Hei,
Tietäiskös joku mikä on minun kesäkurpitsankasvatuksessa vialla?
Aikaisempina vuosina kurpitsaan on tullut hedelmiä ihan hyvin, mutta sitten ne alkavat kurtistua ja kuivettua tosesta päästä alkaen, ennenkuin ovat ehtineet juuri minkään kokoisiksi. Jotain taidan tehdä väärin, mutta mitä?
Tämän vuotiset taimet vasta aikovat aloittaa kukkimista, ja haluaisin onnistua nyt paremmin kuin viimeksi.
Kesäkurpitsan
7
988
Vastaukset
- Mansikki`´
Itse kastelin viime kesänä kurpitsojani kuin heikkopäinen ja sain mahtavia kurpitsoja(kesä siis)Jotenkin olen uskomuksessa, että kurpitsa tarvitsee paljon vettä, kuten kurkku ja tomaattikin.Ovathan sentään aika nestepitoisia kasveja ja nopea kasvu vie paljon voimaa.
- mustikki
pölytyksen epäonnistumisesta. Jos on kylmä kesä tai mehiläisiä ei muuten vaan ole niin menee pieleen. Asiaa voi auttaa siirtämällä siitepölyä vaikka pumpulipuikolla hedekukasta emikukkaan. Emikukan erottaa siitä että siinä on hedelmän alku valmiina. Hedekukassa on vain paljas kukka.Tsemppiä vaan keäkurpitsojen kanssa! Itse jännään satoa myös isojen kurpitsojen sekä koristekurpitsojen kanssa. Voi olla vaan ettei lämpöä riitä,kun aika koleaa ollut. Viime vuonna koristekurpitsoita tuli laatikkotolkulla. Sukulaisille ja ystäville riitti jaettavaa. :D
- " aloittelija "
-meillä on ensimmäinen kokeilu kesäkurpitsasta,
-nyt se on nupulla,voiko siihen yhteen kasviin tulla
useita hedelmiä vai kannattaako muut kukat poistaa
kun on kukinta ohi ja näkee että hedelmä alkaa kasvamaan. " aloittelija " kirjoitti:
kun on kukinta ohi ja näkee että hedelmä alkaa kasvamaan.Kesäkurpitsa tekee uusia hedelmiä sitä enemmän, mitä enemmän niitä leikataan pois. Kannattaa ottaa kurpitsat pieninä, niin saa nopeammin ja enemmän lisää syötävää. Pienet ovat maukkaampiakin: vaikka raakana salaatissa.
- mustikki
" aloittelija " kirjoitti:
kun on kukinta ohi ja näkee että hedelmä alkaa kasvamaan.yhteen kasviin voi tulla useampia hedelmiä ja tosi on että pienempinä kurpitsat on paremman makuisia. jos kasvaa liian isoksi niin alkaa maistua puisevalta ja sisään muodostuu siemeniä joita ei kannata syödä koska ovat "mautonta puuroa" Tosin joskus olen kokeillut ihan uteliaisuuttani kuinka isoksi voi kasvaa. Melkein metrin oli pisin ja paksuutta lähes 20 cm,että melkoinen jööti. Kesäkurpitsa vaatii vahvan mullan että jaksaa kasvattaa monta hedelmää samanaikaisesti mutta kannattaa ottaa kurpitsat aina sitämukaa pois kun ovat omaan käyttöösi sopivan kokoisia. itse otan kurpitast pois kun ne ovat n.20-30 cm pituisia.Mukavaa kurpitsakesää kaikille,vaikka taaskin on aika viileää....saa nähdä kasvaako. vinkkinä vielä voisi sanoa,jos oikein kylmä on,niin suotuisamman pienilmaston voi tehdä kasveille kun laittaa muutaman ikkunaruudun taimen päälle "minikasvihuoneeksi" tai muovista pikkuhuoneen jos vain jaksaa askarrella.
- kurpitsan kasvattaja
mustikki kirjoitti:
yhteen kasviin voi tulla useampia hedelmiä ja tosi on että pienempinä kurpitsat on paremman makuisia. jos kasvaa liian isoksi niin alkaa maistua puisevalta ja sisään muodostuu siemeniä joita ei kannata syödä koska ovat "mautonta puuroa" Tosin joskus olen kokeillut ihan uteliaisuuttani kuinka isoksi voi kasvaa. Melkein metrin oli pisin ja paksuutta lähes 20 cm,että melkoinen jööti. Kesäkurpitsa vaatii vahvan mullan että jaksaa kasvattaa monta hedelmää samanaikaisesti mutta kannattaa ottaa kurpitsat aina sitämukaa pois kun ovat omaan käyttöösi sopivan kokoisia. itse otan kurpitast pois kun ne ovat n.20-30 cm pituisia.Mukavaa kurpitsakesää kaikille,vaikka taaskin on aika viileää....saa nähdä kasvaako. vinkkinä vielä voisi sanoa,jos oikein kylmä on,niin suotuisamman pienilmaston voi tehdä kasveille kun laittaa muutaman ikkunaruudun taimen päälle "minikasvihuoneeksi" tai muovista pikkuhuoneen jos vain jaksaa askarrella.
Kiitos neuvoista!
Hyvinkin on voinut mennä pölytys pieleen aiemmin, koska on ollut vain 1 kasvi ja ehkäpä sitten tyttö ja poikakkukat eri aikoina auki. Nyt on 3 kpl, joten pitäis onnistua.
Tulis nyt vaan niitä kukkia, on ollut niin kylmä että nuppujen kehitys on jämähtänyt paikalleen. - kesäkurpitsa
mustikki kirjoitti:
yhteen kasviin voi tulla useampia hedelmiä ja tosi on että pienempinä kurpitsat on paremman makuisia. jos kasvaa liian isoksi niin alkaa maistua puisevalta ja sisään muodostuu siemeniä joita ei kannata syödä koska ovat "mautonta puuroa" Tosin joskus olen kokeillut ihan uteliaisuuttani kuinka isoksi voi kasvaa. Melkein metrin oli pisin ja paksuutta lähes 20 cm,että melkoinen jööti. Kesäkurpitsa vaatii vahvan mullan että jaksaa kasvattaa monta hedelmää samanaikaisesti mutta kannattaa ottaa kurpitsat aina sitämukaa pois kun ovat omaan käyttöösi sopivan kokoisia. itse otan kurpitast pois kun ne ovat n.20-30 cm pituisia.Mukavaa kurpitsakesää kaikille,vaikka taaskin on aika viileää....saa nähdä kasvaako. vinkkinä vielä voisi sanoa,jos oikein kylmä on,niin suotuisamman pienilmaston voi tehdä kasveille kun laittaa muutaman ikkunaruudun taimen päälle "minikasvihuoneeksi" tai muovista pikkuhuoneen jos vain jaksaa askarrella.
Kiitos neuvoista!
Hyvinkin on voinut mennä pölytys pieleen aiemmin, koska on ollut vain 1 kasvi ja ehkäpä sitten tyttö ja poikakkukat eri aikoina auki. Nyt on 3 kpl, joten pitäis onnistua.
Tulis nyt vaan niitä kukkia, on ollut niin kylmä että nuppujen kehitys on jämähtänyt paikalleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996