Ulkoinen peräpukama

AUTSSista

Eilen ikäväkseni huomasin ensikertaa elämässäni itselläni peräpukaman. Tuntui outoa kipua, ja tarkastuksen jälkeen huomasinkin punavioletin pahkuran peräaukon seutuvilla. Nyt olisi muutama kysymys teille jotka ovat saman läpi käyneet.

Paraneeko itsestään? Ei huvittaisi nyt välittömästi minnekään päivystävälle lääkärille lähteä juhannuksena. Kauanko paraneminen kestää?
Auttaako kortisonivoide? Kyseessä ei vielä ole mikään elämää täysin tuhoava pukama, mutta epämukavan tuntuinen, joten: paheneeko tämä tästä vielä ilman hoitoa? Kiitän kaikista asiallisista vastauksista.

12

18573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyväksi vinkiksi

Minulla on ollut peräpukamia elämässäni, jotka tulevat yleensä kovan vatsan seurauksena. Minulla ko. kivut ovat parantuneet ilman lääkäriäkin ja ilman lääkkeitä.

Tämän onnistuminen vaatii todella asian noudattamista.

Keksin kauan sitten, ja koin varsin hyväksi keinoksi välttää peräpukamat seuraavalla tavalla:

1. Laita etusormi pakaralihasten väliin häntäluun alle, ei siis peräsuolen aukon eteen.

2. paina etusoirmella kyseistä kuopassa olevaa lihasta vatsan etuosaa kohti niin, että sormen alla oleva kova massa hajoaa palasiksi, jolloin kovaksi muuttunut peräsuolessa oleva massa hajotessaan tulee, ainakin oman kokemukseni mukaan, todella kivuttomasti pois.

Tämän oivalluksen jälkeen en ole enää kärsinyt peräpukamista vaan ne hävisivät tyystin.

Pese kätesi tämän jälkeen huolellisesti!

Muista myös liikkua ja juoda paljon nestettä.

• olla hyvä keino

sellaisille, joilla ummetusta, monihan meistä on kaivanut paskaa suolesta käsin, pala kerrallaan.
        RUOKA on tärkeintä, sitä olet mitä syöt. Eli paljon vihanneksia.... kuituja...... EI viinaa/kaljaa/karkkia,

Otin viinaa viimeksi viime marraskuussa, lopettamisen jälkeen maha pysynyt kunnossa.

• Ei enää kirveleviä peräpuka...
        olla hyvä keino kirjoitti:

sellaisille, joilla ummetusta, monihan meistä on kaivanut paskaa suolesta käsin, pala kerrallaan.
        RUOKA on tärkeintä, sitä olet mitä syöt. Eli paljon vihanneksia.... kuituja...... EI viinaa/kaljaa/karkkia,

Otin viinaa viimeksi viime marraskuussa, lopettamisen jälkeen maha pysynyt kunnossa.

Ulosteen hajottaminen käsin välittömästi häntäluun alta pätee minulla todella hyvin, eikä tee haavoja tai peräpukamia.

Yllätyin todella iloisesti tajuttuani kokemuksen ja oivallukseni antaman avun tuloksesta.

Kovettunut uloste tekee peräpukamia jos yrittää ulostaa väkisin kovettunutta massaa.

Mikä parasta, tässä ei tarvita lääkkeitä muuta kuin tosi pahassa tilanteessa, mutta tavallinen ummetus helpottuu, kun massa hajotetaan em. keinoin. (Älä tunge sormia peräsuoleesi ottaaksesi kovaa massaa pois.)

Muista kuitenkin ehdottomasti pestä kätesi kunnolla pesuaineen ja veden kanssa tempun jälkeen!

On otettava kuitenkin huomioon, että liikunta ja veden runsas nauttiminen auttavat myös asiassa.

Jos haluat lisätietoja, miten välttää jatkossa em. vaikeudet, kysele sähköpostilla; tiedän keinot, jotka hyödyllisiä, enkä itse luovu enää niistä kun ne keinot löysin.

Kerron mielelläni ko. ruokavaliosta, jota en tässä käy selostamaan.

Hyvää peräpukamatuskatonta kesää kaikille lukijoille.

• alkuperäinen kirjoittaja
        Ei enää kirveleviä peräpuka... kirjoitti:

Ulosteen hajottaminen käsin välittömästi häntäluun alta pätee minulla todella hyvin, eikä tee haavoja tai peräpukamia.

Yllätyin todella iloisesti tajuttuani kokemuksen ja oivallukseni antaman avun tuloksesta.

Kovettunut uloste tekee peräpukamia jos yrittää ulostaa väkisin kovettunutta massaa.

Mikä parasta, tässä ei tarvita lääkkeitä muuta kuin tosi pahassa tilanteessa, mutta tavallinen ummetus helpottuu, kun massa hajotetaan em. keinoin. (Älä tunge sormia peräsuoleesi ottaaksesi kovaa massaa pois.)

Muista kuitenkin ehdottomasti pestä kätesi kunnolla pesuaineen ja veden kanssa tempun jälkeen!

On otettava kuitenkin huomioon, että liikunta ja veden runsas nauttiminen auttavat myös asiassa.

Jos haluat lisätietoja, miten välttää jatkossa em. vaikeudet, kysele sähköpostilla; tiedän keinot, jotka hyödyllisiä, enkä itse luovu enää niistä kun ne keinot löysin.

Kerron mielelläni ko. ruokavaliosta, jota en tässä käy selostamaan.

Hyvää peräpukamatuskatonta kesää kaikille lukijoille.

Tuosta ehdottamastasi keinosta jäi kyllä hieman epäileväinen olo, en kai oikein ymmärtänyt mitä sillä tarkoitit. Mutta oletetaan että tämä keinosi toimisi, ja ummetus lakkaisi, mutta mitä tälle jo olemassa olevalle pukamalle tapahtuu? Katoaako itsestään, vai täytyykö todellakin lähteä jonnekin leikkaukseen?

• Ei juoppo
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

Tuosta ehdottamastasi keinosta jäi kyllä hieman epäileväinen olo, en kai oikein ymmärtänyt mitä sillä tarkoitit. Mutta oletetaan että tämä keinosi toimisi, ja ummetus lakkaisi, mutta mitä tälle jo olemassa olevalle pukamalle tapahtuu? Katoaako itsestään, vai täytyykö todellakin lähteä jonnekin leikkaukseen?

Ei tarvitse epäillä, kirjoitan asiasta kokemuksella, ja hyväksi havaitulla sellaisella.

Hoida asia yksinäsi, totta kai.

Vaikka tämä tulikin netin kautta, tämä on rehellisessä mielessä kirjoitettu.

Noh, nyt saatat sanona mielessäsi, että kaikkihan ne sanoo asiansa rehellisesti, mutta se osoittautuukin yleensä vääräksi, siis paikkansa pitämättömäksi.

Se, mitä sanoin, on netistä riippumatta aivan rehellisesti koettu, ja hyväksi havaittu.

Mitä tulee tähän tilanteeseesi, en osaa sanoa, mutta yleensä se paranee kai ajan kanssa.

En ole lääkäri, mutta on minullakin ollut pukamia, ja tajuan, että syy on liian vähässä liikkumisessa sekä alkoholittoman nesteen vähäisestä juomisesta.

Jos olet juonut alkoholia, ja siitä tulee samat oireet, siihen en lähde neuvomaan mitään, koska en ole kertomassa muuta kuin omia kokemuksia asiasta. Minulla ei ole tgapana juoda muuta kuin vettä, mehua, maitoa, piimää ja kotikaljaa.

• Anonyymi

• ei parane

Sheriproct (meniköhän oikein), sitä saa apteekista ilman reseptiä, laita sitä,
      pukamat yleensä paranevat tai ainakin vetäytyvät sisään, kunhan muistaa ulosteen pitää sopivana. Eli, sen saa pidettyä luistavana kun katsoo mitä suuhunsa laittaa.
      Minä lähes 30 vuotta ähelsin, punnersin, paskansin rautakankea, pytty punaisena aina,
      nyt viime kesästä lähtien olen kiinnittänyt huomiota siihen mitä syön ja kyllä luistaa.

Älä huolehdi, jos kyseessä on pukama, se hiljalleen paranee jos vatsa ja suoli toimii, eikä tuossa välissä olevat ohjeetkaan välttämättä aivan hatusta tempaistu ole,
      kyllä siinä erilaiset niksit tulee mieleen kun rautakankea tunkee ulos.
      Muistettava kuitenkin on, syödä täytyy, maha tarvitsee työtä, eikä suoli toimi jos siellä ei ole tavaraa.
      Useinhan tulee pelko, minulle ainakin, kun on kovaa ja veri lentää, mutta silti on syötävä, omalle mahalle sopivia.

• alkuperäinen kirjoittaja

Kiitos näistä viesteistä. Luotan teihin ja jätän ainakin ensalkuun lääkärikäynnin väliin, ja katson mitä tulevaisuus tuo. Saapa nähdä lähteekö itsestään paranemaan :)

• pukamat

Multa hirttämismenetelmällä poistettiin ylempänä suolessa olevia sisäisiä pukamia. Niiden poistamisen jälkeen ei ulkoisista pukamista ole enää ollut enää harmia. Hirttäminen on poliklinikkakäynnillä tehtävä toimenpide. Takapuoli on senjälkeen hiukan kireän oloinen ja kipeähkökin muutaman päivän.

• sattam,,

Eihän enää helposti hirtetä

• pukamat...
        sattam,, kirjoitti:

Eihän enää helposti hirtetä

En tiedä siitä helppoudesta. Hirttäjä mainitsi löydöksiään "aika muhkeiksi". Hirttäminen sinänsä sujui aika joutuisasti, kymmenisen minuuttia siinä pyllistelin.

• tuore sellainen

Eli noin kuukausi sitten ripulin yht mulle tuli ulkoinen peräpukama. Ja aivan kamalan kipeä, söin kipulääkkeitä ja yritin kestää. Viikonkestin ja sit menin lääkärille ja hän määräsi suppoja ja voidetta neoproct, ne on hyviä ja vielä kipugeeliä. Ensin auttoi ja sitt taas paheni vaiva ja menin yksityislääkärille joka sanoi että tämän ekan lääkärin olisi pitänyt viiltää pukama auki ja kipu olisi lakannut heti. Mutta tklääkäri tai siis kandi ei uskaltanut. Lääkitys on hyvä ja käski vaan yrittää jaksaa ja laittoi leikkausjonoon. Muu ei auta. Jonon pituudesta ei mitään käsitystä.
      Nyt kun kuukasusi on kulunut ja joka ainoan kerran suihkutus vessassakäynnin jälkeen ja suppoja ja rasvaa, nyt jo vähemmän. Nyt se pukama on pienentynyt. Mutta alkaa helposti vaivata, yritän kiinittää ruokaan huomi. Mutta aika vaikeeta kun välillä maha on kova ja välillä ripuli, ja kumpikaan ei ole hyväksi. Mun tapauksessani hirtto ei auta, liian kivulias. Mee vaan lääkärille, älä pitkitä liikaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe