Zyprexa

maukuja81

Hei! Aloitin Zypreza (10 mg) ja Cipralexin (10mg) tuossa jokunen kuukausi sitten koska burn-outin takia jouduin pariksi viikoksi mielisairaalaan. Minut puhuttiin siellä ympäri syömään Zyprezaa ja jäin miettimään sitä josko se oli huono idea. Kntouduin ihan hyvin nopeasti ja nyt käyn työssä sekä koulussa. Haittaa ei lääkkeestä ole ollut.

Eniten huolettaa se että Zyprexa on niinkutsuttu psykoosi-lääke ja minulla ei ainakaan psykologisten testien mukaan ole psykoosia tai muuta vastaavaa. Sain lääkettä kovaan ahdistukseen sillä minulla on paniikkihäiriö.

Minua jäi kiinnostamaan millaisille ihmisille psyyke-lääkkkeitä määrätään. Ja mielessä kyti hetken aikaa ajatus josko minulla olisikin joku muu kuin paniikkihäiriö.

Ajattelin kysellä josko täällä olisi muitakin jotka käyttävät zyprexaa ja miksi teille on sitä määrätty?Pystyttekö käymään töissä ja koulussa?

6

2010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus.

minä sain zyprexaa manian hoitoon ja oli minulla joitain pre-psykoottisia oireita.

oli muuten ihan ok lääke mutta se lihotti minut pari koko numeroa isommaksi lyhyessä ajassa. tai oikestaan keräsi nestettä sillä kun lopetin lääkkeen laihduin nopeasti lähes entisiin mittoihin laihduttamatta.

itse en ole koko sairasteluni aikana tehnyt mitään kodin ulkopuolella.

omin päin ei kannata lopetella lääkettä. minä lopetin tuon zyprexan vähitellen ilman valvontaa ja tuli hirveät vieroitusoireet ja ahdistus. aloitin sitten uudestaan yhden toisen lääkkeen niin olo helpotti heti.

zyprexaa en suostu syömään enää koskaan tuon nesteen keräämisen takia.

• maukuja81

..lihoin noin seitsemän kiloa parin kuukauden aikana =(. Se oli tuskallista kestää kun mikään vaatteistani ei enää mennyt päälle. Juttelin lääkärin kanssa ja hän sanoi ettei zypreza olisi este laihtumiselle.

Mielitekoja on ollut paljon!!!!Kaikkiin herkkuihin, ehkä siksi lhoin, mutta olen saanut nuo ylimääräiset kilot pois (ja pari muutakin kiloa) ihan vain sillä että olen laskenut kaloreita. Zyprexallakin voi siis laihtua. Mitään aineenvaihdunnalista muutosta ei lääkärin mukaan elimistössä tapahdu. Herkut vain pyörivät jostain ihmeen syystä tuon lääkkeen kanssa mielessä =(

• lihoin...
        maukuja81 kirjoitti:

..lihoin noin seitsemän kiloa parin kuukauden aikana =(. Se oli tuskallista kestää kun mikään vaatteistani ei enää mennyt päälle. Juttelin lääkärin kanssa ja hän sanoi ettei zypreza olisi este laihtumiselle.

Mielitekoja on ollut paljon!!!!Kaikkiin herkkuihin, ehkä siksi lhoin, mutta olen saanut nuo ylimääräiset kilot pois (ja pari muutakin kiloa) ihan vain sillä että olen laskenut kaloreita. Zyprexallakin voi siis laihtua. Mitään aineenvaihdunnalista muutosta ei lääkärin mukaan elimistössä tapahdu. Herkut vain pyörivät jostain ihmeen syystä tuon lääkkeen kanssa mielessä =(

...Zyprexaa syödessäni vuoden aikana peräti 15 kiloa, enkä omasta mielestäni syönyt juurikaan enempää kuin ennenkään. Kokemus oli kaikkea muuta kuin mielyttävä! Nyt lääkitys on jäänyt pois, mutta painoa olen tarkan ruokavalionkaan avulla saanut pois puolen vuoden aikana vasta n. 8 kg. Entisiin mittoihinin (olin joskus todella hoikka) en usko enää koskaan pääseväni.

Minulle Zyprexaa määrättiin psykoosin hoitoon, jonka vuoksi jouduin olemaan lyhyen aikaa myös sairaalassa. Tämän jälkeen lääkitys jatkui psykoosin uusiutumisen estämiseksi reilun vuoden ajan. Lääkitys auttoi nukkumaan (minulla muutenkin univaikeuksia) mutta aamuisin olin todella väsynyt, ja siksi annostukseni vähennettiinkin 5 mg:aan. Nyt kun lääkitys on jäänyt pois univaikeudet ovat taas alkaneet, ja minulla on erikseen tarvittaessa otettava nukahtamislääke.

• edellinen kirjoittaja
        lihoin... kirjoitti:

...Zyprexaa syödessäni vuoden aikana peräti 15 kiloa, enkä omasta mielestäni syönyt juurikaan enempää kuin ennenkään. Kokemus oli kaikkea muuta kuin mielyttävä! Nyt lääkitys on jäänyt pois, mutta painoa olen tarkan ruokavalionkaan avulla saanut pois puolen vuoden aikana vasta n. 8 kg. Entisiin mittoihinin (olin joskus todella hoikka) en usko enää koskaan pääseväni.

Minulle Zyprexaa määrättiin psykoosin hoitoon, jonka vuoksi jouduin olemaan lyhyen aikaa myös sairaalassa. Tämän jälkeen lääkitys jatkui psykoosin uusiutumisen estämiseksi reilun vuoden ajan. Lääkitys auttoi nukkumaan (minulla muutenkin univaikeuksia) mutta aamuisin olin todella väsynyt, ja siksi annostukseni vähennettiinkin 5 mg:aan. Nyt kun lääkitys on jäänyt pois univaikeudet ovat taas alkaneet, ja minulla on erikseen tarvittaessa otettava nukahtamislääke.

Niin, aluksi sairaalasta päästyäni olin pari kuukautta ensin sairaslomalla ja tämän jälkeen hetken työttömänä. Sen jälkeen aloitin työt, mutta teen töitä vain tarvittaessa päivän silloin toisen tällöin. Tätä samaa on jatkunut jo noin puolitoista vuotta. Töissä jaksamiseni on ollut varsin vaihtelevaa, mutta tähän asti olen selvinnyt ilman sairaslomia.

• jenni@

hei!

minulla on zyprexa 10mg. syynä ovat pakkoajatukset ja valemuistot. zyprexaa määrätään myös skitsofreniaan, mutta myös muihin oireisiin. minullakin on paniikkihäiriö, ja siihen syön sepramia.paniikkihäiriö on kestänyt kohta kahdeksan vuotta,kohtauksia ei ole tullut vuosiin mutta sen tapaisia oireita aina välillä.zyprexasta ei ole ollut haittavaikutuksia,paitsi väsymys illalla kun sen ottaa ja se on pieni haitta=)

• ..............

Lääkärit määräävät usein lääkkeitä muihinkin tarkoituksiin kuin selosteessa mainitaan. Zyprexa on juuri sellainen lääke, jota voi saada monen lääkkeen lisäksi. Ei siis kannata huolestua turhaan, etenkään jos ei kerran ole ollut mitään haittavaikutuksia. Diagnosisi löydät lääkärinlausunnosta, jossa mainitaan ne sairaudet, joita lääkärisi hoitaa. Ei siis ole mitään salaisia sairauksia, joita ei kerrottaisi potilaalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2638
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45