Minkälaista on arvokuljettajien hommat? Palkka on pikkasen päälle 9e/h, eli ns. kutsumushommasta kyse kun kuljetushommissa kuorma-autolla normaalisti maksetaan 10,10e/h. Homma on kyllä mielenkiintoisempaa kuin joku rullakon tai lavan repiminen, tai ainakin uskoisin näin.
Jos täällä on kyseisestä hommasta kokemusta omaavia kavereita niin kuulisin mielelläni minkälaisesta hommasta on käytännössä kyse.
BC-kortti löytyy ja kokemusta ajamisesta. 180/100 on mitat ja puntilla käydään säännöllisesti 5krt/vko. Näytän myös ulkoisesti sopivan vihaiselta, joten uskon olevani kuin tehty tähän hommaan. ;)
Arvokuljettajan tehtävät?
34
14341
Vastaukset
- Arvo Kuljettaja, kukapa muu...
Sulla on hiukan väärä asenne. Lihaksilla kun ei vartioida mitään. Kokemusta ei ole minullakaan, eikä edes lihaksia. Kommentoida osaan.
- sikamaakari
"Palkka on pikkasen päälle 9e/h, eli ns. kutsumushommasta kyse kun kuljetushommissa kuorma-autolla normaalisti maksetaan 10,10e/h."
No palkat vaihtelevat kyllä. Molemmilla varteenotettavilla arvokuljetusfirmoilla käsittääkseni hyvin monet saavat kuitenkin henkilökohtaista palkanosaa, jonka kanssa ansiot ovat ihan kilpailukykyiset kuljetusalan kanssa. Miehen ja suorituksen mukaan tuo sitten katsotaan. Työ sinänsä on kyllä vähintään yhtä kiireistä ja fyysisesti varmasti rasittavampaa, ak-hommissa kun ei esim. kesähelteilläkään ajella ikkuna rakosellaan. Erilaisista syistä työergonomia ei muutenkaan ole ihan samalla tasolla, kuin tavan kuljetushommissa.
"Homma on kyllä mielenkiintoisempaa kuin joku rullakon tai lavan repiminen, tai ainakin uskoisin näin."
No jos se perkeleellisen painavien kolikkolaatikoiden repiminen on kiinnostavampaa, kuin lavojen tai rullakoiden niin sitten. Toisaalta, niitä lavoja ja rullakoita saa reuhtoa ak-hommissakin ihan tarpeekseen.
"180/100 on mitat ja puntilla käydään säännöllisesti 5krt/vko. Näytän myös ulkoisesti sopivan vihaiselta, joten uskon olevani kuin tehty tähän hommaan. ;)"
Raamit ovat hyvät hommaan, vihaisen ilmeen sijaan olisi parempi opetella ystävällinen, homma kun on pitkälti asiakaspalvelupainotteista, ei ole hyvä jos kaupan likatkin pelästyvät.- Kiinnostunut**
Hyvälle kuulostaa. Mitenkäs noi hommat yleensä alotetaan? Käydäänkö alussa se Vartijan Perusteet kurssi viikon ajan ja sitten hommiin 3-4kk ja tuon jälkeen vakinaistetaan ja suoritetaan se toinen osa eli 60h ja sitten tuo palkkakin on jo täysi eikä harjottelijan palkka? 100h ei kärsisi olla ilman palkkaa koulun penkeillä putkeen, tuon viikon vielä kestää.
- sikamaakari
Kiinnostunut** kirjoitti:
Hyvälle kuulostaa. Mitenkäs noi hommat yleensä alotetaan? Käydäänkö alussa se Vartijan Perusteet kurssi viikon ajan ja sitten hommiin 3-4kk ja tuon jälkeen vakinaistetaan ja suoritetaan se toinen osa eli 60h ja sitten tuo palkkakin on jo täysi eikä harjottelijan palkka? 100h ei kärsisi olla ilman palkkaa koulun penkeillä putkeen, tuon viikon vielä kestää.
Kannattaa kysyä suoraan ao. firmoista, kertovat kyllä mielellään minkälaista koulutusta ja kokemusta haluavat, koulutuksesta jne...
Toisen yhteystiedot tuossa:
http://www.g4s.com/fin/fi/fi-careers/fi-careers-cash.htm
ja toisen tuossa:
https://www.loomis.fi/pages/secwebfi.nsf/images/Loomis_puhelinnumerot.pdf/$FILE/Loomis_puhelinnumerot.pdf
- pollitsait
tuli tehtyä kyseistä hommaa 5 vuotta. ei hirveästi eroa muista jakeluautotehtävistä. tiettyä turvallisuusajattelua tosin vaatii. ettei käy niin että tulee yllätyksenä ja shokkina jos joku yrittääkin viedä rahat. kannattaa tosiaan tiedustella suoraan firmasta. aluksi kiinnosti pirusti. itse leipäännyin ajan kanssa. osittain johtui mulkusta esimiehestä ja mielenkiinnosta valtion hommiin.
- jakuluautoista
Mutta arvokuljettajan hommia tehnyt jonkin aikaa ja kyllä se helvetin raskasta toisinaan on, valtavan vastuullista ja suurilla riskeillä pelattavaa hommaa on. Palkkaa täysin ala-arvoinen kyseiseen duuniin, vastuulisuuteen, raskauteen, henkiseen ja fyysiseen nähden. Turvallisuusohjeista on syytä pitää kiinni jos ei halua sitten sen kivan päivän sattuessa maksella lopun ikäänsä sitä yhtä vähäpätöisen tuntuista mokaa. Yksi kerta kun on salkku asiamukaisesti poiketen lukitsematon ja joku sen päätää viedä niin useimmassa tapauksessa edes 50 vuoden palkkasi ei riitä vahingon maksamiseen. Sinä maksat, kadonneet ja pöllityt omaisuudet jos olet mokannut! Stressaavaa ja helvetin kiireellistä duunia, suosittelen että etsit jotain helpompia hommia, jossa on aikaa käydä kahvilla ja pitää ruokis kele!. ja jossa ei jokaista mokaasi kuulustella, ja jossa on varaa unohtaa josku jotakin ilman armottomia sanktioita.
- henkkaa..
jakuluautoista kirjoitti:
Mutta arvokuljettajan hommia tehnyt jonkin aikaa ja kyllä se helvetin raskasta toisinaan on, valtavan vastuullista ja suurilla riskeillä pelattavaa hommaa on. Palkkaa täysin ala-arvoinen kyseiseen duuniin, vastuulisuuteen, raskauteen, henkiseen ja fyysiseen nähden. Turvallisuusohjeista on syytä pitää kiinni jos ei halua sitten sen kivan päivän sattuessa maksella lopun ikäänsä sitä yhtä vähäpätöisen tuntuista mokaa. Yksi kerta kun on salkku asiamukaisesti poiketen lukitsematon ja joku sen päätää viedä niin useimmassa tapauksessa edes 50 vuoden palkkasi ei riitä vahingon maksamiseen. Sinä maksat, kadonneet ja pöllityt omaisuudet jos olet mokannut! Stressaavaa ja helvetin kiireellistä duunia, suosittelen että etsit jotain helpompia hommia, jossa on aikaa käydä kahvilla ja pitää ruokis kele!. ja jossa ei jokaista mokaasi kuulustella, ja jossa on varaa unohtaa josku jotakin ilman armottomia sanktioita.
Aika wanha ketju, mutta vähän täytyy kyllä oikaista joidenkin käsityksiä.. Palkka ei ehkä päätä huimaa, mutta fyysisesti työ on kuljetus (jakelu) hommista ehkäpä sitä löysintä.. Niitä kolikkolaatikoita ei tosiaan pahemmin edes kannella (harvat kaupat tilaa kolikoita erikseen), mitä nyt joissain ruokakaupoissa. Asiakaskunta on kuitenkin hyvin laaja aina autokaupoista kukkakauppaan ja nakkikioskiin.
turvallisuusohjeista on toki "syytä pitää kiinni", mutta kyllä se tekniikkakin voi joskus pettää, viitaten vaikka tähän laukun lukitsemiseen. ei sitä kuljettajaa aina voida syyttää. Ja edelleenhän AK-ryöstöt suomessa erittäin harvinaisia ja nyt on ollut jo pidempään muuallakin hiljaisempaa..
Taukoja kerkii pitää ihan helposti eikä työtä paina mikään kiire vrt. muhiin jakelufirmoihin. Et edes itse tee työvuoroasi eli päätä mitä haet, joten et voi myöskään juosta palkan eteen paikasta toiseen kuin hullu toisin kuin joissain duuneissa. Ja en tunne ketään, joka olisi saannut potkut, koska on hidas... - onko tämä teidän
henkkaa.. kirjoitti:
Aika wanha ketju, mutta vähän täytyy kyllä oikaista joidenkin käsityksiä.. Palkka ei ehkä päätä huimaa, mutta fyysisesti työ on kuljetus (jakelu) hommista ehkäpä sitä löysintä.. Niitä kolikkolaatikoita ei tosiaan pahemmin edes kannella (harvat kaupat tilaa kolikoita erikseen), mitä nyt joissain ruokakaupoissa. Asiakaskunta on kuitenkin hyvin laaja aina autokaupoista kukkakauppaan ja nakkikioskiin.
turvallisuusohjeista on toki "syytä pitää kiinni", mutta kyllä se tekniikkakin voi joskus pettää, viitaten vaikka tähän laukun lukitsemiseen. ei sitä kuljettajaa aina voida syyttää. Ja edelleenhän AK-ryöstöt suomessa erittäin harvinaisia ja nyt on ollut jo pidempään muuallakin hiljaisempaa..
Taukoja kerkii pitää ihan helposti eikä työtä paina mikään kiire vrt. muhiin jakelufirmoihin. Et edes itse tee työvuoroasi eli päätä mitä haet, joten et voi myöskään juosta palkan eteen paikasta toiseen kuin hullu toisin kuin joissain duuneissa. Ja en tunne ketään, joka olisi saannut potkut, koska on hidas...vartijoiden keskuudessa joku huippuhomma tämä laatikoiden roudaaminen paikasta A paikkaan B...?
Aika säälittävää, mutta jonkunhan sekin on tehtävä ei siinä sikäli mitään.. Mutta palkkataso on teillä huonompi kuin joillain perus tehdastyöläisillä, että sen mukaan... ei kannata luulla liikoja!
Itse en ole (onneksi) vartija, mutta käyn välillä tarkastamassa mitä te tappurat täällä kirjoittelette:-) - gfsd
onko tämä teidän kirjoitti:
vartijoiden keskuudessa joku huippuhomma tämä laatikoiden roudaaminen paikasta A paikkaan B...?
Aika säälittävää, mutta jonkunhan sekin on tehtävä ei siinä sikäli mitään.. Mutta palkkataso on teillä huonompi kuin joillain perus tehdastyöläisillä, että sen mukaan... ei kannata luulla liikoja!
Itse en ole (onneksi) vartija, mutta käyn välillä tarkastamassa mitä te tappurat täällä kirjoittelette:-)Palkka sitä ja palkka tätä, siihen palkkaan ei olla koskaan tyytyväisiä, sen nyt tietää kaikki. Ihan sama mitä duunia tekee, siihen "hyvään" liksaanki tottuu äkkiä.
Kyllähän nyt jostain varastoduunistakin voi saada 15e tunti helposti (mikä on paljon vrt. joihinki duuneihin), mutta ehkäpä tässäkin pitää ajatella taas jotain muuta kuin sitä liksaa..
Joo ja enhän minäkään ole vartija.. hihihih.. ei varmaan kukaan ole? - sinun kaltaisen
gfsd kirjoitti:
Palkka sitä ja palkka tätä, siihen palkkaan ei olla koskaan tyytyväisiä, sen nyt tietää kaikki. Ihan sama mitä duunia tekee, siihen "hyvään" liksaanki tottuu äkkiä.
Kyllähän nyt jostain varastoduunistakin voi saada 15e tunti helposti (mikä on paljon vrt. joihinki duuneihin), mutta ehkäpä tässäkin pitää ajatella taas jotain muuta kuin sitä liksaa..
