Onko verikoe luotettava?

voinko luottaa diagnoosiin?

Ònko monella ollut sittenkin keliakia vaikka verikoe olisi näyttänyt negatiivista?
Miten olet päässyt sitten tähystykseen jos verikoe miinusta?
Mulla oli keliakia epäily lääkärin taholta mutta verikoe miinusta, joskin löyty laktoosi-intoleranssi. No laktoositon dietti ei ole oireita kuitenkaan helpottanu saati poistanu ja nyt ahistaa että oisko sittenkin keliakiaa...
Onko sellasia joilla olis todettu laktoosi-intoleranssi ja myöhemmässä vaiheessa sit kehittyny myös tuo keliakia?
Kiitokset vastauksista!!!!

12

11709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihooireiden

      vuoksi käynyt verikokeissa ja tähystykseen on aika vetämässä keskus-sairaalaan.Verikokeen tulosta en vielä tiedä.Onhan minulla näitä Maha ja iho-oireita tässä ollut jo useamman vuoden.

    • luotettava tulos

      Minulla oli pitkäaikaisa laitumista eikä siihen auttanut vaikka olisin istunut koko ajan ruokapöydässä. Keliakia verikoe otettiin monien muiden verikokeiden mukana. Verikoe osoitti, että keliakiaa ei ole.
      Minulle tehtiin terveyskekuksessa kaikki mahdolliset tutkimukset, mutta syytä laihtumiseen ei löytynyt.
      Kun lääkärin kanssa asiaa pohdittiin todettiin, että "kaikki" on jo tutkittu joten vatsan tähystys on vielä tehtävä. Sieltä se löytyi, keliakia.

      • ja mulla....

        Mulla taas verikoe näytti, että minulla olisi keliakia. Lääkäri oli varma asiasta. Tähystyksessä keliakiaa ei löytynytkään. Nyt sit ihmetellään että mikä on?


      • "kuppaa Töölössä"
        ja mulla.... kirjoitti:

        Mulla taas verikoe näytti, että minulla olisi keliakia. Lääkäri oli varma asiasta. Tähystyksessä keliakiaa ei löytynytkään. Nyt sit ihmetellään että mikä on?

        Mun tapauksessani verikokeeni näyttivät, että mulla on keliakia, mutta tähystyksessä todettiin "kaupungin kaunein vatsalaukku, villukset niin sievät että lääkärikin herkistyi". Keliakiaa ei siis todettu.

        Jo 7 vuotta aiemmin ennen tätä yllä mainittua vesiperätähystystä saatiin viitteitä keliakiasta, mutta silloin ei vielä ollut kehitetty niin tehokkaita verikokeita kuin nykyään on käytettävissä.

        Verikokeet siis näyttivät plussaa (= on keliakia), tähystys oli negatiivinen (= ei keliakiaa). Potilas palautettiin terveyskeskukseen ja pyydettiin 1-2 vuoden välein ottamaan terveyskeskuksessa verikokeet ja kun ne aina osoittivat, että keliakiaa sairastan, niin kävin jatkoilla tähystyksessä. Näin tehtiin 2-3 kertaa, kunnes lopulta keliakiamuutokset voitiin havaita tähystyksessä. Tästä voidaan päätellä, että toisilla potilailla vie aikaa, ennenkuin muutokset näkyvät.

        Kirjoiti "nyt sit ihmetellään, että mikä on?". Miksi ihmetellään? Kuka Sinua hoitaa? Taas kerran: jos olet terveyskeskuksessa tai työterveydenhuollossa, niin pyydä lähete sisätautipolille keliakiaan perehtyneen gastroenterologin vastaanotolle ja keskustele asiasta. Jos olet jo sisätautipolin puolella, niin suuresti ihmettelen, jos eivät osaa antaa ohjeita. Pyydä ja vaadi keskustelua/konsultaatiota kokeneen gastroenterologin kanssa.

        Jos oireesi ovat hyvin voimakkaat, niin silloin voidaan ottaa ns. markkerit (uusi tähystys). Näistä markkereista saadaan lisätietoa, mutta markkereita ei oteta automaattisesti.

        Keliakia on mielestäni kameleontti-tauti. Se velhoilee eri ihmisillä eri lailla ja sen diagnosointimenetelmissä on eroja eri puolella Suomea. Onko Sinulla suvussa keliakiaa? Jos on, niin ole entistä vaativampi. Sinuna juoksisin tukka putkella vuoden välein otattamassa verikokeet ja vielä kaameampaa vauhtia kaartaisin vuosittain tähystykseen. Asia on vakava. Pidä puolesi.


      • ihmetellään mikä on...
        "kuppaa Töölössä" kirjoitti:

        Mun tapauksessani verikokeeni näyttivät, että mulla on keliakia, mutta tähystyksessä todettiin "kaupungin kaunein vatsalaukku, villukset niin sievät että lääkärikin herkistyi". Keliakiaa ei siis todettu.

        Jo 7 vuotta aiemmin ennen tätä yllä mainittua vesiperätähystystä saatiin viitteitä keliakiasta, mutta silloin ei vielä ollut kehitetty niin tehokkaita verikokeita kuin nykyään on käytettävissä.

        Verikokeet siis näyttivät plussaa (= on keliakia), tähystys oli negatiivinen (= ei keliakiaa). Potilas palautettiin terveyskeskukseen ja pyydettiin 1-2 vuoden välein ottamaan terveyskeskuksessa verikokeet ja kun ne aina osoittivat, että keliakiaa sairastan, niin kävin jatkoilla tähystyksessä. Näin tehtiin 2-3 kertaa, kunnes lopulta keliakiamuutokset voitiin havaita tähystyksessä. Tästä voidaan päätellä, että toisilla potilailla vie aikaa, ennenkuin muutokset näkyvät.

        Kirjoiti "nyt sit ihmetellään, että mikä on?". Miksi ihmetellään? Kuka Sinua hoitaa? Taas kerran: jos olet terveyskeskuksessa tai työterveydenhuollossa, niin pyydä lähete sisätautipolille keliakiaan perehtyneen gastroenterologin vastaanotolle ja keskustele asiasta. Jos olet jo sisätautipolin puolella, niin suuresti ihmettelen, jos eivät osaa antaa ohjeita. Pyydä ja vaadi keskustelua/konsultaatiota kokeneen gastroenterologin kanssa.

        Jos oireesi ovat hyvin voimakkaat, niin silloin voidaan ottaa ns. markkerit (uusi tähystys). Näistä markkereista saadaan lisätietoa, mutta markkereita ei oteta automaattisesti.

        Keliakia on mielestäni kameleontti-tauti. Se velhoilee eri ihmisillä eri lailla ja sen diagnosointimenetelmissä on eroja eri puolella Suomea. Onko Sinulla suvussa keliakiaa? Jos on, niin ole entistä vaativampi. Sinuna juoksisin tukka putkella vuoden välein otattamassa verikokeet ja vielä kaameampaa vauhtia kaartaisin vuosittain tähystykseen. Asia on vakava. Pidä puolesi.

        Elikkä siis kiitos vastauksestasi!
        Hakeuduin yksityiselle(yleislääkäri) vatsavaivojen vuoksi, otettiin paljon kokeita , vasta-aineet olivat koholla, muista kokeista ei löytynyt mitään. Hemoglobiini 147. Lääkäri totesi, että ihan selvä keliakia.! Tähystyksessä(keskussairaalan sisätautipolilla) kuitenkaan ei mitään poikkeavaa löytynyt. Lääkäri määräsi paksusuolen tähystykseen, joka olisi edessä reilun kuukauden kuluttua.'
        Niin ja kokeilin tähystyksen jälkeen 3viikon gluteenitonta ruokavaliota lääkärin määräyksestä, mielestäni vatsa ei ollut yhtään sen parempi, mutta kun aloitin 3viikon kokeilun jälkeen tav.ruokavalion niin tuntui, että maha meni entistä löysemmäksi. Ongelmana on siis ripuli varsinkin aamuisin ja sulamaton ruoka ulosteessa. Varsinkin omnena, appelsiin ym.kasvikset erottuvat selvästi.Oireet alkoivat yhtäkkiä synnytyksen jälkeen ja ovat nyt kestäneet lähes vuoden.
        Pyydänkö yksityiseltä, sisätautilääkäriltä nyt mielipiteen kohonnoisiin vasta-aineisiin vai menenkö kiltisti paksusuolen tähystykseen, mitä pelkään ihan hirveästi. Vai mitä ihmettä teen.?
        Vasta-aineet olivat koholla seuraavsti:toinen arvo pitisi olla alle 7, oli 20 ja toinen arvo: pitäisi olla alle 20, oli 50. Eli ei ihan hirveästi, mutta kuitenkin.
        Suvussa ei ole keliakiaa.
        Vatsa oireiden lisäksi mulla on niveloireita, varsinkin jalkapohjakipua, yksityisen lääkärin mielestä liittyy keliakiaan, toisen mielestä on ihan eri tauti...että tällasta.


      • j..
        ja mulla.... kirjoitti:

        Mulla taas verikoe näytti, että minulla olisi keliakia. Lääkäri oli varma asiasta. Tähystyksessä keliakiaa ei löytynytkään. Nyt sit ihmetellään että mikä on?

        Oletko ollut jo jonkin aikaa gluteenittomalla ruokavaliolla? Silloin tähystyksessä ei voida keliakiaa todeta. Itselläni on se tilanne, etten voi mennä tähystykseen, koska en voi enää alkaa syömään normaalisti, tulee siitä niin inhottavat oireet.


    • ---

      Itsellä sama juttu. Verikokeessa ei näkynyt mitään mutta siltikään en pysty gluteenia syömään, aina tulee jonkinmoisia oireita.

      • todettiin

        keliakia reilu vuosi sitten anemian selvittelyjen yhteydessä. Minulla oli transglutaminaasivasta-aine vain hivenen koholla ja endomysiumvasta-aine negatiivinen. Tähystyksessä löytyi kuitenkin selvä keliakia, suolinukka oli pahasti tuhoutunut, osittain jopa kokonaan kadonnut ja luuntiheysmittauksessa löytyi keliakian aiheuttamaa osteopeniaa. Lääkärin mukaan (ja vatsaoireidenkin perusteella) olin sairastanut keliakiaa jo vuosia. Tästä huolimatta vasta-aineet oli melkein normaalit! (toisessa mittauksessa pari kuukautta myöhemmin oli kyllä sitten kumpikin jo kohonnut ihan kunnolla)


      • VatsaVammainen
        todettiin kirjoitti:

        keliakia reilu vuosi sitten anemian selvittelyjen yhteydessä. Minulla oli transglutaminaasivasta-aine vain hivenen koholla ja endomysiumvasta-aine negatiivinen. Tähystyksessä löytyi kuitenkin selvä keliakia, suolinukka oli pahasti tuhoutunut, osittain jopa kokonaan kadonnut ja luuntiheysmittauksessa löytyi keliakian aiheuttamaa osteopeniaa. Lääkärin mukaan (ja vatsaoireidenkin perusteella) olin sairastanut keliakiaa jo vuosia. Tästä huolimatta vasta-aineet oli melkein normaalit! (toisessa mittauksessa pari kuukautta myöhemmin oli kyllä sitten kumpikin jo kohonnut ihan kunnolla)

        Noh. Meiltä löytyy suvusta keliakiaa (esim. äitini, hänen viidestä sisaruksestaan kaksi muutakin, heidän serkkunsa, mahdollisesti äidinisä joka oli laiha ja vatsavaivainen koko ikänsä). Isän puolella isän enolla on keliakia. Itselläni sekalaisia vatsavaivoja jo vuosikaudet, vähälaktoosista ja viime vuodet laktoositonta syöty mutta eipä tuo vaikuta mitään.
        Keliakian vasta-aineet tutkittu muistaakseni kolme kertaa, gastroskopia tehty kerran (v. 2003). Kaikki normaalin rajoissa.
        Kokeilemalla olen jo vuosia sitten huomannut, että viljatuotteet aiheuttavat vatsavaivani. Jätin taannoin kokeeksi gluteenin pois, ja vatsaoireet loppuivat kuin seinään. Marssin lääkäriin, kerroin taustat ja tämän kokeiluni tulokset. Lääkäri muljautti silmiään, ja tuntui olevan sitä mieltä että 'taas yksi luulotautinen diagnosoimassa itseään'. Oireiden loppumisen kuittasi sanomalla 'jos se ois keliakiaa, ei ne oireet noin äkkiä katoaisi.' Pitkin hampain määräsi lopulta ne verikokeet, joiden tulokset saan lähipäivinä. Gluteenia en ole syönyt nyt kahteen viikkoon, vatsani voi paremmin kuin ikinä, tunnen oloni virkeämmäksi kuin pitkään aikaan, pahasti oireillut ihonikin on rauhoittumassa.

        Luulenpa vähän, että tuloksista riippumatta gluteeninsyöntini on loppu. Se muutos, minkä dieettikokeilu on voinnissani saanut aikaan riittää vakuuttamaan minut siitä että gluteenista ja sen sopimattomuudesta on kyse. Myös keliakiaa sairastavat sukulaiseni ovat aikanaan kärsineet vatsaoireista vuosikaudet ennenkuin mitään on kokeissa näkynyt - en välttämättä haluaisi kiduttaa itseäni ties kuinka pitkään saadakseni sen 'virallisen' diagnoosin.


      • Vatsavaivainen
        VatsaVammainen kirjoitti:

        Noh. Meiltä löytyy suvusta keliakiaa (esim. äitini, hänen viidestä sisaruksestaan kaksi muutakin, heidän serkkunsa, mahdollisesti äidinisä joka oli laiha ja vatsavaivainen koko ikänsä). Isän puolella isän enolla on keliakia. Itselläni sekalaisia vatsavaivoja jo vuosikaudet, vähälaktoosista ja viime vuodet laktoositonta syöty mutta eipä tuo vaikuta mitään.
        Keliakian vasta-aineet tutkittu muistaakseni kolme kertaa, gastroskopia tehty kerran (v. 2003). Kaikki normaalin rajoissa.
        Kokeilemalla olen jo vuosia sitten huomannut, että viljatuotteet aiheuttavat vatsavaivani. Jätin taannoin kokeeksi gluteenin pois, ja vatsaoireet loppuivat kuin seinään. Marssin lääkäriin, kerroin taustat ja tämän kokeiluni tulokset. Lääkäri muljautti silmiään, ja tuntui olevan sitä mieltä että 'taas yksi luulotautinen diagnosoimassa itseään'. Oireiden loppumisen kuittasi sanomalla 'jos se ois keliakiaa, ei ne oireet noin äkkiä katoaisi.' Pitkin hampain määräsi lopulta ne verikokeet, joiden tulokset saan lähipäivinä. Gluteenia en ole syönyt nyt kahteen viikkoon, vatsani voi paremmin kuin ikinä, tunnen oloni virkeämmäksi kuin pitkään aikaan, pahasti oireillut ihonikin on rauhoittumassa.

        Luulenpa vähän, että tuloksista riippumatta gluteeninsyöntini on loppu. Se muutos, minkä dieettikokeilu on voinnissani saanut aikaan riittää vakuuttamaan minut siitä että gluteenista ja sen sopimattomuudesta on kyse. Myös keliakiaa sairastavat sukulaiseni ovat aikanaan kärsineet vatsaoireista vuosikaudet ennenkuin mitään on kokeissa näkynyt - en välttämättä haluaisi kiduttaa itseäni ties kuinka pitkään saadakseni sen 'virallisen' diagnoosin.

        Ensi viikolla olen menossa lääkäriin pitkään jatkuneiden moninaisten oireiden vuoksi. Maha on ollut kuukausikaupalla ripulilla/löysällä. Välillä ihmeellistä nauhamaista. Käyn ulostamassa ainakin 10 kertaa vuorokaudessa. Joskus joka kerta myös pissalla käynnillä tulee vähän löysää ulostetta. Vessaan on kiire useita kertoja päivässä, juosta pitää. Yleensä sen jälkeen kun olen syönyt jotain.
        Aamuisin melkein ensimmäisenä, viim. aamupalan jälkeen juoksen vessaan.
        Maha on järkyttävän turvonnut, ahdistava oikein. Suoli tai jokin? liikkuu/hyppii silloin ikävän tuntoisesti oikealla rinnan alapuolella.
        Närästää usein, polttaa ja säteilevää kipua on ruokatorvessa, noin vartalon keskiosassa, rintojen välissä.
        Tänään ripuloin kovasti aamulla, sen jälkeen tuli raju pahoinvointi, joka helpotti kuitenkin ilman oksennusta. Tätä pahoinvointiakin on ollut välillä. Söin kaksi vehnäsämpylää ja maha turposi. Tunnin kuluttua juoksin jo vessaan ripulille uudestaan.
        Minulla on myös paha laktoosi-intoleranssi, mutta lähi aikoina olen ollut ilman maitotuotteita.
        Voiko tämä olla keliakiaa vai jotain muuta. Siskollani on myös keliakia. Verikokeita on mulla otettu joitakin kertoja, viimeksi kaksi vuotta sitten.
        Nuo jalkakivut mietityttää myös. En ole ennen kuullut sellaisten liittyvän keliakiaan. Millaisia ne ovat? Minulla on nimittäin jo parin vuoden ajan ollut jalkapohjat tosi kipeät välillä. Miehen olen niitä joskus käskenyt hieroskella. Hän ihmettelee, kun ne on niin kipeät ettei kärsisi antaa koskea.


    • Anonyymi

      Monella on keliaakkia joilla on jalkapohjat kipeät. Kannattaa mainita siitä lääkärille. Luukato myös jos keliaakkia kannattaa pyytää luuydinmittaukseen.

    • Anonyymi

      Kuka tietää mikä on n komponentti?Onko keliaakkia jos se on koholla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe