Nyt tulee varmaan juttua mikä naurattaa monia mutta pakko kysyä kuitenkin. Haluaisin tehdä visiitin lappiin perheeni kanssa, ajankohdasta en ole niinkään varma vielä. Haluaisin että lapseni näkevät hieman erilaista Suomea. Olemme Helsingistä. Laskettelulomalle emme ole menossa. Todennäköisesti syksyllä. Olen hieman katsonut netistä muutamia paikkoja minne voisi mennä esim. Ylläs, Levi tai Kuusamo.
Kysymys kuuluu että onko Kuusamo edes virallisesti Lappia eli voiko siellä bongata poroja? Onko paikka tarpeeksi eksoottinen etelän ihmiselle? Ruka tunturillehan olisi tarkoitus mennä. Kuusamon sain mileeni sen takia että sinne ainakin tehdään suoria lentoja.
Leviä ja Yllästä pidän hieman hankalampana koska suoraan niihin ei pääse. Olen harkinnut junalla menoa Kolariin ja sieltä jatkoa bussilla tai sittenhän sinne tehdään lentoja Kittilään kesän jälkeen.
Kuitenkin en nyt haluaisi tietysti liikaa rahoja pistellä lento- tai junalippuihin (aika hintavia ovat kun olen tarkastellut) joten ehkä menemme sitten jos sattuu tulemaan hyvät lentotarjoukset johonkin esim. Kuusamoon tai Kittilään. (onkohan näitä ikinä halvalla esim. Kittilään?)
Entäs Rovaniemi? Voiko siellä bongata poroja jossakin. Onko Rovaniemen tuntumassa jo eksoottista ja tunturimaisemaa, siis lappimaisemaa? Tiedän että Levillä on kesällä auki Poro park mutta voiko näitä elukoita bongata vapaana ihan muutenkin näissä tunturialueilla? En nyt ole mikään porohullu onhan niitä eläintarhoissa bongailtu mutta muistan kun lapsena suorastaan hullaannuin kun näin niitä käyskentelemässä vapaana. En nyt muista missä olimme. Jossain napapiirin tuntumassa kuitenkin. Mikä se Lapin reissu sellainen on jos ei edes poroa nää. Siksipä tässä kyselen porojon bongauksesta.
Ai niin ja eihän siellä ole itikoita enää syksyllä. Lokakuun lopulla on vissiin jo lunta?
Poron bongaus
3
4225
Vastaukset
- paras paikka
Kuusamo on Lapin paras paikka kesällä. No ei se virallisesti kyllä ole edes lappia, vaan kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan. Mitä nyt en sitäkään ymmärrä, koska ei siellä ei ole yhtään niinkuin Pohjanmaalla luulisi. Joka tapauksessa se on hyvä paikka vierailla kesällä.
Ensinnäkin se on kokemukseni mukaan parasta seutua Suomessa bongailla poroja. Niitä on vähän joka paikassa. Varsinkin kesähelteillä laumoina keskellä teitä!! Eivätkä edes älyä väistellä autoja.
Kuusamon eteläpuolella Irnissä on suurpetokeskus, jossa voi tutkailla mm. karhuja aivan lähietäisyydeltä.
Keskustassa on kylpylä, joka sekin on mieleinen varsikin lapsille.
Rukalla on kesällä kelkkarata, jolla voi mäen laskea alas, kun ei oikein suksilla onnistu. Siellä on hyvä myös vaellella ja taitavatpa ne järjestää myös mönkijäsafareita.
Karhunkierros - pitempänä tai lyhyempänä - on myös kokemisen arvoinen kokemus. Pienen Karhunkierroksen kiertää hyvin päivässä lastenkin kanssa. Tai sitten voi pistäyty Jyrävällä. Maisemat ovat henkeäsalpaavat ja Kitka-joen ylitykset riippusiltaa pitkin ovat kokemisen arvoisia nekin. Juumassa kannattaa käydä kahvilan terassilla syöttämässä alla uiskentelevaa kalaparvea. Meidän lapsemme ovat olleet aina hyvin ihastuneita siitä. Kitkajoella järjestetään myös koskenlaskuretkiä.
Oulankajoella on myös hienot maisemat, luontokeskus ja Suomen kauneimpana pidetty koski, Kiutaköngäs.
Kalamiehille löytyy hyviä kala-apajia mm. Kitka- ja Kuusinkijoilta.
Finfun.fi Rukan keskusvaraamosta löytyy kesäaikaan edullista majoitusta joka lähtöön.
http://www.ruka.fi/kesa/majoitus/?file=target_exec&id=29&submenu= - Doit
Yhdyn edelliseen. Kuusamo/Ruka on ihan satavarma porobongauspaikka! Siellä niitä on laumoittain kesäisin nuoleskelemassa tienpintaa. Ja talvisinkin niitä löytyy. Muutenkin Kuusamon seutu on aivan mahdottoman komeata paikkaa ja tekemistä löytyy ihan varmasti!
Ehdottomasti halvinta on mennä reissuun kesällä, vuokramökit ovat todella edullisia silloin. Syksyllä ruskan aikaan ne taas kallistuvat, mutteivat kuitenkaan nyt mihinkään talvihintoihin asti. Eli jos syksyllä olette menossa, niin silloin olisi hyvä mennä ennen ruskaa. Kannattaa myös huomioida, että välimatkat eri nähtävyyksille ja paikkoihin ovat pitkiä, siinä mielessä olisi kaikista paras mennä autolla jos kortti löytyy.
Ei muuta kun matkaa suunnittelemaan ja nauttimaan Suomen kauniista luonnosta! - Meg
10 kertaa Levillä käyneenä voin kertoa että porot liikkuvat mökkien pihapiireissä. Ruska aikaa suosittelen perheellesi eli viikot 37-41 on parhaat. Muoniossa Olos ja Kittilässä Levi ja Ylläs on eksoottisimmat paikat.Kuusamoa en oikein vielä pidä lappina vaikka paljon olen sielläkin liikkunut, nähtävää on ja porojakin joskus nähty. Suomutunturi(kemijärvellä) on 80 km Rukalta ja on rauhallinen ja mukava perhepaikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242422- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197