Liian vanhako

opiskelijaksi

Voivoivoi...Sosiologian pääsykoehommelit meni tänä vuonna pyllylleen sairastelun takia, mahapöpö ryökäle pilasi mun elämän. Niin, onhan se ensi vuosi, mutta sitten ikääkin on jo hulppeat 29 vuotta, ja mietin olenko sitten liian vanha hakemaan...Mitenkä se on, minkä ikästä porukkaa opiskelee sosiologiaa, ja katotaanko kieroon jos kolmekymppinen yrittää viettää opiskelijaelämää? Mielipiteitä?

14

3907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytöskukka^2

      Et ole liian vanha. Yliopistoilla on opiskelijoita aivan laidasta laitaan, myös iän puolelta.

      Sulla on vielä pitkä elämä edessä. Mieti, haluatko sinnikkäästi pyrkiä haluamasi alaa kohti, vai tehdä jotain muuta duunia jossitellen loppuelämäsi, että olisiko siitä tullut sittenkin jotain.

      Ylipäätään mitään opiskelupäätöksiä ei pidä tehdä sen perusteella, että katsotaanko kieroon vai ei. Rohkeasti vaan tulta päin.

      Älä kuitenkaan pyhitä koko elämääsi valintakokeisiin valmistumiselle: käy töissä, hanki vaikka sivussa jokin toinen koulutus, elä täyttä elämää niin että voit olla niihin vuosiin täysin tyytyväinen, joina et (vielä) päässyt sisään. Se, että elämä pyörii vain kokeiden ympärillä, syö todella pahasti niin miestä kuin naistakin.

      Tsemppiä!!

      • Oppia ikä kaikki

        ..ja aloitan sosiologian tänä vuonna. Olen mirttinyt että olenkohan nestoriporukkaa siellä, mutta enköhän mukaan mahdu. Ja meillä vanhemmilla on elämänkokemusta, mikä varmasti auttaa sosiologian opiskelussa!


    • yliopistossa

      Ota perusopinnot alle avoimesta ja vaikka kieliopintoja jo siihen pohjalle, niin ei tarvitse vuoden päästä tyhjän päältä aloittaa. Siis jos se vaivaa itseäsi.

      Itse luin perusopinnot, englannin ja ruotsin avoimen puolella ja kaikki hyvitettiin suoraan rekisteriin. Auttaa opintojen suunnittelua, kun ei ole niiden kurssien aikatauluista riippuvainen enää (kielissähän on läsnäolovelvoite).

      Muutenkin kannattaa miettiä työllistymisasioita ja sivuaineta valmiiksi.

    • Ei ole iällä väliä

      Itse aloitin opintoni viime vuonna, 33 vuotiaana. Yritin kyllä nuorempana päästä pariinkin kertaan, mutta aika kehnoa oli menestys tuolloin, meninpä sitten vain aikuisopistoon. Melkein 10 vuoden työsuhteen jälkeen aloin herättelemään uudestaan toiveita yliopisto-opiskelusta ja kurinalaisen valmistautumisen jälkeen pääsin kuin pääsinkin sisään. Hienoa on ollut, vaikka elintasomuutos on ollut aikamoinen. Se tässä onkin vaikeinta, kun joutuu näin päälle kolmekymppisenä elämään kitsasta elämää.

    • ylioppilas07hakija

      Oppi-ikä koko ikä!

    • JukkaV

      Itse pääsin vasta nyt, 29-vuotiaana. Joten rohkeasti vain menet kokeisiin ja valmistaudut niihin lukemalla avoimessa. :)

      • Opiskeleva ohikulkija

        Muistelenko oikein sinun joskus kertoneen, että hakuprosessisi kesti kymmenisen vuotta? Nyt sitten tärppäsi? ISOT onnittelut siis paikallaan!! Mahtava juttu! :)


      • JukkaV
        Opiskeleva ohikulkija kirjoitti:

        Muistelenko oikein sinun joskus kertoneen, että hakuprosessisi kesti kymmenisen vuotta? Nyt sitten tärppäsi? ISOT onnittelut siis paikallaan!! Mahtava juttu! :)

        Pääsin kakkosaineeseeni erityispedagogiikkaan.


      • Edellinen
        JukkaV kirjoitti:

        Pääsin kakkosaineeseeni erityispedagogiikkaan.

        Siitä huolimatta hurjan hieno saavutus. Opiskeluiloa!


    • syksyllä opiskelemaan

      Alla AMK-tutkinto ja viisi vuotta päätoimista työskentelyä. Viime vuoden lopussa päätin toteuttaa haaveeni ja pyrkiä yliopistoon opiskelemaan tänä kesänä. Hyvä valmistautuminen tuotti tulosta ja ovet yliopistoon avautuivat. Eli löytyy meitä "varttuneempiakin" opiskelijoita..

    • Eemeli-.,.

      Et ole missään nimessä liian vanha. Itse pääsin nyt vihdoin, neljännellä yrityksellä yliopistoon. ja ikää on 27 vuotta. Töitä tein monenlaisia, mutta tunne siitä, että haluan yliopistoon kasvoi koko ajan voimakkaammaksi. Jos en olisi edes yrittänyt päästä sisään, olisin varmasti katunut loppu ikäni. Avoimessa opintoja on kertynyt päälle sata opintopistettä, avoimessa opiskelu on erinomainen vaihtoehto, jos ei muuten pääse sisään, niin voi päästä väylänkin kautta.

    • Jaksan vielä heilua

      Täytyi oikein pysähtyä laskemaan, minkä ikäisenä viimein aloitin maisteriopinnot Helsingin yliopistossa ja sain tulokseksi, että olin tuolloin 35 vuotias. Aikaa on kulunut noistakin päivistä jo about viisitoista vuotta. Ei kuitenkaan aivan suotta, sillä muutama viikko sitten sain käteeni todistuksen valtiotieteiden tohtorin tutkinnon suorittamisesta (väitöskirjakin hyväksyttiin ihan siedettävällä arvosanalla magna cum laude approbatur). Päivääkään en ole katunut päätöstäni. Asia on pikemmin niin, että hieman vanhempana elämän osaa laittaa paremmin perspektiiviin ja yliopisto-opiskelu on miellyttävämpää, kuin tilanteessa, jossa lähdetään liikenteeseen suoraan koulunpenkiltä.

      • Ihana fiilis

        Itse päädyin hakemaan AMK-taustalla yliopistoon pääsykokeiden kautta. Pääsin sisään,mutta kieltämättä tein sen eteen töitä. Yliopisto tuntuu minulle paremmalta vaihtoehdolta kuin jatkaa esim. ylempään amk-tutkintoon. Oman alan työkokemusta on useampia vuosia.

        Nyt jännittää se, että miten nuoremmat opiskelijat ottaa vastaan. En todellakaan haluaisi mitään kanaemon tai varsinkaan BesserWisserin roolia.


    • zirukka

      Vanha viesti mutta varmaan aina ajankohtaista pohdintaa. Itse aloitan nyt syksyllä yliopisto-opinnot ja olen 42-vuotias eikä kyllä se minua haittaa mitenkään. Olen opiskellut (työn ohella) aina joten en edes yhdistä sitä mitenkään ikään. Työelämä vaatii kehittymistä enkä itse ainakaan halua jämähtää paikoilleen eli jos vähänkään jotakin opiskelu kiinnostaa niin antaa mennä vaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe