Venedieselin ikä

jareta

edelleen painisken tämän puoliplaanariprojektin kimpussa.

Kun noita käytettyjen veneiden ilmoituksia seuraa, niin moottori venettä kun on ostamassa ja matkan jatkuminen ja mahdollisesti oma henkikin riippuu moottorin ja oheislaitteiden kunnosta, niin yrittäisi löytää itsellensä hyväkuntoisen sydämen veneeseensä.

Mikä mahtaa olla tuollainen Dieselin teoreettinen ja käytännön maximi käyttötuntimäärä?

Tiedän, että ikä riippuu hyvin paljon hoidosta, mutta jokin yläraja on hyvinkin hoidetuilla dieseleillä. Varmasti myös jotkut harvaiskuiset valmetit 70-luvulta kestävät myös pojalle, mutta miten joku yleinen volvo penta?

Itse olen mututuntumalla ajatellut alle 1000 h ajetun koneen olevan ihan iskussa vielä, mutta pariin otteeseen olen törmännyt esim 1600 ja 2000 ajettuihin BMW koneisiin. Oma ajatukseni on, että 2000 h ajettu kone ei välttämättä ole enää kovin käyttövarma vai onko?

Miten sitten perävetolaitteiden käyttöikä?

43

13926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko

      Mulla samoja pohdintoja, harkinnassa vene, jossa 2500 tunnin volvo diisseli -90. Meneekö suoraan vaihtoon koko kone ?
      Juttua on ollu, että ikä voisi olla jopa 8000-9000 tuntia, JOS vaan huollot on tehty säännöllisesti ja kunnolla.

      Mitäs asiantuntijaraati sanoo täällä ?

      • Kaikkien Alojen Erityisasia...

        Käyttötunteja voisi suhteuttaa vaikka autojen ajosuoritteeseen. Ostaisitko 2500h ajetun auton. jos keskinopeus ajosuoritteella olisi ollut 50km/h niin tämä tarkoittaisi kilometreissä 125000 km. Paljonko on paljon? Myös kannattaa huomioida että merimoottoria käytetään yleensä kovemmalla kuormituksella mutta toisaalta merimoottoreista olisi autossa otettu suuremmat max kierrokset ja enemmän tehoa. Esin 2l TDI jossa on 100hv/2500r/min ei automoottorina vakuuttaisi kuin korkeintaan kestävyydellään. Mitä tästäkin nyt sitten päättelisi, uskon ettei käyttötunnit tule kuitenkaan kovin helposti täyteen nykydieseleillä.

        Toinen juttu on sitten talvisäilytyksen aiheuttamat sisäiset korroosio ongelmat. Ja elektroniikalle talvella aiheutuvat korroosio asiat. Raakavesi jäähdytyksellä varustetuissa moottoreissa suolavesi myös syö sisuskaluja. Mielestäni rakaisevampaa kuin käyttötunnit onkin, kuika monta tavea on moottoria varastoitu ulkosalla, onko makeavasi jäähdytys ja jos ei niin kuinka suolaisessa vedessä on ajettu, edellisen omistajan tapa huoltaa/huollattaa moottoria, etc.


      • JRxxx

        ...sitä konetta on kohtuudella huollettu, niin sillä voi hyvinkin olla vielä toiset 2500 tuntia edessään. Koeajo, ehkä sitä voisi ammattilaisellakin vähän tutkituttaa. Tuntimäärä kuulostaa siltä, että venettä on ajettu keskiarvoihin nähden paljon, lähes 150 h/vuosi. Noin vaistonvaraisesti se panisi ajattelemaan, että huoltoonkin olisi todennäköisesti panostettu (ajatukseni kulkee tässä niin, että jokin 30-50 h kesässä ajettava vene on enempi jonkinlainen sivuharrastus omistajalleen).

        Tutki konehuonetta ja koko venettä sillä mielellä, että tuntuuko paketti hyvin hoidetulta. Ja ehdottomasti pitää nähdä koneen käynnistys ja kuulla/nähdä, miten se käy. Tuo "toiset 2500 h" alussa oli ehkä vähän sellainen "parhaan tapauksen" heitto, mutta en näe mitään väistämätöntä syytä, miksi tuo kone ei kävisi ja kukkuisi luotettavasti ainakin seuraavia viittä vuotta.


      • aisantuntija
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Käyttötunteja voisi suhteuttaa vaikka autojen ajosuoritteeseen. Ostaisitko 2500h ajetun auton. jos keskinopeus ajosuoritteella olisi ollut 50km/h niin tämä tarkoittaisi kilometreissä 125000 km. Paljonko on paljon? Myös kannattaa huomioida että merimoottoria käytetään yleensä kovemmalla kuormituksella mutta toisaalta merimoottoreista olisi autossa otettu suuremmat max kierrokset ja enemmän tehoa. Esin 2l TDI jossa on 100hv/2500r/min ei automoottorina vakuuttaisi kuin korkeintaan kestävyydellään. Mitä tästäkin nyt sitten päättelisi, uskon ettei käyttötunnit tule kuitenkaan kovin helposti täyteen nykydieseleillä.

        Toinen juttu on sitten talvisäilytyksen aiheuttamat sisäiset korroosio ongelmat. Ja elektroniikalle talvella aiheutuvat korroosio asiat. Raakavesi jäähdytyksellä varustetuissa moottoreissa suolavesi myös syö sisuskaluja. Mielestäni rakaisevampaa kuin käyttötunnit onkin, kuika monta tavea on moottoria varastoitu ulkosalla, onko makeavasi jäähdytys ja jos ei niin kuinka suolaisessa vedessä on ajettu, edellisen omistajan tapa huoltaa/huollattaa moottoria, etc.

        Volvon 6-pyttynen on 3,6 litranen ja siitä otettiin lopuksi 285hv. Litrateho 285/3,6 = 79,2 hv/l on paljon suurempi kuin Volkkarin TDI:ssä.


      • jareta

        kuulostaa hyvältä ja hiukan vahvistaa sitä mitä olen kuullut aikaisemmin.

        Eräs tuttuni joka ilmeisesti tietää jotakin veneistä kertoi, että hän lähes pelkästään luottaa silmiinsä ja korviinsa kun veneen konetta arvioi.


      • The Rat
        aisantuntija kirjoitti:

        Volvon 6-pyttynen on 3,6 litranen ja siitä otettiin lopuksi 285hv. Litrateho 285/3,6 = 79,2 hv/l on paljon suurempi kuin Volkkarin TDI:ssä.

        Omasta volvon kuusipyttysestä on otettu noin 130 kaakkia ulos (muistaakseni). Heppoja siis luokkaa 100? Aika vähän litratehoa siis?


    • The Rat

      Lainaan tässä nyt sitten Volvon dieselasentajaa, kun kerrankin satun olemaan volvolaisten kanssa samoilla linjoilla: "Ei tuota ajamalla rikki saa"

      Itsellä siis kuusipyttyinen volvon diesel jonka ainoat ongelmat tähän mennessä ovat liittyneet lämpemenemiseen. Tähän mennessä on 25 vuotta ja tuntematon määrä ajotunteja - mutta ehtipä vene toimimaan abuut kymmenen vuotta kouluveneenä Turun saaristossa, joten eivät nuo ajotunnitkaan varmaan ihan vähäisiä ole...

      Vankkaa tekoa ovat ainakin nämä vanhemmat Volvon diselit. Ja vetolaitteet. Osia on joutunut uusimaan, mutta syyllinen on ollut ruostuminen. Siihen tuskin ajotunnit juurikaan vaikuttavat, enemmänkin luulisi että paikallaan seisominen voi olla haitallista.

      Hmm.. Jäi mietityttämään tuo ajotuntimäärä... Jos nyt olettaisi vain 3h ajoa päivässä ja puolen vuoden ajan... Se olisi noin 5000 tuntia ennen kuin me tuon ostimme. Yhteensä varmaan noin 7-10 000 tuntia ajettu väline.

    • Merelle07

      Diesel koneen ajaminen loppuun on kova urakka. Jos edes vähän on ajatellut ja huoltanut. Kuuntele ja katsele, kokeile ja kysele...
      Joku 2500h ajettu kone on vielä varmasti iskussa.
      Siis jos sitä on pidetty... öljyt, jäähdytys yms kunnossa.

    • jareta

      Kiitoksia näistä kommenteista.


      Millaisissa hinnoissa liikkuu sitten vaihtokoneet ja uudet koneet n. 200 hv ja millaisiin kustannuksiin pitäisi vaihtotyön vieraalla tettäessä varautua?

    • R K-S

      1. Hidaskäyntinen (alle 3.000 rpm) keskimoottori,
      kestoikä 4-6.000 h tai enemmän.
      2. Nopeakäyntiset sisäperäkoneet, usein tehdään koneremonttia 1.500 - 2.000 rpm. Usein syy; alimittainen kone, jolla ajetaan koko ajan täysillä.
      3. Perävetolaitteet: 2000 h ajettuun on melko varmasti jo tehty remonttia.
      4. Vanhat BMW ja Mercruiser dieselit (VM Motori)
      Varoitus: Vanhempana on ongelmia odotettavissa ja korjaukset erittäin kalliita. Korjasuta käytännössä ei kannata tehdä.
      Jos mietit puoliplaanaria, niin valitse akselivetoinen vene. Varmempi, yksinkertaisempi ja helpompi vaihtaa uuteen moottoriin tarvittaessa.

      • 4236M

        Onko kellään kokemuksia Perkins 4.236:sen kestävyydestä tai heikkouksista.


      • albatross+
        4236M kirjoitti:

        Onko kellään kokemuksia Perkins 4.236:sen kestävyydestä tai heikkouksista.

        Minulla on 25 v. vanha 3800 h ajettu kone. Matalakierroksinen, 3861 kuutiota, 73 hv, suuri öljytilavuus (9,4 l.) ja painava (495 kg). Hyvin on kukkunut ilman ongelmia. Merivesipuolen pillistön olen uusinut kolme vuotta sitten. Pientä öljyntiputusta ollut aina. Olen pitänyt öljynimeytyskangasta koneen alla niin tiputtelukaan ei ole ollut suuri riesa. Vaikea kuvitella huolettomampaa konetta.


    • käytössä

      ajetaan helposti 14-15000 tuntia. Koneet ovat yleensä isoja ja jatkuvasti ajossa. Talviseisokit merioloissa ovat lyhyitä ja huoltoja käyttöaikanakin tehdään 1-2 kaudessa. Eli kestää kun käyttää oikein ja huoltaa.

      • Seurannu

        Isällä on puoliliukuvassa Perkins:n 6L suora kuutonen ja ahtimella 180hv. Se on ajanu sillä itse jotain 1300H ja lämmönvaihdin on vaihdettu eikä muuta ihmeellistä sen aikana.

        Sitä ennen se oli ollu jollain kalastajalla jossain troollarissa. Käyttötunneista ei ole mitään muuta tietoa kuin mitä isä on ajanu. Tuskin sitä alle 5000H on vaihtoon laitettu. Se tietysti on matala kierroksinen, eiköhän sillä vielä ikuisuus ajeta.


    • n 3100 tuntia

      Yksi autotehtaan mies aikanaan vitsaili että dieseli on sisäänajettu 100 000 km kohdalla ja että miljoona km menee helposti. Autoissa huoltovälit lasketaan 70 km/h mukaan. Näin ollen 100 000km = n.1500 tuntia, ja miljoona olis sitten 15 000 tuntia. Paljon venettä ajeleva saa ehkä 100 tuntia vuodessa eli kone kestää 150 kesää.
      Tuo on tietysti teoriaa.
      Miljoona kilsaa ajettuja takseja ja busseja löytyy etelä euroopasta, jossa korroosio ei syö autoa pois koneen ympäriltä.
      Tosi asia on se että talvisäilytykset, huoltojen laiminlyönnit, ja liian pitkät öljynvaihtovälit tuhoavat koneen, ei ne kesän ajotunnit.
      Poikkeus: alitehoiset koneet, joista jo mainittiinkin täällä.
      PS. siperiassa kuuluvat pitävän kuorma autot käynnissä yön yli kovilla pakkasilla kun ei aamulla lähde muuten käymään. Siinä saa kone paljon niitä öljyä nokeavia tyhjäkäynti tunteja. Diesel ei tykkää oikein käydä ilman kuormaa eli vastusta.

      • Anonyymi

        Helpompi on verrata autoa veneeseen käytetyn polttoaineen kulumisena tai matkanopeuden tehon tarpeella, kuin kilometrit/tunnit.

        Auto liikkuu aika pienellä teholla tasaisella, alle 90km/h, tämän jälkeen alkaa ilmanvastus nousemaan exponettaalisesti. Kiihdyttäessä ja ylämäessä myös tehoa tarvitaan enemmän.

        Vene tarvitsee tehoa enemmän, koska kulku aiheuttaa kitka vastusta reilusti vaikka ajaisit alle runko nopeuden.


    • hege 2

      Itselläni on uppoumarunkoisessa veneessäni Perkins 4108 merkkinen kone, jolla on tähän mennessä ajettu n. 2600 h.
      Koneeseen on vaihdettu lämmönvaihtimen sisäkalut kone- ja öljypuolelle vuonna 2006.
      Koneen vuosimalli 1981.
      Ajotunteja tulee kaudessa noin 200 h, jolloin vaihdan öljyt n. 100 h välein ja syksyllä vielä uudet öljyt talvea vasten samalla kun ajan glygoli-vesi seoksen järjestelmään.
      Öljyn kulutus ajon aikana noin 0,5 l vaihtojen välillä. Kierrokset ajettaessa noin 2200 ja nopeus vähän alle 7 kn. Näillä arvoilla toimittaessa arvelen ajavani koneella toiset mokomat ilman huolia- toivottavasti.

    • varmuuden vuoksi auki Volvon TMD40:sen, vuodelta -83 , ja tein rempan. Kaikki oli mitoissa ja hoonausjäljet pytyissä. Ajotunteja oli silloin noin 1300h. Talvet ulkona, merivesipuoli ajettu makealla ennen glykoliseosta. Öljyt vaihdettu aina syksyllä. Näyttäisi siltä että itse kone kestää, vaihtamaan/korjaamaan joutuu niitä "ulkopuolisia", turbo, pakoputkenmutka, vesipumput jne.

      • Anonyymi

        Lombardini 702 ajettu 2912h ajattelin kokeilla kestääkö 5-6000h.
        Huollettu hyvin ja hartaasti. Vain merivesipunppu vaihdettu.
        Ja 2500h kohdalla jakohina, vesipunppu, hehkutulpat, ilmanpuhdistin, polttoainepunppu ja lämpömittarin anturi.


    • Anonyymi

      2007 päivitteli, että vielä pohtii. Josko nyt 13 vuotta myöhemmin alkaisi päästä jyvälle?

    • Anonyymi

      Moit!

      Dieselin käyttöikä on 20.000h
      Caterpillar, Kubota, Perkins Valmet, ja Volvo menee tuon "kuivan maan" käytössä.

      Venemoottorit, kun jäähdytys on laipion ulkopuolelta moottori käy kylmempää, joten arvio olisi puolet 10.000h

      Suljetulla kierrolla olevat dieselmoottoreiden voi pääsevän tuohon 20.000h (lämmön vauhdin siis)

      Huollot tulee tehdä ajallaan. Mm. öljynvaihto joka vuosi ennen kauden alkua, ajotunneista välittämättä. Esim talviseisakilla voi öljyn joukkoon kertyä kondensio vettä, moottoriöljyn lisäosat myös haihtuvat pois, yms

      T: ent konemyöjä

      • Anonyymi

        Kyllä ne käy yhtä lämpiminä kuin kuivanmaan koneet, termostaatti pitää siitä huolen.
        Kyllä nuo isot koneet sen 20000 tuntia kestää ennen peruskorjausta kunhan huolletaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne käy yhtä lämpiminä kuin kuivanmaan koneet, termostaatti pitää siitä huolen.
        Kyllä nuo isot koneet sen 20000 tuntia kestää ennen peruskorjausta kunhan huolletaan.

        Yleensä merivesijäähdytteisissä moottoreissa käytetään alhaisemman lämpötilan termostaattia kuin "makeavesi" jäähdytteisissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä merivesijäähdytteisissä moottoreissa käytetään alhaisemman lämpötilan termostaattia kuin "makeavesi" jäähdytteisissä.

        Tarkoitat varmaan raakavesijäähdytteistä konetta. Niitä ei paljon nykyään ole.
        Makealla vedellä ja jäähdyttimellä nykykoneet yleensä jäähdytetään ja silloin termostaatit on siellä yhdeksänkympin tienoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne käy yhtä lämpiminä kuin kuivanmaan koneet, termostaatti pitää siitä huolen.
        Kyllä nuo isot koneet sen 20000 tuntia kestää ennen peruskorjausta kunhan huolletaan.

        Kompaan tuota 20 000 tuntia, jos huolletaan asiallisesti ja potkuri on oikein mitoitettu ja konetta köytetään, kuten se on suunniteltu esim. Ajetaan lämpimäksi enne isompaa kuormitusta ja päin vastoin yms. Vastaavia ohjeita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kompaan tuota 20 000 tuntia, jos huolletaan asiallisesti ja potkuri on oikein mitoitettu ja konetta köytetään, kuten se on suunniteltu esim. Ajetaan lämpimäksi enne isompaa kuormitusta ja päin vastoin yms. Vastaavia ohjeita.

        Sama myöskin toisinpäin, siis että annetaan lämpöjen tasautua ennen sammutusta ainakin jokunen minuutti.


    • Peukku!

      Aivan, termostaatti huolehtii..
      T: ent konemyöjä

    • Anonyymi

      Kyllä tuo 20 000 tuntia onnistuu helposti. Yksi tärkeä tekijä on se, että ammattikäytössä jos ajetaan marssinopeutta 95-98% tehoilla tuo lähes puolittuu. Jos veneen marssiteho on 80% maksimista tai alle ja konetta huolletaan ja käytetään järkevästi, niin tuo 20 tonnia tulee helposti.
      Hyvin tärkeä asia on se, että katsoo sitä lämpömittaria, että lämmöt nousee ennen kuin otetaan isot tehot ulos. On hölmöilyä ajaa koneella minuutti ja nostaa sittten vene plaaniin 110% tehoilla!
      Sitten kun tuo 20 000 on täynnä, niin koneeseen tulee tehdä perushuolto. Kone ei missään nimessä ole loppu vaan huollon tarpeessa.

      • Anonyymi

        Venedieselin ikä on suhteellinen käsite. Omassa uppoumarunkoisessa on Yanmar 2QM15 asennettu arvokilven mukaan vuonna 1979. Samalla mennään yhä vuonna 2020. Ostin veneen moottoreineen 31v sitten. Silloin jo mietin aivan samaa kuin aloittaja. Mottori käy yhä kuin kello. Käyttötunneista ei ole tietoa. Mutta vuosittain ajoa merellä on vain muutamana kesäkuukautena uppumaveneen marssivauhtia silloin kun työikäisellä ihmisellä on siihen mahdollisuus.

        Kone on muutettu makeavesijäähdytteiseksi joskus 80-luvulla. On mahdollista että 50v tulee täyteen ennen kuin moottori pääsee eläkkeelle. Jossakin vaiheessa vesipumppu kuluu väljäksi. Tai pakomutka ruostuu puhki. Se lienee luonnollista kulumista, eikä sille voi mitään. Uusia ei saa tai maksaa mansikoita.

        Enemmän on huolenpidosta ja moottorin huollosta kinni, kuinka kauan venediesel kestää. Niinkuin täällä jo aiemmin on todettu ajamalla sitä ei Suomen leveysasteilla saa loppuun. Mutta huonolla talvisäilytyksellä ja huollon laiminlyönnillä kuluu mikä hyvänsä laite käyttökelvottomaksi lyhyessäkin ajassa. Siksi ylläpidon laadun selvittämiseen kannattaa kiinnittää enemmän huomiota kun moottorin ikään tai ajotuntimäärään.


    • Anonyymi

      Ammattikäytössä matalavireisiä (28-35hv/l) 10-18 litran meridieseleitä ajetaan esimerkiksi Alaskalaisissa kalastusveneissä 5-80000 tuntia. Salaisuutena hyvät öljyt, tasainen kuormitus, ympärivuotinen käyttö. Esimerkiksi MTU:n dieseleissä pitää kone laittaa säilytysöljyihin jos sitä seisotetaan yli kuukausi. Suomen talviseisokki luultavasti kuormittaa konetta enemmän kuin jos sillä ajettaisiin säännöllisesti.

      • Anonyymi

        Ja varsinkin niillä jotka kuuluvat koulukuntaan, vaihdan öljyt keväisin?

        Tästä yleensä repeää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja varsinkin niillä jotka kuuluvat koulukuntaan, vaihdan öljyt keväisin?

        Tästä yleensä repeää..

        Näin juuri, koneen pitää seistä tuoreet öljyt sisällä, ei rikkihapottunet vanhat.


    • Anonyymi

      Nyt on Lombardini 702 ajettu 3150h. Käy ja kukkuu. Huollettu on ja hyvin.
      Ei mitään ongelmia.

    • Anonyymi

      Vähäinen käyttö kuluttaa dieseliä sanoi asentaja kun kävi säätämässä kutos volvoani 4500 tunnin jälkeen. Totesi koneen olevan täydessä iskussa. Tunteja tulee n. 350 vuodessa. Seisoo ainoastaan jäiden ajan. Muuta ei ole tarvinnut tehdä kun huollot säännöllisesti.

    • Anonyymi

      Lombardini 702 kukkuu edelleen minkä näillä hinnoilla on varaa 3300h täynnä.

    • Anonyymi

      Cummins 5,9 10v 2800 tuntia ja ei tunnu vielä missään, lukenut jenkki palstoilta, että kukkuvat vielä hienosti 20 000 tuntia ylitettyään, toivottavasti pääsis samoihin...

      • Anonyymi

        15 vuotta aloittajan kyselyistä eikä tunnu missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15 vuotta aloittajan kyselyistä eikä tunnu missään.

        Nyt samaisessa koneessa n. 3200 tuntia ja edelleen kaikki hyvin...


    • Anonyymi

      Semmonen joka ajaa huviveneellä yli 20 000h on jo oikea veneiliä.
      Meitä on vähän.

      • Anonyymi

        Noin 550 tuntia tuppaa pääkone nakuuttaa kaudessa, apukone hieman enemmän...


      • Anonyymi

        20000 tuntia on noin 834 vuorokautta. Missä ajassa tuo määrä pitää saavuttaa päästääkseen teidän oikeiden veneiliäiden joukkoon?


    • Anonyymi

      Kahdessa vuodessa...:)

    • Anonyymi

      Lombardini 702 guggunut yli 3500h. Olen kyllä oikea veneilijä, meitä on vähän.
      Olisi mukava saada 5000h täyteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe