Dementiasta :-))

Nimetön

Dementiasta sen verran että ihminen voi valitettavasti sairastua jo 49 vuotiaana, itse olen saanut neurologisen diagnoosin myös 49 vuotiaana - oireet olivat näkyvillä jo aiemmin mutta kukaan ei osannut yhdistää niitä mihinkään - eli eksyin työmatkalla, jopa työmaalla - lounaan jälkeen en aina löytänyt takaisin omalle osastolleni. asialle lähinnä naureskeltiin(minä itse eniten) en voinut, en kehdannut kertoa oireistani kenellekään, kävelin päin autoja, lähellä piti tilanteita oli paljon - mm raitiovaunun alle olin jäädä myös. Minulla on vasen otsalohko vammautunut, on todettu yleistä sentraalista atrofiaa, vasen lateraaliventrikkelin etusarvi väljä, atrofia korostunutta vas frontaalilohkossa, - epäilty mahdollista Pickin tai alzheimerin tautia, varmaa diagnoosia ei ole esitetty. Hippokampus kohdallani terve eli ei vaurioitunut. Minulla ei ole lääkitystä ( eihän tähän mikään auta) tulen toimeen kotona - joskus hyvin, joskus hyvin huonosti. Tukena on aikuiset lapset eritoten lähihoitaja-tyttäret. Aviomies suhtautuu hyvin nuivasti tilanteeseen eli tuntenee lähinnä pakokauhua sen edessä että joskus joutuu itse hoitamaan huushollia. Minua hän ei tule hoitamaan se on varmaa, mutta saan apua muualta.
Tauti on kyllä pelottava. Tulevaisuus pelottaa - miten minun käy? Inhimillisesti katsoen minulla olisi ollut 15 vuotta jäljellä työelämässä. Monet taidot ja valmiudet ovat hävinneet, mutta myös kiire; minulla ei enää ole kiire mihinkään. Orientoituminen on todella hankalaa, leikillisesti voi sanoa että minua voi pyörittää pari kertaa omalla pihalla ympäri enkä löydä takaisin. En mielelläni liiku missään yksin. Lähimuistini on melko hyvä, joskus sanat ja niiden merkitys tosin katoaa, mutta ihmeesti ihminen oppii tulemaan toimeen niillä eiväin joita vielä on eli: jos ketään lohduttaa niin tällaisesta taudista voi selvitä ei tosin määräämättömästi, mutta yksi päivä kerrallaan. Suhtaudun edelleenkin elämääni valoisasti, aikanani ehkä itken, mutta en nyt. Jokainen päivä kun avaan silmäni ja ymmärrän näkemääni, koen että saan lahjan. Se, etten hahmota suuntaa enkä syvyyttä ja monet asiat ovat hankalat - ei sille voi mitään - vain hyväksyä. Rahan hahmottaminen on myös vaikeata - tiedän, että euro on n 6 vanhaa markkaa mutta siihen se sitten jääkin. Minulla on erittäin mukava omalääkäri joka auttaa ja tukee kaikin tavoin. Tauti on etenevä, sille en voi mitään. Eräässä epikriisissä lukee; sairastaa etenevää orgaanista aivotautia jonka ennuste on ikävä ja oireet tulevat lisääntymään. Ei paljon naurata.
Mutta toteamisesta on kohta 4 vuotta ja vielä tämä puolivanha täti sinnittelee. Yksi asia on mikä on surettanut ja se on kanssaihmisten käyttäytyminen; monet eivät tiedä mtä sanoa ja niinpä he katoavat elämästäni kokonaan - ei minulle mitään erikoista tarvitse sanoa eikä sääliä, en sääli myöskään itseäni mutta myötäelämistä saattaisin tarvita. Kaikkea hyvää sairastuneilla ja heidän omaisilleen, kyllä elämä voittaa - ainakin jonkin aikaa :-))

11

1962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykopatologia

      .
      Pajon paremmin kuin (monet) täällä olevat (ilmeisesti nuoret). - Hyvää juhannusta sinulle!
      .

      • Nimetön

        Ehkä asiaan vaikuttaa se,että olen kirjoittanut monta kaunokirjallista teosta -
        diagnoosin jälkeenKIN 2 runoteosta.

