Mikä on puoliautomaattivaihteisto?

semi-automatic

Kertokaa te viisaammat mulle mikä on tarkalleen puoliautomaattivaihteisto? Miten sellainen toimii ja miten sen käyttö eroo manuaalista? Mulla ei ole hajuakaan, koskaan en ole törmänny ainoaankaan puoliautomaattiin, (täys)automaattejakin oon nähnyt vaan en ite sellaisella ajanut. Vain ihan manuaali on tuttu toimintaperiaatteineen ja kaikki autot millä oon ajanut on manuaaleja olleet.

Tuskin tohon puoliautomaattiin tuun koskaan törmäänkään missään mutta mielenkiinnon vuoks kyselen.

6

7628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus duunannut

      Kuule puoliautomaatti on sllainen, jota jotuu kyllä kepittämään. Siinä on yleensä nestekytkin tai momenninmuunnin. Joten kytkin poljinta ei tarvita.
      Vaihteistossa on planeettapyörästöjä, hammaspyöräparien sijaan.Se periaattessa toimii (täys)automaatin tapaan, mutta valinnat tekee kuljettaja.
      Puoliautomaattilaatikossa siis on joko pannat tai lamellit jotka pysäyttävät planeettapyörästön eriosia (kannati,kehäpyörä ja aurinkopyörä).
      Tässä näin lyhyesti, toivottavasti olen osannut ymmärrettävästi siitä kertoa. Olin niiden kanssa tekemisissä jokus 70 luvulla.

      • semi-automatic

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.


      • Topias
        semi-automatic kirjoitti:

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?


      • Anonyymi
        Topias kirjoitti:

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?

        Leyland konsernin SCG. On nestekytkimellä, ei momentinmuuntimella.


    • Janne69

      Olen ajellut viitisen vuotta puoliautomaatilla, kahdella eri autolla, joissa samanlainen vaihteisto. Kytkinpoljin puuttuu ja vaihteistosta löytyy automaattivaihteiston tapaan momentinmuunnin, mutta ei planeettapyörästöjä. Vaihteisto muistuttaa rakenteeltaan manuaalivaihteistoa, jonka vaihteenkytkentäholkkien tilalle on laitettu hydraulikytkimet. Peruutusvaihde kytkeytyy manuaalin tapaan mekaanisesti. Manuaalivaihteiston tapaan kuljettaja määrää käytettävän vaihteen, vaihdetanko on samanlainen kuin automaattivaihteistossa. Toisin sanoen vaihteisto toimii kuin automaatti, mutta ei vaihda ominpäin vaihdetta.

      Tämä vaihteistotyyppi on automaattia toimintavarmempi, sillä yhden levypakan kärähtäminen ei lopeta matkantekoa. Ainoastaan yksi vaihde lakkaa toimimasta...

    • toimivia pelejä nekin

      Jep jep puoliautomaattivaihteistossa, yksinkertaisesti puuttuu kytkinpoljin mutta kuski joutuu itse hoitamaan vaihtamisen. Toteutuksia onkin sitten monenlaisia. Joitakin on jo mainittu mutta joissakin tosiaan taas oli aivan tavallinen vaihdelaatikko kuivalevykytkimellä, samanlainen kuin manuaalivaihteisessa, jotka molemmat sitten saattoivat olla esim hydrauliikkaohjattuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5627
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      11
      2921
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      186
      2219
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      163
      1703
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      73
      1517
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      32
      1404
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1354
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      73
      1287
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1185
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      220
      1162
    Aihe