Nainen lentäjänä?

mie-

Olen lukiolainen ja yksi haaveistani on ylioppilaspaperit saatuani hakea Ilmailukouluun Poriin.Mutta veikkaisin, että valtaosa lentäjistä on miehiä, ainakin ennen on ollut niin?ja olen itse nainen ja tämän takia arveluttaa hakea kouluun,vaikka ala kyllä kiinnostaa paljon. Millä lailla naisiin kapteeneina suhtaudutaan?Kuinka yleistä "nainen lentäjänä" ylipäätään on?Kertokaa kokemuksia tai mielipiteitä?

11

3505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jklopöä

      ...hetkellä Finnairilla on naisia lentäjinä ehkäpä noin parikymmentä (muista yhtiöistä ei tietoa), joista useat ovat edenneet kapteeniksi. Valintakriteerit naisille ja miehille ovat samat. Naisten vähyys lentäjinä johtuu kuulemma yksinkertaisesti siitä syystä, että naiset eivät hae lentäjiksi. Jotkut "uranuurtajanaiset" ovat kertoneet, että pientä uskottavuusongelmaa kapteenina toimimisessa on ollut lähinnä joskus esim.arabimaihin lennettäessä, mutta nykyisin naislentäjät(ja kapteenit) eivät ole enää mikään ihmetyksen aihe maailman kentillä. Älä toki epäröi hakea alalle pelkän sukupuolen vuoksi!!! Olenpa ollut lennolla, jossa koko henkilökunta oli naisia (kapteeni, perämies ja lentoemännät) ja matkaajat olivat tyytyväisiä kyytiin...

    • sukupuolella väliä

      Finskillä 700 lentäjästä 16 naista. Ei kai sillä ole mitään väliä kumpi sukupuoli on paremmin edustettuna, jos ala itsessään kiinnostaa. Itse en kyllä pätkän vertaa miettinyt naisten vähyyttä pilotteina, eihän sillä mitään väliä ole:) Hyvin ovat miehet suhtautuneet, mutta herättäähän kyseinen ammatinvalinta useissa ihmisissä hämmästystä.

      • 356467

        pitääkö naisten käydä armeija jos aikoo lentäjäksi?


      • flight crew
        356467 kirjoitti:

        pitääkö naisten käydä armeija jos aikoo lentäjäksi?

        ovat aika vaativat ja painottavat mm. matemaattista päättelykykyä. Naisten ei tarvitse käydä armeijaa päästäkseen lentäjäksi. Tärkeää on myös hyvä terveys: se syynätään todella tarkkaan hakuprosessin aikana ja on kriteeri hausta tippumiselle. Mutta ilman muuta kannattaa pyrkiä jos kiinnostaa!


      • guåprty
        flight crew kirjoitti:

        ovat aika vaativat ja painottavat mm. matemaattista päättelykykyä. Naisten ei tarvitse käydä armeijaa päästäkseen lentäjäksi. Tärkeää on myös hyvä terveys: se syynätään todella tarkkaan hakuprosessin aikana ja on kriteeri hausta tippumiselle. Mutta ilman muuta kannattaa pyrkiä jos kiinnostaa!

        Helppo duuni ja iso liksa, mikäs siinä. Töitä ei tosin tänä päivänä enää tule tarjottimella..


    • haaveileva

      Olen itse myös lukiossa ja olen miettinyt myös lentäjän uraa.
      Heitin joskus asian läpällä et "musta tulee sit lentäjä"
      Mut nyt oon ruvennu miettii sitä tarkemmin, enkä nää siinä mitään vikaa.
      Tosin, on ongelma.
      Valintakokeet vaativat matematiikkaa, jota tietysti treenaamalla voisin parantaa. Tällä hetkellä olen aivan surkea siinä, eikä ajatuksenani ole kirjoittaa sitä ylioppilaskokeissa.
      Minulla on myös takana neurologinen sairaus, joka tosin on jo historiaa ja sillä ei pitäisi olla enää mitään merkitystä.
      Lentäminen jotenkin vaan kiehtoo, voi olla että laitankin paperit Porin Ilmailuopistoon heti lukion jälkeen :)

    • Euvostøliitto

      Kolmisen vuotta takaperin naislentäjä kuulutti BKK:sta nousun jälkeen ja kertoi että lentoreitti kulkee mm. Neuvostoliiton ilmatilassa. Jokohan ovat saaneet uudempia karttoja?

    • lentäjäksi!!

      Haluaisin tietää mahdollisuuteni lentäjäksi, 1.olen nainen 2.olen huono matematiikassa ja kemiassa mutta hyvä maantiedossa ja biologiassa.. 3.olen lyhyt, noin 160cm ja en kuulemma kasva hirveästi, mutta terveydentila on hyvä :) (urheilen ja syön hyvin). Tämä on ehkä vielä aikaista koska olen peruskoulussa 9-luokalla, mutta ammatinvalinta on tällä hetkellä aika aiheinen jatko-opintojen takia. Mitä aineita kannattaa lukiossa ottaa? (en aio ottaa pitkää matikkaa, siitä ei tulisi mitään. ) Tiedän että haluan lentäjäksi enemmän kuin mitään muuta ja se on ollut pitkäaikainen unelma. Mitä kauttta minun kannattaisi lukion jälkeen pyrkiä lentäjäksi? Armeijakin käy!

    • Nea6

      Ollanko Finnairilla niin tarkkoja siitä pituudesta? Itse nimittäin haluaisin lentäjäksi, mutta minimipituus on 163cm ja itse olen 160cm, enkä todennäkösesti enää kasva. Harmittaisi hyvin paljon jos joutuisin luopumaan unelma-ammatistani 3 sentin takia.

      • djfhgdug

        Pituus riippuu konetyypistä. Finnairin vaatimus on 163cm, samoin Suomen Ilmailuopiston vaatimus. Voit myös kouluttautua suomessa Patrialla ja Salpauslennolla. Patrialla pituusvaatimus 160cm, Salpauslennosta en tiedä, mutta tekevät yhteistyötä Flyben kanssa, lentävät pikkukoneilla, joten alaraja kenties pienempi. Nämä kaksi oppilaitosta todella kalliita, samoin työlistymismahdollisuutesi on rajoitetumpaa jos et kaikkia konetyyppejä pysty lentämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe