miksi kysyt tätä asiaa minulta, en ole leirintäalueen vartija, enkä tunne paikallisia käytäntöjä, mutta luulisin että pullot otetaan pois joka tapauksessa. Että tiedät nyt sitten keksiä kiertokeinon etukäteen ;)

Tuskin kirjoittaja sinulta nimenomaan kyseli älä nyt luule itsestäsi liikoja.

• ruusunpiikki
        otetaan iisisti kirjoitti:

Tuskin kirjoittaja sinulta nimenomaan kyseli älä nyt luule itsestäsi liikoja.

p*****sees.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      79
      5397
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      82
      4351
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      382
      4328
    4. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      510
      3933
    5. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      152
      3418
    6. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3079
    7. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      60
      3063
    8. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2748
    9. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2326
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      52
      2221
    Aihe