Joo ja enhän minäkään ole vartija.. hihihih.. ei varmaan kukaan ole?on vaikea käsittää sitä tosiasiaa, että täällä kaikki EI OLE vartijoita, ihan niinkun aikuisten oikeesti. Itse käyn täällä seuraamassa lähinnä huumorimielessä, mitä te täällä kirjoittelette. Tämä puolestaan johtuu siitä, että olen ollut n 4 vuotta sitten kesätöissä vartijana.
Tuo aika oli todella hupaisaa. Työ ei sitä ollut, mutta "kollegoiden" seuraaminen. En ole missään, koskaan nähnyt niin montaa idioottia samassa työpaikassa, se oli kerrassaan hauskaa, ihan oikeasti.
Muistan kuinka he "dissailivat" toisiaan kokoajan "ulkopuolisille" kuten esim minulle, joka olin vain kesätyöntekijä:-)
Kohde jossa olin kuului vartijan tehtäviin kärryjen työntely ja korien siirtely. Tätä he kaikki inhosivat sydämensä kyllyydestä, mutta kaikki joutuivat sitä vasten tahtoaan tekemään.
Sellainen epävarmuudessa höystetty itsetunto paistoi näistä kavereista läpi, he olisivat kovin halunneet olla poliiseja ja tuntea itsensä tärkeäksi. Tosiasia oli kuitenkin se, että heillä oli amikset jäänyt kesken jne ja he eivät olleet päässeet poliisikouluun jne jne.. Surkeus oli läsnä näissä veijareissa kokoajan nähtävillä...!
Kauppiasta he yrittivät (jonkun ylennyksen toivossa) nuoleskella, mutta kauppias ei välittänyt(hieno mies kun oli) ja vain lisäsi näille surkimuksille paskahommia kokoajan. Selkäranka taisi naksahtaa ja luulot karistua lopullisesti siinä vaiheessa, kun vartijan päivittäisiin työtehtäviin lisättiin myös henk.kunnalle kahvin keittäminen, kauppiaalle aamulehden vieminen, kauppiaan huoneen siistiminen, jos se oli sotkuinen.
Lisäksi vartijan tuli kaupassa kierrellessään laittaa tavaroita hyllyillä järjestykseen, jos ne oli epäjärjestyksessä.
Kyllähän se miestä söi, silmin nähden. Oikein " turvallisuus" alaa:-)
Mutta jos koulutus on muutamia kymmeniä TUNTEJA niin ei voi oikeasti odottaa pääsevän tekemään mitään missä tarvitsee ajatella, että näin...! - 2010//
sinun kaltaisen kirjoitti:
on vaikea käsittää sitä tosiasiaa, että täällä kaikki EI OLE vartijoita, ihan niinkun aikuisten oikeesti. Itse käyn täällä seuraamassa lähinnä huumorimielessä, mitä te täällä kirjoittelette. Tämä puolestaan johtuu siitä, että olen ollut n 4 vuotta sitten kesätöissä vartijana.
Tuo aika oli todella hupaisaa. Työ ei sitä ollut, mutta "kollegoiden" seuraaminen. En ole missään, koskaan nähnyt niin montaa idioottia samassa työpaikassa, se oli kerrassaan hauskaa, ihan oikeasti.
Muistan kuinka he "dissailivat" toisiaan kokoajan "ulkopuolisille" kuten esim minulle, joka olin vain kesätyöntekijä:-)
Kohde jossa olin kuului vartijan tehtäviin kärryjen työntely ja korien siirtely. Tätä he kaikki inhosivat sydämensä kyllyydestä, mutta kaikki joutuivat sitä vasten tahtoaan tekemään.
Sellainen epävarmuudessa höystetty itsetunto paistoi näistä kavereista läpi, he olisivat kovin halunneet olla poliiseja ja tuntea itsensä tärkeäksi. Tosiasia oli kuitenkin se, että heillä oli amikset jäänyt kesken jne ja he eivät olleet päässeet poliisikouluun jne jne.. Surkeus oli läsnä näissä veijareissa kokoajan nähtävillä...!
Kauppiasta he yrittivät (jonkun ylennyksen toivossa) nuoleskella, mutta kauppias ei välittänyt(hieno mies kun oli) ja vain lisäsi näille surkimuksille paskahommia kokoajan. Selkäranka taisi naksahtaa ja luulot karistua lopullisesti siinä vaiheessa, kun vartijan päivittäisiin työtehtäviin lisättiin myös henk.kunnalle kahvin keittäminen, kauppiaalle aamulehden vieminen, kauppiaan huoneen siistiminen, jos se oli sotkuinen.
Lisäksi vartijan tuli kaupassa kierrellessään laittaa tavaroita hyllyillä järjestykseen, jos ne oli epäjärjestyksessä.
Kyllähän se miestä söi, silmin nähden. Oikein " turvallisuus" alaa:-)
Mutta jos koulutus on muutamia kymmeniä TUNTEJA niin ei voi oikeasti odottaa pääsevän tekemään mitään missä tarvitsee ajatella, että näin...!Kovin on suuri katkeruus sinulla turvallisuusalaa ja sen työntekijöitä kohtaan. Mutta ota nyt kuitenkin huomioon, että alalla on paljon muitakin työmuotoja, kuin myymäläturvallisuus (josta allekirjoittaneelle ei ole tunninkaan kokemusta).
Ikävää, että kaltaisesi henkilöt antavat tahallisesti erittäin negatiivista kuvaa vartijan työstä ja näinollen kenties vaikuttavat heihin, jotka alaa harkitsevina tulevat lukemaan lisätietoa näiltä palstoilta ja kenties tekemään lopullista päätöstä siirtyä alalle.
Mukavaa alkanutta syksyä/talvea - katkera?
2010// kirjoitti:
Kovin on suuri katkeruus sinulla turvallisuusalaa ja sen työntekijöitä kohtaan. Mutta ota nyt kuitenkin huomioon, että alalla on paljon muitakin työmuotoja, kuin myymäläturvallisuus (josta allekirjoittaneelle ei ole tunninkaan kokemusta).
Ikävää, että kaltaisesi henkilöt antavat tahallisesti erittäin negatiivista kuvaa vartijan työstä ja näinollen kenties vaikuttavat heihin, jotka alaa harkitsevina tulevat lukemaan lisätietoa näiltä palstoilta ja kenties tekemään lopullista päätöstä siirtyä alalle.
Mukavaa alkanutta syksyä/talveaja minkä takia valehtelisin/yrittäisin mustamaalata teidät?
Etteiu nyt käynyt vain niin, että "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"..?
kerroin nimittäin vain tosiasiat alastanne. Tiedän toki, että on olemassa muutakin kuin myymälävartiointia. Mutta yritätkö siis väittää, että vaikka piirivartijan työnkuva on jotenkin kauhean paljon myymälävartijaa hienompi?
Kyllä, minä ajoin myös piiriä ja tiedän hyvin millaista se on. Mennään paikasta A paikkaan B ja katsotaan, että ovet on lukossa ja valot sammutettuna jne, sopimus kohtaisesti. Mutta mitään hienoa työtä ei ole sekään, itseasiassa kukaan älykäs ihminen ei sitä kauaan jaksa tehdä. Vain sellaiset tampiot jotka eivät ymmärrä mistään mitään ja uuvuttaa itsensä henkisesti loppuun TYLSÄLLÄ työllään.
Koita siis vain hyväksyä ne faktat jotka kerroin. Ei siinä ole sinänsä mitään hävettävää, että on vartija mutta puhutaan nyt kuitenkin asioista niiden oikeilla nimillä! - Kentän koluaja
katkera? kirjoitti:
ja minkä takia valehtelisin/yrittäisin mustamaalata teidät?
Etteiu nyt käynyt vain niin, että "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"..?
kerroin nimittäin vain tosiasiat alastanne. Tiedän toki, että on olemassa muutakin kuin myymälävartiointia. Mutta yritätkö siis väittää, että vaikka piirivartijan työnkuva on jotenkin kauhean paljon myymälävartijaa hienompi?
Kyllä, minä ajoin myös piiriä ja tiedän hyvin millaista se on. Mennään paikasta A paikkaan B ja katsotaan, että ovet on lukossa ja valot sammutettuna jne, sopimus kohtaisesti. Mutta mitään hienoa työtä ei ole sekään, itseasiassa kukaan älykäs ihminen ei sitä kauaan jaksa tehdä. Vain sellaiset tampiot jotka eivät ymmärrä mistään mitään ja uuvuttaa itsensä henkisesti loppuun TYLSÄLLÄ työllään.
Koita siis vain hyväksyä ne faktat jotka kerroin. Ei siinä ole sinänsä mitään hävettävää, että on vartija mutta puhutaan nyt kuitenkin asioista niiden oikeilla nimillä!No niin, vaikea puhua oikeilla nimillä kun itse puhut asian vierestä. Jutussasi oli kyllä paljon tottakin. Itselläni on parikymmentä vuotta alla ja eiköhän tuosta sen toiset parikymmentä vielä raapaista pois. Olet ilmeisesti sattunut työkohteeseen jossa on kasaantunut muutama mätämuna enemmän kuin normaalisti. Kaikenlaisia venkuloita on tosiaan itsekin tullut nähtyä, mutta se että kaikki vartijat olisivat tällaisia on kyllä vahvasti liioiteltua. Jos rumasti sanotaan niin valehtelet. Omassa työyhteisössäni oli tänä kesänä 'kesä-hemmotkin' oikeastaan tosi hyviä. Vakio porukastamme en tunnista yhtään kuvailemaasi vartijaa, meitä on kymmenkunta heppua.
Olen työskennellyt kahdella paikkakunnalla ja näin pitkän historiikin omaavana on toistenkin liikkeiden miehet/naiset tulleet tutuiksi. Väittämäsi ei nyt vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa. On mukavaa toimia lain oikealla puolella, siitäkin huolimatta että työtä ei juuri arvosteta. Tosin sekin on pitkälti ihmisestä itsestään kiinni. Uskon että omaa työtäni arvostetaan.
Hyvää jatkoa sinullekin valitsemallasi uralla. - yleensä kaikki
Kentän koluaja kirjoitti:
No niin, vaikea puhua oikeilla nimillä kun itse puhut asian vierestä. Jutussasi oli kyllä paljon tottakin. Itselläni on parikymmentä vuotta alla ja eiköhän tuosta sen toiset parikymmentä vielä raapaista pois. Olet ilmeisesti sattunut työkohteeseen jossa on kasaantunut muutama mätämuna enemmän kuin normaalisti. Kaikenlaisia venkuloita on tosiaan itsekin tullut nähtyä, mutta se että kaikki vartijat olisivat tällaisia on kyllä vahvasti liioiteltua. Jos rumasti sanotaan niin valehtelet. Omassa työyhteisössäni oli tänä kesänä 'kesä-hemmotkin' oikeastaan tosi hyviä. Vakio porukastamme en tunnista yhtään kuvailemaasi vartijaa, meitä on kymmenkunta heppua.
Olen työskennellyt kahdella paikkakunnalla ja näin pitkän historiikin omaavana on toistenkin liikkeiden miehet/naiset tulleet tutuiksi. Väittämäsi ei nyt vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa. On mukavaa toimia lain oikealla puolella, siitäkin huolimatta että työtä ei juuri arvosteta. Tosin sekin on pitkälti ihmisestä itsestään kiinni. Uskon että omaa työtäni arvostetaan.
Hyvää jatkoa sinullekin valitsemallasi uralla.alallanne olleet tietävät varsin hyvin millaista touhua vartijoilla on, sinä et sitä jostain syystä myönnä. Voihan tietysti olla mahdollista, että olet sellaisessa porukassa jossa kaikki sattuu olemaan ihan rehtiäporukkaa tms... Epäilen kuitenkin tätä vahvasti.
Melkein sanon, että se olet SINÄ joka valehtelet. Koska satun itse tietämään alastanne aika paljon vaikka en kauaan siellä(onneksi) joutunut olemaankaan.
Työ on itsessään (99%:sti) hyvin puuduttavaa ja tylsää. Tiedän sen varsin hyvin, eli miksi yrität kiistää tosiasioita? Voihan tietysti olla hyvinkin, että on olemassa ihmisiä jotka nauttivat siitä, että saa vaan istuskella tyhjänpanttina vartijankopissa kokopäivän.. ei siinä mitään, mutta turha väittää, että se TYÖ olisi jotenkin mielekästä, vaikka ehkä itse sen niin koetkin, mutta sitä se ei suinkaan. Tietenkin on olemassa muitakin vartijan tehtäviä mutta suurinosa on myymälälä tai piirivartijoita.
Eli tarkoitan, että et voi hyvällä omallatunnolla sanoa nuorisolle, että "alkakaa vartijaksi, tämä on helvetin mielenkiintoista työtä" jne jne.... vai voitko?
Vartijoiden käytöksestä vielä: Tottakai joka alalla on olemassa fiksuja ja vähemmän fiksuja ihmisiä. Jostain syystä olen kuitenkin huomannut, että nämä vähemmän fiksut on kerääntynyt sinne vartiointi-alalle. Sanotaan näin, että minun näkökulmastani katsottuna korkeintaan 1/1000 vartijasta täyttää fiksun ihmisen kriteerit, siis ihan oikeasti!
Eli toisinsanoen koulun käymättömyys paistaa teidän alastanne läpi kuin aurinko. Yleensä on se amis jäänyt kesken ja siihen ne koulut onkin sitten jäänyt... Ei tietenkään aina, poikkeuksiakin löytyy, tottakai!
Yleensä näillä "kollegoillani" oli kova tarve esitellä uusille työntekijöille (kuten minulle, kesätyöntekijälle) miten aukaistaan teleskooppipatukka ja miten sillä pamputetaan. Uho oli muutenkin kovaa kokoajan, aamusta iltaan. Itse he kertoivat mitä kaikkea sairasta he olivat joskus kiinniottamilleen asiakkailleen tehneet. En viitsi niitä tänne edes kirjoittaa, ei niitä kukaan(ainakaan tällä palstalla) usko mutta voin sanoa, ettei ne ollut NORMAALI ihmisen tekoja.... - jeje..
yleensä kaikki kirjoitti:
alallanne olleet tietävät varsin hyvin millaista touhua vartijoilla on, sinä et sitä jostain syystä myönnä. Voihan tietysti olla mahdollista, että olet sellaisessa porukassa jossa kaikki sattuu olemaan ihan rehtiäporukkaa tms... Epäilen kuitenkin tätä vahvasti.
Melkein sanon, että se olet SINÄ joka valehtelet. Koska satun itse tietämään alastanne aika paljon vaikka en kauaan siellä(onneksi) joutunut olemaankaan.
Työ on itsessään (99%:sti) hyvin puuduttavaa ja tylsää. Tiedän sen varsin hyvin, eli miksi yrität kiistää tosiasioita? Voihan tietysti olla hyvinkin, että on olemassa ihmisiä jotka nauttivat siitä, että saa vaan istuskella tyhjänpanttina vartijankopissa kokopäivän.. ei siinä mitään, mutta turha väittää, että se TYÖ olisi jotenkin mielekästä, vaikka ehkä itse sen niin koetkin, mutta sitä se ei suinkaan. Tietenkin on olemassa muitakin vartijan tehtäviä mutta suurinosa on myymälälä tai piirivartijoita.
Eli tarkoitan, että et voi hyvällä omallatunnolla sanoa nuorisolle, että "alkakaa vartijaksi, tämä on helvetin mielenkiintoista työtä" jne jne.... vai voitko?
Vartijoiden käytöksestä vielä: Tottakai joka alalla on olemassa fiksuja ja vähemmän fiksuja ihmisiä. Jostain syystä olen kuitenkin huomannut, että nämä vähemmän fiksut on kerääntynyt sinne vartiointi-alalle. Sanotaan näin, että minun näkökulmastani katsottuna korkeintaan 1/1000 vartijasta täyttää fiksun ihmisen kriteerit, siis ihan oikeasti!
Eli toisinsanoen koulun käymättömyys paistaa teidän alastanne läpi kuin aurinko. Yleensä on se amis jäänyt kesken ja siihen ne koulut onkin sitten jäänyt... Ei tietenkään aina, poikkeuksiakin löytyy, tottakai!
Yleensä näillä "kollegoillani" oli kova tarve esitellä uusille työntekijöille (kuten minulle, kesätyöntekijälle) miten aukaistaan teleskooppipatukka ja miten sillä pamputetaan. Uho oli muutenkin kovaa kokoajan, aamusta iltaan. Itse he kertoivat mitä kaikkea sairasta he olivat joskus kiinniottamilleen asiakkailleen tehneet. En viitsi niitä tänne edes kirjoittaa, ei niitä kukaan(ainakaan tällä palstalla) usko mutta voin sanoa, ettei ne ollut NORMAALI ihmisen tekoja....luulee tietävän kaiken vartijan perusteet käytynä ja yhden kesän jälkeen , myymäläs.! =D
et sit tiennyt että vartija opiskelut voi kestää aina amk tasolle asti. meinaan tuo olettamus että yksikertainen lyhyt kurssi - ysinkertaiset tehtävät - yksinkertaset ihmiset. ehkä piti siellä sun myymäläs paikkansa , en tiedä.
En ole kun vuoden ollut alalla vartijan ammattitutkinto käyty mutta meinaan että toi on aikalailla yleistämistä ja huonojen puolien suurentamista.
Tuo vartija on monen kohdal myös semmonen välivaihe ammatti jota tekee opintojen ohella ja tai sitten jatkaa siitä eteenpäin , esim poliisikouluun, pelastajakouluun, insinööri jne..
Tehtävistä sen verran että useas kohteessa tarjotaan vähn muutakin kun ostoskärryjen työntöä josta henk.koht varmaan kieltäytyisin suurimaksi osaksi ja muita ei vartija hommia mitä mainitsit.
Esim. vastuuta ja haastetta, sosiaalisia kykyjä ,tapaa ihmisiä ja jossakin tilanteessa tilannetaju ja voimankäyttö ym osaaminen voi olla paikallaan.. ite koin ainakin tuon että tapaa ihmisiä mielenkiintoisena ja sitten välillä jotain haastettakin , ei aina sitä samaa, ja vastuuta toimeenkuvaan usemmiten kuuluu..
Löydätkö samaa tehtaan liukuhihnalta , vaikka onkin parempi palkka ja niin mielenkiintoinen työ, ja niin fiksut työkaverit ;) - jaa kuinkakohan
jeje.. kirjoitti:
luulee tietävän kaiken vartijan perusteet käytynä ja yhden kesän jälkeen , myymäläs.! =D
et sit tiennyt että vartija opiskelut voi kestää aina amk tasolle asti. meinaan tuo olettamus että yksikertainen lyhyt kurssi - ysinkertaiset tehtävät - yksinkertaset ihmiset. ehkä piti siellä sun myymäläs paikkansa , en tiedä.
En ole kun vuoden ollut alalla vartijan ammattitutkinto käyty mutta meinaan että toi on aikalailla yleistämistä ja huonojen puolien suurentamista.
Tuo vartija on monen kohdal myös semmonen välivaihe ammatti jota tekee opintojen ohella ja tai sitten jatkaa siitä eteenpäin , esim poliisikouluun, pelastajakouluun, insinööri jne..
Tehtävistä sen verran että useas kohteessa tarjotaan vähn muutakin kun ostoskärryjen työntöä josta henk.koht varmaan kieltäytyisin suurimaksi osaksi ja muita ei vartija hommia mitä mainitsit.
Esim. vastuuta ja haastetta, sosiaalisia kykyjä ,tapaa ihmisiä ja jossakin tilanteessa tilannetaju ja voimankäyttö ym osaaminen voi olla paikallaan.. ite koin ainakin tuon että tapaa ihmisiä mielenkiintoisena ja sitten välillä jotain haastettakin , ei aina sitä samaa, ja vastuuta toimeenkuvaan usemmiten kuuluu..
Löydätkö samaa tehtaan liukuhihnalta , vaikka onkin parempi palkka ja niin mielenkiintoinen työ, ja niin fiksut työkaverit ;)moni vartija on sitten käynyt AMK:n:-)?
Voin sanoa että korkeintaan 0,001% vartijoista. Suurinosa on juurikin amiksen keskenjättäneitä tampioita joita on kiusattu pienenä ja on ollut kotona kireepipo ja vähänleluja..:-)
Kyllä se on kuuleppa ihan yleisessä tiedossa, että vartijan käyvät 40 60 TUNNIN "koulutuksen". Eli toisinsanoen ovat alempana kuin ne tehdastyöläiset jotka hekin ovat usein tänäpäivänä ainakin sen amiksen käynyt:-)
En hirveesti alkais sinuna lesoomaan, että vartijat on korkeestikoulutettuja, kun kaikki tietää faktat. Paitsi vartijat varmaan itse kusettavat itseään, että ovat vähintäänkin dipl.inssejä kaikki, mutta yhtäkään vartijaa en tiedä joka on amista enemmän kouluja käynyt... Roskasakkia siis! - mietityttää tää
jaa kuinkakohan kirjoitti:
moni vartija on sitten käynyt AMK:n:-)?
Voin sanoa että korkeintaan 0,001% vartijoista. Suurinosa on juurikin amiksen keskenjättäneitä tampioita joita on kiusattu pienenä ja on ollut kotona kireepipo ja vähänleluja..:-)
Kyllä se on kuuleppa ihan yleisessä tiedossa, että vartijan käyvät 40 60 TUNNIN "koulutuksen". Eli toisinsanoen ovat alempana kuin ne tehdastyöläiset jotka hekin ovat usein tänäpäivänä ainakin sen amiksen käynyt:-)
En hirveesti alkais sinuna lesoomaan, että vartijat on korkeestikoulutettuja, kun kaikki tietää faktat. Paitsi vartijat varmaan itse kusettavat itseään, että ovat vähintäänkin dipl.inssejä kaikki, mutta yhtäkään vartijaa en tiedä joka on amista enemmän kouluja käynyt... Roskasakkia siis!Pitäiskö tässä vaiheesssa alkaa sättimään niitä jotka ne vartijat palkkaa. Eihän se sen vartijan vika ole, että pääsi töihin. Oli sitten kuinka idiootti tai saamaton tahansa. Ihan vaan noin tuli mieleen kun niin pohja sakkaa näyttävät olevan. Johtohan ne sinne palkkaa. Ei ne ite itteään palkkaa.
Kuhan uumoilin. - suorastaan viisaus
mietityttää tää kirjoitti:
Pitäiskö tässä vaiheesssa alkaa sättimään niitä jotka ne vartijat palkkaa. Eihän se sen vartijan vika ole, että pääsi töihin. Oli sitten kuinka idiootti tai saamaton tahansa. Ihan vaan noin tuli mieleen kun niin pohja sakkaa näyttävät olevan. Johtohan ne sinne palkkaa. Ei ne ite itteään palkkaa.
Kuhan uumoilin.vartija ei palkkaa itseään, kyllä olet aivan oikeassa:-)
Mutta se tosiasia, että kukaan fiksu ihminen ei ala vartijaksi on täysin totta.
Jo se, että kaikillla tuntemillani vartijoilla on joko vain peruskoulu tai sitten ammattikoulu käytynä( usein sekin jäänyt kesken) kertoo oikeastaan kaiken oleellisen vartijoista. Ei pahalla, mutta kyllä sen myös huomaa ihan ulospäin ja varsinkin kun steve aukasee suunsa;-) - a
suorastaan viisaus kirjoitti:
vartija ei palkkaa itseään, kyllä olet aivan oikeassa:-)
Mutta se tosiasia, että kukaan fiksu ihminen ei ala vartijaksi on täysin totta.
Jo se, että kaikillla tuntemillani vartijoilla on joko vain peruskoulu tai sitten ammattikoulu käytynä( usein sekin jäänyt kesken) kertoo oikeastaan kaiken oleellisen vartijoista. Ei pahalla, mutta kyllä sen myös huomaa ihan ulospäin ja varsinkin kun steve aukasee suunsa;-)Täällä taas korostetaan sitä 40 60h koulutusta. joo, eli se on totta että sen kortin todellakin saa sen muutamanviikon kurssin jälkeen. MUTTA, tarkoittaako se sitä ETTÄ, kaikki jotka tekee tätä työtä tekee on käyny pelkästään sen parinviikon kurssin, ku on olemassa tämä vartijan ammattitutkinto joka kestää sen 17kk, ja ammattikoulussa turvallisuusala 3vuotta.
- on juuri se
a kirjoitti:
Täällä taas korostetaan sitä 40 60h koulutusta. joo, eli se on totta että sen kortin todellakin saa sen muutamanviikon kurssin jälkeen. MUTTA, tarkoittaako se sitä ETTÄ, kaikki jotka tekee tätä työtä tekee on käyny pelkästään sen parinviikon kurssin, ku on olemassa tämä vartijan ammattitutkinto joka kestää sen 17kk, ja ammattikoulussa turvallisuusala 3vuotta.
minkä suurinosa vartijoista on suorittanut. Tiedetään toki, että on olemassa vartijanammattitutkinto. Eipä sitäkään nyt kannattaisi niin kovin kauheasti ylistää, jos/ KUN käyt 1-2 kertaa/kk istumassa " koulun " penkillä.
Mutta mistämoinen itsensä kusettaminen tulee, sitä on vaikea sanoa, paitsi päätellä niin, että vartijat tietävät itse varsin hyvin, että tuo "vat" on yksi turhanpäiväinen "koulutus" jolla ei pääse sen kummoisimpiin hommiin kuin ne jotka ovat käyneet sen 40 60.
Ja on olemassa toki jopa turvallisuus-alan tradenomi AMK:ssa mutta miten luulet sen liittyvät vartijoihin, kun sitä aina vartijat mainostavat, että sellaisenkin on. Kaikki kun sattuu vain tietämään, että yksikään vartija tuolla kaupoissa ja muualla ei ole sitä ko. tutkintoa suorittanut:-) - ujthdfsfer
on juuri se kirjoitti:
minkä suurinosa vartijoista on suorittanut. Tiedetään toki, että on olemassa vartijanammattitutkinto. Eipä sitäkään nyt kannattaisi niin kovin kauheasti ylistää, jos/ KUN käyt 1-2 kertaa/kk istumassa " koulun " penkillä.
Mutta mistämoinen itsensä kusettaminen tulee, sitä on vaikea sanoa, paitsi päätellä niin, että vartijat tietävät itse varsin hyvin, että tuo "vat" on yksi turhanpäiväinen "koulutus" jolla ei pääse sen kummoisimpiin hommiin kuin ne jotka ovat käyneet sen 40 60.
Ja on olemassa toki jopa turvallisuus-alan tradenomi AMK:ssa mutta miten luulet sen liittyvät vartijoihin, kun sitä aina vartijat mainostavat, että sellaisenkin on. Kaikki kun sattuu vain tietämään, että yksikään vartija tuolla kaupoissa ja muualla ei ole sitä ko. tutkintoa suorittanut:-)on kuulemma miesten hommia toi rahan kuskaus,heh ja lol!
- horsti22
jakuluautoista kirjoitti:
Täysin samat kokemukset alalta,vartiointipuolen raskainta duunia fyysisesti ja päälle se henkinen stressi jota eniten aiheuttavat esimiehet--toki sekin että paikkoja laitetaan vuoroon lisää ja samalla työaikaa lyhennetään, yhtälö joka on aika mahdoton toteuttaa .
Palkka on pieni ja sitä yritetään kaikin tavoin pienentää.
Lisäksi firmassa toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset...
en suosittele kenellekään vaikka pakkohan sitäkin on jonkun tehdä
- Ammatinvalintakysymy
Aiheena oli arvokuljettajan tehtävät ja nyt tämä on suurisuisten muka alaa tuntevien väittelypalsta. Itse käynyt turvan perustutkinnon amistossa ja intin ja parin työvuoden jälkeen amk menossa paraikaa. Edellämainituissa on paljon totta mutta myös paljon p**kaa, joka tulee jokaisen "omista, muka alaa tuntevien" kokemuksista.
Itse en ota vihoja päälleni avaamalla omia koulutus ja yli kolmen vuoden työkokemusta vähän joka puolelta alaa. Kaikki on kiinni henkilöstä ja siitä mikä kenellekin sopii, yhdessä isossa teollisuusalueella ollessani töissä, moni VEM piti meitä koulun kesätyöläisiä parempina kuin vanhoja jääriä. Kuvannee sitä miten monenlaista hiihtäjää paikallisvartijaksi pääsee (aivan muutakin kuin piiri tai myymälävartiointia on olemassa) , karkeesti voisi heittää että alalla on näitä kolmea hommaa, noin neljännes kutakin ja viimeinen neljännes on sitten ak:ta, j vahtimestareita sun muita. Ja järjestyksenvalvonta puoli on kokonaan sitten erikseen.
Minä olen ainakin viihtynyt alalla ja jatkan varmaan ylöspäinkin vielä, totta on että koulutuslisä ei ole paljon normaalin palkan päälle, mutta ilman TVEAT tai AMK tutkintoa ei voi päästä esimiestehtäviin jotka nostavat palkan 1-5 asteikolla kakkostasolta viitoseen, siitä voi jokainen sitten arvuutella palkkaa. Eli melkein kuka tahansa (joka on osannut olla ihmisiksi aikaisemmin elämässään) pääsee perusvartijaksi, erikoistehtäviin riippuu sitten työhön palkkaajasta. Alahan on monipuolinen asiakaspalvelu näkökulmasta, oli homma lähes mikä tahansa, mutta kuten jo totesin se ei sovi kaikille ja vaikka mielipiteitä saa ja pitääkin olla, on suhteellisen säälittävää haukkua jostain mistä ei pidä, sekä vastapuolen mielipiteitä... - __...__
Sen verran voidaan sanoa että TVEAT ei myöskään tutkintona tule takaamaan sinulle esimiestehtäviä ilman huomattavaa ja monipuolista työkokemusta alalla. Sen sijaan AMK-tutkinto turvallisuusalalta on sitten vähän toinen asia, vaikkakin kieltämättä harvempi sen käy kun TVEAT:n.
Näistä tämän alan tutkinnoista (VAT, TVEAT, turvallisuusalan PT) mikään ei takaa automaattisesti parempia työtehtäviä. Sen sijaan onni ja oikea firma työkokemuksen ohella saattaa auttaa etenemisessä, vaikkakaan ei välttämättä.
Turvallisuusala on vähän sellainen ala täällä meilläkin, että etenemismahdollisuuksia peittää firmojen sisällä näkymätön lasikatto, jota ei pääsee ylittämään perusvartijan tehtävistä kovinkaan helpolla oli alla sitten VAT:a tai TVEAT:a. - gfdfd
Aika wanhaa viestiä, mutta ak tienaa 5. luokan liksaa (eli aika paljonkin enemmän kuin 9e), eli toiseksi korkeinta. Työ on hyvin pitkälti kuljetusalan hommaa sillä erotuksella, että palkka ei riipu kuljetettavan tavaran määrästä, joten suht rennosti voi homman ottaa, eikä tarvii hiki hatussa juosta palkan eteen. Voimankäyttövälineitä ei ole, joten sekin varmaan jo omalta osaltaan kertoo, miten toimitaan ryöstö ym. tilanteissa.
- yrehyytr
AK, Taso 4 A PKS 1875e/kk (11,57e/h) Muu suomi 1777e/kk (10,97)
Pikkufirmoissa joissa tehdään satunnaista AK:ta piirin yhteydessä mennään sitten palkkaluokka 3:lla.
Taso 5 on vemmit. - nouyguo
missähän päin voi" arvokuljettaja ottaa rennosti"? Varmaan jossain maaseudulla,kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla saa juosta kieli vyön alla,,eikä sekään riitä
- ööh...
nouyguo kirjoitti:
missähän päin voi" arvokuljettaja ottaa rennosti"? Varmaan jossain maaseudulla,kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla saa juosta kieli vyön alla,,eikä sekään riitä
Riitä mihin?
Huomasin, kun tuossa aikasemmin täällä keskusteltiin vartijoiden työstä eri kohteissa ja näin. Itse olen ollut viimeiset kaksi vuotta töissä ydinvoimalassa vartijana. Ydinvoimalassa palkkaluokka on ylempi kuin monessa muussa kohteessa. Lisäksi työvuorosysteemi on paras missä olen koskaan ollut. Työkaverini ovat kaikki erittäin mukavia. Mutta sitten taas firman pomojen puolelta homma niin sanotusti kusee. Koittavat pihistää rahaa jokaisesta asiasta, koska palvelupäällikkö on tulosvastuullinen henkilö. Lisäksi toimeksiantajan käskyjä joudutaan noudattamaan, ovat ne sitten kuinka päättömiä tahansa. Näiden syiden takia olen päättänyt lähteä tästä kyseisestä työpaikasta, heti kun löydän jotain korvaavaa ja myymälä/piirivartijan homma ei sitä ole. Siksi hainkin arvokuljettajaksi. Koen, että siinä olisi tarpeeksi haasteita, ja palkka jollakin tavalla edes kunnossa. Onhan se nyt fakta, ettei tällä alalla oikeen mistään hommasta makseta hyvin, mutta omapahan on valintani työskennellä ko. alalla. Mutta suosittelen ihan palkan ja vuorosysteemin takia jokaiselle vartijalle työskentelyä ydinvoimalassa. Hieno kokemus toistaiseksi, jos unohtaa nuo "pienet" epäkohdat.
- 212dddd3
Kerros tarkemmin millasta on olla ydinvoimalassa.
Palkat, mitä joutuu tekemään, työvuorot, sun muut. Noh, tietysti vastuu on melkein joka kohteessa suuri, ja tietyillä porteilla vartijat kantavat asetta vyöllä. Monessa kohteessa työ on pääpiirteittäin kulunvalvontaa. Valvotaan alueelle meneviä henkilöautoja rekkoja ja jne. Myös puhallutuksia tehdään. Vartijoita on ydinvoimalan alueella eri kohteissa yhteensä noin 30 per vuoro. Aamuvuoroissa hieman enemmän. Työvuorosysteemi on sellainen, että teemme neljä 12h vuoroa ja sen jälkeen olemme kuusi päivää vapaalla. Kaksi aamuvuoroa (06:30-18:30) ja kaksi iltavuoroa (18:30-06:30). Kuuden päivän vapaat ovat yksi tuon työn parhaista puolista. Palkka on noin 1700€ lisät päälle, eli noin 2300€ ja siitä verot pois. Ikälisät ja haittalisät kun lasketaan tuohon mukaan, saadaan palkkaa vielä suuremmaksi.
Tossa nyt hiukan tietoa ko. työstä. Suosittelen! Tietysti ei totakaan loputtomiin jaksa...- gsdfzx
No voin sanoa kokemuksesta, että haasteiden takia AK hommiin ei kannata hakeutua. Edelleen täällä Suomessa AK kuljetukset saavat olla sen verran rauhassa. Mitään voimankäyttötilanteitakaan ei tietenkään tule vastaan, joten kyllä siinä saa rauhassa keskittyä autolla ajamiseen ja tavaran kuljettamiseen :) Palkkahan näyttää olevan kylläkin jopa parempi kuin ydinvoimalassa..
Noo en sitä ihan tarkoittanutkaan haasteilla, että painimaan joutuisi, mutta jotain uutta ja suht mielenkiintoista kuitenkin =) Ydinvoimalassa ero on siinä, että tuo palkka maksetaan tosiaan melkein jopa tyhjästä. Iltavuoroissa ja osissa aamuvuoroissakaan et joudu tekemään juuri mitään. Muutamaa nappia painamaan ja tarkastamaan parit autot ja thats it. Mistään ei luultavasti niin helpolla ja vähällä tekemisellä saa totakaan määrää rahaa =) Mut kaikille ei sovi tollanen tekemättömyys...
- gsdfzx
No itse kyllästyin jo aikoinaan myymäläpuolella ns. tylsyyteen :) Siellä tuli kyllä kaupan hyllyt ja kassatytöt turhankin tutuiksi, mutta se on tosiaan juuri siitä kiinni mistä itse tykkää. Varmasti joskus vanhempana kaipaakin tuollaista duunia, jossa pääsee myös fyysisesti helpommalla. Tällä hetkellä tälläinen maiseman vaihtuminen maistuu kyllä eikä tämä homma mitään selllaista tavaranlähetti juoksuhommaa sentään ole. Siinä kärsisi jo turvallisuuskin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849