Meillä on kaksi brahma kanaa. Ovat iältään korkeintaan kaksi vuotiaita. Viime kesänä tekivät pari munaa mutta tänä kesänä ei ole tullut vielä yhtään. Missä vika? :O
Niille on syötetty punahelttaa, kanakalkkia, heinää, kauraa, leipää...
Miksi kanat ei muni?
10
3573
Vastaukset
Laita niille viihtyisä pesä ja sinne pesämuna,ellei niillä ole.Ehkä niitä ei vain munita.
- brahmat
Minulla ei ole Brahmoja, mutta ovat upeita kanoja. Niitä löytyy munanetistä, käy katsomassa.
Niillä on karvatupot jaloissa ja ovat kookkaimpia sekä sulkavärit upeat.
Munitus on hiukan heikompi.
- kanojja
Oletko kokeillut laittaa kanalaan vaikka kaupan kananmunia, ja katsoa, syövätkö ne kananmunat? Meillä ei ole myöskään tullut kananmunia, koska kanat ovat keksineet alkamaan syömään niitä...
- geggo..
Onko tarha virikkeinen? Saavatko olla vapaana? Onko kanoilla pesä hämärässä ja ihan pesän näköinen? Meillä maatiaisilla jätetään pesään aina yks muna niin munii paremmin.. Ja seuraa just sitäkin syövätkä munia, niin kuin edellinen kirjoittaja mainitsi. Rotu voi olla myös sellainen joka ei muni hirveästi. En kyllä osaa sanoa, koska en pahemmin rotua tunne..
- minulle myös
, mutta tarkistapa vielä kertaalleen ruokinta. Onko se sinun käyttämäsi punaheltta varmasti täysrehu, eikä tiiviste? Aina myös puhutaan "kanan kauroista", mutta tuotantotiloilla rehun koostumuksessa on kauraa vain n 10 prosenttia. Ohra on tärkeämpi kanoille.
Valo olosuhteet lienevät tähän vuodenaikaan ainakin ihan kunnossa? - brahmat
Itsellä on yli 2 vuotiaita Isa Brawneja ja keväällä niillä jollain voi olla sulkasato joka kestää 2-3 kk:tta. Nyt yksi kanoista syö munittuaan munansa, mutta onneksi jättää toisten munat rauhaan vaikka munii samaan pesään.
Pesiä on monta, mutta kaikki menevät samaan pesään munimaan :(
Tämä Brawnin suku ei elä vanhoiksi, eli maksimi 2-3 vuotta. Nuo Brahmat pitäisi olla pitkäikäisiä, mutta ovat huonoja munimaan.
Upeita ne ovat ja olenkin itse halukas ostamaan niitä jostain. (vaikka munivat vähempi).
Virikkeitä pitää olla, sekä tarkista ruokinta.
Itse ihmettelen viime vuotista, kun kanat meni yöpuulle vasta klo 20-21.00 maissa ja nyt ovat koko kevään ja nytkin menneet jo klo 17.00 maissa.
Eikö niillä vasta juhannuksen jälkeen ala (munitus) klo menemään talviaikaan.
Nyt meni asian vierestä ?? - Tipunen
Brahmathan ovat liha/koriste rotuisia kanoja. MUnivat sen verran mitä hautovat kerran vuodessa. Turha niiltä odottaa enempää unia. Voi tosin olla joitain yksiläitä jotka munivat paremmin..
Itsellä brahmoja 5 vuotta.- Kasvattaja
Brahmahan on rotun ns. yhdistelmärotu, eli jalostettu sekä lihan, että munien tuotantoon. Ne siis munivat aivan riittävästi kotitarvekäyttöön, eli munan päivässä, tai vähintäänkin joka toinen päivä, mikäli olosuhteet ovat kunnossa. Sulkasadon aikaan on tosin munintataukoa, kuten yleensäkin, mutta Brahmat munivat myös talvella, mikäli keinovalolla pidetään päivän pituus riittävänä. Jos munia tulee vain muutama vuodessa, on vikaa ruokinnassa, tai olosuhteissa. Koristekanat ovat aivan erikseen, vaikka kyllähän nuo Brahmatkin ovat upeita pihankoristuksia.
Meillä osa Brahmoista munii vihreäkuorisia munia, tuntuu olevan melko voimakkaasti periytyvä ominaisuus. Lihantuottajinakin ne ovat pelkkiä munintarotuisia parempia, eli ovat todella mainioita kotitarvekanoja.
- kanakana2
kyl mun kanat vaa munii kolme munaa päiväs!!!!
- sohvi53
Minkä ikäisiä kanat ovat? Yövalon puuttuminen saattaa olla myös ongelma, sekä liiallisen leipämössön antaminen heikentää munimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446