Olen lukiolainen ja yksi haaveistani on ylioppilaspaperit saatuani hakea Ilmailukouluun Poriin.Mutta veikkaisin, että valtaosa lentäjistä on miehiä, ainakin ennen on ollut niin?ja olen itse nainen ja tämän takia arveluttaa hakea kouluun,vaikka ala kyllä kiinnostaa paljon. Millä lailla naisiin kapteeneina suhtaudutaan?Kuinka yleistä "nainen lentäjänä" ylipäätään on?Kertokaa kokemuksia tai mielipiteitä?
Nainen lentäjänä?
11
3625
Vastaukset
- jklopöä
...hetkellä Finnairilla on naisia lentäjinä ehkäpä noin parikymmentä (muista yhtiöistä ei tietoa), joista useat ovat edenneet kapteeniksi. Valintakriteerit naisille ja miehille ovat samat. Naisten vähyys lentäjinä johtuu kuulemma yksinkertaisesti siitä syystä, että naiset eivät hae lentäjiksi. Jotkut "uranuurtajanaiset" ovat kertoneet, että pientä uskottavuusongelmaa kapteenina toimimisessa on ollut lähinnä joskus esim.arabimaihin lennettäessä, mutta nykyisin naislentäjät(ja kapteenit) eivät ole enää mikään ihmetyksen aihe maailman kentillä. Älä toki epäröi hakea alalle pelkän sukupuolen vuoksi!!! Olenpa ollut lennolla, jossa koko henkilökunta oli naisia (kapteeni, perämies ja lentoemännät) ja matkaajat olivat tyytyväisiä kyytiin...
- sukupuolella väliä
Finskillä 700 lentäjästä 16 naista. Ei kai sillä ole mitään väliä kumpi sukupuoli on paremmin edustettuna, jos ala itsessään kiinnostaa. Itse en kyllä pätkän vertaa miettinyt naisten vähyyttä pilotteina, eihän sillä mitään väliä ole:) Hyvin ovat miehet suhtautuneet, mutta herättäähän kyseinen ammatinvalinta useissa ihmisissä hämmästystä.
- 356467
pitääkö naisten käydä armeija jos aikoo lentäjäksi?
- flight crew
356467 kirjoitti:
pitääkö naisten käydä armeija jos aikoo lentäjäksi?
ovat aika vaativat ja painottavat mm. matemaattista päättelykykyä. Naisten ei tarvitse käydä armeijaa päästäkseen lentäjäksi. Tärkeää on myös hyvä terveys: se syynätään todella tarkkaan hakuprosessin aikana ja on kriteeri hausta tippumiselle. Mutta ilman muuta kannattaa pyrkiä jos kiinnostaa!
- guåprty
flight crew kirjoitti:
ovat aika vaativat ja painottavat mm. matemaattista päättelykykyä. Naisten ei tarvitse käydä armeijaa päästäkseen lentäjäksi. Tärkeää on myös hyvä terveys: se syynätään todella tarkkaan hakuprosessin aikana ja on kriteeri hausta tippumiselle. Mutta ilman muuta kannattaa pyrkiä jos kiinnostaa!
Helppo duuni ja iso liksa, mikäs siinä. Töitä ei tosin tänä päivänä enää tule tarjottimella..
- haaveileva
Olen itse myös lukiossa ja olen miettinyt myös lentäjän uraa.
Heitin joskus asian läpällä et "musta tulee sit lentäjä"
Mut nyt oon ruvennu miettii sitä tarkemmin, enkä nää siinä mitään vikaa.
Tosin, on ongelma.
Valintakokeet vaativat matematiikkaa, jota tietysti treenaamalla voisin parantaa. Tällä hetkellä olen aivan surkea siinä, eikä ajatuksenani ole kirjoittaa sitä ylioppilaskokeissa.
Minulla on myös takana neurologinen sairaus, joka tosin on jo historiaa ja sillä ei pitäisi olla enää mitään merkitystä.
Lentäminen jotenkin vaan kiehtoo, voi olla että laitankin paperit Porin Ilmailuopistoon heti lukion jälkeen :) - Euvostøliitto
Kolmisen vuotta takaperin naislentäjä kuulutti BKK:sta nousun jälkeen ja kertoi että lentoreitti kulkee mm. Neuvostoliiton ilmatilassa. Jokohan ovat saaneet uudempia karttoja?
- lentäjäksi!!
Haluaisin tietää mahdollisuuteni lentäjäksi, 1.olen nainen 2.olen huono matematiikassa ja kemiassa mutta hyvä maantiedossa ja biologiassa.. 3.olen lyhyt, noin 160cm ja en kuulemma kasva hirveästi, mutta terveydentila on hyvä :) (urheilen ja syön hyvin). Tämä on ehkä vielä aikaista koska olen peruskoulussa 9-luokalla, mutta ammatinvalinta on tällä hetkellä aika aiheinen jatko-opintojen takia. Mitä aineita kannattaa lukiossa ottaa? (en aio ottaa pitkää matikkaa, siitä ei tulisi mitään. ) Tiedän että haluan lentäjäksi enemmän kuin mitään muuta ja se on ollut pitkäaikainen unelma. Mitä kauttta minun kannattaisi lukion jälkeen pyrkiä lentäjäksi? Armeijakin käy!
- 9+65
Katsopa tuolta, lue lisäksi FAQ-sivu:
http://www.finaa.fi/fi/koulutus/ammattilentajan-opinnot/paasyvaatimukset.html
- Nea6
Ollanko Finnairilla niin tarkkoja siitä pituudesta? Itse nimittäin haluaisin lentäjäksi, mutta minimipituus on 163cm ja itse olen 160cm, enkä todennäkösesti enää kasva. Harmittaisi hyvin paljon jos joutuisin luopumaan unelma-ammatistani 3 sentin takia.
- djfhgdug
Pituus riippuu konetyypistä. Finnairin vaatimus on 163cm, samoin Suomen Ilmailuopiston vaatimus. Voit myös kouluttautua suomessa Patrialla ja Salpauslennolla. Patrialla pituusvaatimus 160cm, Salpauslennosta en tiedä, mutta tekevät yhteistyötä Flyben kanssa, lentävät pikkukoneilla, joten alaraja kenties pienempi. Nämä kaksi oppilaitosta todella kalliita, samoin työlistymismahdollisuutesi on rajoitetumpaa jos et kaikkia konetyyppejä pysty lentämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838