lapsella on paljon kysymyksiä tänään :).
Eli omaan käyttöön, saako elämen teurastaa (aseluvan kantaja) omalla tilalla? Missä menee raja minkä eläimen saa ja minkä ei?
eläimen teurastus omalla tilalla
19
5437
Vastaukset
- lahtivaja
virallisista pykälistä.Meillä ainakin on teurastettu kaikki kaneista sonneihin aina tarpeen mukaan.
- saa teurastaa
omaan käyttöön. Myynti vaatii sitten asianmukaiset tilat ja hyväksynnät.
Ainoa rajoite on eläinsuojelulaki 32§ ja 33§. Tässä otteita:
32 §
Eläinten lopettaminen
Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.
33 §
Teurastus ja siihen liittyvät toimenpiteet
Eläimelle ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, kipua eikä tuskaa käsiteltäessä tai säilytettäessä sitä teurastamossa, teurastuspaikassa tai muualla teurastuksen yhteydessä, tainnutettaessa sitä taikka siitä verta laskettaessa. Eläimen on oltava asianmukaisesti tainnutettu tai lopetettu ennen verenlaskua. Kuitenkin sellainen uskonnollisista syistä noudatettava erityinen teurastustapa, jossa verenlasku aloitetaan samanaikaisesti eläimen tainnuttamisen kanssa, on sallittu siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään. Eläimelle ei saa suorittaa muita teurastukseen liittyviä toimenpiteitä ennen kuin se on kuollut.
Muista sitten ainakin naudanlihan kohdalla edes jonkinlainen raakakypsytys. Vakuumiin pakattua lihaa voisi kypsyttää 6-8 viikkoa, mutta jo viikon kypsytys muovilla peitettynä jääkaapin kylmimmässä osassa auttaa asiaa.
Jos naudanliha pakastetaan tai laitetaan ruuaksi heti, niin lopputulos on hemmetin sitkeää. Eli älä pilaa suotta hyvää tuotetta!- naturechild
Kaikki on suunnittelutilanteessa vasta, mutta hieman kiehtoisi tuo eettisempi lihan kasvatus itselle. Tietäisi ainakin, että eläin on hyvin kasvatettu ja se on saanut kirmata laitumella, eikä se joudu kärsimään kamalista kuljetuksista.
Miten mahtaa olla jos tuottaa osan lihasta eläinten käyttöön ja myy sitä? Varmaan silloinkin saa teurastaa kotona, kun ei vaadita samoja kuin jos olisi ihmisen käyttöön.
Kun sitten vaan saisi jäsennetty ajatuksen omaan päähän. Eli aika rankkaa olisi se oman eläimen lopetus jonka silmiin on katsonut pidemmän aikaa. Naapurin lehmän palottelussa voisin olla vaikka mukana, mutta koville varmaan ottais, kun se eläin on päässyt "lähelle".
Lihojen käsittelyyn ostetaan sitten iso jääkaappi joka saa toimittaa "riiputtajan virkaa" ennen pakastusta. - tuttu hirvimies
naturechild kirjoitti:
Kaikki on suunnittelutilanteessa vasta, mutta hieman kiehtoisi tuo eettisempi lihan kasvatus itselle. Tietäisi ainakin, että eläin on hyvin kasvatettu ja se on saanut kirmata laitumella, eikä se joudu kärsimään kamalista kuljetuksista.
Miten mahtaa olla jos tuottaa osan lihasta eläinten käyttöön ja myy sitä? Varmaan silloinkin saa teurastaa kotona, kun ei vaadita samoja kuin jos olisi ihmisen käyttöön.
Kun sitten vaan saisi jäsennetty ajatuksen omaan päähän. Eli aika rankkaa olisi se oman eläimen lopetus jonka silmiin on katsonut pidemmän aikaa. Naapurin lehmän palottelussa voisin olla vaikka mukana, mutta koville varmaan ottais, kun se eläin on päässyt "lähelle".
Lihojen käsittelyyn ostetaan sitten iso jääkaappi joka saa toimittaa "riiputtajan virkaa" ennen pakastusta.paikallisesta porukasta, niin ei itse tarvitse tehdä varsinaista lopetusta ja avaamista. Ampuminen kuitenkin pitää tehdä "silmien väliin", että tulee kuolema silmänräpäyksessä. Ei siis pitkältä etäisyydeltä mitään keuhkolaukausta!
Eläinten käytöllä tarkoittanet lemmikkikoiria ja vastaavia. En osaa sanoa mitä määräykset ovat siinä tapauksessa. Kysy paikalliselta terveystarkastajalta tai eläinlääkäriltä.
Kannattaa myös harkita vakuumipakkauslaitetta, koska sen avulla voisi moninkertaistaa raakakypsytyksen ja sitäkautta saadun lihan laatu nousee aivan eri tasolle. Lisäksi vakuumiin pakattu liha säilyy raakakypsytyksen jälkeen pakastettuna yli vuodenkin ensilaatuisena.
Raakakypsytys vaatii 0 tai 1 asteen lämpötilan. Kaikissa jääkaapeissa ei pääse niin alas, vaan osa jää neljään asteeseen, joka on liian korkea lämpötila. Kannattaa olla ostovaiheessa huolellinen.
Naudan tapauksessa muuten arvopalojen ja jauhelihan määrä on karkeasti 1:2, eli jauhelihaa tulee tuplaten. Sen laadulle on sitten hyväksi nopea jauhaminen ja pakastaminen. - muista, että meitä
tuttu hirvimies kirjoitti:
paikallisesta porukasta, niin ei itse tarvitse tehdä varsinaista lopetusta ja avaamista. Ampuminen kuitenkin pitää tehdä "silmien väliin", että tulee kuolema silmänräpäyksessä. Ei siis pitkältä etäisyydeltä mitään keuhkolaukausta!
Eläinten käytöllä tarkoittanet lemmikkikoiria ja vastaavia. En osaa sanoa mitä määräykset ovat siinä tapauksessa. Kysy paikalliselta terveystarkastajalta tai eläinlääkäriltä.
Kannattaa myös harkita vakuumipakkauslaitetta, koska sen avulla voisi moninkertaistaa raakakypsytyksen ja sitäkautta saadun lihan laatu nousee aivan eri tasolle. Lisäksi vakuumiin pakattu liha säilyy raakakypsytyksen jälkeen pakastettuna yli vuodenkin ensilaatuisena.
Raakakypsytys vaatii 0 tai 1 asteen lämpötilan. Kaikissa jääkaapeissa ei pääse niin alas, vaan osa jää neljään asteeseen, joka on liian korkea lämpötila. Kannattaa olla ostovaiheessa huolellinen.
Naudan tapauksessa muuten arvopalojen ja jauhelihan määrä on karkeasti 1:2, eli jauhelihaa tulee tuplaten. Sen laadulle on sitten hyväksi nopea jauhaminen ja pakastaminen.on paljon sellaisiakin tuottajia, jotka tuottavat lihan hyvinkin eettisellä/ekologisella tavalla ja myyvät sen suoramyyntinä. Meinaan, että jos sittenkin tulisi helpommaksi ja ennenkaikkea halvemmaksi ostaa tarvittava liha.
- naturechild
muista, että meitä kirjoitti:
on paljon sellaisiakin tuottajia, jotka tuottavat lihan hyvinkin eettisellä/ekologisella tavalla ja myyvät sen suoramyyntinä. Meinaan, että jos sittenkin tulisi helpommaksi ja ennenkaikkea halvemmaksi ostaa tarvittava liha.
^Mielelläni otan suosituksia tämän tyyppisistä suoramyyntitiloista Varsinais-Suomessa, vaikka sähköpostiini.
- lihan suoramyyjistä
naturechild kirjoitti:
^Mielelläni otan suosituksia tämän tyyppisistä suoramyyntitiloista Varsinais-Suomessa, vaikka sähköpostiini.
http://personal.inet.fi/yritys/bosgard/
on aika hyvä sivusto ja kertoo mukavsti tilan toiminnasta. Taitaa vain olla hieman väärällä suunnalla.
Itse edustan HC porukkaa ja yhdistyksemme kotisivuille www.highlandcattle.fi on tulossa syksyllä päivitys ja silloin sinne tulee lista lihan suoramyyjistä. Muuten porukkamme periaatteet ovat samat kuin tuolla Bosgårdin tilalla, paitsi että eläimiä ei ruokita viljalla, vaan pelkästään korsirehulla. Tästä on hyötynä maku ja lihan terveellisempi rasvahappokoostumus.
Ulkomuistista voin sanoa, että Riikalta Köyliöstä kannattaa kysyä liikeneekö lihaa myyntiin oman ravintolan tarpeiden jälkeen. www.korkeatammi.fi Loimaalta löytyy sekä Biisoneita, että Highlandia. http://www.netti.fi/~biisonit/
Täälläpäin lihaa löytyy heti ainakin Kristiinankaupungista ja pian myös Virroilta ja Kauhajoelta.
Katso kuitenkin viimeistään syksyllä nuo uudistuvat HC sivut! - siis harrastus
naturechild kirjoitti:
Lihojen käsittelyyn ostetaan sitten iso jääkaappi joka saa toimittaa "riiputtajan virkaa" ennen pakastusta.ilman tukia ja korvamerkejä!
Teurastustuet jää saamatta kototeurastuksessa, mutta eipä niitä tule ellei ole rekisteröity tila.
Katsoppa http://www.angus.fi, todella hyvää lihaa egologisesti tuotettuna, ja marmoroitunutta!
On osata tappaa elukkansa omalla tilalla,sanoo EU. Sairasautotoiminnan loputtua on eläin lopetettava omatoimisesti(kun se on ensin kitunut viikkokausia sairaana,kun eläinlääkärin käynti on niin kallista)Suomi on mallimaa tässäkin suhteessa.
- kun on
niitä saatanan ruikuttajia ja nyhvöjä, jotka eivät kertakaikkiaan saa elukalta henkeä pois, oli se sitten lehmä, lammas, koira tai kissa.
Vaikka olen vain kaivinkonekuski olen joutunut 2 kertaa eläimen lopettamaan omistajan kykenemättömyyden vuoksi. Toisella kerralla olin siitä jopa oikeudessa. Silloin jouduin lopettamaan auton alle juosseen, ja pahasti vammautuneen koiran. Omistaja ei kyennyt tekemään mitään, paitsi jälkeenpäin järjesti asiasta käräjät. No, eläinlääkäri todisti puolestani, ja olisi määrännyt koiran omistajalle sakot koska tämä oli tuottanut eläimelle tarpeetonta kipua ja kärsimystä kun ei ollut sitä itse ajoissa lopettanut. Oikeus ei sakkoja määrännyt, koska omistaja oli kuulemma kärsinyt jo muutenkin tarpeeksi menettäessään rakkaan lemmikkinsä. JA PERKELE! JOS OMISTAJA EI SAA ELÄINTÄÄN TARVITTAESSA LOPETETTUA, EI PIDÄ ELÄINTÄ HANKKIAKAAN!!
Toinen tapaus oli vammautunut lehmä, isäntä (pitäjällä tunnettu ja kovana miehenä pidetty) ei saanut lopetettua sitä vaan tuli vellihousulle tippa linssiin. No siitä ei sentään jouduttu käräjille, ja pisteet isännälle siitä että edes tiesi mitä pitäisi tehdä. - naturechild
kun on kirjoitti:
niitä saatanan ruikuttajia ja nyhvöjä, jotka eivät kertakaikkiaan saa elukalta henkeä pois, oli se sitten lehmä, lammas, koira tai kissa.
Vaikka olen vain kaivinkonekuski olen joutunut 2 kertaa eläimen lopettamaan omistajan kykenemättömyyden vuoksi. Toisella kerralla olin siitä jopa oikeudessa. Silloin jouduin lopettamaan auton alle juosseen, ja pahasti vammautuneen koiran. Omistaja ei kyennyt tekemään mitään, paitsi jälkeenpäin järjesti asiasta käräjät. No, eläinlääkäri todisti puolestani, ja olisi määrännyt koiran omistajalle sakot koska tämä oli tuottanut eläimelle tarpeetonta kipua ja kärsimystä kun ei ollut sitä itse ajoissa lopettanut. Oikeus ei sakkoja määrännyt, koska omistaja oli kuulemma kärsinyt jo muutenkin tarpeeksi menettäessään rakkaan lemmikkinsä. JA PERKELE! JOS OMISTAJA EI SAA ELÄINTÄÄN TARVITTAESSA LOPETETTUA, EI PIDÄ ELÄINTÄ HANKKIAKAAN!!
Toinen tapaus oli vammautunut lehmä, isäntä (pitäjällä tunnettu ja kovana miehenä pidetty) ei saanut lopetettua sitä vaan tuli vellihousulle tippa linssiin. No siitä ei sentään jouduttu käräjille, ja pisteet isännälle siitä että edes tiesi mitä pitäisi tehdä....etkö ole kuullut, että on pehmeitä ja kovia ihmisiä. Meitä kaikkia tarvitaa...
Se että sinä kykenet lopettamaan eläimen ei tee siitä joka ei kykene yhtään sen huonompaa.
"Toinen tapaus oli vammautunut lehmä, isäntä (pitäjällä tunnettu ja kovana miehenä pidetty) ei saanut lopetettua sitä vaan tuli vellihousulle tippa linssiin."
...Tuo taas niin kuvaa tätä ajattelutapaa jossa miehen pitää olla kova ja kaikki jotka pehmoilee on kuvaamiasi "vellihousuja". Ihan hirveän musta-valkoista ajattelutapaa.
Toki pitäisi tehdä jotain jos eläin kärsii, mutta eläinlääkärit on sitä varten ja sinun tyyppiset ihmiset jotka auttavat tarvittaessa, jos eläinlääkäreitä ei saada kiinni.
t: tyttö joka 8v. joutui omin käsin tappamaan kituvan pikkulinnun, koska äitini ei kyennyt siihen. En siltikään pidä häntä huonompana ihmisenä, hän ei vaan yksinkertaisesti kyennyt siihen. Todella kamala tilanne oli ja olin aika ymmälläni tilanteesta, vaistot vaan sanoi, että ei ole vaihtoehtoa, se kärsii. - oikein ymmärtää
naturechild kirjoitti:
...etkö ole kuullut, että on pehmeitä ja kovia ihmisiä. Meitä kaikkia tarvitaa...
Se että sinä kykenet lopettamaan eläimen ei tee siitä joka ei kykene yhtään sen huonompaa.
"Toinen tapaus oli vammautunut lehmä, isäntä (pitäjällä tunnettu ja kovana miehenä pidetty) ei saanut lopetettua sitä vaan tuli vellihousulle tippa linssiin."
...Tuo taas niin kuvaa tätä ajattelutapaa jossa miehen pitää olla kova ja kaikki jotka pehmoilee on kuvaamiasi "vellihousuja". Ihan hirveän musta-valkoista ajattelutapaa.
Toki pitäisi tehdä jotain jos eläin kärsii, mutta eläinlääkärit on sitä varten ja sinun tyyppiset ihmiset jotka auttavat tarvittaessa, jos eläinlääkäreitä ei saada kiinni.
t: tyttö joka 8v. joutui omin käsin tappamaan kituvan pikkulinnun, koska äitini ei kyennyt siihen. En siltikään pidä häntä huonompana ihmisenä, hän ei vaan yksinkertaisesti kyennyt siihen. Todella kamala tilanne oli ja olin aika ymmälläni tilanteesta, vaistot vaan sanoi, että ei ole vaihtoehtoa, se kärsii.Joskus siinä eläinlääkärin saapumisessa saattaa mennä parikin tuntia. Se on pitkä aika kitua eläimelle jonka sisälmykset roikkuvat pahasti vahingoittuneena ulkona, tai suurelle lonkkansa murtaneelle tai jalkansa katkaisseelle eläimelle. Ja muutakaan apua ei välttämättä ole heti saatavilla. Mielestäni se on eläinrääkkäystä jos mikä odottaa tuntitolkulla tuollaisessa tilanteessa.
Jos omistaja ottaa eläimen huolehtiakseen on omistajalla velvollisuus kyllä kyetä se lopettamaan tarpeen niin vaatiessa tuottamatta sille lisää tarpeetonta kärsimystä. Joka ei siihen pysty, on kelvoton myös eläintä omistamaan.
Eikö tää nyt ole selvä ???? Ei siinä kyse ole siitä onko jotenkin herkkä vai ei! On teurastamoillakin töissä ihmisiä jotka ovat taatusti herkkiä ja pystyvät jopa työkseen lopettamaan eläimiä. HÄH????
Kyllä nykyihmiset on vieraantuneita elämästä. Vai onko joku reppana saanut suuren trauman tappaessaan 8 vuotiaana pikkulintusen. Voi hellanlettas tentään.... - naturechild
oikein ymmärtää kirjoitti:
Joskus siinä eläinlääkärin saapumisessa saattaa mennä parikin tuntia. Se on pitkä aika kitua eläimelle jonka sisälmykset roikkuvat pahasti vahingoittuneena ulkona, tai suurelle lonkkansa murtaneelle tai jalkansa katkaisseelle eläimelle. Ja muutakaan apua ei välttämättä ole heti saatavilla. Mielestäni se on eläinrääkkäystä jos mikä odottaa tuntitolkulla tuollaisessa tilanteessa.
Jos omistaja ottaa eläimen huolehtiakseen on omistajalla velvollisuus kyllä kyetä se lopettamaan tarpeen niin vaatiessa tuottamatta sille lisää tarpeetonta kärsimystä. Joka ei siihen pysty, on kelvoton myös eläintä omistamaan.
Eikö tää nyt ole selvä ???? Ei siinä kyse ole siitä onko jotenkin herkkä vai ei! On teurastamoillakin töissä ihmisiä jotka ovat taatusti herkkiä ja pystyvät jopa työkseen lopettamaan eläimiä. HÄH????
Kyllä nykyihmiset on vieraantuneita elämästä. Vai onko joku reppana saanut suuren trauman tappaessaan 8 vuotiaana pikkulintusen. Voi hellanlettas tentään....Niin ovat vieraantuneet ihmiset luonnosta se nyt on selvä, onko se sinusta jotenkin outoa? Jos ihmiset asuvat monta sukupolvea kaupungissa, tietenkin se vaikuttaa...HALOO!!?!
Kuulut varmaan ihmisiin joitka luulevat ihan yleisellä tasollakin, että heidän ajattelutapansa on se oikea ja kaikki on niin musta-valkoista.
Onhan se kamalaa, jos joku ei kykene tappamaan kituvaa eläintä, mutta se nyt vaan on fakta, että ei kaikki kykene...ei edes maalla. - ymmärryksessä
naturechild kirjoitti:
Niin ovat vieraantuneet ihmiset luonnosta se nyt on selvä, onko se sinusta jotenkin outoa? Jos ihmiset asuvat monta sukupolvea kaupungissa, tietenkin se vaikuttaa...HALOO!!?!
Kuulut varmaan ihmisiin joitka luulevat ihan yleisellä tasollakin, että heidän ajattelutapansa on se oikea ja kaikki on niin musta-valkoista.
Onhan se kamalaa, jos joku ei kykene tappamaan kituvaa eläintä, mutta se nyt vaan on fakta, että ei kaikki kykene...ei edes maalla.vikaa????
Ihminen saa olla luonteeltaan minkälainen hyvänsä ei kiinnosta mua!
Mutta eläintä ei pidä ottaa jos ei saa sitä tilanteen niin vaatiessa itse lopetettua!
Oliko kyllin selvästi sanottu vai tarvitaanko vielä tavuviivoitus HÄH???
Siitä tuossa kirjoituksessani oli kysymys. - sun pointtisi
ymmärryksessä kirjoitti:
vikaa????
Mutta eläintä ei pidä ottaa jos ei saa sitä tilanteen niin vaatiessa itse lopetettua!
Siitä tuossa kirjoituksessani oli kysymys.se vaan mitä nyt luin tämän ketjun niin voipi olla kyllä joskus ehkä parempi odotella että saa jonkun asiansa osaavan paikalle tekemään homman kerta laakilla selväksi ettei jää puolitiehen ja aiheuta vaan lisää kärsimystä. emmä oikein usko että osumatarkkus on ihan hyvä jos panee silmät kiinni ja kattoo muuaalle kun tahkoo jänisparkaa hengiltä jollain tunkilla..Vai meinaakko et tulosta syntyy?Älä hyppää mun silmille, mä olen ihan ulkopuolinen tässä jutus mut mun mielestäni siinä hommassa on oltava joku tolkku kans.Noin sen pitäisi mennä jos homman osaa.
- lukeneena
sun pointtisi kirjoitti:
se vaan mitä nyt luin tämän ketjun niin voipi olla kyllä joskus ehkä parempi odotella että saa jonkun asiansa osaavan paikalle tekemään homman kerta laakilla selväksi ettei jää puolitiehen ja aiheuta vaan lisää kärsimystä. emmä oikein usko että osumatarkkus on ihan hyvä jos panee silmät kiinni ja kattoo muuaalle kun tahkoo jänisparkaa hengiltä jollain tunkilla..Vai meinaakko et tulosta syntyy?Älä hyppää mun silmille, mä olen ihan ulkopuolinen tässä jutus mut mun mielestäni siinä hommassa on oltava joku tolkku kans.Noin sen pitäisi mennä jos homman osaa.
ainakin nautaeläintenomistajille on järjestetty kursseja eläinten lopettamisesta, mutta ilmeisesti ne eivät ole oikein vetäneet väkeä. No pitää perehtyä ko hommaan jo ennen eläimen hankkimista niin ei tuu pattitilannetta.
- absurdia
ymmärryksessä kirjoitti:
vikaa????
Siitä tuossa kirjoituksessani oli kysymys."Mutta eläintä ei pidä ottaa jos ei saa sitä tilanteen niin vaatiessa itse lopetettua!"
Harva eläintä ottaessa miettii tuollaisia.
Sulla ei taida olla esin 18v. kotoa muuttanutta tytärtä jolla on vaikka kissa.
Meinnaako oikeesti, että ihmisten pitää pystyä tappaa eläimensä itse, eikä lähteä siitä oletuksesta että ei ota jos ei pysty. huhu
jo oot kaukana
- nöhönenä
Heinäkuun ensimmäinen päivä tuli Eviralta uusi säädös, jossa kerrotaan itselle lopetettavasta yli 24 kuukautta vanhasta naudasta ennen teurastusta ilmoitettava kunnan eläinlääkärille ja sovittava pään irroitus hänen kanssaan. Pää on lähetettävä Eviran toimipisteeseen. www.evira.fi on lisätietoa saatavana.
- hirven metsästäjä
Tuotantoeläimen saa lopettaa lopettamisen osaava henkilö. Eläimelle ei saa aiheuttaa tarpeetonta kipua tai tuskaa.
Mikäli et itse ole ennen teurastanut nautaeläintä pyydä reilusti avuksi asiansa osaava henkilö joka on tehnyt ko. hommaa ennenkin.(Ammatti teurastaja olisi paras, koska hän osaa tainnuttaa, pistää ja nylkeä ja suolistaa tai sitten hirven metsästäjä jolla on useamman vuoden kokemus takanaan.) Eläimen teurastusta ei opi kirjasta lukemalla, vaan käytäntö on paras opettaja.
Oletkos myös miettinyt paloittelun, sillä mielestäni se on jopa isompi homma kuin teurastus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841