Lomasstressi

Psykopatologia

.
Aamu-TV:ssä käsiteltiin lomastressiä (kuten joka vuosi ennen kesälomia). Mielenterveysseuran uusi johtaja oli neuvoja antamassa. Hänen mukaansa lomaa tulisi pitää ainakin kolme viikkoa ja ainakin muutaman päivän tulisi olla "aivan irti" työkuvioista. Lisäksi hän suositteli "pehmeää laskua" sekä alkupäässä ja loppupäässä (so. totuttelua).


Suomen Mielenterveysseura,

Föreningen för Mental Hälsa i Finland, maailman vanhin vapaaehtoinen mielenterveysjärjestö, per. 1897 *Lapinlahden keskuslaitoksen (sairaalan) ylilääk. Anders Thiodolf Sælan (1834–1921) nimellä Skyddsföreningen för Sinnesjuka –Turvayhdistys mielenvikaisia varten. Nimenmuutos 1919 Stiftelsen för Psykisk Hälsa – Sielunterveysseura; 1939 Hermo- ja mielitautien vastustamisyhdistys. Nyk. nimi on vuodelta 1952 (1992 liitto). Toiminnanjohtaja (Pirkko Lahden jälkeen) syyskuusta 2006 Marita Ruohonen (1953–).

5

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu ajatus,

      että lomalla stressiä ? Paras aika koko vuodesta.

      • Psykopatologia

        .
        Esim. loma-odotusten ja -toteumien välille voi tulla suuri diskrepanssi, mikä purkautuu raivokohtauksina.

        Kysyjä itse asiassa implkioi, että stressin lähteet ovat ulkoisia.
        .


      • Onko tämä
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Esim. loma-odotusten ja -toteumien välille voi tulla suuri diskrepanssi, mikä purkautuu raivokohtauksina.

        Kysyjä itse asiassa implkioi, että stressin lähteet ovat ulkoisia.
        .

        lomastressi relevantti asia? Minusta se on väkisin tehty.
        Ennen tupakan lopettaminen oli sama kun vain tumppasi tupakan ja se siitä. Nyt siitä ja monesta muusta on tehty vaikea tapa lopettaa, lieko nikotiinilaastarien ja purukumien myyntikikka? On vaikka minkälaista asiaa josta väkisten tehdään ongelma.

        Silloin kun Estonia upposi ruotsalaista miestä haastateltiin, jonka tyttö oli palastunut. Mies sai siitä juuri tiedon ja oli hyvin vihainen tiedonkululle, sen hitaudelle. Toimittaja kysyi saitteko kriisiapua, johon mies vastasi; en, enkä tarvitse!
        Järkimies.

        Jos vaikka lyö vasaralla peukaloon niin koko kadunpätkä saa kriisiapua ja psykologit pullistelevat televisiossa ja pönkittävät narsismiaan.


      • Psykopatologia
        Onko tämä kirjoitti:

        lomastressi relevantti asia? Minusta se on väkisin tehty.
        Ennen tupakan lopettaminen oli sama kun vain tumppasi tupakan ja se siitä. Nyt siitä ja monesta muusta on tehty vaikea tapa lopettaa, lieko nikotiinilaastarien ja purukumien myyntikikka? On vaikka minkälaista asiaa josta väkisten tehdään ongelma.

        Silloin kun Estonia upposi ruotsalaista miestä haastateltiin, jonka tyttö oli palastunut. Mies sai siitä juuri tiedon ja oli hyvin vihainen tiedonkululle, sen hitaudelle. Toimittaja kysyi saitteko kriisiapua, johon mies vastasi; en, enkä tarvitse!
        Järkimies.

        Jos vaikka lyö vasaralla peukaloon niin koko kadunpätkä saa kriisiapua ja psykologit pullistelevat televisiossa ja pönkittävät narsismiaan.

        .
        Täysin keinotekoinen! Ja hassua on myös, että asian esiin ottamisella ei ole mitään vaikutusta ns. lomastressiin; kunhan saadaan näköradioon "hieno" aihe.

        Sama asia liikenne-valistuksessa: täysin hyödytöntä, mutta saadaanhan aikaan joitain suojatyöpaikkoja.
        .


    • muistutuksesta

      Aiheellista muistuttaa joka kesä, koska omassa työyhteisössäni lomastressi alkaa jo siitä että ehtivätkö työt valmiiksi ennen lomia ja se pahin työpiikki osuu juuri sille viimeiselle viikolle ennen lomia ikään kuin loman alkamiseen ei olisi voinut hyvinkin varautua aiemmin. Pelko omasta tarpeellisuudesta näkyy juuri siinä, ettei osata jättää/delegoida keskeneräisiä prjekteja muille. Otetaan känny mukaan, että saadaan sitten lomallakin kiinni! Ja tottakai ne muutamat työpäivän luppohetket viikkoja ennen lomia täytetään lomasuunnitelmia kollegoiden kanssa jakaessa, eikä kukaan kehtaa olla köyhä tai kipeä. Loma on keino vakuuttaa muut siitä, miten se elämä alkaakaan ja kukaan tuskin uskaltaisi myöntää tekevänsä ei mitään. Tai sitten tehdään numero,miten tämä kesä kuluu kotinurkkiin tutustuessa ja kesälehtiä aamiaisella rauhasa lukien.Pohja lomailluusioista putoaa, jos toteaa lakonisesti ottavansa lomapäivän kerrallaan.

      Syitä lomastressin pakonomaiseen kehittelyyn en ole jaksanut paljoakaan pohtia, mutta kyllä siinä hyvin pitkälle koetetaan täyttää muiden odotuksia kuin kuunnella omia tarpeita. Sen vuoksi ns rauhottuminen/hiljentyminen/ jonkinmoinen työn lopettamisesta johtuvien vieroitusoireiden eläminen läpi muutaman päivän olisikin järkevää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1231
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      919
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      825
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      611
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      557
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe