Mikä on puoliautomaattivaihteisto?

semi-automatic

Kertokaa te viisaammat mulle mikä on tarkalleen puoliautomaattivaihteisto? Miten sellainen toimii ja miten sen käyttö eroo manuaalista? Mulla ei ole hajuakaan, koskaan en ole törmänny ainoaankaan puoliautomaattiin, (täys)automaattejakin oon nähnyt vaan en ite sellaisella ajanut. Vain ihan manuaali on tuttu toimintaperiaatteineen ja kaikki autot millä oon ajanut on manuaaleja olleet.

Tuskin tohon puoliautomaattiin tuun koskaan törmäänkään missään mutta mielenkiinnon vuoks kyselen.

6

8479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus duunannut

      Kuule puoliautomaatti on sllainen, jota jotuu kyllä kepittämään. Siinä on yleensä nestekytkin tai momenninmuunnin. Joten kytkin poljinta ei tarvita.
      Vaihteistossa on planeettapyörästöjä, hammaspyöräparien sijaan.Se periaattessa toimii (täys)automaatin tapaan, mutta valinnat tekee kuljettaja.
      Puoliautomaattilaatikossa siis on joko pannat tai lamellit jotka pysäyttävät planeettapyörästön eriosia (kannati,kehäpyörä ja aurinkopyörä).
      Tässä näin lyhyesti, toivottavasti olen osannut ymmärrettävästi siitä kertoa. Olin niiden kanssa tekemisissä jokus 70 luvulla.

      • semi-automatic

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.


      • Topias
        semi-automatic kirjoitti:

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?


      • Anonyymi
        Topias kirjoitti:

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?

        Leyland konsernin SCG. On nestekytkimellä, ei momentinmuuntimella.


    • Janne69

      Olen ajellut viitisen vuotta puoliautomaatilla, kahdella eri autolla, joissa samanlainen vaihteisto. Kytkinpoljin puuttuu ja vaihteistosta löytyy automaattivaihteiston tapaan momentinmuunnin, mutta ei planeettapyörästöjä. Vaihteisto muistuttaa rakenteeltaan manuaalivaihteistoa, jonka vaihteenkytkentäholkkien tilalle on laitettu hydraulikytkimet. Peruutusvaihde kytkeytyy manuaalin tapaan mekaanisesti. Manuaalivaihteiston tapaan kuljettaja määrää käytettävän vaihteen, vaihdetanko on samanlainen kuin automaattivaihteistossa. Toisin sanoen vaihteisto toimii kuin automaatti, mutta ei vaihda ominpäin vaihdetta.

      Tämä vaihteistotyyppi on automaattia toimintavarmempi, sillä yhden levypakan kärähtäminen ei lopeta matkantekoa. Ainoastaan yksi vaihde lakkaa toimimasta...

    • toimivia pelejä nekin

      Jep jep puoliautomaattivaihteistossa, yksinkertaisesti puuttuu kytkinpoljin mutta kuski joutuu itse hoitamaan vaihtamisen. Toteutuksia onkin sitten monenlaisia. Joitakin on jo mainittu mutta joissakin tosiaan taas oli aivan tavallinen vaihdelaatikko kuivalevykytkimellä, samanlainen kuin manuaalivaihteisessa, jotka molemmat sitten saattoivat olla esim hydrauliikkaohjattuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      254
      6490
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      198
      6034
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      27
      5579
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      125
      4348
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      172
      3608
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3395
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      31
      3094
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      285
      2579
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      17
      2540
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      141
      2412
    Aihe