olisko kellään tietoa voiko määräajaksi tehdyn vuokrasopimuksen purkaa metsästys-seuran kanssa ja millä tavalla
metsästysvuokrasopimus!
40
3693
Vastaukset
- sopimus loppuu
just sinä päivänä mikä sopimukseen on merkitty.
Ellei ole kohtaa jossa mainitaan sopimuksen jatkumisesta, tarkista se sopimus millaiseen muotoon se on laadittu.- kyse on
määräaikaisen sopimuksen purkamisesta!
- Haluat
kyse on kirjoitti:
purkaa sopimuksen ? Taitaa olla pelkkää kiusantekoa, unohda koko homma.
- Hmmm...,
kyse on kirjoitti:
Jos sulla on hyvä syy miksi haluat sen sopimuksen purkaa ennen määräaikaa, useasti tapahtuu metsästäjien taholta jotain "rikkomuksia" joilla suututetaan maanomistaja onko sulla jostain tälläisestä kysymys vai miksi haluat sopimuksen purkaa?
- poijaat vaan
Hmmm..., kirjoitti:
Jos sulla on hyvä syy miksi haluat sen sopimuksen purkaa ennen määräaikaa, useasti tapahtuu metsästäjien taholta jotain "rikkomuksia" joilla suututetaan maanomistaja onko sulla jostain tälläisestä kysymys vai miksi haluat sopimuksen purkaa?
seyra ajelut taimikoita katalaksi ja rakenneelleet ilman lupaa hirvilavoja taimikoihin ilman lupaa!
olisivat saanet kyllä multa luvan moisiin lavoihin mut jos ilman lupaa asutaan kuin omaansa niin se ei munkanssa onnistu - noi lavat
poijaat vaan kirjoitti:
seyra ajelut taimikoita katalaksi ja rakenneelleet ilman lupaa hirvilavoja taimikoihin ilman lupaa!
olisivat saanet kyllä multa luvan moisiin lavoihin mut jos ilman lupaa asutaan kuin omaansa niin se ei munkanssa onnistukuuluu vähän niinkun sen sopimuksen sisältöön. Jos taloud. vahinkoa tehneet (tuhonneet taimikoita) ovat korvausvelvollisia. Jos eivät ole maksaneet vuokraa niin irtisanomiseksi riittää pelkkä ilmoitus (kirjallinen) irtisanomisesta. Jos sopimusta noudatettu, se on voimassa niin kauan kuin se on merkitty päättyväksi. Toistaiseksi merkityt sopimukset voi irtisanoa milloin vain, ottaen huomioon irtisanomisajan (sovittu sopimusta tehdessä, yleensä 12 kk:tta).
Riittääkö tämä alkuun? - vihaisia
poijaat vaan kirjoitti:
olisivat saanet kyllä multa luvan moisiin lavoihin mut jos ilman lupaa asutaan kuin omaansa niin se ei munkanssa onnistumaanomistajat siksi, kun eivät käy ampumassa hirviä juuri heidän taimikoista.
- Paalinpyörittäjä
vihaisia kirjoitti:
maanomistajat siksi, kun eivät käy ampumassa hirviä juuri heidän taimikoista.
Metsästäjät itse päättävät mitä eläimiä ja kuinka paljon poimitaan lihantuotantoon ns vuokramailta, joista vuokraa ei juuri makseta. Sehän yleinen salaisuus, että hirvistä poimitaan vain osa sonneista lihoiksi ja lehmät jäävät lisäämään tuotantoa metsiin samoin parhaat sonnit astujiksi. Puuntuotannon ja metsästyksen intressit eivät kohtaa, pitäisi osa taimivahingoista kohdentaa näille ylisuurta hirvikantaa ylläpitäville metsästäjille!
- aivan samoin
Paalinpyörittäjä kirjoitti:
Metsästäjät itse päättävät mitä eläimiä ja kuinka paljon poimitaan lihantuotantoon ns vuokramailta, joista vuokraa ei juuri makseta. Sehän yleinen salaisuus, että hirvistä poimitaan vain osa sonneista lihoiksi ja lehmät jäävät lisäämään tuotantoa metsiin samoin parhaat sonnit astujiksi. Puuntuotannon ja metsästyksen intressit eivät kohtaa, pitäisi osa taimivahingoista kohdentaa näille ylisuurta hirvikantaa ylläpitäville metsästäjille!
kun sinäkin emolehmien kanssa eli pitävät tuottavimman kannan hyvässä kunnossa että on mitä metsästää, metsätuhoista viis veisataan.
- Pillerinpyöräyttäjä
ei tunnu tietävän lupakäytännöistä yhtään mitään, sitä luullaan kaikenlaista. Kyllä lupamääräät päättää ihan toiset tahot kuin rivimetsästäjät, ja mitä vuokranmaksuun tulee niin, niin maanomistajat saisivat maksaa hirvimiehille siitä että, ne pitävät vahinkoeläimet edes hiukankin kurissa, ilman metsästäjiä sorkkaeläimistä olisi tosi iso riesa, loppu viimeks omalta kohdalta hirvenliha on tosi kallista, syksy menee tarkkaan ja tulos on vähäinen, 2 2 hirvee 15:toista mieheen. Kadehtioita riittää tälläkin saralla.
- Pelle Peloton
että toisten mailla laidunnetaan. Ei ole kiva kuulla, että kaikkia lupia ei edes käytetty.
Sitten nämä vuokrat, useimmat joutuvat antamaan maansa korvauksetta, meillä on ollut pienet vuokrat maista eri seurueille, mutta tiedän ettei kaikille makseta.
Yhden porukan sopimuksia en uusinut, kun rupesivat liian reteiksi, koirakurissa oli jo aiemmin sanomista ja yksi salametsästys (rauhoitettuja lintuja), jota ei kyllä selvitetty mitenkään. - Paalinpyörittäjä
aivan samoin kirjoitti:
kun sinäkin emolehmien kanssa eli pitävät tuottavimman kannan hyvässä kunnossa että on mitä metsästää, metsätuhoista viis veisataan.
Minä sentään laidunnan ja ruokin eläimet omilla maillani, mutta metsästäjät toisten mailla!
- Paalinpyörittäjä
Pillerinpyöräyttäjä kirjoitti:
ei tunnu tietävän lupakäytännöistä yhtään mitään, sitä luullaan kaikenlaista. Kyllä lupamääräät päättää ihan toiset tahot kuin rivimetsästäjät, ja mitä vuokranmaksuun tulee niin, niin maanomistajat saisivat maksaa hirvimiehille siitä että, ne pitävät vahinkoeläimet edes hiukankin kurissa, ilman metsästäjiä sorkkaeläimistä olisi tosi iso riesa, loppu viimeks omalta kohdalta hirvenliha on tosi kallista, syksy menee tarkkaan ja tulos on vähäinen, 2 2 hirvee 15:toista mieheen. Kadehtioita riittää tälläkin saralla.
Paikallinen seura esittää lupamääriä, eikä ne miksikään käsittelyssä muutu ja päättävät ovat myös itse metsästäjiä. Kyllähän hirvimäärä saadaan alas tarvittaessa muullakin keinoin, jos metsästäjiltä into loppuu. Etelä-suomessa maksetaan jopa euron hehtaarivuokria ja harrastajia riittää, turha yrittää laskea harrastukselle kilohintaa!
- xxl
noi lavat kirjoitti:
kuuluu vähän niinkun sen sopimuksen sisältöön. Jos taloud. vahinkoa tehneet (tuhonneet taimikoita) ovat korvausvelvollisia. Jos eivät ole maksaneet vuokraa niin irtisanomiseksi riittää pelkkä ilmoitus (kirjallinen) irtisanomisesta. Jos sopimusta noudatettu, se on voimassa niin kauan kuin se on merkitty päättyväksi. Toistaiseksi merkityt sopimukset voi irtisanoa milloin vain, ottaen huomioon irtisanomisajan (sovittu sopimusta tehdessä, yleensä 12 kk:tta).
Riittääkö tämä alkuun?nyt minkään lainen lavojen rakentelu ei kuulu metsästys vuokrasopimukseen siinä vuokrataan vain metsästysoikeus ko. maille jos sopimuksessa on maininta että voidaan rakennella esim. hirvi lavoja tai maanomistaja on antanut suullisesti luvan niin se on eri asia mutta muuten ei.
- xxl
Pelle Peloton kirjoitti:
että toisten mailla laidunnetaan. Ei ole kiva kuulla, että kaikkia lupia ei edes käytetty.
Sitten nämä vuokrat, useimmat joutuvat antamaan maansa korvauksetta, meillä on ollut pienet vuokrat maista eri seurueille, mutta tiedän ettei kaikille makseta.
Yhden porukan sopimuksia en uusinut, kun rupesivat liian reteiksi, koirakurissa oli jo aiemmin sanomista ja yksi salametsästys (rauhoitettuja lintuja), jota ei kyllä selvitetty mitenkään.ko itkettä aika ihmiset eläkää vuokrakko maitanne jos se noin tuntuu vaikealta ja salametsästäjä metsästää siellä ilman lupia kuitenkin.
- Pelle Peloton
xxl kirjoitti:
ko itkettä aika ihmiset eläkää vuokrakko maitanne jos se noin tuntuu vaikealta ja salametsästäjä metsästää siellä ilman lupia kuitenkin.
jos toisten mailla aiotaan metsästää ja siitä tehdään paperit, niin niitä ei noudatetaa. Meillä on ollut hyvin, on maksettu vuokraa, kun olen vaatinut, mutta jotkut ovat katkeria, kun ei vuokraa makseta.
Ei meillä ole mitään ongelmaa, maat on meillä ja ne metsästää, joilla on maita. Muutama seurue vielä metsästää toisaalla, mutta toivottavasti hoitavat sen minkä ovat luvanneet. - susi fani
Paikallinen seura esittää lupamääriä, eikä ne miksikään käsittelyssä muutu ja päättävät ovat myös itse metsästäjiä. Kyllähän hirvimäärä saadaan alas tarvittaessa muullakin keinoin, jos metsästäjiltä into loppuu. Etelä-suomessa maksetaan jopa euron hehtaarivuokria ja harrastajia riittää, turha yrittää laskea harrastukselle kilohintaa!
Mikäli hirvikantaa vielä harvennetaan.
Niin petokanta vaarantuu kun nille ei löydy riittävästi ruokaa metsistä, samoin petojen vahingot ihmsiille lisääntyy, kun ne hakevat ruokaa pihoista.
Susi on täysin riippuvainen olemassa olevasta hirvi ja peurakannasta. - Puuntuottaja
susi fani kirjoitti:
Mikäli hirvikantaa vielä harvennetaan.
Niin petokanta vaarantuu kun nille ei löydy riittävästi ruokaa metsistä, samoin petojen vahingot ihmsiille lisääntyy, kun ne hakevat ruokaa pihoista.
Susi on täysin riippuvainen olemassa olevasta hirvi ja peurakannasta.Miten ne sudet 100 vuotta sitten elivät kun Suomessa oli vain 100 hirveä. Silloinkaan ne ei syöneet yhtään ihmistä. Eikä edes tappanut.
Nyt hirviä on kuitenkin 100 tuhatta eli TUHAT KERTAA ENEMMÄN. Haloo susi fani! - susi fani
Puuntuottaja kirjoitti:
Miten ne sudet 100 vuotta sitten elivät kun Suomessa oli vain 100 hirveä. Silloinkaan ne ei syöneet yhtään ihmistä. Eikä edes tappanut.
Nyt hirviä on kuitenkin 100 tuhatta eli TUHAT KERTAA ENEMMÄN. Haloo susi fani!Ei ollu susiakaan.
Molemmat eläimet kuuluu Suomen metsiin. - ohret
noi lavat kirjoitti:
kuuluu vähän niinkun sen sopimuksen sisältöön. Jos taloud. vahinkoa tehneet (tuhonneet taimikoita) ovat korvausvelvollisia. Jos eivät ole maksaneet vuokraa niin irtisanomiseksi riittää pelkkä ilmoitus (kirjallinen) irtisanomisesta. Jos sopimusta noudatettu, se on voimassa niin kauan kuin se on merkitty päättyväksi. Toistaiseksi merkityt sopimukset voi irtisanoa milloin vain, ottaen huomioon irtisanomisajan (sovittu sopimusta tehdessä, yleensä 12 kk:tta).
Riittääkö tämä alkuun?Ilmanmuuta sopimuksen voi purkaa. Suomen metsiin kuuluu rajallinen määrä susia ja hirviä. Lattea luonnonsuojelijoiden ja median viljelemä viisaus "kuuluvat Suomen metsiin". Samaahan voi sanoa eri sairauksista, että kolera ja rutto kuuluvat ihmiskuntaan.
- isänt
joo mä sanoin irti mets vuokrasopimuksen kun illat ja päivätkin ajettiin mun teillä ja käytettiin kuin omistaisi koko tilan joten vihelsin pelin poikki ..tämä metseura menny niin demari vetoiseksi..ja tuloksen näkee!!
- se niin
on että, ne jotka sohlaavat metsästysseurojen kanssa, sohlaavat kaikissa muissakin asioissa, eivät tule yleensäkkään toimeen kyläläisten kanssa, onhan toki metsästäjissäkin yksilöitä, jotka eivät ole eduksi metsästäjäkunnalle, mutta kyllä ne ruotuun saa aika nopeasti.
Hirvet oppii nopeasti missä metsikössä saa olla rauhassa ja missä ei, mein seuran alueella on parin sadan hehtaarin alue, sinne ei saa mennä, ei vuokrata, haukku nenee yleensä sinne ja koko päivä on pilalla, hirviä jää pystyyn sen takia ja se on metsästäjien vika kun ei saa lupia täyteen. Kyllä se on kiusantekoa niin metsästäjiä kohtaan kuin muita maanomistijia, jos ei anna maitaan hirvijahtiin. Vuokraamattomilta alueilta hirven on helppo singahdella tuhomaan taimikoita vuokratuilta alueilta.
Puoluepolitiikka ei yleensä näy jahdissa, seuroissa on joka lähtöön miehiä, eikä se häiritse itse asiaa. - Tussari75
Seurojen toiminnat on aina ihan p.... muutaman miehen taho määrää kaiken Ja muilta viedään kaikk mahdollisuudet metsästää..ei päästetä nuoria seuraan paitsi omat pojat. Ottakaa kaikki maan omistajat maanne pois näiltä riista kateilta tyranneilta jotka eivät todellisuudessa edes ymmärrä luonnosta mitään.
- ottaa pattiin
Meilläpäin metästää hirviä ne, joilla ei ole kun korkeintaan omakotitontti ja ovat kuin maailman herroja. Eivät tuo maanomistajille paistia, vaikka vuokrasopimuksessa lukee. Ovat tienvarsilla passissa ja hyvä ettei keskisormi nouse kun erehtyy autolla ajamaan ohi. Olen yksineläjänä yrittänyt ostaa paria kiloa lihaa niin eipä onnistu.Pitäs ostaa puoli ruhoa. Kai niille pitää kohta maksaa kun käyvät metällä maillani. En ole ainut, jota ottaa pattiin.
- vuokranantaja
Kyllä vuokra on maksettava sopimuksen mukaan. Etsi luotettavampi vuokralainen.
- Voit purkaa
selvä sopimusrikkomus, jos vuokraa ei ole maksettu (edellyttäen, että on kirjattu vuokrasopimukseen tuo lihan toimittaminen vuosittain vuokranmaksuna).
Et ole ensimmäinen joka purkaa vuokrasopimuksen tuosta syystä. - tervaskanto
Voit purkaa kirjoitti:
selvä sopimusrikkomus, jos vuokraa ei ole maksettu (edellyttäen, että on kirjattu vuokrasopimukseen tuo lihan toimittaminen vuosittain vuokranmaksuna).
Et ole ensimmäinen joka purkaa vuokrasopimuksen tuosta syystä.Kiitos tiedosta! Kirje lähtee postiin. Olen joskus maanomistajana hirviporukkaa auttanut, mutta naisia ei arvosteta. Sama kun auttas kantoa tuolla korvessa.
On se kumma miten kiittämätöntä porukkaa! Ovat saaneet liian helpolla metsää käyttöön. Täältä etelämmästä löytyisi suoraselkäisiä porukoita jotka maksaisivat vuokrat, toisivat paistit ja hatut nousis päästä kun maanomistaja huristaa ohi.
- Reilu peli.,
Meilläpäin on reilu meininki kun hirvimiehet pitää taimikot vapaana hirvistä. Kun kysyivät, saako ampua vähän lähempää asuinrakennusta kuin 150 m, sanoin vain, että jos rappusilta ammutte, niin olisi hyvä ilmoittaa etukäteen ettei ihan säikähdetä. Hyvin on yhteisymmärryksessä jahdit mennyt ja hirvenlihaa saatu.
- akka
Hienoa teilläpäin! Mullakin on taimikoita, mutta hirvipaistit saan pyytämättä toiselta hirviseuralta kun siellä on ystäviä. Oma hirviporukka ei omistaan huolehdi, joilla maani olen vuokrannut, vaikka omalla yksinkertaisella tavalla olen yrittänyt olla hengessä mukana. Pitäsköhän minun naisena niiden peput? nuolla, että saisin vuokrasopimusessa mainitun paistin vuosittain?
- totuus on totuus221
akka kirjoitti:
Hienoa teilläpäin! Mullakin on taimikoita, mutta hirvipaistit saan pyytämättä toiselta hirviseuralta kun siellä on ystäviä. Oma hirviporukka ei omistaan huolehdi, joilla maani olen vuokrannut, vaikka omalla yksinkertaisella tavalla olen yrittänyt olla hengessä mukana. Pitäsköhän minun naisena niiden peput? nuolla, että saisin vuokrasopimusessa mainitun paistin vuosittain?
Ei sitä paistia riitä jokaiselle , kun ei sitä riitä välttämättä metsästäjillekkään.
- Possunliha kunniaan
totuus on totuus221 kirjoitti:
Ei sitä paistia riitä jokaiselle , kun ei sitä riitä välttämättä metsästäjillekkään.
En ole moista kuullut ennen. Meilläpäin kuulema hirvenlihaa myydään pitkin eteläsuomea ruhokaupalla, mutta jos maanomistajat haluaa ostaa pari kiloa niin ei onnistu kun pitäs ostaa vähintään 50 kg.
- Possunliha kunniaan
Possunliha kunniaan kirjoitti:
En ole moista kuullut ennen. Meilläpäin kuulema hirvenlihaa myydään pitkin eteläsuomea ruhokaupalla, mutta jos maanomistajat haluaa ostaa pari kiloa niin ei onnistu kun pitäs ostaa vähintään 50 kg.
Menikö jauhot suuhun? Löytyykö vertaistukea?
- näin se meni
akka kirjoitti:
Meilläpäin on niin, että maanomistajilla on semmonen vuoroilista, niin jokainen saa vuorollaan lihaa, eikä kukaan jää koskaan täysin ilman lihaa.
Tosin se vuoro voi olla vasta seuraavan tai sitä seuraavana vuona.
Ennen jaettiin kaatojen mukaan, eli sen maalle jolle kaatui sai aina lihaa, mutta osa maanomistajista jäi silloin kokonaan ilman lihaa ja systeemi muutettiin tasapuolisemmaksi.
- --------------------
Paras konsti on kun tekee sopimuksen.että 500eur rahaa ja 40kg lihaa joka vuosi.Ainakin minulle ovat tuoneet lihat ja rahat joka vuosi.Tosin jos kieltäisin metsästyksen niin paikallinen metsästysseura ei voisi metsästää ollenkaan kun metsäni ovat pitkin ja poikin pitäjää.Siksi ajattelin nostaa vuokraa ja liha määrää vuosittain.Lisäksi pistin sopimukseen,että kulkuteitä ei tukita kun maantie hirvet on jo vuosia sitten kaadettu kun tuppaavat olemaan tiellä passissa.
- ihime höpöttäjä
Mitä sinä sekoilet, tiellä ei saa olla passissa,
Eikä metsästää saa 100 metriä lähempänä tietä.
Näin sanoo laki. - Tussari75
ihime höpöttäjä kirjoitti:
Mitä sinä sekoilet, tiellä ei saa olla passissa,
Eikä metsästää saa 100 metriä lähempänä tietä.
Näin sanoo laki.Ai jaa. Sinä se vasta oinas puhut
- näinmarttilassa
Meilläpäin ei saa lihaa jos ei kaadeta hirveä juuri sinun maillesi. Huono puoli tässä vaan, että mekään ei olla saatu koskaan ( 30 vuoteen ) yhtään kiloa hirvenlihaa. Maat on vuokrattu paikalliselle metsästys-seuralle. Hirvet vaan kulkevat aina niitä omia tuttuja polkujaan, aina samoista paikoista. Eli samat maanomistajat saavat aina lihat.
Mutta täällä Marttilassa ei ainakaan olla muutettu jakosysteemiä. Näillä mennään.- sinäsenpäätät
Jos et ole saannut hirvenlihaa maidesi vuokrista, katse kannattaa suunnata peiliin, sillä siellä näkyy syyllinen!
Satun omistamaan nimittäin useamman metsätilan eri paikkakunnilla ja olen vuokrannut metsästysoikeudet myös useammalle metsästysseuralle, kaikki tuovat hirvenlihaa vuosittain vuokrasopimuksen mukaisesti. Meillä on jatkuvasti pakastimessa hirvenlihaa!
Vuokrasopimus on se työkalu tässä tapauksessa, jolla sitä hirvenlihaa saadaan vuosittain. Sinä itse laitat siihen vuokrasopimukseen nimesi! - OhiAmmuttuAnkka
Et ole yksin, samanlaisia takapajuisia vanhojen kaavojen metsästysseuroja löytyy pitkin maata. Toisaalta on väärin jo pelkästään seuran sisällä tehdä eriarvoisia maan vuokrasopimuksia enkä minä ainakaan ole tälläisistä kuullut. Ainoa oikeudemukainen lihanjako maanomistajia kohtaan on vuorolista ja siinäkin olisi otettava huomioon vuokramaiden pinta-ala eli esim. 100ha metsätila saisi siis suhteessa hieman enemmän kuin 20ha mutta kumminkin molemmat yhtä usein. Seurojen kannattaisi ostaa jo nyt varalta iso peili josta voisivat kerralla katsoa omaa metsästysporukkaa kun maanomistajat eivät tulevaisuudessa maita vuokraakkaan....
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549