KANADASSA KÄYNEET?

matkalla_kanadaan

Heips!!
Olen lähdössä siis ihan piakkoin matkalle Kanadaan ja tahtoisin kuulla kokemuksia/kertomuksia/palautetta Kanadasta. Jos olet koskaan käynyt niin kerrotko noin suurinpiirtein että mitä tykkäsit. Ja jos on jotain vinkkejä juuri tätä maata koskien niin ne ovat tervetulleita!! En haluaisi mennä maahan ihan kieli keskellä suuta äimän käkenä. Tiedän jo kaikkee perustietoutta, mutta kaikki mitä kerrotte on plussaa.Kiitos!!!!
T. Epätietoinen matkalla Kanadaan

20

10284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiko

      Olin viime elokuussa Torontossa viikon ja pidin ihan kovasti. Mukavia ja rentoja ihmisiä, siisti suurkaupunki ja maanalainen PATH-järjestelmä tosi kätevä. Viikko meni nopeasti ! Suomeen palasin via New York missä olin 6 tuntia ja sain siinä ajassa tarpeekseni jenkkien tylytyksestä ja epäluuloisuudesta. Kanadassa kaikki toimi, ei mitään ongelmia minkään suhteen !

      • marsa45

        Joo, ei voi muuta kun olla samaa mieltä.
        moooooooooooooi 1


    • marsa & jouni

      Tervehdys Kanadasta. Kotiuduttin tänään iltapäivällä.
      Vähän on pallo hukassa aikaeron takia mutta
      rusnailen muutaman rivin.

      Meidän reissu :
      Montreal - Vancouver -Edmonton - Toronto,

      Montreal, eurooppalaishenkinen
      Vancouver, mielenkiintoinen
      Edmonton, siisti
      Toronto, kun kotona

      Matkaa tehtiin kaupunkia vaihtaen
      lentäen, junamatka 24tuntia jne.

      Koko matkaan meni reilu 3viikkoa,
      kallista, mutta sen arvoista. (suomen hintataso)

      Jos haluut kuulla lisää kerron mielelläni,
      nyt en jaksa tän enempää kuin että
      sinne vaan suomityttö/poika, olemme hyvässä
      maineessa jo olemalla suomaisia ja
      jos haluat kunnon vinkkeja niitä tulee.

      ps.
      Kanadalaiset oikeesti iiiiiiiiiiiiihan rentoja,
      puuttuu usalaisten tehty hymy !

      öitä mooooooooooooooi !

      • matkalla_kanadaan

        Hyvä hyvä. Tähän mennessä oonki kuullut vain hyvää palautetta Kanadasta. Sit olis semmonen asia että mulla on kyllä visa kortti mutta se ei ole nimenomaan luottokortti. Mietin että toimiiko visa electron siellä päin maailmaa? Edes suurimmassa osassa kaupoista. Pitäisi tietää koska jos ei toimi niin täytyy turvautua matkasekkeihin tai nostaa käteistä. Ilmeisesti visa automaatteja kyllä löytyy.


      • Räkä
        matkalla_kanadaan kirjoitti:

        Hyvä hyvä. Tähän mennessä oonki kuullut vain hyvää palautetta Kanadasta. Sit olis semmonen asia että mulla on kyllä visa kortti mutta se ei ole nimenomaan luottokortti. Mietin että toimiiko visa electron siellä päin maailmaa? Edes suurimmassa osassa kaupoista. Pitäisi tietää koska jos ei toimi niin täytyy turvautua matkasekkeihin tai nostaa käteistä. Ilmeisesti visa automaatteja kyllä löytyy.

        joka huoltamolla mutta visa ei käy monessakaan paikassa nostokortiksi. Pankkeja on onneksi joiden yhteydessä voi nostaa Visalla käteistä automaatista. Elektronin käytöstä en osaa sanoa varmaksi.

        Kanada on upea maa. Mukavaa reissua. Lähden itsekin sinne varmasti toistekin!


      • vastaus kanadan reissuun
        matkalla_kanadaan kirjoitti:

        Hyvä hyvä. Tähän mennessä oonki kuullut vain hyvää palautetta Kanadasta. Sit olis semmonen asia että mulla on kyllä visa kortti mutta se ei ole nimenomaan luottokortti. Mietin että toimiiko visa electron siellä päin maailmaa? Edes suurimmassa osassa kaupoista. Pitäisi tietää koska jos ei toimi niin täytyy turvautua matkasekkeihin tai nostaa käteistä. Ilmeisesti visa automaatteja kyllä löytyy.

        moi, sori vastaus vähän kesti mutta oli kotiintulo hässäköitä.

        Mulla oli visa visa electron mukana. visa electronilla sai hyvin nostettua käteistä automaateista, maksaa en sillä kokeillut. pankkihan kyllä ottaa joka nostosta omat kulunsa eli kannattaa nostaa aina kerralla mahdollisimman paljon. visa käy joka paikassa maksuna. kanadassa täytyy muistaa, että joka paikassa (ravintolassa) pitää laskun loppusummaan lisätä 15-20% tarjoilupalkkiota, ovat jossain päin kanadaa hyvinkin tarkkoja siitä. suosittelen käteistä, se on kaikkein helpointa.

        Jep, kysy lisää ihan mitä vaan,
        tuli mieleen jos käytät tukankuivaajaa tai
        vastaavaa jännite siellä 110 eli adabtori
        mukaan.

        Muuten oikein mukavaa matkaa, kanalaiset
        ovat rentoja ja mukavia, se että oot suomesta
        on vaan plussaa, hyödynnä sitä ihan rennosti
        vaan.

        Olis kiva kuulla miten sun/teidän reissu
        meni, laita meilii kun kotiudut.
        ps. nettikahviloita on vähän mutta löytyy,
        puoli tuntia paikasta riippuen 2-4dollariin.

        moooooooooooooooooi , marsa & jouni


    • eräs turisti

      Hei,
      Tultiin viime viikolla Kanadasta ja tarkemmin sanottuna Vancouverista. Olen itse ollut siellä aiemminkin, mutta miehelleni oli ensimmäinen kerta. Matkalla olimme reilu 2 viikkoa.
      Vancouver on kaunis kaupunki. Joka puolella on siistiä ja jopa yleisiin (maksuttomiin) vessoihin voi mennä hyvillä mielin. Skytrain kulkee toimii Vancouverissa hyvin (lippu 2,25/3,25 CAD riippuu vyöhykkeiden määrästä). Kävimme myös sukulaistemme mökillä n. 500 km päässä pohjoiseen ja sekin reissu oli hieno. Maisemat ovat upeat (tosin Sveitsissä on vielä kauniinpaa). Lisäksi poikkesimme Whistlerissä, jossa on 2010 talviolympialaisten suorituspaikkoja. Hieno, mutta kallis paikka.
      Hintatasosta yleisesti sanoisin, että ehkä jopa hiukan halvempaa kuin Suomessa. Tupakka ja alkoholi on kalliimpaa. Täytyy muistaa, että hinnan päälle (ei ruokakaupassa). Tulee vero joka esim. BC:ssä on 13 %. Visa Electronia ei minulla ole,joten sen käytöstä en tiedä. Automaaatteja näkyi kyllä paljon. Itse käytin Visaa ja Amexia.
      Kävimme myös USA:n puolella. Rajalla pitää olla jo USA:n dollareita mukana, koska Visa Waiverin lunastus on 6 $/hlö ja mikään muu valuutta tai kortti ei sen maksuun käy (onneksi oltiin vaihdettu valuuttaa jo Vancouverissa, huh).
      Yövyimme pari yötä Seattlessa. Sekin oli mukava paikka ja nähtävää oli paljon. Meillä oli auto vuokralla ja siihen gps navigaattori, joten liikkuminen oli todella helppoa.
      Seuraavan kerran varaamme aikaa 3 viikkoa ja jatkamme maan tutkimista. Nyt pitää vaan säästää, että pääsee taas reissuun. Hyvää matkaa sinulle!

      • matkalla_kanadaan

        Kiitos kaikille tosi paljon palautteesta! Mä menen sinne hyvillä mielin kun oon kuullu niin paljon kaikkee hyvää. pitääkin nostaa tuota kortin käteisnostovaraa että saa nostettua sitte mahd paljon kerralla. Kiitti vielä ja lisää vinkkejä saa aina kirjottaa mitä tulee mieleen. Käyn luultavasti lukemassa tätä keskustelua Kanadassakin ja voin vaikka raportoida et miten sujuu. :)


      • marsa & jouni
        matkalla_kanadaan kirjoitti:

        Kiitos kaikille tosi paljon palautteesta! Mä menen sinne hyvillä mielin kun oon kuullu niin paljon kaikkee hyvää. pitääkin nostaa tuota kortin käteisnostovaraa että saa nostettua sitte mahd paljon kerralla. Kiitti vielä ja lisää vinkkejä saa aina kirjottaa mitä tulee mieleen. Käyn luultavasti lukemassa tätä keskustelua Kanadassakin ja voin vaikka raportoida et miten sujuu. :)

        Joo, olis kiva kuulla miten reissu meni ja
        missä kaikkialla olitte.

        ps. meillä oli matkalla mukana opaskirja nimeltä :

        DK evewitness travel quides Canada

        35eruoa, aika hyvä mutta muitakin kirjakaupoista
        löytyy, kannnattaa käydä katsastamassa.

        kuulemisiin, mooooooooi !


      • matkakuumetta75675

        Itse olen suunnitellut matkustaa Torontoon ja sieltä sitten Detroitiin USA:n puolelle? Mitä pitää huomioida?


      • eräs turisti
        matkakuumetta75675 kirjoitti:

        Itse olen suunnitellut matkustaa Torontoon ja sieltä sitten Detroitiin USA:n puolelle? Mitä pitää huomioida?

        Kyllä Usa:han pääsi ihan hyvin. Jonoa maanantaina aamupäivällä oli n. tunnin verran ennen kuin oltiin passintarkastuksessa.
        Sieltä meidät sitten ohjattiin sisälle ns. maahantulotarkastukseen. Täytimme vihreän Visa Waiver kortin ja maksoimme tuon 6 USD/hlö. Virkailija kyseli mm. mihin menemme, mikä on osoitteemme USA:ssa ja miksi sinne menemme. Meillä oli ensimmäisen yön majoitus varattuna jo valmiiksi netin kautta ja annoin sitten sen osoitteen siihen Visa Waiveriin (enkä puhunut mitään mahdollisista muista yöistä kun ei kysytty). Lisäksi kysyttiin vielä koska lähdemme Kanadasta. Esitin paluumatkan lentoliput (e-lippu) ja homma oli sitten selvä.
        Kysymykset tuntuivat välillä "hassuilta", mutta meitä oli neuvottu, että pitää vastata asiallisesti kysymyksiin ja naureskella ei saa, joten "teimme työtä käskettyä".
        Takaisin tullessa sitten Kanadan tulli kyseli taas samanlaisia kysymyksiä ja lisäksi vielä onko meillä jotakin tuomisia Usa:sta jotka aiomme jättää Kanadaan. No eipä ollut niin kuin ei aseita, huumeita eikä muutakaan kysyttyä.
        Muista antaa tuo vihreä Visa Waiver kortti Kanadan tullissa virkailijalle. Hän ei sitä automaattisesti ota (vaikka kortin mukaan pitäisikin). Näin ei tule sitten ongelmaan vaan Usa:lla on tiedossa, että olette poistuneet maasta sallittujen aikarajojen puitteissa.
        Hyvää matkaa!


      • -Eva-
        eräs turisti kirjoitti:

        Kyllä Usa:han pääsi ihan hyvin. Jonoa maanantaina aamupäivällä oli n. tunnin verran ennen kuin oltiin passintarkastuksessa.
        Sieltä meidät sitten ohjattiin sisälle ns. maahantulotarkastukseen. Täytimme vihreän Visa Waiver kortin ja maksoimme tuon 6 USD/hlö. Virkailija kyseli mm. mihin menemme, mikä on osoitteemme USA:ssa ja miksi sinne menemme. Meillä oli ensimmäisen yön majoitus varattuna jo valmiiksi netin kautta ja annoin sitten sen osoitteen siihen Visa Waiveriin (enkä puhunut mitään mahdollisista muista yöistä kun ei kysytty). Lisäksi kysyttiin vielä koska lähdemme Kanadasta. Esitin paluumatkan lentoliput (e-lippu) ja homma oli sitten selvä.
        Kysymykset tuntuivat välillä "hassuilta", mutta meitä oli neuvottu, että pitää vastata asiallisesti kysymyksiin ja naureskella ei saa, joten "teimme työtä käskettyä".
        Takaisin tullessa sitten Kanadan tulli kyseli taas samanlaisia kysymyksiä ja lisäksi vielä onko meillä jotakin tuomisia Usa:sta jotka aiomme jättää Kanadaan. No eipä ollut niin kuin ei aseita, huumeita eikä muutakaan kysyttyä.
        Muista antaa tuo vihreä Visa Waiver kortti Kanadan tullissa virkailijalle. Hän ei sitä automaattisesti ota (vaikka kortin mukaan pitäisikin). Näin ei tule sitten ongelmaan vaan Usa:lla on tiedossa, että olette poistuneet maasta sallittujen aikarajojen puitteissa.
        Hyvää matkaa!

        Asustelin Torontossa vuoden päivät muutama vuosi sitten, joten tässäpä jotain kommenttia.
        Kannattaa lähteä vähän keskustan ulkopuolellekin ihmettelemään, esim. kiinalainen kaupunginosa on upea! Tuntuu kuin olisi tosiaan Kiinassa! upeita taloja, ym löytyy esim. rosedalesta, thornhillistä jne, ei muuta kuin maanalaiseen ja jossain kohtaa pois kun siltä tuntuu :) Ihmiset neuvovat mielellään, kysy rohkeasti. Kallein paikka jossa kävin Torontossa syömässä oli Hard rock cafe, muuten kaikki onkin kohtuuhintaista. Kaupassa nimeltään outfitters (keskustassa, ihan eaton center- ostoskeskuksen kupeessa) löytyi jopa suomea puhuva myyjä! :)
        Torontosta ei ole kovinkaan pitkä matka niagaran putouksille, päivä menee koko touhussa, mutta suosittelen. Ihanaa matkaa maailman ihanimpaan kaupunkiin.


      • tuli mieleeni
        -Eva- kirjoitti:

        Asustelin Torontossa vuoden päivät muutama vuosi sitten, joten tässäpä jotain kommenttia.
        Kannattaa lähteä vähän keskustan ulkopuolellekin ihmettelemään, esim. kiinalainen kaupunginosa on upea! Tuntuu kuin olisi tosiaan Kiinassa! upeita taloja, ym löytyy esim. rosedalesta, thornhillistä jne, ei muuta kuin maanalaiseen ja jossain kohtaa pois kun siltä tuntuu :) Ihmiset neuvovat mielellään, kysy rohkeasti. Kallein paikka jossa kävin Torontossa syömässä oli Hard rock cafe, muuten kaikki onkin kohtuuhintaista. Kaupassa nimeltään outfitters (keskustassa, ihan eaton center- ostoskeskuksen kupeessa) löytyi jopa suomea puhuva myyjä! :)
        Torontosta ei ole kovinkaan pitkä matka niagaran putouksille, päivä menee koko touhussa, mutta suosittelen. Ihanaa matkaa maailman ihanimpaan kaupunkiin.

        Kanadassa on metka systeemi, ettei esim. vaatteissa oleva hinta olekaan sama, kuin sitten kassalla vaan siihen lisätään vero, jolloin hinta nousee. Valmisvaatteet yms. ovat kyllä edullisia ja koska se vero on suunnilleen sama, kuin cad:n ja euron ero niin kannattaa kaupassa ajatella se hintalapussa oleva hinta suoraan euroina jolloin hintavertailu on helppoa.
        Kanada on todella mukava maa, helppoa ja yksinkertaista, ihmiset ehkä mukavimpia maailmassa.


      • Matkalainen
        tuli mieleeni kirjoitti:

        Kanadassa on metka systeemi, ettei esim. vaatteissa oleva hinta olekaan sama, kuin sitten kassalla vaan siihen lisätään vero, jolloin hinta nousee. Valmisvaatteet yms. ovat kyllä edullisia ja koska se vero on suunnilleen sama, kuin cad:n ja euron ero niin kannattaa kaupassa ajatella se hintalapussa oleva hinta suoraan euroina jolloin hintavertailu on helppoa.
        Kanada on todella mukava maa, helppoa ja yksinkertaista, ihmiset ehkä mukavimpia maailmassa.

        Kanadassa kannattaa viipyä vähän pidenpään. Kun ens kerran menen, varaan aikaa ainakin kuusi viikkoa. Ihmiset todella mukavia ja nimenomaan samanlaisia kuin FIKSUT suomalaiset.


    • diff

      Ihmettelin tässä tuota meininkiä lentokentällä, tosiaan en ole kovin paljon matkustellut (kaksi kertaa niin että muistan yleensä lentokentällä olleeni, viimeksi reilu viikko sitten Pariisissa ja 2005 Lontoossa) ja ensi kesänä olisin yrittämässä Torontoon yksin lähtöä aikuisten kielikurssille. Eli siis mikä tämä tullisysteemi on? Ehkä helpointa olisi jos joku antaisi selityksen yleensä miten siellä päässä lentokentällä milloinkin menetellään lähinnä Torontoon saapuessa, myös poislähtöön liittyviä ohjeita saa antaa mikäli siinä jotain "poikkeavaa" on.

      • Matkalainen

        Kentällä kaikki sujuu ilman ongelmia. Ihmiset ystävällisiä ja auttavaisia. Jos osaat kieltä, voit kysyä keneltä tähänsa ja saat aina ystävällisen vastauksen. Liikkuessa kannatta vuokrata auto, koska välimatkat ovat pitkiä. (jos aiot katsella paikkoja)


      • Matkalainen

        Vielä jatkona utelias kysymys. Mitä kielikurssi kustantaa? Olen käynyt yli 100 maassa, mutta en osaa kunnolla mitään muuta, kuin pohojanmaan murretta.


      • diff
        Matkalainen kirjoitti:

        Vielä jatkona utelias kysymys. Mitä kielikurssi kustantaa? Olen käynyt yli 100 maassa, mutta en osaa kunnolla mitään muuta, kuin pohojanmaan murretta.

        Nyt en vissiin ymmärrä suomea, siis mitä kurssi maksaa vai? Itse suunnittelemani kaikkine kuluineen (mahdollisia retkiä en ole vielä laskenut mukaan) reilu 2100€.


    • kanadassa?

      joko kävit vai ootko vasta tulossa tänne?

    • Anonyymi

      Vaihto oppilaat Kanada keskustelu ei suju rikos historia Kaarlo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe