Selailin vanhoja viestejä ja jos löysin ongelmaani ratkaisun niin en ainakaan ymmärtänyt.
Ostin halpismerkkisen vesiautomaatin ja kun kokeilin sitä niin pumppu pumppaa säiliöön paineet ja kun pumppu pysähtyy niin paine purkautuu imuputken kautta takaisin kaivoon.
Imuputkessa ei ole pohjaventtiiliä. Onko tuo pohjaventtiili oltava jotta paine pysyisi säiliössä (eli imuputki paineenalaisena) vai onko vesiautomaatissa jonkinnäköinen takaiskuventtiili rikki?
En vaan osaa!
Painevesiautomaatti ongelma
16
11172
Vastaukset
- Pihaparturi
Kyllä se hinta sanelee laadun ja tarvikkeet.
Älä murehdi.Mene LVI-kauppiaan luo ja kerro huolesi.Pikkurahalla saat imuletkun alapäähän takaiskuventtiilin ja kesä on pelastettu. - tarpeellinen
imuputken päähän.
Ongelmasi ratkeaisi kyllä pumpun lähelle asennettavalla takaiskarilla mutta imuputkessa oleva vesipatsas saattaa tehdä tyhjiön ja pumppu ei toimikkaan seuraavalla käyttökerralla.- Puutarhan kastelija
Kiitoksia vastauksista.
Eli imuletku on siis paineellisena kun pumppu ei käy.
Luulin, että vesiautomaateissa on vakiona takaiskuventtiili, mutta näin ei sitten halvimpien kohdalla ole. - jep jep jep
Puutarhan kastelija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista.
Eli imuletku on siis paineellisena kun pumppu ei käy.
Luulin, että vesiautomaateissa on vakiona takaiskuventtiili, mutta näin ei sitten halvimpien kohdalla ole.Kyllä kaikki imevät pumput tarvitsevat pohjaventtiilin (uppopumput eivät tietenkään tarvitse. Pumput kun imevät vettä eivätkä ilmaa =)
- letku ei kestänyt
Miksi imuputken pitää olla paineellinen? Se lisää periaatteessa painesäiliön tilavuutta, mutta letkun liitokset on mun systeemissä heikoin lenkki. Vuotaa siitä paineet pihalle.
Kun mulla oli siinä joustava letku, niin se pullisteli ihan sikana, eikä lopulta kestänyt sitä. Miksi siis imuletkun ja pumpun liitoksessa ei voisi olla takaiskua? - ylimääräinen
letku ei kestänyt kirjoitti:
Miksi imuputken pitää olla paineellinen? Se lisää periaatteessa painesäiliön tilavuutta, mutta letkun liitokset on mun systeemissä heikoin lenkki. Vuotaa siitä paineet pihalle.
Kun mulla oli siinä joustava letku, niin se pullisteli ihan sikana, eikä lopulta kestänyt sitä. Miksi siis imuletkun ja pumpun liitoksessa ei voisi olla takaiskua?takaiskari kuristaa virtausta ja se pumppu joutuu syrjäyttämään imullaan kaikki vastukset, vesipatsaasta, suodattimesta, niistä takaiskareista ja putken virtausvastuksesta johtuvat esteet saadakseen vettä painepuolelle.
- Pera
letku ei kestänyt kirjoitti:
Kun mulla oli siinä joustava letku, niin se pullisteli ihan sikana, eikä lopulta kestänyt sitä. Miksi siis imuletkun ja pumpun liitoksessa ei voisi olla takaiskua?Minulla on imuputkessa sulkuventtiili. Jäi mökin rakennusajoilta, kun silloista keskipakopumppua piti siirtää.
Eipä tuo palloventtiili haittaa. Hyötyäkin sitä on ollut. Pari kertaa on talven jälkeen ollut putkistossa vuoto, ja imupuolen venttiilin sulkemalla on ollut helppo löytää se. Imuputkikin kun pätkitään talveksi, jotta se tyhjenee. - Hyvät neuvot tarpeen
Pera kirjoitti:
Minulla on imuputkessa sulkuventtiili. Jäi mökin rakennusajoilta, kun silloista keskipakopumppua piti siirtää.
Eipä tuo palloventtiili haittaa. Hyötyäkin sitä on ollut. Pari kertaa on talven jälkeen ollut putkistossa vuoto, ja imupuolen venttiilin sulkemalla on ollut helppo löytää se. Imuputkikin kun pätkitään talveksi, jotta se tyhjenee.Nostetaas vähän tätä topiccia.Minulla on ollut käytössä muutaman vuoden ns. halpispumppu,painesäiliökin tosin rosteria,nostaa veden kaivosta letkukelalle.Nyt alkoi sellainen ongelma,että pumppu käy kerran viidessä minuutissa vaikka hanaa ei avata.Mikään liitos ei vuoda,mutta paine karkaa imuputkeen,pohjaventtiili pitää,ja vesi tihkuu nyt kellarin lattianrajasta n. 2 litran vuorokausivauhdilla,eli muovisessa lattian alla kulkevassa imuputkessa on vuoto,joko väärään suuntaan karannut paine on sen nyt rikkonut tai sitten se on ollut rikki jo vuosikymmeniä.Pumppu on ollut käytössä vuodesta 2006 ja on toiminut näihin päiviin asti moitteettomasti eikä paine ole koskaan ennen hävinnyt mihinkään.Pumpusta oli pumppupäässä olevan,ilmeisesti takaiskuventtiilin(?) o-rengas poikki,vaihdoin uuden varaosapumppupään mutta ongelma jatkuu.Tekeekö tämä halpa painevesiautomaatti kaikesta huolimatta paineen myös imuputkeen ja miksi? Eikö kaiken järjen mukaan imuputken voisi vaikka irroittaa ja vettä ei tulisi imuputken liitoksesta kun pumppu on ylärajapaineessa sammunut?? Mitä mielipiteitä? Onko näissä esim. kalliimmissa jatkuvaan käyttöön tehdyissä pumpuissa sisäinen takaiskuventtiili vai pääseekö paine joka tapauksessa imuputkeen vasten pohjaventtiiliä?
- 816
Mites esipaine siinä säiliössä, onko tarkistettu?
- h.n.t.
Esipaine on ok.Huomenna asennan erillisen takaiskuventtiilin imuputkeen.
- Joku vaan
h.n.t. kirjoitti:
Esipaine on ok.Huomenna asennan erillisen takaiskuventtiilin imuputkeen.
Kaikissa maanpäällisissä vesipumpuissa imuputki paineistuu, eli niissä on kaivossa tai porareiässä pohjaventtiili. Kai jo huomasit, ettei homma oikein pelaa jos laitat takaiskun pumpun tulopuolelle ja imuputki valuu ajan mittaan tyhjäksi. Ei siinä muu auta kuin imuputken korjaus tai uusinta.
- h.n.t.
Joku vaan kirjoitti:
Kaikissa maanpäällisissä vesipumpuissa imuputki paineistuu, eli niissä on kaivossa tai porareiässä pohjaventtiili. Kai jo huomasit, ettei homma oikein pelaa jos laitat takaiskun pumpun tulopuolelle ja imuputki valuu ajan mittaan tyhjäksi. Ei siinä muu auta kuin imuputken korjaus tai uusinta.
Nyt on erillinen takaiskuventtiili liitettynä pumppupesän imukärsään ja toimii moitteetta eikä tule enää vettä kellarin lattialle.Eli imuputkessa oleva vuotokohta on niin pieni ettei pumppu hori ilmaa eikä imuputki pääse myöskään samasta syystä tyhjenemään kun putki ei enää jää paineiseksi.Seurataan tilannetta,mutta pääasia,että toimii.
- Joku vaan
h.n.t. kirjoitti:
Nyt on erillinen takaiskuventtiili liitettynä pumppupesän imukärsään ja toimii moitteetta eikä tule enää vettä kellarin lattialle.Eli imuputkessa oleva vuotokohta on niin pieni ettei pumppu hori ilmaa eikä imuputki pääse myöskään samasta syystä tyhjenemään kun putki ei enää jää paineiseksi.Seurataan tilannetta,mutta pääasia,että toimii.
Hyvä että imupuolella riittää puhtia. Kaikki rekkulat siellä vähentävät pumpun imukorkeutta vastuksellaan, mutta jos kaivossa pinta pysyy riittävän korkealla, niin ei hätää.
- Vettä odotellessa
Joku vaan kirjoitti:
Hyvä että imupuolella riittää puhtia. Kaikki rekkulat siellä vähentävät pumpun imukorkeutta vastuksellaan, mutta jos kaivossa pinta pysyy riittävän korkealla, niin ei hätää.
No mitäs tedään, kun raanasta tulee vettä noin 20 sekunttia ja sitten huilaa noin 15 sekunttia ja huilaamisen aikana kuuluu semmoinen mulina ikäänkuin imisi vettä takaisinpäin. Tätä peliä se sitten pitää. Pumppu on välikaivossa. Pohjaventtiili ei voi vuotaa koska se menisi tyhjäksi eikä vettä tulisi. Menen kaivolle huomenna ja katson onko siellä vettä.
- Joku vaan
Vettä odotellessa kirjoitti:
No mitäs tedään, kun raanasta tulee vettä noin 20 sekunttia ja sitten huilaa noin 15 sekunttia ja huilaamisen aikana kuuluu semmoinen mulina ikäänkuin imisi vettä takaisinpäin. Tätä peliä se sitten pitää. Pumppu on välikaivossa. Pohjaventtiili ei voi vuotaa koska se menisi tyhjäksi eikä vettä tulisi. Menen kaivolle huomenna ja katson onko siellä vettä.
Minulla teki samaa eräänä keväänä mökillä, kun syksyisen tyhjennyksen jäljiltä kasatun imulinjan liitin oli löysällä. Pumppu käynnistyi vähänväliä.
Imupuolen ilmavaivalta tosin tuo oire kuulostaa.
Pumpussani on sulkuventtiili imulinjan alussa, joten vuoto oli sen sulkemalla helppo paikallistaa imupuolelle.
Vuoto siellä on, imu- tai painepuolella. Luulisi, että näiden sateiden jälkeen kaivossasi on vettä.
- vettä tulee
Joo Pohjaventtiili paskana, se muovinen lautanen. Oliskohan missäään kunnollisia venttiileitä. 4 kappaletta on jo menny.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662308Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291616Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1721574Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.941404Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851233Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1241189Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241140En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9962- 77949