Pyörtyminen

tajukankaalla

Onko kukaan täällä pyörtynyt? Miten sen hetken kuvailisit? Entä sitä ennen mahdolliset tuntenmukset ja miltä tuntui sen jälkeen? Minkälainen tilanne? Mitä itse mietit tapahtumasta? Kävitkö lääkärissä? jne. jne.

(Itse pökräsin pari kertaa ja nyt asiaa tutkitaan)

8

7171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S-Control

      Muistaakseni muutaman kerran on hetkellisesti joskus on taju ollut mennä. Aika kauan on, mutta kuvailisin sitä olemisen tunteen korostumisena tai keskittymisen helppoutena, valoisuuden tai kirkkauden lisääntymisenä (?), kuuloaistin merkitys häviää, jos jotakin kuuluu on se kuin verhon takaa. Ehkä voisi sanoa että aistien tuottama tieto ympäroistöstä hiipuu ja keskittyminen on siihen mitä tapahtuu itselle. Rauha ja rauhallisuus ovat olleet tuntemuksia myös. Tämä on vielä kun tasapaino on jäljellä eli pystyy seisomaan pystyssä paikallaan. Kaatunut en ole eli en varsinaisesti vielä pyörtynyt.

      Ylläoleva on liittnyt johonkin normaaliin kolhuun tai sellaiseen missä on jokin aiheuttaja. Lääkäriin ei ole ollut tarvis. Normaalia pyörtymistä. Eroaa nukahtamisesta paljon. Nukahtamisewn hetken määrittäminen on aika vaikeata. Jossakin vaiheessa on vain sammunut.

      Haluaisin kuulla muidenkin kuvauksia.

    • 60vee

      taju vain hävisi, kuulin vielä kolauksen, kun tavara putosi kädestäni, en kaatunut, kun olin istumassa. Jälestäpäin tosi epämukava olo ja jano.

      • pyörtynyt

        Pyörtymisen voi melko helposti saada aikaan myös tahallisesti. Varsinkin kouluikäiset lapset harrastavat joskus tällaista pyörtymisleikkiä. Leikissä mennään yleensä ensin kyykkyyn ja hengitetään syvään parikymmentä kertaa, jonka jälkeen vedetään keuhkot täyteen ilmaa ja pidätetään hengitystä. Sitten noustaan seisomaan ja lisätään samalla keuhkoihin painetta joko pyrkimällä ikään kuin tyhjentämään keuhkot tai käyttäen avustajaa, joka puristaa käsillään takaapäin rintakehää. Verenkierron muutokset aiheuttavat tällöin melkein aina välittömän pyörtymisen. Myös väsymys on tyypillinen tuntemus pyörtymisen jälkeen. Muisti katkeaa yleensä vain kehon lysähtäneisyyden ajaksi, ja tavallisesti pyörtyjä muistaa hyvin vielä välittömästi pyörtymistä edeltävät oireet.

        Olen kokeillut koulussa pyörtymistä useasti.. Ensin alkaa huipata ja sitten ei tiedä hetkeen mistään mitään. Ainakin minä näen aina pyörtymisen aikana jotakin todella fantastista unta ja herätessä on aina taivaallinen olo. Jälkiseurauksena on väsymystä. Kaatumista ei muista ollenkaan ja herääminen on aina yllätys että miten oon tänne lattialle joutunutja hetkellinen olinpaikan tiedottomuus.


    • Make

      Olin katsomassa siskoani sairaalassa, kun

      1.Itselläni tuli kova nälän tunne(vaikka sokerit 5.4)->Alkoi kutittamaan joka paikkaa

      2.Kaikki meni kelta-siniseksi ja äänet tuli ns. "kellarista"

      3.Kaikki meni pimeäksi ja siitä en muista sen enempää, että makasin seuraavana sairaalan vuoteessa
      Syynä kaikkeen oli varmaankin hapen puute... Tuon jälkeen tuli kova päänsärky(lähinnä otsassa), joka kestikin seuraavaan päivään.

      ps.kaikki tapahtui eilen 15.tammikuuta 2009

    • Huolestunut äiti

      Voisiko joku auttaa? 13-vuotias tyttäreni tekee jotain "happihumalaa" vähän väliä. Siinä siis hengitetään syvään ja toinen painaa jotenkin rintakehästä, ja siinä sitte pyörtyy hetkeksi. Olen kuitenkin käskenyt tytärtäni lopettamaan sen touhun, sillä minua pelottaa, että hänelle sattuu jotain. Onko tämä happihumala vaarallista? Ja miten saisin tytön lopettamaan sen?

    • everlasting86

      Itse olen pyörtynyt pari kertaa, ja molemmilla kerroilla tuntuu kuin olisi helvetti irti pyörtymisen ajan. Se kestää vain määrättömän määrän sekunteja, mutta kokemus on vertaansa vailla. Saattaa kuulostaa liioitellulta, mutta mieluummin paiskaisin vaikka vasaralla peukalooni kuin kokisin sitä. Sitä voisi kuvata jotenkin seuraavasti. Pyörtymisen aikana:

      - Joka paikka on täynnä maksimaalista ahdistusta
      - Mitään ei kehon osaa ei voi liikuttaa
      - Hengittää ei pysty
      - Koko keho on täynnä äärimmäistä pahan olon tunnetta ja paniikkia
      - Huutamaan ei pysty, vaikka se olisi ainoa juttu mihin haluaisi käyttää kaiken energiansa
      - Silmissä näkyy lähinnä vain tyhjyyttä tai jotain epämääräistä
      - Ympäristön äänistä ei saa mitään selvää, ne kuuluvat todella voimakkaana katkonaisena sekamelskana

      Pyörtymisistä jatkossa tuskin on pelkoa, mutta olisi kiva tietää, mistä tuo johtuu. Ainakin sitten kun kupsahdan viimeisen kerran, voisin siirtyä tuosta olotilasta rauhallisemmille vesille mahd. nopeasti tai parhaillaan skipata vaiheen kokonaan. :))

      Rajakokemuksiin / muuhun kuolemaan liittyvään tuota lienee kuitenkaan turha rinnastaa, sillä näkisin, että olen noissa tilanteissa käynyt vain pyörtymisen rajalla, mikä on tietääkseni vielä hyvinkin pitkän matkan päässä fyysisen kehon kuolemasta.

      Tietääkö kukaan, mistä tuollainen voi johtua?

    • pyörtyjä

      Pyörryin ensimmäistä kertaa reilu 2 vuotta sitten, muistan tilanteen vieläkin kuin eilisen. Nousin sängystä aamulla ylös ja olin yksin kotona silloin. Kävelin huoneestani ovelle ja sitä kautta eteiseen eli reilu 2 askelta, ovelle kun olin päässyt niin vintti pimeni ja romahdin vain maahan, sitä ennen tunsin kuin jalat pettäisivät alta ja tutinaa. Heräsin siinä hetken kuluttua, ja ihmettelin mitä oli tapahtunut ja tajusin lyöneeni pääni eteisessä seisoneeseen pyörään, ja mukava mustelmahan siitä päähän tuli. Toisinaan meinaan edelleen pyörtyä, että jalat tutisee ja tuntuu kuin kaatuisin, mutta olen aina saanut jostain kiinni ja pidettyä itseni tajuissa. Joskus tämä toistuu monesti viikossa joskus saatta mennä kuukausikin ilman melkein pyörtymistä, mutta kerran olen vain kunnolla pyörtynyt. Lääkärissä en käynyt.

    • Huhhuhhuhuhh

      Pyörryin eilen. Menkat menossa, saattoi johtua siitä (plus olin just heränny). Kävin vessassa normaalisti. Siinä pöntöllä sitten alko näkö ja kuulo lähtemään, huimaamaan, päätä särki ja oksetti. Sain hoidettua hommat (kädetki kerkesin pesemään viereisessä lavuaarissa). Vedin housut jalkaan ja nousin ylös.. Pyörryin heti. Heräsin vaan lattialta sitten. Mummi oli murtautumassa vessan ovesta sisälle. (Mä myös törmäsin vessan oveen). Ei oo nyt mitään muuta ku lonkka kipeenä (rysähin suoraan se eeltä lopulta kovalle lattialle). Särki päätä ihan jumalattomasti koko loppupäivän. Huomasin sit illalla että kuumetta 38,5 astetta (olin vähän yli viikko sitten viikon influenssassa. Se tais tulla takas).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe