Mistä löytäisi suomenkielisen aikuiselle tarkoitetun adhd: testin?
adhd testejä??
27
7535
Vastaukset
- Psykopatologia
.
AD/HD:lle ei ole erityisiä testejä. Häiriö päätellään yleisistä neuropsykologisista testeistä neuropsykologin tai psykologin vastaanotolla.
.- Psykopatologia
.
Toisiin sairauksiin on suora biologinen testi, joka näyttää luotettavasti ao. sairauden. Tällaisia ovat mm. Wassermanin kuppa-testi (1906) ja AISD-testi, joka antaa oikean tuloksen n. 1/4000.
Moniin sairauksiin ei ole tällaista testiä, ja sairaus täytyy päätellä oireista, käyttäytymisestä ja epäsuorista testeistä. Neurologiassa tällaisia ovat mm. AD/HD, MS ja epilepsia; psykiatriassa skitsofrenia. Näissä tapauksissa kyse on ns. kliinisestä diagnoosista.
Huomattakoon, että psykologiassa käytetyt testit eivät ole biologisen testin kaltaisia, mikä merkitsee mm. sitä, että saatu tulos täytyy aina tulkita. Esim. Wassermann antaa tuloksen suoraan, on/ei.
. - Nimetön
Psykopatologia kirjoitti:
.
Toisiin sairauksiin on suora biologinen testi, joka näyttää luotettavasti ao. sairauden. Tällaisia ovat mm. Wassermanin kuppa-testi (1906) ja AISD-testi, joka antaa oikean tuloksen n. 1/4000.
Moniin sairauksiin ei ole tällaista testiä, ja sairaus täytyy päätellä oireista, käyttäytymisestä ja epäsuorista testeistä. Neurologiassa tällaisia ovat mm. AD/HD, MS ja epilepsia; psykiatriassa skitsofrenia. Näissä tapauksissa kyse on ns. kliinisestä diagnoosista.
Huomattakoon, että psykologiassa käytetyt testit eivät ole biologisen testin kaltaisia, mikä merkitsee mm. sitä, että saatu tulos täytyy aina tulkita. Esim. Wassermann antaa tuloksen suoraan, on/ei.
.no huips kuule psykepaatti - kyllä niitä googlesta löytyy - ihan hyviä testejä - mahdatko kirjoittaa ihan toisesta maailmasta - henkimaailmasta??
- Psykopatologia
Nimetön kirjoitti:
no huips kuule psykepaatti - kyllä niitä googlesta löytyy - ihan hyviä testejä - mahdatko kirjoittaa ihan toisesta maailmasta - henkimaailmasta??
.
Luulen että ne ovat oireiden kuvauksia - eivät testejä, joihin tarvitaan palikoita ym.
Laita ruutuun!
. - pööpöö
.
Luulen että ne ovat oireiden kuvauksia - eivät testejä, joihin tarvitaan palikoita ym.
Laita ruutuun!
....ne ovat suuntaa antavia testejä...ei tietenkään vastaa diagnoosia mutta minun mielestä toi sun selityksesi oli tosiaan jotain ihan henkimaailman hölönpölöä. Ketjun aloittaja varmaan tarkoitti näitä suunta antavia "testejä"
- Nimetön
pööpöö kirjoitti:
...ne ovat suuntaa antavia testejä...ei tietenkään vastaa diagnoosia mutta minun mielestä toi sun selityksesi oli tosiaan jotain ihan henkimaailman hölönpölöä. Ketjun aloittaja varmaan tarkoitti näitä suunta antavia "testejä"
juu ja tämä "psykepaatti" joka auliisti jakaa neuvojaan - mikä lie..
- Psykopatologia
pööpöö kirjoitti:
...ne ovat suuntaa antavia testejä...ei tietenkään vastaa diagnoosia mutta minun mielestä toi sun selityksesi oli tosiaan jotain ihan henkimaailman hölönpölöä. Ketjun aloittaja varmaan tarkoitti näitä suunta antavia "testejä"
.
Mikä se semmoinen testi on joka vain suuntaa antaa? Netissä on "suuntaa antavia" älykkyys-testejä yms. mutta ei AD/HD-testejä.
Miksi tulet tänne sotkemaan ja valehtelemaan?
. - Psykopatologia
Nimetön kirjoitti:
juu ja tämä "psykepaatti" joka auliisti jakaa neuvojaan - mikä lie..
.
"auliisti jakaa neuvojaan"
Sinä sen sijaan pihtaat. Laita nyt esiin ne "neuvoa antavat", joita alkuperäinen kirjoittaja tietämäsi mukaan tarkoitti.
. - ADHD myös
.
Mikä se semmoinen testi on joka vain suuntaa antaa? Netissä on "suuntaa antavia" älykkyys-testejä yms. mutta ei AD/HD-testejä.
Miksi tulet tänne sotkemaan ja valehtelemaan?
.HÄHÄÄ!
http://adhd-aikuiset.org
Siitä sait!
Koetas tästä vääntää, irvileuka! Vaan kyllähän sinä väännät, kun se on sinulla luonnevika: pakko on päästä potkimaan toista päähän, sielua kun pakottaa niin pirusti ja elämä on tylsää. - minusta onkin
ADHD myös kirjoitti:
HÄHÄÄ!
Siitä sait!
Koetas tästä vääntää, irvileuka! Vaan kyllähän sinä väännät, kun se on sinulla luonnevika: pakko on päästä potkimaan toista päähän, sielua kun pakottaa niin pirusti ja elämä on tylsää.että ei mennä tekemään testejä ja sitten luulla, että nyt minulla on ADHD, koska kyse voi olla ihan jostain muusta, jossa on samantyyppisiä oireita. Nuo ovat hyviä siihen asti, että lähtee etsimään niitä oikeita testejä, testausta, mutta ei kannata sitten vastaanotolle mennä sillä asenteella, että nyt minulla on ADHD.
- Psykopatologia
ADHD myös kirjoitti:
HÄHÄÄ!
Siitä sait!
Koetas tästä vääntää, irvileuka! Vaan kyllähän sinä väännät, kun se on sinulla luonnevika: pakko on päästä potkimaan toista päähän, sielua kun pakottaa niin pirusti ja elämä on tylsää..
Ei siellä ollut yhtään testiä. Minä sen sijaan olen tehnyt testejä, joita käytetään AD/HD:n arvioimisessa. Ei oire-lista ole testi.
. - Testit
.
Ei siellä ollut yhtään testiä. Minä sen sijaan olen tehnyt testejä, joita käytetään AD/HD:n arvioimisessa. Ei oire-lista ole testi.
.On siellä juuri sellaisia testejä kun arkikielessä testeiksi ymmärretään. Rasti ruutuun, täyttyykö "kriteerit". On hyvä, että diagnooseja ei tehdä ilman meidän "kunnon" testejä, mutta minusta ainakaan kuetn jo sanoin, noissa ei ole mitään vikaa alkukartoituksena itselle. Jää ainakin joku turha testaus tekemättä, kun itsekin huomaa, että taidankin olla vain väsynyt tms.
- oioioi
.
.Älkää nyt vaan uskoko tätä Psykopatologia.
En tiedä mistä olet harhakäsityksesi saanut, mutta olet kyllä aika hakoteillä. Minä olen käynyt koko tutkimusruljanssin läpi ja saanut ADHD-diagnoosin.
Koko tutkimushan perustuu juuri noihin rastiruutuun-kyselyihin ja haastatteluihin sekä älykkyyttä, keskittymistä ja muistia mittaaviin kokeisiin kuten päässälaskuun, yksinkertaisiin rastiruutuun-tehtäviin sekä "muistipeleihin".
Verikokeilla tai röntgenkuvillako luulet näitä asioita todettavan? Ei hyvää päivää!!! Ja täällä sitten jaa kärsiville ihmisille "tietoa". - Psykopatologia
oioioi kirjoitti:
Älkää nyt vaan uskoko tätä Psykopatologia.
En tiedä mistä olet harhakäsityksesi saanut, mutta olet kyllä aika hakoteillä. Minä olen käynyt koko tutkimusruljanssin läpi ja saanut ADHD-diagnoosin.
Koko tutkimushan perustuu juuri noihin rastiruutuun-kyselyihin ja haastatteluihin sekä älykkyyttä, keskittymistä ja muistia mittaaviin kokeisiin kuten päässälaskuun, yksinkertaisiin rastiruutuun-tehtäviin sekä "muistipeleihin".
Verikokeilla tai röntgenkuvillako luulet näitä asioita todettavan? Ei hyvää päivää!!! Ja täällä sitten jaa kärsiville ihmisille "tietoa"..
"älykkyyttä, keskittymistä ja muistia mittaaviin kokeisiin kuten päässälaskuun, yksinkertaisiin rastiruutuun-tehtäviin sekä 'muistipeleihin'."
Nuo ovat testejä. Noita ei ollut.
. - jaa
suoisetlen hedemien syöntiä jos ahidistaa rinasta omena on paras kotimainen. banaani on toinen mutta se väsytää rauhoitaa kyllä samoja ainos osia lääketelioliuus käytää vastuuseenko siitä joutuu jos teitää paranuskeinon perkele
- jaa
.
.niin sanotut neurolokiset sauraudet mitkä hyvin pitkälle luoitelisin niin sanotuksi milentila häiriö sairauksi potilas kokee erilaiset hoito toimen piteen niin raksaaksi että hänen kokemnsa neurolokitomen piteensä saavat hänet sokki tilaaln siihenkö te perustatte tutkimustuleksenne minusta riipuvaista tukmimus tulosista sanaisin hje menetävät muistinsa juuri näiden neurolokisten lääkeiden ja koikeiden ansiosta syötäkää hedemiä älkää pistelkö ai niin alkoli pois en syytä teitä kaikesata tavalaan lutan tehin mutta jäki käteen
- näin on
.
.Epilepsia dg ei voida päätellä kliinisen tutkimuksen perusteella, vaan EEG tutkimuksella se vahvistetaan.
- pyssepatologiaska
jaa, no määää olen sitä mieltä - ihan kaikesta - ettei ole minua voittanutta määäää voin kirjoittaa mielipiteeni ihan joka asiasta mutta:
eipä kenenkään tarvii ottaa sitä vakavissaan...- Psykopatologia
.
Joo, leikkisä mummo olet. Mutta esim. nimimerkki "hoidettu" puhuu pehmosia (mm. suola-keskustelussa) tavalla josta voi haittaa muille.
. - Nimetön
.
Joo, leikkisä mummo olet. Mutta esim. nimimerkki "hoidettu" puhuu pehmosia (mm. suola-keskustelussa) tavalla josta voi haittaa muille.
.Voin olla mummo - en kuitenkaan sinun.
Ja kuule:
ei ne " ammatti-ihmisetkään " aina tiedä kaikkea.
Eivät todellakaan.
Vaikka on selvää näyttöä ( pään MRI kuva ) niin useat neurologit ovat esittäneet täysin vastakkaisia mielipiteitä/ diagnooseja.
Ei luulisi sen olevan vaikeata, kun on selvät todisteet.. - Psykopatologia
Nimetön kirjoitti:
Voin olla mummo - en kuitenkaan sinun.
Ja kuule:
ei ne " ammatti-ihmisetkään " aina tiedä kaikkea.
Eivät todellakaan.
Vaikka on selvää näyttöä ( pään MRI kuva ) niin useat neurologit ovat esittäneet täysin vastakkaisia mielipiteitä/ diagnooseja.
Ei luulisi sen olevan vaikeata, kun on selvät todisteet...
"mummo - en kuitenkaan sinun." - Tiedän; omat mummoni ovat jo kuolleet.
"(- -) selvää näyttöä (pään MRI kuva) (- -) täysin vastakkaisia mielipiteitä/diagnooseja."
Eivät ole, nyt juksaat! Eivät diagnoosit voi olla "vastakkaisia".
"Ei luulisi sen olevan vaikeata, kun on selvät todisteet.."
Todistukset muutoksista, mutta niiden tulkinta voi olla vaikeaa. Lääketieteessä erimielisyys vaikeissa tapauksissa on sangen tavallista. - Kai olet katsonut tri Housea?
.
- Overflower
Juu, tehkää vaan itsellenne hienoja "suuntaa-antavia" nettitestejä, pääsette niillä diagnosoimaan itsestänne joka ikisen sairauden aina aspergeristä kuppaan ja poskiontelontulehduksesta maksakirroosin kautta akuuttiin elimelliseen psykoosiin. Kannattaa vielä käydä lainaamassa pari liian vaikeaa lääkärikirjaa ja selailla sieltä kivoja tautinimikkeitä, saatte helposti kokoon taudit väliltä A-Ö - tai vähintään A-Z.
Tämän jälkeen marssitte lääkärille sen nälkävuoden pituisen tautilistanne kanssa itkemään ja lääkkeitä pyytämään, ja kun lääkäri ei ole oikein yhteistyöhaluinen niin sitten tulette tänne takaisin itkemään sitä kun lääkärit eivät mitään osaa ja ihmisiä vaan rienaavat kuin mitkäkin paholaiset. Ok?- ADHD30v
Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että ADHD-liiton sivuilla olevat testit kannattaa tehdä, jos epäilee ADHD:tä. Testit kyllä ovat vain suuntaa-antavia, mutta ne voivat rohkaista hakeutumaan hoitoon. Useimmilla on tosi kova kynnys hakeutua hoitoon vaikka kärsivät todella paljon. "Onnistunut" testi antaa kummasti rohkeutta hakeutua hoitoon.
ADHD-oireitahan on enemmän tai vähemmän lähes joka ihmisellä. Diagnoosin saamisessa on kyse vain siitä kuinka pahoja oireet ovat ja kuinka paljon ne haittaavat elämää. Vaikka oireita olisi kuinka paljon, diagnoosia ei tule, elleivät oireet haittaa elämää riittävästi.
