Tontillamme on n. 25 vuotta vanha melko risuinen alppiruusu. Se olisi pakko siirtää (rakennushommien vuoksi) muualle eikä nuorettaminenkaan olisi haitaksi. Rodo on todella puiseva, huonosti kukkiva, jäkälöitynytkin ja siinä on paljon kuolleita oksia. Pitääkö paikkansa, että rodoa ei voi leikata alas? Miten nuorennusleikkaus sitten tapahtuisi? Kannattaisiko ensin leikata ja sitten siirtää, vai toisinpäin? Rodo on kyllä niin suuri, että tuon kokoisena siirto on tosi hankalaa....
Olen myös kuullut, että rodosta voisi taimettaa uusia. Homma käy jotensakin niin, että vanhoja oksia raaputetaan ja tuo raaputettu osa istutetaan multaan. Koko oksa siis taivutetaan alas esim. rautakoukun avulla. Vasta kun raaputettuun osaan olisi kasvanut juuria ts. uusi taimi olisi valmis, taimen saisi katkaista ja siirtää. Mahtoiko olla selkeä selostus...? Onko tällaisesta kokemusta kellään?
Alppiruusun siirto
5
5250
Vastaukset
- ........
se pitää siirtää? eikö sitä voi heittää menemään ja ostaa uusi.
- ellit
Tuon selostukset perusteella minäkin heittäisin menemään ja ostaisin uuden,ovat alessa näin kesällä.
Vanhat eivät kuki niinkuin ennen ja ovat muutenkin rumia pitkinen kuivine oksineen...tiedän kun katselen omaani.
Mutta samalla voisit KOKEILLA kuinka onnistuu esimerkiksi leikkaaminen,silloin tiedät onnistuuko ja voit tehdä sen seuraavallakin kertaa ;)
- minullakin
Meidän rodosta on tullut kovin toispuoleinen, ja nyt se pitäisi siirtää, remontin vuoksi meilläkin.
Aion siirtää ja istuttaa sen ensin uuteen paikkaan, ja sitten leikata.
Nyt se kuitenkin kukkii, joten siirrän sen vasta kukien alkaessa lakastua.
Pois en sitä heti, koska haluan nähdä, miten se selviää "muutosta".
Jos se sitten kuolee, niin olen kuitenkin tehnyt voitavani ;) - juuret ovat
pinnassa. uskoisin siirron onnistuvan. itse olen joutunut leikkaamaan alppiruusun alas ja lähti kasvamaan, nyt parina viime vuonna jänikset ovat "hoitaneet" saman asian ja hidasta tuntuu olevan, mutta lähtee hiljaa kuitenkin. jollain kuormurilla tai traktorilla voisi varmaan siirtää koko puskankin.
- Kivikkopihailija
Totta on, että viisainta on ehkä hävittää koko tikkuuntunut puska ja ostaa uusi.
Mutta tosiaan, voisin koittaa kuitenkin sitä alasleikkausta. Eipä siinä mitään häviä. Ja siirrän vasta sitten, jos alasleikattu lähtee versomaan.
Jaa miksi en haluaisi hävittää vanhaa...? Pihiyskö vaivaa vai tunnehörhöily siitä, että juuri tuo rodo 'kuuluu pihallemme'.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell342136Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.481732Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1121546Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041276Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041044Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.76998Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,46936- 59895
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52799Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd101773