kieltäytyminen bestmanin roolista

apua

Kaverini pyysi minua alustavasti bestmanikseen aikanaan oleviin häihinsä. No minähän siinä alustavasti otin kunnian vastaan, mutta tajuan nyt etten taida pystyä tehtävääni täyttämään. Vaikka tiedän että vastuuta asioista voi jakaa muille kuin bestmanille, minä olen sen verran arka ja tietämätön, että tuntuu etten minä vaan pysty. En ole ikinä käynyt yksissäkään häissä, joten ei se ainakaan tilannetta helpota!

Sitä tässä kyselenkin että minkä luokan epäkohteliaisuus se olisi vielä kieltäytyä tuosta hommasta? Miten sen kieltäytymisen vielä voisi hienovaraisesti tehdä? En halua ketään loukata ja kunniatehtävänä tuon koen, mutta ei minusta siihen taida olla. Koko hääprosessi on minulle täysin tuntematon tekijä. Ihan hääparin puolestakin tätä ajattelen....

7

4126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenkään

      ihan suora keskustelu hääparin kanssa? Kerro, ettet tiedä ko. juhlista mitään ja että sinua pelottaa. Kyllä se siitä kun lyöt kortit pöytään ja kerrot mikä ahistaa. Yhdessä sitten selvitätte ongelman.
      Onnen tehtävään suurena päivänä!!!

    • paljonko kyseisiin juhliin on vielä aikaa, ehtiikö sulhanen löytämään uuden tilallesi, koska mielestäni sulhanen tarvitsee ystävän tuekseen suureksi päiväksi. Kuten morsiankin kaason. Jos asia on uusi sinulle niin miksi et ottaisi sitä uutena kokemuksena. Ei Bestmanin tehtävä ole suuri, meillä bestman ajaa morsiusparin autoa ja ohjaa vieraat juhlapaikalle sekä toivottavasti suostuu pitämään maljapuheen jota ei välttämättä tarvitse bestmanin tehdä. Luulen kyllä että homma onnistuu kyllä sullakin, ohjeethan annetaan ja kirkkoohjelma harjoitellaan myös moriusparin kanssa. Mutta jos nyt kuitenkin tuntuu että et todellakaan hommaan pysty niin mielestäni kannattaisi sanoa asia suoraan kuten kirjoitit ja kertoa miltä asia sinusta tuntuu. Kyllä moriusparin täytyisi se ymmärtää, jos on aikaa miettiä tilallesi toinen.

    • tuore rouva

      Jos kaverisi on alustavasti pyytänyt sinua bestmanin rooliin, niin onko hän yhtään sanonut sinulle, mitä hän bestmanilta odottaa? Jos ei, niin kannattaa kysyä tätä ihan suoraan ennen kuin teet lopullisen päätöksen. Meidän häissämme bestman oli samalla seremoniamestari, mutta kuten joku muu tuossa jo kirjoittikin, voi olla että bestman vain antaa sormuksen ja ajaa autoa ja siinä se. Selvitä siis mitä sinulta odotetaan.

      Ja jos sinusta todella tuntuu, ettet pysty hoitamaan pestiä, sano se ihan suoraan. Se on hääparille paljon helpompaa nyt kuin tyyliin viikkoa ennen häitä. Itselleni kävi juuri niin, että minulla piti olla kaksi kaasoa, mutta toinen heistä ei ikinä osallistunut mihinkään asioihin ja kun lopulta kysyin haluaako/ehtiikö hän edes olla kaasona, niin hän sanoi lopulta rehellisesti että ei. Tällöin häihimme oli enää pari viikkoa, ja tällainen tapahtuma niin lähellä häitä on kyllä tulehduttanut välejämme, vaikka ihan ystäviä vielä olemmekin.

    • onkin...

      Jos on arka juontamaan, suunnittelemaan jne.. Hommakkaa seremoniamestari organisoimaan yhdessä. Hän juontaisi häissä ohjelmia ja missä pitäisi olla esillä. Ja puhuminenhan auttaa aina. Onnea yritykseen :)

    • ota selvää

      Ensiksi: hengitä syvään ja rentoudu!

      Sitten ota selville, että mitä ystäväsi bestmanilta odottaa. Se on rooli, joka merkitsee eri ihmisille eri juttuja, ja myöskin riippuu paljon sekä hääparista että sinusta itsestäsi.

      Niissä häissä, joissa olen ollut, niin bestman on seissyt sulhasen lähellä kirkossa, ojentanut sormuksen oikealla hetkellä, kuskannut hääparia, pitänyt puheen, juontanut, johtanut leikin. Mutta olen myös ollut häissä, joissa bestman tuki sulhasta olemalla läsnä, muttei virallisesti sanonut sanaakaan, eikä se ketään haitannut!

      Joten ole rehellinen sekä itsellesi että kaverillesi. On kunnia, että ystäväsi luottaa sinuun niin paljon, että haluaa sinut tukijakseen hääpäivänä. Tuskin hän olisi niin tehnyt, jos epäilisi mahdollisuuksiasi hoitaa bestmanin tehtävä. Päinvastoin, se on luottohomma ja hän tarvitsee juuri sinut avukseen!

      Ymmärrän oikein hyvin, että sinua pelottaa ottaa vastaan tehtävä, kun et ole häissä ollut.Mutta ajattele näin: saat luoda rauhassa oman roolisi bestmanina, eikä sinun tarvitse muistella aiempien bestmanien mokia!

      Ota se haasteena päästä eroon arkuudestasi. En usko, että sinua pakotetaan tekemään mitään kammottavaa - mutta kysy tarkasti kaveriltasi ja hänen tulevalta puolisoltaan ennen kuin teet lopullista päätöstä. On täysin ok sanoa, ettet vaikka pidä puhetta tai mielelläsi juonna tai leikitä. Varmasti kaaso tai erillinen seremoniamestari löytyy.

      Ota selvää, sovi, keskustele, vasta sitten kieltäydy, jos hääpari haluaa ehdottomasti sinulle roolin, jota et missään nimessä halua.

    • ile

      itsellä sama tehtävä lauantaina ja aluksi oli järkytys miten selviää mutta siinä on paljo porukkaa ja kaikki on mennyt kivuttomasti..jotta hääpaikalla juontaa iltaa,tosin itse jaoin tehtävät kaason kans niinkuin kuuluuki ja sulhasen veljen kans..ja booli kummasti lievittää jännitystä..ainut kauhun aihe on kun kirkossa pitää lukea pitkä pätkä raamatusta mutta ei se oo kun 30 sekkaa elämästä..jotta eiköhän siitä selviä

    • korki

      Se ois mun puolelta ainaki välit poikki ja häihin eikä muuhunkaan enää mitään asiaa. Harkitsevielä kieltäytymistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe