Hymy Kankaanpää: Rakkauden kerjäläinen

Psykopatologia

.
Yliopistolehti: Kärpäsenä katossa

Hymy Kankaanpää

Rakkauden kerjäläinen. Unelmat ja todellisuus intensiivisessä psykoanalyyttisessä psykoterapiassa

Tammi, 2002

336 s, 20 e

Hymy Kankaanpää kuvaa todella koskettavassa ja uraa uurtavassa teoksessaan Rakkauden kerjäläinen päiväkirjanomaiseen tyyliin depressionsa hoitoa, aktuaalia elämäänsä ja elämänhistoriaansa. Lukija pääsee sisään – paitsi potilaan päähän – myös konsultaatiohuoneeseen! Kankaanpään kuvaukset terapiatunneista ja käydyistä keskusteluista ovat kirjan parasta antia. Mukaan hän on saanut paljon dialogia, ja tekstin psykologinen totuusarvo vaikuttaa vahvalta. Kuvattuihin tapahtumiin ja molempiin osapuoliin on helppo eläytyä. Terapiaan tulee säröjä, ja lukija pääsee seuraamaan trilleriä kuin ovenraosta: Miten tästä ylipäätään voidaan selvitä eteenpäin?

Vertailuksi Rakkauden kerjäläiselle tarjoutuu Tiina Pystysen Häpeähäkki (2000), joka kuitenkin on tyyliltään Kankaanpään dokumentaarista otetta kaunokirjallisempi.

Kankaanpään kirja korjaa myös monia analyyttiseen terapiaan liittyviä vääriä uskomuksia: Analyytikko ei ole mikään peili tai muumio, vaan keskusteleva ja osaa ottava ihminen, joka kuitenkin pitää etäisyyttä potilaaseen. Myöskään seksillä ei selitetä kaikkea!


Pertti Luukkonen

1

1139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsittämätönkirja-ar

      Voiko pahemmin kirjan sanomaa vääristävää kirja-arvostelua ollakaan kuin tuo edellä oleva! Kirja ei todella ylistä tai suorista vääriä uskomuksia psykoanalyysista, vaan kertoo miten suuria riskejä ja pahoinpitelyä siihen kuuluu!

      Rakkauden kerjäläinen, kirjoittanut Hymy Kankaanpää;


      “Tämä terapia on kaikista kohtaamistani valheista suurin. Olen antautunut valheen pauloihin lähes kolmen vuoden ajan, ja olen saattanut itseni kokonaan naurunalaiseksi. Uskoin, että hän on kiinnostunut asioistani ja elämästäni. Luulin löytäneeni hänessä sen, joka ymmärtää ongelmani. – - Hänen jokainen puheenvuoronsa näiden vuosien aikana on ollut valhetta ja silmänlumetta. Noina kolmena tuntina viikossa hän on keskittynyt manipuloimaan mieleeni sen kuvan, että hän olisi kiinnostunut ongelmistani. — Mutta minä olen hänelle vain rahan lähde – - Olen aikuinen, miten voin olla näin jymäytettävissä!”

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe