Pyydystin perunan lehdeltä kaksi perhosta, jotka näyttivän puunpalaselta. Levitin ne juuri, joten en muista värejä kovin tarkkaan, mutta.
Kyseessä yökkönen tai kehrääjä. Morsiusyökkösen kokoinen. Alasiipi vaaleanharmaa. Yläsiipi tummempi ja siiven päässä on marjan kokoinen vaalea alue? Runko yökkösmäinen hiukan karvainen, tuntosarvet erittäin pienesti kampamaiset? Kun perhonen on lepoasennossa, on runko siipien alla piilossa.
Siis näin perunan varren lehdellä kaksi "puun palaa". Katselin kauan, että ei puunkappale voi olla perunan lehdellä. Ja niitä oli kaksi samalla lehdellä?
Kyseessä Kaakkois-Suomi ja perunamaa mänty/koivumetsän vieressä.
Kertokaa ihmeessä mikä perhonen voi olla kyseessä. Olen kerännyt perhosia 25 vuotta ja tommosta en ole nähnyt?
Mikä perhonen???
EN IKINÄ ENNEN NÄHNYT
3
1065
Vastaukset
- haaveilija
Tuntuisi kovasti härkäpääkehrääjältä. Lentoaika sopii, samoin koko ja oksanpätkää muistuttava ulkoasu...
- the sepäse
Juu just tommonen! Onko harvinainen? En muista kuulleeni kyseisestä perhosesta, mutta toukan olen saattanut nähdä.
KIITOS! - haaveilija
the sepäse kirjoitti:
Juu just tommonen! Onko harvinainen? En muista kuulleeni kyseisestä perhosesta, mutta toukan olen saattanut nähdä.
KIITOS!... Elelä- ja Keski-Suomessa, levinnyt Elelä-Lappiin saakka - sanoo Euroopan hyönteisopas (M. Chinery). En ole itse ainakaan täällä Rovaniemen korkeudella tavannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.142013Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161831554Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1511373Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt971308Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381188- 84938
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu49892Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas129815Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138813Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13807