kirvat ongelmana

ruusu raukat

Pihassani kasvavat ruusut (ilmeisesti kurtturuusua) kituvat vuodesta toiseen eivätkä kasva. Ruusuissa on todella paljon kirvoja enkä ole saanut niitä mäntysuopaluoksellakaan hävitettyä. Mikä neuvoksi kannattaisiko jo luovuttaa ja istuttaa jotain muuta tilalle vai onko kirva-ongelmaan ratkaisua?

4

913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmituuli

Nyt on paljon leppäkerttuja, joita voisit pyydystää (vaikka lasipurkkiin) ja laittaa purkin sisältö elävänä ruusuihin. Leppäkertut syövät kirvat ja ei lähde pensaista ennenkuin viimeinenkin kirva on syöty. Olen käyttänyt tätä luonnollista totjujaa puutarhassani ja myös sisällä, kun kiinanruusuuni tuli kirvoja. Kun kiinanruusu oli puhdas kirvoista, päästin leppikset takaisin ulos.

• Kikka

Olipa hauska neuvo. Pitää kokeilla, kun esim. ruusuihin tulee kirvoja. Leppiksiä kyllä olen nähnyt pihallamme, mutta en tiennyt, että ne pitää viedä ruokapöytään ;) Kiitos vinkistä!

• hujanahajan

Kokeile pyretiinipitoista puutarha-aerosolia.

• halua..

varsinaisia myrkkyjä käyttää niin hyvä keino on nokkosvesi.
      Kerää saaviin muutama ämpärillinen nokkosia,haaleaa vettä päälle niin että saavi täyttyy.
      Anna muhia muutama päivä,haju on melkoinen joten saavi mieluusti takapihan perimmäiseen nurkkaan.
      Sillä kastelet niin pitäisi kyllä kirvojen kaikota.
      On myös lannoittava vaikutus.

Olen joskus joutunut mansikatkin tuolla kastelemaan ja parin päivän kuluttua kypsyneissä mansikoissa ei ollut tippaakaan vierasta hajua tai makua,se liuos lemuaa vain muhiessaan ja kastellessa,ei enää sen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      212
      5304
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      44
      4630
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      18
      3239
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      277
      3211
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      168
      3119
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      66
      2719
    7. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      63