Munuaisvaltimon ahtauma

Seilaava verenpaine

Onko kellään kohtauksittain olevan verenpaineen taustalla munuaisvaltimon ahtauma? Miten tutkittiin / saatiin selville? Verikokeita, kuvauksia? Millaista hoitoa?
Itsellä epäilty feotokromosytoomaa, nyt ahtaumaa munuaisvaltimossa epäillään.

5

8891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millaliisa

      Minulla oli sellainen,ensin magneettikuvaus varjoaineen kanssa,sen jälkeen munuaisvaltimon ahtauman laajennus.
      Ikäviä ovat molemmat mutteivät hirmu tuskallisia.
      Laajennuksessa olet hereillä leikkaussalissa ja reisivaltimoon tehdään reikä josta viedään tähystin suoniasi pitkin munuaisiin,sitten ne jotenkin laajentaa sen ahtauman.
      Tsemppiä

    • verenpaine

      Mitä muita oireita voisi ahtauma aiheuttaa? Matalaa reniiniä? Virtsamäärien vaihtelua?

    • epäilty

      feokromosytoomaa, mitä tutkimuksia sinulle tehtiin?
      Itselleni vrk virtsa 3krt (yksi posit, kaksi negat.),
      lisäksi lisämunuaisen TT kuva ja jtkn verikok.
      Onko sinulla feokromos. pois suljettu, kun valtimo ahtaumaa epäillään.
      Olen kärsinyt kohtauksittaisista verenpaineesta n.1,5v. max n.190/125 (vaikka vp lääkitys), miten sinulla arvot kohtauksessa.
      Kyselen kun en ole kenelläkään aikaisemmin kuullut tällaista samanlaista ongelmaa olevan.

      • Seilaava verenpaine

        Mulla peräti yksi virtsan vuorokausimittaus otettiin (olisko ollut Normet ja joku vastaava labrojen nimet) ja se negatiivinen, joten ei feokromosytoomaa kuulemma.
        Mri-kuvaus munuaisista näytti siellä oikeassa valtimossa ahtaumaa, joka pitää tähystyksellä katsoa. Pallolaajennus sit, jos on mahdollista. Myös joku veriarvo näytti ahtaumaan sopivalta.

        Verenpaine vaihtelee epänormaalisti; aamulla ja yöllä korkeimmat painepiikit (tais vrk-saurannassa olla korkein liki 200/150 ja pulssi taivaissa, kesken unen siis!). Alimmat arvot 100/60 -luokkaa. Paineet saattaa työpäivän jälkeen olla alimmillaan. Heh.
        Usein olo kuin mummotautisella hikoiluineen yms, mut ei sitä vaivaa kuulemma ole. =)

        Nyt taas rytmihäiriötuntemukset lisääntyneet. Lisälääkkeeksi Verpamil 80 mg just alkoi. Muut painelääkkeet Atacand 8 mg x 2/vrk ja Amlodipin 5 mg x 1. Onneks tähystys pian, et jos nää kaikki vaivat katoais...
        Mulla oli monta vuotta Atacand plus lääkkeenä - lihoin n. 20 kg!!! Nyt kun se pieni määrä diureettia jäi pois, niin paino tippuu kuin itsestään! Jee! Ennen mikään terveysintoilu ei tehonnut painoon; nyt saa syödä ja paljon ja laihtuu.
        Erikoislääkäri sanoi, et ahtauma-tyypeille ei usein sovi diureetit, et voivat tehdä käänteisen vaikutuksen nesteenpoistolääkkeelle. Munuaiset eivät ehkä silloin pelitä normaalisti?!

        Luojan kiitos, et pääsin puoskarilääkäriltä erikoislääkärille, et tää ahtauma edes löydettiin! Olisin varmaan räjähtänyt nestepöhötykseen...


      • paniikki!!
        Seilaava verenpaine kirjoitti:

        Mulla peräti yksi virtsan vuorokausimittaus otettiin (olisko ollut Normet ja joku vastaava labrojen nimet) ja se negatiivinen, joten ei feokromosytoomaa kuulemma.
        Mri-kuvaus munuaisista näytti siellä oikeassa valtimossa ahtaumaa, joka pitää tähystyksellä katsoa. Pallolaajennus sit, jos on mahdollista. Myös joku veriarvo näytti ahtaumaan sopivalta.

        Verenpaine vaihtelee epänormaalisti; aamulla ja yöllä korkeimmat painepiikit (tais vrk-saurannassa olla korkein liki 200/150 ja pulssi taivaissa, kesken unen siis!). Alimmat arvot 100/60 -luokkaa. Paineet saattaa työpäivän jälkeen olla alimmillaan. Heh.
        Usein olo kuin mummotautisella hikoiluineen yms, mut ei sitä vaivaa kuulemma ole. =)

        Nyt taas rytmihäiriötuntemukset lisääntyneet. Lisälääkkeeksi Verpamil 80 mg just alkoi. Muut painelääkkeet Atacand 8 mg x 2/vrk ja Amlodipin 5 mg x 1. Onneks tähystys pian, et jos nää kaikki vaivat katoais...
        Mulla oli monta vuotta Atacand plus lääkkeenä - lihoin n. 20 kg!!! Nyt kun se pieni määrä diureettia jäi pois, niin paino tippuu kuin itsestään! Jee! Ennen mikään terveysintoilu ei tehonnut painoon; nyt saa syödä ja paljon ja laihtuu.
        Erikoislääkäri sanoi, et ahtauma-tyypeille ei usein sovi diureetit, et voivat tehdä käänteisen vaikutuksen nesteenpoistolääkkeelle. Munuaiset eivät ehkä silloin pelitä normaalisti?!

        Luojan kiitos, et pääsin puoskarilääkäriltä erikoislääkärille, et tää ahtauma edes löydettiin! Olisin varmaan räjähtänyt nestepöhötykseen...

        verenpaine selvästi koholla ja valkuaista virtsassa.. tällä hetkellä epäillään juuri munuaisvaltimon ahtaumaa. Olen 21 vuotias 52/166,5 eli aivan normaali kokoinen tyttö. Olenko itse aiheuttanut munuaisvaltimo ahtauman itselleni vai mistä se johtuu..? voiko se myös olla synnynnäinen? jollekin oli tehty se laajennus hereillä.. voiko sen tehdä muös nukuksissa.. en kyllä tahtoisi olla hereillä!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe