Ostin 3 vk sit uuden 650.sen suikan. Ketjujen kiristystä mietin. Pitäs kai kiristää jo. Ajettu 800 km. Uusi ketju kait vähän heti alkuun antaa periksi.
Vaan mikä on se oikea ketjun kireys?
ketjujen kireys?
14
20236
Vastaukset
- hyvä ihminen
pyörän ohjekirjasta, äläkä täältä kysele..
tai kysy myyjältä. - on laitettu
ihan uus ketju, niin ajelua 100km ja kiristys ja se on siinä. Ja mielummin liian löysä ketju, kuin liian kireä ketju.
- Manuaali !!
Ei ketjua tietenkään tarvitse kiristää jos ei ole löysällä.
En ole koskaan kuullut enkä nähnyt, että tehdasuudessa pyörässä olisi käytetyt ketjut.
- uusi ketju
No ketjujen kireyshän kerrotaan ohjekirjassa yleensä. Usein ketjun alaosan keskellä ketju saa liikkua pystysuunnassa 3 ... 4 cm.
Jos niitä ketjuja voitelet huolella, ei niitä kai juuri tarvitse kiristellä ennenkuin niiden loppu alkaa olla lähellä eli muutaman tuhannen km päässä. Mulla yli 40 tkm ajettu pyörä, josta itsellä tullut vasta noin 5 tkm. Ketjut eivät ole havaittavasti venyneet omana aikanani, luultavasti ne kumminkin on kertaalleen vaihdettu.
Liika löysyys ketjuissa ei haittaa ollenkaan niin paljoa kuin kireys, joka käy myös laakereiden päälle. Ei uusi ketju anna periksi - sehän tarkoittaisi kulumista. Varsinaiset tehtaan asentamat voiteluaineet pysyy ketjun nivelissä O-renkaitten tiivistämänä. Ketjujen "rasvaus" nykyään tarkoittaa vain noiden O-renkaiden voitelua, että eivät ala falskata ennen aikojaan.- kiristäjä
kun ne moottoripyörien valmistajat laittavat niihin pyöriin sen ketjujen kiristyssysteemin. Sinunhan kannattaisi kertoa tietosi niillekin että eivät sellaisia turhakkeita pyörään laittaisi.
En väittäisi että ketjut venyvät mutta jostain kumman syystä ne ketjut aijanoloon löystyvät, ja jo paljon ennen kuin alkavat olla finaalissa.
Ja kyllä löysä ketju on aivan yhtä haitallinen kuin liian kireä ketju, tosin eri tavalla. Löysä ketju syö ratasta rotan lailla tietyissä kiihdytystilanteissa.
Ketjujen voitelu ja kireyden tarkkailu pitäisi kuulua ihan normaaliin rutiiniin. - olla fillarilla
ajelijoita, kyllä mp:n ketjut venyy ja ennen kaikkea juuri alussa, uutena eniten. Kyllä niitä joutuu tarkistamaan tonnin välein ja samalla rasvaamaan.
- vielä tarvi
kiristellä.
Sitten aikanaan jos tarvetta tulee homma menee näin.
Istut päälle ja jalat tapeille,varo ettet kaadu.Silloin ketjun pyystyliike pitäisi olla n,20mm siis homma pitää tarkistaa kuormitettuna.Helppo homma.Mittanauha taakse pystyyn ja siitä näkee paljonko kettingis on löysää.
Ja muista.Mielummin liian löysälle kuin tiukalle.- uusi mp...
Laitoin kireyden ilman kuormaa n. 20 mm. Siis vielä tarkastus kuomattuna. Aika hyvä näppituntuma tuli jo, kun mittatikulla mittailin ja totesin, millainen liike ylös-alas kun se n. 20 mm. on.
- ketju...
uusi mp... kirjoitti:
Laitoin kireyden ilman kuormaa n. 20 mm. Siis vielä tarkastus kuomattuna. Aika hyvä näppituntuma tuli jo, kun mittatikulla mittailin ja totesin, millainen liike ylös-alas kun se n. 20 mm. on.
kiristyy vielä huomattavasti, kun pyörän päälle tulee kuormaa. HUOMIOI TÄMÄ! Ja jos kaksi päällä ajelet niin tietenkin vielä enemmän kiristyy.
Edellisillä ketjuilla ajelin noin 35 tkm, säännöllistä rasvausta vaan ja ketjut sopivalla kireydellä.
- uusi mp...
Haluan opetella heti alussa kaikki tekniset jutut just niin kuin pitääkin. Eli, ex-mopo oli kardaanivetoinen ja sitä edellinen eli ensimmäinen oli iso scootteri. Nyt sitten tämä ketju-vetoinen mp.
Homma hanskassa. Tarkastin ketjun kireyden oiken mitan kanssa ja nyt on jo hyvä näppituntuma. Akselin suoraksi säätö myös oma juttu. Tein ketjuille öljypesun, tavallisella moottoriöljyllä. Että, etiköhän ne ole kodiksessa jonkin aikaa. Ei tartte miettiä, olenko huolehtinut ketjuista vai en.- vanha Mp
Huoltovälit niin lyhyitä noissa suzukeissa, että pelkillä huollon toimenpiteillä sinäänsä pitäs pärjätä aika pitkälle. Ihan uuteen ei kannata kokemattoman mennä edes ketjuja itse säätelemään. Se on minun mielipide!
- kuulua
vanha Mp kirjoitti:
Huoltovälit niin lyhyitä noissa suzukeissa, että pelkillä huollon toimenpiteillä sinäänsä pitäs pärjätä aika pitkälle. Ihan uuteen ei kannata kokemattoman mennä edes ketjuja itse säätelemään. Se on minun mielipide!
kädettömienKIN lahkoon.
Se on minun mielipiTEENI. - säätö on
ihan helppo juttu.
Työntömitalla vaan katot siitä akselin reunasta siihen takahaarukan päähän saman mitan molemmilta puolilta. Ja se on siinä. - että taas
säätö on kirjoitti:
ihan helppo juttu.
Työntömitalla vaan katot siitä akselin reunasta siihen takahaarukan päähän saman mitan molemmilta puolilta. Ja se on siinä.näitä kädettömiä neuvon antajia,tuo saattaa sun
pyörässä toimia mutta kyllä se tönäri on suurimmassa
osassa mitään tekemätön vehje,jaa miksi otappa ensin selvää ja kerro se meillekkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849