Onko muita synnyttäjiä, joilla elää streptokokki emättimessä?
Kuinka vaarallinen tuo bakteeri oikestaan on vauvalle ja riittääkö äidin synnytyksen aikana saama antibioottitippa ehkäisemään vauvan tartunnalta?
Kiitoksia vastauksista ja hauskaa jussia!
Streptokokki
10
4928
Vastaukset
- *Mymmeli
Antibiootti riittää, mikäli sen saa tarpeeksi aikaisin, niin että ehtii vaikuttaa istukankautta vauvaan.
Itse ehdin saamaan antibiootti-tipan, mutta synnytys oli niin nopea, ettei lääke ehtinyt vauvaan asti.
Vauvalle annettiin kolme päivää antibioottia varmuudelta synnytyksen jälkeen. Onneksi kuitenkin selvisi, että minulla ei ollutkaan streptokokkia, vaikka se oli ollut odottaessa.
Streptokokki ei yleensä ole kovin vaarallinen, mutta valitettavasti itselläni on myös ääripään kokemus. Menetin tyttäreni rv 22, kun streptokokin aiheuttama tulehdus tulehdutti sikiökalvot ja pääsi näin kohtuun.- :-)
tyttäresi takia :(
Itse olen jo 38. raskausviikolla, joten keskenmenonriski on jo ohi. Kiitos sinulle vastauksestasi. - on ollut jo kauanaikaa!
sillä 37 viikkonen on jo täysiaikainen. eli olet jo valmis synnyttämään. Keskenmeno tarkoittaa sitä että äiti on joko kolmannella kuulla raskaana tai sikiö painaa alle 400g
- :-)
on ollut jo kauanaikaa! kirjoitti:
sillä 37 viikkonen on jo täysiaikainen. eli olet jo valmis synnyttämään. Keskenmeno tarkoittaa sitä että äiti on joko kolmannella kuulla raskaana tai sikiö painaa alle 400g
Jos viestisi oli minulle tarkoitettu, niin toki olen tietoinen siitä, että olen valmis synnyttämään :D !
Streptokista siksi kyselin, että se voi tarttua lapseen synnytyskanavassa ja jopa kohdussa silloin, kun lapsivedet menevät liian aikaisin. Vaarana on sepsis eli verenmyrkytys ilman riittäviä varotoimenpiteitä (0,5% vauvoista saa sepsiksen äitinsä streptokokin takia ja noin 1% noista sepsiksen saaneista kuolee...).
- aloittaja
kuinka streptokokki oireili?
- :-)
Streptokokki ei oireile kerta kaikkiaan mitenkään. Se löydettiin minulta (niin kuin muiltakin äideiltä) emätinnesteestä otetusta näytteestä. Ainakin KYS:ssä tuo testi tehdään kaikille odottajille.
- ei tuo
:-) kirjoitti:
Streptokokki ei oireile kerta kaikkiaan mitenkään. Se löydettiin minulta (niin kuin muiltakin äideiltä) emätinnesteestä otetusta näytteestä. Ainakin KYS:ssä tuo testi tehdään kaikille odottajille.
streptokokki oireile millään muotoa mut se näkyy pissatesteissä.Tällähetkellä olen rv 28 ja sitä yritetään nyt kertaalleen poistaa antibiootti kuurilla ja ensviikolla käyn antaa uusinta pissa näytteen.Sit jos sitä viel on niin synnytyksessä sit taas antibioottia uudelleen.Ja se kannattaa neuvolassa melkein vaatia et se yritettäs ainaki kertaalleen hoitaa koska se voi aiheuttaa ennen aikasta syntymistä ja supisteluja.Mullakaan eivät ois ruenneet hoitamaan sitä vaan oisivat vaan "seuranneet" tilannetta mut sit sain äitipolilta sellasen neuvon et sen vois koittaa hoitaa pois ettei mitään vahinkoa koitus ja sit kerroin sen neuvola lääkärille (kandi oli)niin kyllähän tuo reseptin sit kirjotti mulle!Kannattaa olla jämäkkä jos itse asioista on yhtään perillä,meillä ainakin tuntuu et ite tietää paremmin asiat ku neuvolantäti.
- anti-biootti
Minulla tuo on. Ekassa raskaudessa sitä ei tiedetty. Täällä ei ole kaikkien seulontaa niin kuin jossain muualla tuntuu olevan. Toisen kohdalla ennenaikaisia suppareita ja siksi tutkittiin. Streptokokki oli. Synnärin useampikin erikoilääkäri oli sitä mieltä että ennenaikainen hoitaminen kaksiteräinen miekka koska tahtoo uusiutua. Pitivät tärkeämpänä että synnytyksen alkaessa tipalla antibiootti. Näin on tehty kahdessa viimeisessä synnytyksessä. Molemmat syntyneet terveitä. Viimeisin synnytys lähti lapsiveden menolla ja itse olin asiasta huolissani ja sitä synnärillä kaikille hoitaville sanoinkin. Toiset viittasi kintaalla ja toiset otti asian vakavastikin. Mutta itse kun otin asioista selvää, huoletti kyllä koska lapsivedet meni ja suppareita ei aluksi ollut niin jouduin osastolle odottelamaan. Lääkäri sanoi että voidaan odotella parikin päivää ennenkuin käynnistetään eikä ottanut kuuleviin korviinsa huoltani että s.kokki nousisi ylös kohtuun kun vesi on mennyt. No onneksi suppareita ei tarvinnu paria päivää odotella vaan samana yönä terve tyttö syntyi ja antibiootti meni ennen tosi toimia.
Mutta sen huomasin että kun tietää kokin olevan, niin siitä kannattaa vähän jokaisella synnärillä mainita että saa asinmukaisen hoidon. Eivät monestikaan ehdi papereita lukea niin tarkkaan.- anti-biootti
Useat eri lääkärit ovat olleet sitä mieltä että tippa-antibiootti paria tuntia ennen synnytystä riittää. Ja ekahan syntyi ilman tippaakin. Lapsivesi oli tosin vihreää mutta siihen nyt on sata muutakin syytä. Kaksi muuta syntyneet tipan saaneena ja terveitä eikä mitään komplikaatioita. Kätilön kanssa myöhemmin vielä asiasta olen jutellut ja hän sanoi että isolla osalla naisistahan kokki on ilman mitään oireita. Ja kun sitä ei täällä seulota niin osa synnyttää autuaan tietämättömänä asiasta ja tosi vähän on näitä vakavia sepsiksiä yms.
Mutta synnyttämään mennessä muista tippa vaatia ja huolehdi itse että se sulle laitetaan. Usein kiireessä tieto ei välttämättä kulje synnärillä. - skokki
anti-biootti kirjoitti:
Useat eri lääkärit ovat olleet sitä mieltä että tippa-antibiootti paria tuntia ennen synnytystä riittää. Ja ekahan syntyi ilman tippaakin. Lapsivesi oli tosin vihreää mutta siihen nyt on sata muutakin syytä. Kaksi muuta syntyneet tipan saaneena ja terveitä eikä mitään komplikaatioita. Kätilön kanssa myöhemmin vielä asiasta olen jutellut ja hän sanoi että isolla osalla naisistahan kokki on ilman mitään oireita. Ja kun sitä ei täällä seulota niin osa synnyttää autuaan tietämättömänä asiasta ja tosi vähän on näitä vakavia sepsiksiä yms.
Mutta synnyttämään mennessä muista tippa vaatia ja huolehdi itse että se sulle laitetaan. Usein kiireessä tieto ei välttämättä kulje synnärillä....laitettiin tippa kun synnytys oli jo alkanut ja kätilö sanoi että pitää ehtiä tippua ennen napanuoran leikkaamista (nipin napin ehti). Streptokokki löydettiin viikkoa ennen synnytystä ja silloin jo sanottiin että kun synnytys alkaa niin suoneen puotetaan lääke sitä varten.
Itsellä ei oireillut se mitenkään. Paitsi ennenaikaisia supistuksia oli rv 22:lta loppuun asti (lapsi syntyi onneksi täysiaikaisena, vasta 37 5). Kukaan 5 eri lääkäristä jotka minut tutki supistelujeni takia ei maininnut ennen loppua että ne saattaisivat johtua tuosta tartunnasta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667