        Että kaikki ei tod ole mustavalkoista.
        Minä päätin, että hanttiin pistän kun diagnoosin sain - ja sen olen tehnyt.

        Tiedänhän minä, että ennenpitkää minä tämän taistelun häviän - mutta en vielä..


    • Risu

      Itselläni ei ole todettu mitään muistiin liittyvää sairautta, mutta saman tyyppisiä ajatuksia käy mielessäni tilanteissa joissa puhun jotain "puuta heinää" tai en muista jotain. Puolisoni käsitteleet tilanteet niin inhoittavasti, että olen miettinyt monta kertaa, että jos tosiaan sairastaisin muisti- sairautta en haluaisi olla hänen armoillaan ja hoidossa. Isäni sairastaa alzheimerin tautia ja mahdollisuus muisti häiriöihin on myös minulla. Jakasmista sinulle!!

      • Nimetön

        Joo - nämä kanssaihmisten suhtautumiset voivat olla välistä aika mielenkiintoisia.

        Ehkä he eivät suo sille ajatustakaan, että voivat itsekin sairastua.
        Minä kyllä miettisin kaksi kertaa, jos joutuisin auttamaan puolisoani - niin syvät arvet hänen ilkeilynsä on jättänyt.

        Voimia myös sinulle - kanssaihminen ja:
        MEHÄN EI PERIKSI ANNETA!!!!!!!!!!!!!!!!


      • ritu airaksinen
        Nimetön kirjoitti:

        Joo - nämä kanssaihmisten suhtautumiset voivat olla välistä aika mielenkiintoisia.

        Ehkä he eivät suo sille ajatustakaan, että voivat itsekin sairastua.
        Minä kyllä miettisin kaksi kertaa, jos joutuisin auttamaan puolisoani - niin syvät arvet hänen ilkeilynsä on jättänyt.

        Voimia myös sinulle - kanssaihminen ja:
        MEHÄN EI PERIKSI ANNETA!!!!!!!!!!!!!!!!

        MMSE testi oli 24/30 muisti pätkii,eksyn tutussa paikassa.Sekoitan ihmisiä,muistan asiat päin mäntyä.En selviä ilman apua.Minkälainen on kun tasoni laskee 20/30 Voiko joku kertoa.


      • Nimetön
        ritu airaksinen kirjoitti:

        MMSE testi oli 24/30 muisti pätkii,eksyn tutussa paikassa.Sekoitan ihmisiä,muistan asiat päin mäntyä.En selviä ilman apua.Minkälainen on kun tasoni laskee 20/30 Voiko joku kertoa.

        Kuule, ei sitä kukaan näin voi sanoa netissä - nämä asiat ovat arvaamattomia - joku, kuten tämän aloittaja, ovat selvinneet hienosti vuosia ja joku menee takapakkia niin että suhisee.

        mutta älä anna periksi, äläkä tuijoita niihin tuloksiin äläkä ajattele ennustetta.
        elä vain - sopeudu siihen mitä ei voi muuttaa.
        usko minua, se kannattaa.


      • dementikon omainen
        ritu airaksinen kirjoitti:

        MMSE testi oli 24/30 muisti pätkii,eksyn tutussa paikassa.Sekoitan ihmisiä,muistan asiat päin mäntyä.En selviä ilman apua.Minkälainen on kun tasoni laskee 20/30 Voiko joku kertoa.

        Ritu, missäs se muistitesti tehtiin, kuka teki ja kuka kertoi sinulle sen tuloksen? Kai tämä sama henkilö kertoi sinulle mitä tämä tulos 24/30 merkitsee? Jos tämä lluku on totta niin sinut pitäisi lähettää jatkotutkimuksiin esim. neurologille tai sinun itsesi pitää vaatia sitä..
        Kehotan sinua vakavasti ottamaan uudelleen yhteyden muistitestin tekijään..


      • Ritu taas
        dementikon omainen kirjoitti:

        Ritu, missäs se muistitesti tehtiin, kuka teki ja kuka kertoi sinulle sen tuloksen? Kai tämä sama henkilö kertoi sinulle mitä tämä tulos 24/30 merkitsee? Jos tämä lluku on totta niin sinut pitäisi lähettää jatkotutkimuksiin esim. neurologille tai sinun itsesi pitää vaatia sitä..
        Kehotan sinua vakavasti ottamaan uudelleen yhteyden muistitestin tekijään..

        EI kerrottu mitä tarkoittaa,tai enkö vaan muista???Olis ny kuitenkin hyvä tietää jos muistaisin paremmin kun näen sen luettuna esim. täältä netistä.Ei lähetetty jatkotutkimuksiin,olen kai niin vanha.Testin teki muistaakseni muistihoitaja.Kerran ,kun yritin tilata aikaa,sanottiin,mitä te täällä aivan hyppäätte.Olen tullut vähän araksi.Täytyy kestää vaan tätä vanhuutta.


      • dementikon omainen
        Ritu taas kirjoitti:

        EI kerrottu mitä tarkoittaa,tai enkö vaan muista???Olis ny kuitenkin hyvä tietää jos muistaisin paremmin kun näen sen luettuna esim. täältä netistä.Ei lähetetty jatkotutkimuksiin,olen kai niin vanha.Testin teki muistaakseni muistihoitaja.Kerran ,kun yritin tilata aikaa,sanottiin,mitä te täällä aivan hyppäätte.Olen tullut vähän araksi.Täytyy kestää vaan tätä vanhuutta.

        On hyvin mahdollista etteet muista mitä sinulle siitä muistitestistä sanottiin.Onko sinulla ketään läheistä jolle voisit kertoa huolesi ja joka tulisi kanssasi TK:hon ja olisi tukenasi? On hienoa että olet itse huolissasi tilanteestasi! Jos sinulla ei ole läheistä henkilöä, niin soita vaikka kotisairaanhoitajalle, kerro sinne koko juttu ja pyydä heiltä apua:On sikamaista jos sinulle on sanottu noin aikaa tilatessasi! Ole sitkeä ja onnea matkaan!


      • stenkkus
        dementikon omainen kirjoitti:

        On hyvin mahdollista etteet muista mitä sinulle siitä muistitestistä sanottiin.Onko sinulla ketään läheistä jolle voisit kertoa huolesi ja joka tulisi kanssasi TK:hon ja olisi tukenasi? On hienoa että olet itse huolissasi tilanteestasi! Jos sinulla ei ole läheistä henkilöä, niin soita vaikka kotisairaanhoitajalle, kerro sinne koko juttu ja pyydä heiltä apua:On sikamaista jos sinulle on sanottu noin aikaa tilatessasi! Ole sitkeä ja onnea matkaan!

        Nyt naisenergiaa kehiin!
        Ei kukaan ole !" liian vanha" tutkimuksiin!
        Vaadi. vaadi. vaadi!


      • huumorilla vaan
        ritu airaksinen kirjoitti:

        MMSE testi oli 24/30 muisti pätkii,eksyn tutussa paikassa.Sekoitan ihmisiä,muistan asiat päin mäntyä.En selviä ilman apua.Minkälainen on kun tasoni laskee 20/30 Voiko joku kertoa.

        hei ritu ja muut. Kysyit että mitä kun muistitestisi on 20/30. Isälläni oli tällaiset lukemat. Hän on virkeä, huumorintajuinen ja ihmeissään. Hän ei muista nimiä, minuakaan tytärtään hän luulee joskus vaimokseen, päivät, kellonajat ja muu vähemmäntärkeä on hukassa. Hän pystyy vielä elämään omassa talossaan, vaikka "tädit" käyvätkin 2-3 krt/päivä. Testi on varmaan tämän päivän juttu, huomenna on jokin muu, älä turhaan itseäsi vaivaa testituloksilla. Luulisin, että sairaus etenee kaikilla eri tahtiin. Ole onnellinen tästä päivästä, niistä ystävistä jotka tunnet, ja kuittaa huumorilla jos vain voit, kun et tunne ihmisiä. Kaikkea hyvää sinulle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2760
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      210
      1771
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1482
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1231
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      953
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      75
      851
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe