6-vuotias kielikylpypäiväkotiin

haittaa puheen kehitykselle?

Tähän asti lapsi on ollut ns. tavallisessa päiväkodissa, eikä siis osaa lainkaan kielikylpypäiväkodin "toista kieltä". Pienempi sisar aloittamassa joka tapauksessa kielikylpypäiväkodissa
(3-vuotias).

Miten lapsi mahtaisi pärjätä kielikylvyssä? Eskari kuulema kyllä käydään suomeksi, ja suomalaisten sääntöjen mukaan. Mutta onhan iltapäivällä muutama tunti eskarin jälkeen...

Jääköhän lapsi ulkopuolelle porukoista? Vai meneekö kieli sekaisin? Vähän on lapselle ollut vaikeuksia s-kirjaimen kanssa, mutta nyt kesän aikana tuntuu sekin löytyneen.

Päiväkodissa kyllä kaikki ymmärtävät suomea, mutta vieraskieliset puhuvat pelkästään omaa kieltään (lukuunottamatta todella hankalia tilanteita, tai "hätätapauksia" tietenkin). Ryhmässä toinen täti puhuu suomea, toinen tätä toista kieltä. Ja eskari siis hoidetaan suomeksi.

Olisiko mitään hyötyä lapselle kielikylvystä? Ehtisikö oppimaankin jotain? Vai olisiko pelkkää haittaa? Eli parempi mennä eri päiväkoteihin?
Kielikylpyyn ei ollut mahdollisuutta kun vanhempi lapsista oli 3 v - asuimme tuolloin toisella paikkakunnalla.

9

1226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kieli

on kyseessä?

• alkuper.

ranskan kielestä on kysymys

• tai ehkä
        alkuper. kirjoitti:

ranskan kielestä on kysymys

sitten ei. Ei kannata liikoja odottaa. Jos on puhevikaa, niin en kyllä suosittele. Osaatteko itse ranskaa?

• ranskaa sanaakaan
        tai ehkä kirjoitti:

sitten ei. Ei kannata liikoja odottaa. Jos on puhevikaa, niin en kyllä suosittele. Osaatteko itse ranskaa?

heh :D no ei todellakaan osata. Meistä olis vaan niin hienoa että muksut sitte kuitenki loistas kielipäällänsä vanhempana.

• noinhan se just menee!
        ranskaa sanaakaan kirjoitti:

heh :D no ei todellakaan osata. Meistä olis vaan niin hienoa että muksut sitte kuitenki loistas kielipäällänsä vanhempana.

Vanhemmat haluaa kerätä pisteet lapsistaan eikä ajatella lasten parasta.

Mitens sitten, kun lapset valittaa että eivät ymmärrä jotain sanaa ja mongertavat sitä teille, että mitä se ja tuo sana tarkoittaa? ja teillä ei ole aavistustakan, että mistä lapsi puhuu ja lapsen pitäisi kuitenkin selvitä siellä tarhassa vieraan kielen keskellä!!!! Huh huh!!

kysymys näin päin.... haluaisitteko itse mennä joka päivä kahdeksaksi tunnisi sellaiseen paikka, josa ette välttämättä äidinkielellänne selviä?

Hyvässä tapauksessa lapsesta tulee lähes kaksikielinen, mutta pahimmassa tapauksessa lapsesta tulee puolikielinen eikä osaa kumpaakaan (äidinkieli ja ranska) kunnolla vaan ne sekoittavat toinen toisiaan.

• lapset
        ranskaa sanaakaan kirjoitti:

ainakaan kaksikielisiksi tule, jos vanhemmat eivät itse osaa. Miten aioitte auttaa kun kysymyksiä tulee?

• päiväkotiin

ovat menossa?

• kielet

kovin helposti mene sekaisin! Eri juttu on , saako isompi lapsi kavereita, muut ovat olleet yhdessä kauemmin. Muistakaa, että yksitynen päiväkoti on ensisijassa liikeyritys ja sen on tarkoitus tuottaa voittoa. Joten kannattaa olla tarkkana ja kysyä myös kaupungin päivähoidontarkastalta onko kaikki tuossa pk:ssa sujunut ok. Tarkoitan esim henkilökunnan määrää ja koulutusta, lasten lukumäärää jne.

• kielikylvyllä

Vanhempien ei todellakaan tarvi osata lapsen kielikylpykieltä ja vaikka vanhemmat sitä osaisivatkin, niin vanhempien homma on puhua lapselle ja lapsen kanssa vain äidinkielellä. Näin lapsi oppii äidinkielensä ja tarhan-koulun tarkoitus on opettaa vieraskieli. Jos ei osaa omaa kieltä, niin kuinka sitten voisi oppia toisen kielen.

Juttele toki epäiluksistäsi päiväkodissa ja lapsi varmaankin tulee täysin ymmärretyksi myös omalla äidinkielelläsiellä.

On aivan eriasia,kun lapsi leikin ja laulun varjolla oppii kielen, kuin jos aikuinen olisi samassa tilanteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe