Munuaisvaltimon ahtauma

Seilaava verenpaine

Onko kellään kohtauksittain olevan verenpaineen taustalla munuaisvaltimon ahtauma? Miten tutkittiin / saatiin selville? Verikokeita, kuvauksia? Millaista hoitoa?
Itsellä epäilty feotokromosytoomaa, nyt ahtaumaa munuaisvaltimossa epäillään.

6

10597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millaliisa

Minulla oli sellainen,ensin magneettikuvaus varjoaineen kanssa,sen jälkeen munuaisvaltimon ahtauman laajennus.
      Ikäviä ovat molemmat mutteivät hirmu tuskallisia.
      Laajennuksessa olet hereillä leikkaussalissa ja reisivaltimoon tehdään reikä josta viedään tähystin suoniasi pitkin munuaisiin,sitten ne jotenkin laajentaa sen ahtauman.
      Tsemppiä

• verenpaine

Mitä muita oireita voisi ahtauma aiheuttaa? Matalaa reniiniä? Virtsamäärien vaihtelua?

• epäilty

feokromosytoomaa, mitä tutkimuksia sinulle tehtiin?
      Itselleni vrk virtsa 3krt (yksi posit, kaksi negat.),
      lisäksi lisämunuaisen TT kuva ja jtkn verikok.
      Onko sinulla feokromos. pois suljettu, kun valtimo ahtaumaa epäillään.
      Olen kärsinyt kohtauksittaisista verenpaineesta n.1,5v. max n.190/125 (vaikka vp lääkitys), miten sinulla arvot kohtauksessa.
      Kyselen kun en ole kenelläkään aikaisemmin kuullut tällaista samanlaista ongelmaa olevan.

• Seilaava verenpaine

Mulla peräti yksi virtsan vuorokausimittaus otettiin (olisko ollut Normet ja joku vastaava labrojen nimet) ja se negatiivinen, joten ei feokromosytoomaa kuulemma.
        Mri-kuvaus munuaisista näytti siellä oikeassa valtimossa ahtaumaa, joka pitää tähystyksellä katsoa. Pallolaajennus sit, jos on mahdollista. Myös joku veriarvo näytti ahtaumaan sopivalta.

Verenpaine vaihtelee epänormaalisti; aamulla ja yöllä korkeimmat painepiikit (tais vrk-saurannassa olla korkein liki 200/150 ja pulssi taivaissa, kesken unen siis!). Alimmat arvot 100/60 -luokkaa. Paineet saattaa työpäivän jälkeen olla alimmillaan. Heh.
        Usein olo kuin mummotautisella hikoiluineen yms, mut ei sitä vaivaa kuulemma ole. =)

Nyt taas rytmihäiriötuntemukset lisääntyneet. Lisälääkkeeksi Verpamil 80 mg just alkoi. Muut painelääkkeet Atacand 8 mg x 2/vrk ja Amlodipin 5 mg x 1. Onneks tähystys pian, et jos nää kaikki vaivat katoais...
        Mulla oli monta vuotta Atacand plus lääkkeenä - lihoin n. 20 kg!!! Nyt kun se pieni määrä diureettia jäi pois, niin paino tippuu kuin itsestään! Jee! Ennen mikään terveysintoilu ei tehonnut painoon; nyt saa syödä ja paljon ja laihtuu.
        Erikoislääkäri sanoi, et ahtauma-tyypeille ei usein sovi diureetit, et voivat tehdä käänteisen vaikutuksen nesteenpoistolääkkeelle. Munuaiset eivät ehkä silloin pelitä normaalisti?!

Luojan kiitos, et pääsin puoskarilääkäriltä erikoislääkärille, et tää ahtauma edes löydettiin! Olisin varmaan räjähtänyt nestepöhötykseen...

• paniikki!!
        Seilaava verenpaine kirjoitti:

Mulla peräti yksi virtsan vuorokausimittaus otettiin (olisko ollut Normet ja joku vastaava labrojen nimet) ja se negatiivinen, joten ei feokromosytoomaa kuulemma.
        Mri-kuvaus munuaisista näytti siellä oikeassa valtimossa ahtaumaa, joka pitää tähystyksellä katsoa. Pallolaajennus sit, jos on mahdollista. Myös joku veriarvo näytti ahtaumaan sopivalta.

Verenpaine vaihtelee epänormaalisti; aamulla ja yöllä korkeimmat painepiikit (tais vrk-saurannassa olla korkein liki 200/150 ja pulssi taivaissa, kesken unen siis!). Alimmat arvot 100/60 -luokkaa. Paineet saattaa työpäivän jälkeen olla alimmillaan. Heh.
        Usein olo kuin mummotautisella hikoiluineen yms, mut ei sitä vaivaa kuulemma ole. =)

Nyt taas rytmihäiriötuntemukset lisääntyneet. Lisälääkkeeksi Verpamil 80 mg just alkoi. Muut painelääkkeet Atacand 8 mg x 2/vrk ja Amlodipin 5 mg x 1. Onneks tähystys pian, et jos nää kaikki vaivat katoais...
        Mulla oli monta vuotta Atacand plus lääkkeenä - lihoin n. 20 kg!!! Nyt kun se pieni määrä diureettia jäi pois, niin paino tippuu kuin itsestään! Jee! Ennen mikään terveysintoilu ei tehonnut painoon; nyt saa syödä ja paljon ja laihtuu.
        Erikoislääkäri sanoi, et ahtauma-tyypeille ei usein sovi diureetit, et voivat tehdä käänteisen vaikutuksen nesteenpoistolääkkeelle. Munuaiset eivät ehkä silloin pelitä normaalisti?!

Luojan kiitos, et pääsin puoskarilääkäriltä erikoislääkärille, et tää ahtauma edes löydettiin! Olisin varmaan räjähtänyt nestepöhötykseen...

verenpaine selvästi koholla ja valkuaista virtsassa.. tällä hetkellä epäillään juuri munuaisvaltimon ahtaumaa. Olen 21 vuotias 52/166,5 eli aivan normaali kokoinen tyttö. Olenko itse aiheuttanut munuaisvaltimo ahtauman itselleni vai mistä se johtuu..? voiko se myös olla synnynnäinen? jollekin oli tehty se laajennus hereillä.. voiko sen tehdä muös nukuksissa.. en kyllä tahtoisi olla hereillä!!

• Anonyymi

Lisää kokemuksia? Millaisia oireita nuorilla? Hoito?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      258
      5276
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      53
      2522
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      79
      2202
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      1550
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      97
      1223
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      29
      1123
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1069
    8. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      243
      911
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      175
      905
    10. Haapaveen nähtävyys?

Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      39
      824
    Aihe