Lääkärikin aloittaa ADHD-tutkimukset teettämällä nuo samat testit. Hoitoonhakeutuvia on niin paljon, että näillä suuntaa-antavilla testeillä karsitaan hoitoon ohjattavien määrää. Lieviä tapauksia ei sen enempää tutkita.
Diagnoosia ei anneta kovin helpolla vaan se vaatii tarkat tutkimukset. Omat tutkimukseni kestivät noin puoli vuotta. Tutkimukset sisältävät monenlaisia kysymyskaavakkeita koskien lapsuutta, nuoruutta ja aikuisuutta. On älykkyystestejä ja haastatteluja. Haastatteluja on myös vanhemmille ja lähiomaisille. Haastattelijoita on useampia, joten ei ole kyse vain yhden ihmisen mielipiteestä. Itseäni haastatteli hoitaja, kaksi psykologia ja kaksi lääkäriä. - hmhmh
ADHD30v kirjoitti:
Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että ADHD-liiton sivuilla olevat testit kannattaa tehdä, jos epäilee ADHD:tä. Testit kyllä ovat vain suuntaa-antavia, mutta ne voivat rohkaista hakeutumaan hoitoon. Useimmilla on tosi kova kynnys hakeutua hoitoon vaikka kärsivät todella paljon. "Onnistunut" testi antaa kummasti rohkeutta hakeutua hoitoon.
ADHD-oireitahan on enemmän tai vähemmän lähes joka ihmisellä. Diagnoosin saamisessa on kyse vain siitä kuinka pahoja oireet ovat ja kuinka paljon ne haittaavat elämää. Vaikka oireita olisi kuinka paljon, diagnoosia ei tule, elleivät oireet haittaa elämää riittävästi.
Lääkärikin aloittaa ADHD-tutkimukset teettämällä nuo samat testit. Hoitoonhakeutuvia on niin paljon, että näillä suuntaa-antavilla testeillä karsitaan hoitoon ohjattavien määrää. Lieviä tapauksia ei sen enempää tutkita.
Diagnoosia ei anneta kovin helpolla vaan se vaatii tarkat tutkimukset. Omat tutkimukseni kestivät noin puoli vuotta. Tutkimukset sisältävät monenlaisia kysymyskaavakkeita koskien lapsuutta, nuoruutta ja aikuisuutta. On älykkyystestejä ja haastatteluja. Haastatteluja on myös vanhemmille ja lähiomaisille. Haastattelijoita on useampia, joten ei ole kyse vain yhden ihmisen mielipiteestä. Itseäni haastatteli hoitaja, kaksi psykologia ja kaksi lääkäriä.Eikä vain potilaissa jotka ovat tehneet näitä "testejä". Psykiatria ja muita lääkäreitä tuntuu nykyään ärsyttävän se, että on olemassa internetti ja potilas voi jo saada etukäteen vähän tietoa, että mitä häntä MAHTAISI vaivata, se sitten torjutaan.
- psyk.
hmhmh kirjoitti:
Eikä vain potilaissa jotka ovat tehneet näitä "testejä". Psykiatria ja muita lääkäreitä tuntuu nykyään ärsyttävän se, että on olemassa internetti ja potilas voi jo saada etukäteen vähän tietoa, että mitä häntä MAHTAISI vaivata, se sitten torjutaan.
Ei kai se nyt ole yhtään ihme, että se ärsyttää, kun ihminen on jo ihan varma, että minulla on esim. AD/HD ja vaikka oikeat testit näyttäisivät mitä jumitutaan siihen, että "Ei kun minulla on AD/HD". Se on oikeasti jo lääkityksenkin kannalta huono homma, jos ihminen tekee itselleen diagnoosin jo ennen asiantuntijan tapaamista. Itse olen sitä mieltä, että on hyvä käydä tekemässä yksi tai kaksi nettitestiä, jotta ei turhaan lähtisi ammattilaisen testiin, mutta, jos tulos viittaa esim. AD/HD:hen, ei kuitenkaan juutuisi siihen vaan uskoisi sitten loppupeleissä siihen mitä ammattilainen sanoo.
- suuntaa
testit näyttävät ja yksi olis tässä:
http://groups.msn.com/ADHDaikuiset/addadhdtestiaikuisille.msnw - Äiti myös vilkas
Saat diagnoosin, jos sinulla todella on ADHD, minun poika sai sieltä diagnoosin ja saimme elämäämme vastauksen vaikeuksista. Maksoi paljon, mutta kannatti:)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203