Kohtalokas aamu

joku vain, ehkä yksi monista

jouduin pahaan auto onnettomuuteen marraskuussa vuonna 2000. Oli aamu kello oli ehkä jotain 5.30, olin aloittanut aamun kierrokseni, menossa kohti määrän päätä jonne minun piti viedä useita tonneja painavia betonipaaluja, kaksi leveän kuljetuksen autoa ajoivat edelläni vieretysten koko tie oli suljettuna siltä osin mistä minun piti mennä. Keli oli todella huono lunta satoi taivaan täydeltä ja minun oli hankala edetä, jossain vaiheessa kuulin valtavan pamahduksen, totesin että rengashan se siinä meni, manasin itsekseni koska jouduin pysähtymään. En löytänyt sopivaa pysähdys paikkaa, suljetun tien osuus oli loppumassa joten ajattelin että löydän seuraavalta etapilta pysähtymis paikan, maleksin seuraavalle tien pätkälle, sama pamahdus kuului uudelleen ja silloin näin sivupeilistä kuinka kettingin kappaleet lentelivät, kuormani kiinnitys oli pettänyt, oli alamäki ja auto senkuin luisui vaikka kuinka jarrutin, loppujen lopuksi sain käännettyä auton vinottain alamäkeen, soitin paikalle apua, jotenkin aavistin ettei se pääty hyvin, edessäni oli jyrkkä rinne jonka lopussa oli pelto, aloin pelätä, kysyin itseltäni monta kertaa että miksi juuri minä jouduin lähtemään tälle reissulle. En uskoltanut liikkua autosta yhtään minnekkään koska en tiennyt kuinka pitävästi auto oli alamäessä, minulla oli kaikki jarrut kytkettynä, kunnes tajusin auton valuvan hiljalleen, en tiennyt minne suuntaan auto valui, enkä uskoltanut edes katsoa. Seuraavaksi peräkärryni lähti suoristumaan hiljaksiin, jarrut eivät pitäneet, loppujen lopuksi koko auto oli tiellä poikittain, ehdin jo huokaista helpotuksesta. Kunnes muistin taas, että kyydissäni oli irroillaan oleva betoni paalu kuorma. Lähdin hitaasti yrittämään jos saisin peruutettua autoa sen verran ettei rinteen reuna olisi niin pelottavan lähellä, mutta turhaan. Avun saapuessa paikalle auto oli luisunut jo niin paljon että se oli melkein jyrkänteen reunalla. Jostain syystä kukaan ei uskoltanut tulla autoni luokse, ihmettelin sitä aikani kunnes tajusin katsoa kuormaani, sen päälimmäiset paalut olivat putoamaisillaan kuormasta, tajusin että peruutus yritykseni oli heikentänyt kuormaa niin että se oli hajoamaisillaan. Yhtäkkiä alkoi tuntua siltä että koko auto kaatuisi, siinä vaiheessa suljin silmäni ja seuraava muistikuvani onkin neljän viikon päästä sairaalassa, minulle kerrottiin että autoni oli kaatunut kyljelleen koska minun puoleisen renkaan alla ollut pehmyt maa oli sortunut, makasin sairaalassa avuttomana hengityskoneessa, pääni oli täynnä kysymyksiä mutta en voinut niitä kysyä, halvaannuin tuossa onnettomuudessa niin pahoin että vain oikean puoleinen käteni toimii, olen riippuvainen hengityskoneesta ja istun pyörätuolissa.

Haluan vain kysyä, onko tämä enää elämää??

4

2540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valentain 64

hirveitä asioita tapahtuu. Olen pahoillani, että sulle kävi noin. Olet silti elossa. Normaalitoimintaiset ihmiset tekevät itsemurhia, kun eivät enää jaksa. Toivon, että sinä jaksat, ihan todella.
      Olen joskus miettinyt, miltä tuntuisi vammautua vakavasti. Että mikään ei toimi, paitsi, että pää pelaa.
      Silti haluaisin elää, ainakin jonkun aikaa. Että ehkä edes nähdäkseni jotakin vielä, tiedä sitten mitä...Naapuriltani kuoli lapsi, ainoa, esikoinen silloin tsunamissa. Silloin tuntui, että miten he voivat enää hengittää ja olla elossa sen kauheuden
      jälkeen, mutta niin vain voivat.
      Ihmiset selviävät, jos haluavat.
      En keksi muuta syytä. Enkeli vierellesi.

• jpf

Sinulle haluan kertoa, että poikani silloin 2 vuotta halvaantui liikenneonnettomuudessa juuri noin kuin sinä, vain yksi käsi toimi ja hengitys-konetta käytti ajoittaisesti loppuaikoina.
      Eli täyttä elämää silti, varsinkin nämä viimeiset 2 vuotta, kuoli sunnuntaina omana kotona omien kavereiden ollessa mukana omassa pyörätuolissaan. Toivon sinulle jaksamista tämä elämä ei ole aina reilua. Minäkin olen vasta toipilas mutta yritän löytää niitä lohdutuksen sanoja ja ajatuksia positiivisesti poikani elämästä.

• lukiessa

tuntee omat "ongelmansa" todella pieniksi....vaikka muka ovat niin suuria omasta mielestä..kenelle vaan voi sattua mitä tahansa, koska tahansa ja menee varmaan arvot uusiksi. ei voi kuin kuvitella itsensä tuohon tilanteesee, jos se on edes mahdollista...mutta sisältähän se kaikki lähtee, elämänhalukin...toivon sitä kaikille onnettomuuksien kokeneille voimia ja tahtoa elää!!!

• Muuan kovia kokenut

Huonosti on käynyt sinulle. Olen pahoillani. Taidanpa muistaa sinua iltarukouksessani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe