Mikä on puoliautomaattivaihteisto?

semi-automatic

Kertokaa te viisaammat mulle mikä on tarkalleen puoliautomaattivaihteisto? Miten sellainen toimii ja miten sen käyttö eroo manuaalista? Mulla ei ole hajuakaan, koskaan en ole törmänny ainoaankaan puoliautomaattiin, (täys)automaattejakin oon nähnyt vaan en ite sellaisella ajanut. Vain ihan manuaali on tuttu toimintaperiaatteineen ja kaikki autot millä oon ajanut on manuaaleja olleet.

Tuskin tohon puoliautomaattiin tuun koskaan törmäänkään missään mutta mielenkiinnon vuoks kyselen.

6

7136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus duunannut

      Kuule puoliautomaatti on sllainen, jota jotuu kyllä kepittämään. Siinä on yleensä nestekytkin tai momenninmuunnin. Joten kytkin poljinta ei tarvita.
      Vaihteistossa on planeettapyörästöjä, hammaspyöräparien sijaan.Se periaattessa toimii (täys)automaatin tapaan, mutta valinnat tekee kuljettaja.
      Puoliautomaattilaatikossa siis on joko pannat tai lamellit jotka pysäyttävät planeettapyörästön eriosia (kannati,kehäpyörä ja aurinkopyörä).
      Tässä näin lyhyesti, toivottavasti olen osannut ymmärrettävästi siitä kertoa. Olin niiden kanssa tekemisissä jokus 70 luvulla.

      • semi-automatic

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.


      • Topias
        semi-automatic kirjoitti:

        Kiitos, selitit selkeästi asian. Vielä lisäkysymys, onko tuolla puoliautomaatilla jotain tekemistä esivalintaisen vaihteiston kanssa? Olen joskus Mobilistista lukenut jostain vanhasta autosta jossa on esivalintainen vaihteisto. Jossain vanhemmassa (70-80 luvun? mallia) Volvon kaupunkibussissa (pk-seudulla) olen nähnyt vielä 90-luvulla sellaisen systeemin jossa vaihteenvalitsin, pieni vipu, sijaitsi kojelaudassa ja kuski siitä heitteli vaihteet päälle, useasti niin että ei odotellut vaihteiden päälle kytkeytymistä vaan heitteli nopsasti pienemmästä suurempaan ja vaihteet vaihtui sitten omia aikojaan (tai ehkä kytkimen painalluksesta jos sellainen oli). En tiedä mikä esivalintainen tai pre-robotti lie kyseessä.

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?


      • Anonyymi
        Topias kirjoitti:

        Noita "pienellä vivulla sisäänheiteltäviä" vaihteistoja oli aikoinaan mm. postiautoissa. Niitä autoja oli rakennettu Sisun (ja Vanajankin!) alustoille.

        Ellen aivan väärin muista, niissä oli turpiinikytkin (momentinmuuntimella tai ilman?) ja pneumaattisesti esiohjattu planeettavaihteisto (ei kuitenkaan powershift-tyyppiä?).

        Kuljettajan taidoista ja ehkäpä mielialastakin oli sitten kiinni miten lujille matkustajien niskanikamat kyydissä joutuivat: taitava kuljettaja osasi vaihtaa tuolla vaihteistolla - oikein rytmittäen - pehmeästi ja juohevasti, jolloin eroa tavalliseen vaihteistoon ei huomannut. Toiset taas paiskoivat surutta vaihdevipua suuremmalle jolloin auto aina tempaisi.

        Niitä ei voinut käyttää esivalintaisina.

        Vaihteistot olivat lujia ja ne kyllä kestivät rajummankin käsittelyn.

        Voimansiirron valmistaja ei ole jäänyt mieleeni. Oliskohan ollut Voith?

        Leyland konsernin SCG. On nestekytkimellä, ei momentinmuuntimella.


    • Janne69

      Olen ajellut viitisen vuotta puoliautomaatilla, kahdella eri autolla, joissa samanlainen vaihteisto. Kytkinpoljin puuttuu ja vaihteistosta löytyy automaattivaihteiston tapaan momentinmuunnin, mutta ei planeettapyörästöjä. Vaihteisto muistuttaa rakenteeltaan manuaalivaihteistoa, jonka vaihteenkytkentäholkkien tilalle on laitettu hydraulikytkimet. Peruutusvaihde kytkeytyy manuaalin tapaan mekaanisesti. Manuaalivaihteiston tapaan kuljettaja määrää käytettävän vaihteen, vaihdetanko on samanlainen kuin automaattivaihteistossa. Toisin sanoen vaihteisto toimii kuin automaatti, mutta ei vaihda ominpäin vaihdetta.

      Tämä vaihteistotyyppi on automaattia toimintavarmempi, sillä yhden levypakan kärähtäminen ei lopeta matkantekoa. Ainoastaan yksi vaihde lakkaa toimimasta...

    • toimivia pelejä nekin

      Jep jep puoliautomaattivaihteistossa, yksinkertaisesti puuttuu kytkinpoljin mutta kuski joutuu itse hoitamaan vaihtamisen. Toteutuksia onkin sitten monenlaisia. Joitakin on jo mainittu mutta joissakin tosiaan taas oli aivan tavallinen vaihdelaatikko kuivalevykytkimellä, samanlainen kuin manuaalivaihteisessa, jotka molemmat sitten saattoivat olla esim hydrauliikkaohjattuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe