Onko kokemusta? Sain viime kesänä tuttavalta siemeniä. Laitoin niistä osan maahan. Mitä lienee odotettavissa?
Maatiaispionia siemenestä
5
1074
Vastaukset
- taimia :)
Mutta kukkivaksi pioniksi ehtimiseen menee aikaa useita vuosia. Ostotaimet kun ovat jo noin kolme vuotta puutarhalla kasvatettuja ja niitäkin saa usein odottaa kukkivaksi pari kolme vuotta.
- Kasvattelija
Olen onnistunut saamaan pionintaimia runsaasti siemenestä. Siemen kannattaa kylvää syksyllä, tarvitsee kylmäkäsittelyn. Laitoin siemenet riviin kukkapenkin reunaan. Kun siemen itänyt, kukkivaksi kestää ainakin 3 vuotta. Kannattaa kyllä, koska siemenistä saa edullisesti paljon uusia kasveja. Itsekin olen jakanut taimia puolelle pitäjää.
- siemenet..talvi
Kasvattelija kirjoitti:
Olen onnistunut saamaan pionintaimia runsaasti siemenestä. Siemen kannattaa kylvää syksyllä, tarvitsee kylmäkäsittelyn. Laitoin siemenet riviin kukkapenkin reunaan. Kun siemen itänyt, kukkivaksi kestää ainakin 3 vuotta. Kannattaa kyllä, koska siemenistä saa edullisesti paljon uusia kasveja. Itsekin olen jakanut taimia puolelle pitäjää.
Voisiko panna niitä siemeniä pakasteeseen pariksi viikoksi ja sitten istuttaa ruukkuihin ja siten nopeuttaa kasvua?
- Helmituuli
siemenet..talvi kirjoitti:
Voisiko panna niitä siemeniä pakasteeseen pariksi viikoksi ja sitten istuttaa ruukkuihin ja siten nopeuttaa kasvua?
Kylmäkäsittelyn voit suorittaa jääkaapissa. Siemenet voit laittaa sinne vaikka tikkuaskissa tai laittaa pieniin idätysruukkuihin -kokeile riittääkö kaksi viikkoa vai kannattaako antaa olla kuukauden.
En ole itse kokeillut vielä kylmäkäsittelyä, mutta tuon kuukauden viileässä pitämisen olen kuullut kaveriltani, joka on innokas puutarhastaja. - ei laiteta
Helmituuli kirjoitti:
Kylmäkäsittelyn voit suorittaa jääkaapissa. Siemenet voit laittaa sinne vaikka tikkuaskissa tai laittaa pieniin idätysruukkuihin -kokeile riittääkö kaksi viikkoa vai kannattaako antaa olla kuukauden.
En ole itse kokeillut vielä kylmäkäsittelyä, mutta tuon kuukauden viileässä pitämisen olen kuullut kaveriltani, joka on innokas puutarhastaja.Voi voi, panin joitakin kirsikansiemeniä pakasteeseen parisen viikkoa sitten ja kylvin ne tänään. No, kokeillahan voi.
Olen nyt ahnaana katsellut noita pionien siemenkoteloita ja ihmettelen, milloin niitä voisi irroitella ja alkaa kylvämään ja kokeilemaan jopa sitä jääkaappimenetelmää.
Onko nyt sopiva aika, vai onko odotettava, kunnes siement ovat "kypsiä"=ruskeita? On tavallisia tuoksuvia maalaispioneja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1686787
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes532146- 562088
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521200Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se571194- 541192
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141081Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384938Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14937