Lomasstressi

Psykopatologia

.
Aamu-TV:ssä käsiteltiin lomastressiä (kuten joka vuosi ennen kesälomia). Mielenterveysseuran uusi johtaja oli neuvoja antamassa. Hänen mukaansa lomaa tulisi pitää ainakin kolme viikkoa ja ainakin muutaman päivän tulisi olla "aivan irti" työkuvioista. Lisäksi hän suositteli "pehmeää laskua" sekä alkupäässä ja loppupäässä (so. totuttelua).


Suomen Mielenterveysseura,

Föreningen för Mental Hälsa i Finland, maailman vanhin vapaaehtoinen mielenterveysjärjestö, per. 1897 *Lapinlahden keskuslaitoksen (sairaalan) ylilääk. Anders Thiodolf Sælan (1834–1921) nimellä Skyddsföreningen för Sinnesjuka –Turvayhdistys mielenvikaisia varten. Nimenmuutos 1919 Stiftelsen för Psykisk Hälsa – Sielunterveysseura; 1939 Hermo- ja mielitautien vastustamisyhdistys. Nyk. nimi on vuodelta 1952 (1992 liitto). Toiminnanjohtaja (Pirkko Lahden jälkeen) syyskuusta 2006 Marita Ruohonen (1953–).

5

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu ajatus,

      että lomalla stressiä ? Paras aika koko vuodesta.

      • Psykopatologia

        .
        Esim. loma-odotusten ja -toteumien välille voi tulla suuri diskrepanssi, mikä purkautuu raivokohtauksina.

        Kysyjä itse asiassa implkioi, että stressin lähteet ovat ulkoisia.
        .


      • Onko tämä
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Esim. loma-odotusten ja -toteumien välille voi tulla suuri diskrepanssi, mikä purkautuu raivokohtauksina.

        Kysyjä itse asiassa implkioi, että stressin lähteet ovat ulkoisia.
        .

        lomastressi relevantti asia? Minusta se on väkisin tehty.
        Ennen tupakan lopettaminen oli sama kun vain tumppasi tupakan ja se siitä. Nyt siitä ja monesta muusta on tehty vaikea tapa lopettaa, lieko nikotiinilaastarien ja purukumien myyntikikka? On vaikka minkälaista asiaa josta väkisten tehdään ongelma.

        Silloin kun Estonia upposi ruotsalaista miestä haastateltiin, jonka tyttö oli palastunut. Mies sai siitä juuri tiedon ja oli hyvin vihainen tiedonkululle, sen hitaudelle. Toimittaja kysyi saitteko kriisiapua, johon mies vastasi; en, enkä tarvitse!
        Järkimies.

        Jos vaikka lyö vasaralla peukaloon niin koko kadunpätkä saa kriisiapua ja psykologit pullistelevat televisiossa ja pönkittävät narsismiaan.


      • Psykopatologia
        Onko tämä kirjoitti:

        lomastressi relevantti asia? Minusta se on väkisin tehty.
        Ennen tupakan lopettaminen oli sama kun vain tumppasi tupakan ja se siitä. Nyt siitä ja monesta muusta on tehty vaikea tapa lopettaa, lieko nikotiinilaastarien ja purukumien myyntikikka? On vaikka minkälaista asiaa josta väkisten tehdään ongelma.

        Silloin kun Estonia upposi ruotsalaista miestä haastateltiin, jonka tyttö oli palastunut. Mies sai siitä juuri tiedon ja oli hyvin vihainen tiedonkululle, sen hitaudelle. Toimittaja kysyi saitteko kriisiapua, johon mies vastasi; en, enkä tarvitse!
        Järkimies.

        Jos vaikka lyö vasaralla peukaloon niin koko kadunpätkä saa kriisiapua ja psykologit pullistelevat televisiossa ja pönkittävät narsismiaan.

        .
        Täysin keinotekoinen! Ja hassua on myös, että asian esiin ottamisella ei ole mitään vaikutusta ns. lomastressiin; kunhan saadaan näköradioon "hieno" aihe.

        Sama asia liikenne-valistuksessa: täysin hyödytöntä, mutta saadaanhan aikaan joitain suojatyöpaikkoja.
        .


    • muistutuksesta

      Aiheellista muistuttaa joka kesä, koska omassa työyhteisössäni lomastressi alkaa jo siitä että ehtivätkö työt valmiiksi ennen lomia ja se pahin työpiikki osuu juuri sille viimeiselle viikolle ennen lomia ikään kuin loman alkamiseen ei olisi voinut hyvinkin varautua aiemmin. Pelko omasta tarpeellisuudesta näkyy juuri siinä, ettei osata jättää/delegoida keskeneräisiä prjekteja muille. Otetaan känny mukaan, että saadaan sitten lomallakin kiinni! Ja tottakai ne muutamat työpäivän luppohetket viikkoja ennen lomia täytetään lomasuunnitelmia kollegoiden kanssa jakaessa, eikä kukaan kehtaa olla köyhä tai kipeä. Loma on keino vakuuttaa muut siitä, miten se elämä alkaakaan ja kukaan tuskin uskaltaisi myöntää tekevänsä ei mitään. Tai sitten tehdään numero,miten tämä kesä kuluu kotinurkkiin tutustuessa ja kesälehtiä aamiaisella rauhasa lukien.Pohja lomailluusioista putoaa, jos toteaa lakonisesti ottavansa lomapäivän kerrallaan.

      Syitä lomastressin pakonomaiseen kehittelyyn en ole jaksanut paljoakaan pohtia, mutta kyllä siinä hyvin pitkälle koetetaan täyttää muiden odotuksia kuin kuunnella omia tarpeita. Sen vuoksi ns rauhottuminen/hiljentyminen/ jonkinmoinen työn lopettamisesta johtuvien vieroitusoireiden eläminen läpi muutaman päivän olisikin järkevää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe