Sykkivä vatsa!?!?!?!?

mie vaan.

Elikkäs, onko kellään ollut vastaavaa, mulla on ollut jo monta päivää, ei kuitenkaan jatkuvana, mut silleen *sykkii* on kuin olis elohiiri, mut aika outoa jos se olis niin usein ja samassa paikassa, se tunne on tuolla vatsan oikealla puolella.. tää on aika ilkeää, joten jos joku tietää mistä on kyse ja miten pääsee eroon, niin neuvoja kaivataan..
kiitti jo etukäteen..

35

59877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diagnoosi

      kuulostaa ensimmäisenä aortalta, valtaverisuoni alaraajoihin päin.

      • mie vaan.

        siis mikä!? meni pikkusen ohi, jos kertoisit hieman tarkemmin ja onko vaarallinen?


      • päävaltimo
        mie vaan. kirjoitti:

        siis mikä!? meni pikkusen ohi, jos kertoisit hieman tarkemmin ja onko vaarallinen?

        joka vie happipitoista verta. Vatsa-aortta haarautuu suunnillee kuvaamallasi kohdalla kahteen päähaaraan. Vatsa-aortan voi tuntea sykkeenä vatsan päältä tunnusteltaessa ihan normaalistikin, laihoilla helpommin. Vatsa voi siis "pomppia" sydämen iskujen tahdissa- tämä on täysin normaalia. Vatsa-aortan aneyrysma on taas vaarallinen tila jonka lääkäri voi ultralla tai tunnustelemalla todeta; aneyrysmalla tarkoitetaan aortan laajentumaa joka voi revetä henkeäuhkaavasti. Sinulla tuskin on mitään poikkeavaa mutta voit käydä lääkärillä varmuuden vuoksi jos haluat.


      • Anonyymi
        päävaltimo kirjoitti:

        joka vie happipitoista verta. Vatsa-aortta haarautuu suunnillee kuvaamallasi kohdalla kahteen päähaaraan. Vatsa-aortan voi tuntea sykkeenä vatsan päältä tunnusteltaessa ihan normaalistikin, laihoilla helpommin. Vatsa voi siis "pomppia" sydämen iskujen tahdissa- tämä on täysin normaalia. Vatsa-aortan aneyrysma on taas vaarallinen tila jonka lääkäri voi ultralla tai tunnustelemalla todeta; aneyrysmalla tarkoitetaan aortan laajentumaa joka voi revetä henkeäuhkaavasti. Sinulla tuskin on mitään poikkeavaa mutta voit käydä lääkärillä varmuuden vuoksi jos haluat.

        Kiitos selityksestä merkkaa paljon 🔥❤


    • että sinä

      olet raskaana ja lapsi siellä ojentelee jäseniään.

    • salinas

      Älä nyt suotta hermoile moisen kanssa!
      Elohiiri voi todellakin nykiä ja pomppia ihan missä kohdassa vain, ja pitkään.
      Itselläni tuntuu mahassa monesti, ihan samassa paikassa, eikä ole mitään vikaa aortassa.
      Lakkaa miettimästä asiaa, kyllä se siitä asettuu, hermoja on ihmisessä jokapuolella ja ne nykii joskus enemmän joskus vähemmän.

    • EgoHiiri

      Kyseessä on stressivaiva. Nykimisen paikka vaihtelee. Minulla nykii joskus vatsa ja joskus rintalihakset jne. Pöljä lekurikin puhui ensin vaan aortasta. minua on nykinyt jo 20 vuotta ja pumpussa ei ole mitään vikaa.

    • pomppii

      Mulla alkoi kanssa vatsa sykkiä reilut pari vuotta sitten. Ensin tunsin "potkuja" mahassa ja selälleni maaten huomasin että vatsa sykkii. Moni olis varmaan luullut että siellä on vauva, mutta kyllä se on aortta mikä siellä sätkii. Ultralla voi varmistaa, että siellä ei ole aneyrysmaa, siis pullistumaa.

      • hiton hysteerikot

        Liki kaikilla hoikilla näkyy tuo, varsinkin jos on kiihtynyt. Ootteko te ihan vainoharhaisia.

        T: sh


    • tuttavan kanssa

      samasta asiasta. Mulla vatsassa sykytteli toissa talvena kuukausikaupalla, tuntui just samalta kuin vauvan potkut ja tasan tiesin etten ole raskaana. Loppui aikanaa, eli on just elohiiri. Lihasnykäyksiä. tuttavata oli oikein tutkittukin ja sitä se oli. Tietenkin ain ajos huolettaa, niiin lääkärille mars. Sillähän se selviää.

    • vastaukseni

      suolistossasi hapot jylläävät ennenkuin ne pääsevät paksusuolen loppupäähän odottelemaan ulostuloa..'älä syö kovin mausteisia ruokia,kahvia vältä myös viini olut ja tupakka on myrkkyä isoina määrinä.
      nexsium 4o mg reseptillä auttaisi sinua koska voi olla että vatsaportti valskaa hieman ja hapot menee sekaisin.

    • lollll

      mullakin alkoi sykkiä mahassa joku reilu vuos sitte, pelkäsin että olen raskaana ja olen vasta 14 vuotta

      • Näin

        14v ei kuulu vielä edes harrastaa seksiä.. ettö jos olet niin että on kasvatus menny pieleen


      • Anonyymi

        Sama mul alko nyt ja oon 14 ja se häiritsee koska must tuntuu et se näkyy paidan läpi ja muutenki tuntuu inhottavalt


    • Kuplamaha

      Mullakin on joskus ollut illalla kun olen asettunut sänkyyn ja pitäis alkaa nukkumaan tosi ärsyttävän tuntuista ja todellakin saman tuntuisia kuin vauvan potkut, mutta eipä nuo vauvat tuppaa neitseellisesti sikiämään näin lähellä 6-kymppiä. ;DD

    • Aorttamies

      Jep, aorttahan se siellä sykähtelee. Itsellä on lähes koko pienen ikäni sykkinyt vatsa sydämen lyöntien tahdissa kun selälteen makaa. Ihan normaalia. Tietty jos vatsatta alkaa näkymään selvä tennispallonen kokonen sykkivä pullistuma niin sitten kannattaa mennä lääkärille.

    • ThorMighty

      Minä ole olen Mies joten en kai voi olla raskaana (kts.Junior leffe :D) ja sama vaiva aina välillä...helpotti lukea täältä että tuskin on mittään vakavampaa kuin ärsyke...

    • aw0p9n

      Kannattaa hei kokeilla vatsalihasten tekemistä. Se auttaa mulla useesti elohiireen.

    • epääätoooivone

      mulla kans vatsa sykkii silleen jännästi, joten veikkaisin et se o joko toi elohiiri tai vatsa aortta... vaikka tietty ei miun vatsaka oikee kunnol toimi...

    • Ei saa olla totta!

      Pakko on ottaa kantaa kun tähän keskusteluun eksyin.. Olen tänä vuonna täyttänyt pyöreät 50 ja kysyin lääkäriltä ehkäisyvaihtoehtoja, niin hän viittasi ikääni ja sanoi että "tule sitten hänen puheille jos tulet luonnollista tietä raskaaksi". Totesi siis ettei mitään tarvita enää.. No, olen sinkku ja lähes aikuiset lapset, mukava työ ja asunto. Nyt on vatsa sykkinyt ja "potkinut", murahdellut ja luimuillut samoin kuin vauva olisi vatsassa. Mahdollinen raskauden alku olisi ollut loppukesästä ja yhden yön juttu, joten paniikissa ollaan. Mitään muuta oikeeseen raskauteen viittaavaa ei ole ollut vaikka tosi painoni on noussut tasaisesti muutenkin jo vuoden verran, ettei ns, raskausvatsaa edes erottaisi...

    • huolestunutpaljon

      Olen 14 vuotias ja minullakin tuntuu syke vatsassa. Minulla oli hetki sitten ns. Kovaa stressiä joten epäilin sen alkaneen siitä.. kuukautiseni tulivat normaalisti ja ala- selkää ja vatsaa vihloi... onko tämä normaalia?

    • orvokkiseppele3

      hei ,otan keskusteluun kantaa koska itselläni myös nykäyksiä vatsan alaosassa,vaikka ei raskaus ainakaan kyseessä.aivan kuin elohiiri nykisi,mikä ihme kyseessä?

    • sdfghjtfuycg

      Onko teillä muilla vatsan sykkiminen epäsäännöllistä, tai välillä saattaa olla esim. 5 nopeaa nytköhdystä, jonka jälkeen tulee tauko, ja sitten alkaa taas vaikka 1 nykähdys kerrallaan? :o

      • The Man 40 v

        Täällä sama! Sykähdykset = sanon niitä "minikrampeiksi" ovat täysin satunnaisia, niitä voi tulla yks silloin tällöin tai ryhmissä. Kestäneet yli viikon. Kun alkoivat, niin samana päivänä erittäin voimakkaita HIKKA-kohtauksia jotka kestivät 10 - 30 min kerrallaan ja läpi päivän! Pitäskö mennä varmuuden vuoksi lekurille näyttämään.


    • mummu

      Joo, mulla just samallailla ollut tuntemuksi jo kuukauden. Gynekologisessa tutukimuksessa ei mitään poikkeavaa. Siis mitä tämä on?

    • epämiellyttävää

      up. Eikö kukaan tiedä vastausta.

    • kjdfhgkjdhfg

      Samana päivänä kun alkoi ihme liikkuminen ylävatsassa oikealla,olin juuri käynyt tayssissa kardiologin uä:ssä.eikä todella ole aortta pullistunut :D

      • The Man 40 v.

        Täällä sama! Sykähdykset = sanon niitä "minikrampeiksi" ovat täysin satunnaisia, niitä voi tulla yks silloin tällöin tai ryhmissä. Kestäneet yli viikon. Kun alkoivat, niin samana päivänä erittäin voimakkaita HIKKA-kohtauksia jotka kestivät 10 - 30 min kerrallaan ja läpi päivän! Pitäskö mennä varmuuden vuoksi lekurille näyttämään.


    • kysymyksiä

      Oon 11 vuotias ja mulla on ihan navan vaaemmalla puolella "pomppiva" kohta kun sitä hellästi painaa. Onko se normaalia

    • amina12

      Mie oon 15v tyttö mulla on alkannu aikoja sit ekat menkat ja on ny vasta nii mullakin tuntuu sykettä napan kohalla ja ylhäällä, ollu huono oloa ja kova nälkä.

      Ps: vastakaa

    • Anonyymi

      Entäs jos sykkii vasemmalla puolen? Onko aortta edelleen ja en ole raskaana.

    • Anonyymi

      elikkäs tässä on kolme vaihtoehtoa jotka menee jengillä täs keskustelus sekaisin:

      vauvan potkut
      normaali aortta syke
      ja sit tämä järkyttävä elohiiri joka on tännekin tällä viikolla saapunut.

      Aion kokeilla tuota vatsalihasten tekemistä jahka pääsen pois ihmistenilmoilta :D.

      Kolmena päivänä nyt nykinyt - ensin kohdun/ virtsarakon hujakoilla ja eilen alkoi pallean kohdalla ja tänään taas pallean kohdalla. Vauva se ei ole eikä aortta, ne ovat erilaisia. Eikä tämä ole sydänmuljahtelukaan koska syke menee eri tahdissa.

      Aloitin yhden kortisonilääkkeen joku aika sitten ja kaikkea kummaa oiretta on tullut sen jälkeen. En tiedä liittyykö siihen vai stressiin ja pitkiin työpäiviin geneerisesti.

      • Anonyymi

        Tulin itsekkin lukemaan että mitä tämä voi olla. Ainoa mihin voin tästä keskustelusta tän nykimisen alkuperän yhdistää on stressi, sitä jollain muullakin ollut, joten jos se on laukaissut elohiiren tai nämä krampit mitkä lie. Raskaustestinkin ehdin jo hätäpäissäni tehdä, vaikka minulla ehkäisykapseli käytössä ja menkatkit meneillään 😂 never be too sure... Mut joo helpottavaa tietää että tod.näk ei mitään vaarallista ja jos tässä tekisi vähän vatsalihastreeniä ja mindfullnesia niin lähtisi tämä vaiva!


    • Anonyymi

      Uudempi kannanotto, itellä ollu tätä samaa elohiiren tuntusta vatsassa.
      Jos ikinä näkevät ne jotka ehdotti ja aikoi vatsalihasliikkeitä tehdä niin helpottiko teillä tai menikö tää kuinka nopeesti luonnollisesti pois?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe