Munuaisvaltimon ahtauma

Seilaava verenpaine

Onko kellään kohtauksittain olevan verenpaineen taustalla munuaisvaltimon ahtauma? Miten tutkittiin / saatiin selville? Verikokeita, kuvauksia? Millaista hoitoa?
Itsellä epäilty feotokromosytoomaa, nyt ahtaumaa munuaisvaltimossa epäillään.

7

10952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millaliisa

Minulla oli sellainen,ensin magneettikuvaus varjoaineen kanssa,sen jälkeen munuaisvaltimon ahtauman laajennus.
      Ikäviä ovat molemmat mutteivät hirmu tuskallisia.
      Laajennuksessa olet hereillä leikkaussalissa ja reisivaltimoon tehdään reikä josta viedään tähystin suoniasi pitkin munuaisiin,sitten ne jotenkin laajentaa sen ahtauman.
      Tsemppiä

• verenpaine

Mitä muita oireita voisi ahtauma aiheuttaa? Matalaa reniiniä? Virtsamäärien vaihtelua?

• epäilty

feokromosytoomaa, mitä tutkimuksia sinulle tehtiin?
      Itselleni vrk virtsa 3krt (yksi posit, kaksi negat.),
      lisäksi lisämunuaisen TT kuva ja jtkn verikok.
      Onko sinulla feokromos. pois suljettu, kun valtimo ahtaumaa epäillään.
      Olen kärsinyt kohtauksittaisista verenpaineesta n.1,5v. max n.190/125 (vaikka vp lääkitys), miten sinulla arvot kohtauksessa.
      Kyselen kun en ole kenelläkään aikaisemmin kuullut tällaista samanlaista ongelmaa olevan.

• Seilaava verenpaine

Mulla peräti yksi virtsan vuorokausimittaus otettiin (olisko ollut Normet ja joku vastaava labrojen nimet) ja se negatiivinen, joten ei feokromosytoomaa kuulemma.
        Mri-kuvaus munuaisista näytti siellä oikeassa valtimossa ahtaumaa, joka pitää tähystyksellä katsoa. Pallolaajennus sit, jos on mahdollista. Myös joku veriarvo näytti ahtaumaan sopivalta.

Verenpaine vaihtelee epänormaalisti; aamulla ja yöllä korkeimmat painepiikit (tais vrk-saurannassa olla korkein liki 200/150 ja pulssi taivaissa, kesken unen siis!). Alimmat arvot 100/60 -luokkaa. Paineet saattaa työpäivän jälkeen olla alimmillaan. Heh.
        Usein olo kuin mummotautisella hikoiluineen yms, mut ei sitä vaivaa kuulemma ole. =)

Nyt taas rytmihäiriötuntemukset lisääntyneet. Lisälääkkeeksi Verpamil 80 mg just alkoi. Muut painelääkkeet Atacand 8 mg x 2/vrk ja Amlodipin 5 mg x 1. Onneks tähystys pian, et jos nää kaikki vaivat katoais...
        Mulla oli monta vuotta Atacand plus lääkkeenä - lihoin n. 20 kg!!! Nyt kun se pieni määrä diureettia jäi pois, niin paino tippuu kuin itsestään! Jee! Ennen mikään terveysintoilu ei tehonnut painoon; nyt saa syödä ja paljon ja laihtuu.
        Erikoislääkäri sanoi, et ahtauma-tyypeille ei usein sovi diureetit, et voivat tehdä käänteisen vaikutuksen nesteenpoistolääkkeelle. Munuaiset eivät ehkä silloin pelitä normaalisti?!

Luojan kiitos, et pääsin puoskarilääkäriltä erikoislääkärille, et tää ahtauma edes löydettiin! Olisin varmaan räjähtänyt nestepöhötykseen...

• paniikki!!
        Seilaava verenpaine kirjoitti:

Mulla peräti yksi virtsan vuorokausimittaus otettiin (olisko ollut Normet ja joku vastaava labrojen nimet) ja se negatiivinen, joten ei feokromosytoomaa kuulemma.
        Mri-kuvaus munuaisista näytti siellä oikeassa valtimossa ahtaumaa, joka pitää tähystyksellä katsoa. Pallolaajennus sit, jos on mahdollista. Myös joku veriarvo näytti ahtaumaan sopivalta.

Verenpaine vaihtelee epänormaalisti; aamulla ja yöllä korkeimmat painepiikit (tais vrk-saurannassa olla korkein liki 200/150 ja pulssi taivaissa, kesken unen siis!). Alimmat arvot 100/60 -luokkaa. Paineet saattaa työpäivän jälkeen olla alimmillaan. Heh.
        Usein olo kuin mummotautisella hikoiluineen yms, mut ei sitä vaivaa kuulemma ole. =)

Nyt taas rytmihäiriötuntemukset lisääntyneet. Lisälääkkeeksi Verpamil 80 mg just alkoi. Muut painelääkkeet Atacand 8 mg x 2/vrk ja Amlodipin 5 mg x 1. Onneks tähystys pian, et jos nää kaikki vaivat katoais...
        Mulla oli monta vuotta Atacand plus lääkkeenä - lihoin n. 20 kg!!! Nyt kun se pieni määrä diureettia jäi pois, niin paino tippuu kuin itsestään! Jee! Ennen mikään terveysintoilu ei tehonnut painoon; nyt saa syödä ja paljon ja laihtuu.
        Erikoislääkäri sanoi, et ahtauma-tyypeille ei usein sovi diureetit, et voivat tehdä käänteisen vaikutuksen nesteenpoistolääkkeelle. Munuaiset eivät ehkä silloin pelitä normaalisti?!

Luojan kiitos, et pääsin puoskarilääkäriltä erikoislääkärille, et tää ahtauma edes löydettiin! Olisin varmaan räjähtänyt nestepöhötykseen...

verenpaine selvästi koholla ja valkuaista virtsassa.. tällä hetkellä epäillään juuri munuaisvaltimon ahtaumaa. Olen 21 vuotias 52/166,5 eli aivan normaali kokoinen tyttö. Olenko itse aiheuttanut munuaisvaltimo ahtauman itselleni vai mistä se johtuu..? voiko se myös olla synnynnäinen? jollekin oli tehty se laajennus hereillä.. voiko sen tehdä muös nukuksissa.. en kyllä tahtoisi olla hereillä!!

• Anonyymi

Lisää kokemuksia? Millaisia oireita nuorilla? Hoito?

• Anonyymi

Leikattu lapsena 80-luvulla synnynnäinen munuaisvaltimon ahtauma, tuolloin monen tunnin avoleikkaus. Verisuonta avarrettiin . Verenpainelääkitys alkoi vasta nyt eli pitkään pärjäilin pelkällä leikkauksella. Olin kai ensimmäisiä joille tuollainen leikkaus tehtiin ja sattumalta löytyi kouluterveydenhuollossa erittäin korkea verenpaine, tuolloin ei kaikilta lapsilta mitattu verenpainetta. Arpi on navan yläpuolelta kylkeen joten on terveydenhuolto tässäkin kohtaa kehittynyt valtavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 85
      3525
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      75
      3125
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      82
      2576
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2376
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      212
      2210
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2121
    7. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      900
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      888
    9. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      796
    10. Haapaveille jotain uutta!

Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      750
    Aihe