Mikä on puoliautomaattivaihteisto?

semi-automatic

Kertokaa te viisaammat mulle mikä on tarkalleen puoliautomaattivaihteisto? Miten sellainen toimii ja miten sen käyttö eroo manuaalista? Mulla ei ole hajuakaan, koskaan en ole törmänny ainoaankaan puoliautomaattiin, (täys)automaattejakin oon nähnyt vaan en ite sellaisella ajanut. Vain ihan manuaali on tuttu toimintaperiaatteineen ja kaikki autot millä oon ajanut on manuaaleja olleet.

Tuskin tohon puoliautomaattiin tuun koskaan törmäänkään missään mutta mielenkiinnon vuoks kyselen.

6

6349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus duunannut

      Kuule puoliautomaatti on sllainen, jota jotuu kyllä kepittämään. Siinä on yleensä nestekytkin tai momenninmuunnin. Joten kytkin poljinta ei tarvita.
      Vaihteistossa on planeettapyörästöjä, hammaspyöräparien sijaan.Se periaattessa toimii (täys)automaatin tapaan, mutta valinnat tekee kuljettaja.
      Puoliautomaattilaatikossa siis on joko pannat tai lamellit jotka pysäyttävät planeettapyörästön eriosia (kannati,kehäpyörä ja aurinkopyörä).
      Tässä näin lyhyesti, toivottavasti olen osannut ymmärrettävästi siitä kertoa. Olin niiden kanssa tekemisissä jokus 70 luvulla.

      • semi-automatic

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.


      • Topias
        semi-automatic kirjoitti:

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?


      • Anonyymi
        Topias kirjoitti:

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?

        Leyland konsernin SCG. On nestekytkimellä, ei momentinmuuntimella.


    • Janne69

      Olen ajellut viitisen vuotta puoliautomaatilla, kahdella eri autolla, joissa samanlainen vaihteisto. Kytkinpoljin puuttuu ja vaihteistosta löytyy automaattivaihteiston tapaan momentinmuunnin, mutta ei planeettapyörästöjä. Vaihteisto muistuttaa rakenteeltaan manuaalivaihteistoa, jonka vaihteenkytkentäholkkien tilalle on laitettu hydraulikytkimet. Peruutusvaihde kytkeytyy manuaalin tapaan mekaanisesti. Manuaalivaihteiston tapaan kuljettaja määrää käytettävän vaihteen, vaihdetanko on samanlainen kuin automaattivaihteistossa. Toisin sanoen vaihteisto toimii kuin automaatti, mutta ei vaihda ominpäin vaihdetta.

      Tämä vaihteistotyyppi on automaattia toimintavarmempi, sillä yhden levypakan kärähtäminen ei lopeta matkantekoa. Ainoastaan yksi vaihde lakkaa toimimasta...

    • toimivia pelejä nekin

      Jep jep puoliautomaattivaihteistossa, yksinkertaisesti puuttuu kytkinpoljin mutta kuski joutuu itse hoitamaan vaihtamisen. Toteutuksia onkin sitten monenlaisia. Joitakin on jo mainittu mutta joissakin tosiaan taas oli aivan tavallinen vaihdelaatikko kuivalevykytkimellä, samanlainen kuin manuaalivaihteisessa, jotka molemmat sitten saattoivat olla esim hydrauliikkaohjattuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe