Inhottava työkaveri

Hämmentynyt..

Olen ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelija. Sain 1.5 kuukauden sijaisuuden terveyskeskuksen vuodeosastolta. Olen nyt ollut kuusi päivää töissä. Mielestäni olen hoitanut hommani hyvin ja aina ajoissa on hommat hoidettu. Neuvoakin tarvitsen välillä, mutta selkät vastaukset ja ohjeet olen saanut, eikä kukaan ole kyselyistäni huonoa tykännyt. Työyhteisössä olen saanut kiitosta oma-aloiteellisuudesta ja siitä, että rohkeasti otan osaa tilanteisiin eikä minua tarvitse neuvoa vaan osaan ihan itse hoitaa asioita. Töitä on luvattu tulevaisuudellekin, joten ilmeisesti ovat työpaikassa minuun tyytyväisiä.

Toissapäivänä tuli vastaan ensimmäinen epämiellyttävä työkaveri. Tämä ihminen ei ole edes siinä päässä töissä missä minä olen, mutta jostain syystä oli sen vuoron kanssani. Hän teki kaikki asiat aivan eri tavalla kuin minua on neuvottu. Tämä työntekijä vähätteli koko ajan minua ja osaamistani. "On se kumma kun et mitään osaa", "vaippaakaan et oo osannu laittaa", teeppä tuota ja teeppä tätä.. Olen suhteellisen ujo ihminen, varsinkin tämmösissä yllättävissä tilanteissa, joten tyydyin olemaan vain hiljaa kun tämä työntekijä minua moitti ja vähätteli. Tämä toinen teki asiat aivan eri tavalla ja kun minä tein omalla tavallani, alkoi työkaveri meuhkaamaan, että näin ei tehdä. Aiemmin olin näin oppinut tekemään ja kukaan ei tekemisistäni ole moittinut.

No, tietenkin tuollainen tuntuu inhottavalta. Ensimmäinen oikea työpaikka tällä alalla, mitä opiskelen. Aiemmin takana vain kolme viikkoa laitoshoidon työhrjoittelua ja sitten tulin töihin. Onhan itsestään selvää, etten kaikkea voi osata vielä. Ajattelin sitten moittimisten jälkeen, että jospa olin ne ansainnut, että enhän minä mikään ammattilainen vielä ole.

Eilen kun menin töihin, sain heti kuulla ystävältäni (joka on samassa paikassa töissä), että hän oli kuullut toiselta työkaveriltaan, kuinka tämä edellisen päivän työkaverini oli minut haukkunut pystyyn. Kahvihuoneessa oli kuulemma isoon ääneen minua haukkunut, kun minä olin lähtenyt kotiin. En kuulemma osaa mitään, en ymmärrä mitään, minusta ei ole siihen työhön, en osaa tehdä itse mitään, vaan tekemisiäni pitää koko ajan vahtia. Kyllä kihahti kun kuulin. Lähdin sitten myöhemmin asioille toisen työkaverin kanssa. Hän sitten minulta kysyi, että onko minulla ja tällä toisella ollut jotain kärhämää. Myönsin ja sanoin, että meillä ei oikein kemiat pelaa. Tämä työkaveri sanoi myös kuulleensa kuinka minua oli isoon ääneen haukuttu. Tästä kyseisestä työkaverist on tehty kuulemma monia valituksia, niin työntekijöiden, potilaiden kuin omaistenkin taholta (pahan puhuminen, asiaton käyttäytyminen, potilaiden huono kohtelu, jne.), mutta mikään ei saa häntä pois sieltä. On kuulemma saanut varoituksia jne. Tämä ihminen kuulemma ottaa työpaikallaan tiettyjä ihmisiä, joita sitten piinaa oikein kunnolla. Tätä työkaverianikin hän oli haukkunut, työntekijöiden ja potilaiden edessä. Tämä ihminen kuulemma ei ole pidetty työpaikalla, mutta kukaan ei uskalla mitään sanoa hänelle. Tämä työkaveri kehui minut ja sanoi, että on nähnyt minut töissä ja suoriudun töistäni todella hyvin kun ottaa huomioon kuinka kokematon olen. Hän vielä lisäsi, että minun pitää vain rohkeasti olla oma itseni eikä nöyrtyä tämän ihmisen haukuille. Ja jos kanttia riittää, niin jopa sanoa naamatusten, miten asiat ovat.

Ja arvatkaapa tekisikö mieli sanoa? :) Olen suunnitellut, että voisin oikeasti sanoa, että jos on jotain moitittavaa työtavoissani, niin sanoo minulle suoraan, eikä hauku kahvihuoneessa. Olenhan vasta opiskelija, niin eikö minun tulisi saada ohjausta osakseni, eikä haukkuja? En minä vielä kaikkea voi osata.

Mitä voin tehdä jos haukkuminen ei lopu? Uskallanko tehdä valituksen ylemmälle taholle? Tämä yksi työntekijä sanoi, ettei ymmärrä miksi tuollainen ihminen on hoitoalalla. Ja näin itse kuinka tämä työntekijä kohteli potilaitaan, huusi, veti rollaa eteenpäin niin, että huonojalkainen potilas oli kaatua ja huusi, että "KÄVELE! YMMÄRRÄKKÖ NÄÄ!". Mielestäni ihan asiatonta käytöstä.

Sanokaa, pitäkö minun sietää koko loppukesä tällaista? Annanko huonon kuvan, jos valitan? Nauretaanko minut ulos koko talosta? Motivaationi kyllä kärsii ja jännitän joka päivä töitä, että jos mokaan mitenkään, niin tämä työntekijä saa taas aihetta haukuilleen. Kuinkahan nämä haukut ovat vaikuttaneet muihin työkavereihin? pelkään, että jos oikeasti he uskovat, että olen aivan surkea. Haluaisin selvittää tämän asian itse tämän ihmisen kanssa, mutta haukuthan siinä tulee kaikkien edessä. Antakaas hoitajat minulle neuvoja! Mitä mieltä tilanteesta olette? Pitääkö vain alistua?

25

5187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjallisena

      harjoittelun ohjaajalle.

      • alkuperäinen....

        En siis ole nyt työharjoittelussa. Vaan minut on nyt palkattu sinne lomittajaksi. Työharjoittelu oli ja meni keväällä. :)


    • Akkavalta

      Tuo on hoitoalan kiinteä ominaisuus, lyödään aina heikointa mitä erilaisimmin menetelmin ja syin. Johtavassa asemassa olevat ovat lähes poikkeuksetta myös kiusaajia. Tätä se on akkavalta työpaikoilla. Tätä täytyisi rehellisesti alalle pyrkiville mainostaa koska on kiinteä ilmiö johon ei kukaan halua puuttua.

      • löytyy varmaankin

        "Johtavassa asemassa olevat ovat lähes poikkeuksetta myös kiusaajia."

        Eli mistä tutkimustieto? Ja mistä ne ihanat, aina reilut ja rehelliset, suoraselkäiset miehet sinne työmaalle? Jos se sillä korjaantuisi. (Vuosia alalla olleena olen työskennellyt myös miesvaltaisessa yhteisössä, ja siellä jos missä juoruttiin ja paneteltiin.)

        Aloittajalle: Sinuna sanoisin suoraan, tai kysyisin arvostelijalta, mitä hänen mielestään teet väärin. Voit myös sanoa, ettei hänen käytöksensä tunnu hyvältä, koska yrität parhaasi. Joidenkin ihmisten elämä vaan on niin onnetonta, että ainut ilo on toisten mollaaminen. Näitä löytää joka ikiseltä työpaikalta, siis myös hoitoalan ulkopuolelta, vanhemmiten on helpompaa puolustautua kun itsellä on kokemusta. Ja herkästi otetaan se uusi silmätikuksi, olen varma että aikaisemmatkin "uudet" ovat olleet samassa käsittelyssä.

        Pääasia, ettet mene ilkeilyyn mukaan ja katkeroidu. Varmasti työpaikaltasi löytyy myös mukavia, auttavia ihmisiä. Tee työsi, silloin kun olet hankalan ihmisen kanssa töissä, yritä ajatella muuta.

        Ja kerro rohkeasti esimiehellesi, että tämän työntekijän suhtautuminen sinuun on tuntunut pahalta. Koskaan ei voi tietää minkään paikan rakenteita (itse olen joskus ollut paikassa, jossa ilkeilijä oli esimiehen paras kaveri, ja käytti siten valtaansa), joten ei kannata ottaa muita esimerkkejä kuin sinuun kohdistuneet moitteet.


      • alkuperäinen....
        löytyy varmaankin kirjoitti:

        "Johtavassa asemassa olevat ovat lähes poikkeuksetta myös kiusaajia."

        Eli mistä tutkimustieto? Ja mistä ne ihanat, aina reilut ja rehelliset, suoraselkäiset miehet sinne työmaalle? Jos se sillä korjaantuisi. (Vuosia alalla olleena olen työskennellyt myös miesvaltaisessa yhteisössä, ja siellä jos missä juoruttiin ja paneteltiin.)

        Aloittajalle: Sinuna sanoisin suoraan, tai kysyisin arvostelijalta, mitä hänen mielestään teet väärin. Voit myös sanoa, ettei hänen käytöksensä tunnu hyvältä, koska yrität parhaasi. Joidenkin ihmisten elämä vaan on niin onnetonta, että ainut ilo on toisten mollaaminen. Näitä löytää joka ikiseltä työpaikalta, siis myös hoitoalan ulkopuolelta, vanhemmiten on helpompaa puolustautua kun itsellä on kokemusta. Ja herkästi otetaan se uusi silmätikuksi, olen varma että aikaisemmatkin "uudet" ovat olleet samassa käsittelyssä.

        Pääasia, ettet mene ilkeilyyn mukaan ja katkeroidu. Varmasti työpaikaltasi löytyy myös mukavia, auttavia ihmisiä. Tee työsi, silloin kun olet hankalan ihmisen kanssa töissä, yritä ajatella muuta.

        Ja kerro rohkeasti esimiehellesi, että tämän työntekijän suhtautuminen sinuun on tuntunut pahalta. Koskaan ei voi tietää minkään paikan rakenteita (itse olen joskus ollut paikassa, jossa ilkeilijä oli esimiehen paras kaveri, ja käytti siten valtaansa), joten ei kannata ottaa muita esimerkkejä kuin sinuun kohdistuneet moitteet.

        Haluaisin viedä asian eteenpäin, kun en todellakaan tuollaista käyttäytymistä ymmärrä.. ja vielä aikuiselta ihmiseltä. Mitä jos ylemmätkin tahot vaan luulevat, että olen herkkä ja otan liian henk. kohtaisesti. Mitä tällaisissa tilanteissa esimies tekee? Ottaako puhutteluun? Kertooko kuka on ilmoittanut asiattomasta käyttäytymisestä? Joudummeko kasvotusten asian selvittämään esimiehelle? Luulen, että jos asiaan eivät ylemmät tahot puutu, niin sitten olen vielä enemmän tämän ihmisen silmätikkuna.


      • sinuna puhuisin
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Haluaisin viedä asian eteenpäin, kun en todellakaan tuollaista käyttäytymistä ymmärrä.. ja vielä aikuiselta ihmiseltä. Mitä jos ylemmätkin tahot vaan luulevat, että olen herkkä ja otan liian henk. kohtaisesti. Mitä tällaisissa tilanteissa esimies tekee? Ottaako puhutteluun? Kertooko kuka on ilmoittanut asiattomasta käyttäytymisestä? Joudummeko kasvotusten asian selvittämään esimiehelle? Luulen, että jos asiaan eivät ylemmät tahot puutu, niin sitten olen vielä enemmän tämän ihmisen silmätikkuna.

        ensimmäiseksi ihmiselle itselleen. Jos se on mahdollista. Sen lisäksi tiedustelisin vaivihkaa muilta, onko tällaista sattunut aiemmin, onko sille tehty mitään, ja onko se heidän mielestään oikein.

        Esimiehen pitää jo lain mukaan puuttua epäasialliseen kohteluun. Valitettavasti kaikki eivät ole tehtäviensä tasalla ja ummistavat silmänsä epämiellyttäviltä asioilta. Myöskään esimiehen ei pitäisi paljastaa "kantelijan" nimeä. Voi olla, että esimies vain saattaa teidät nokikkain keskustelemaan, tosin sitä ei pitäisi tehdä ilman sinun lupaasi. Lain mukaan hankalaakaan työkaveria ei voi hankaluuden takia erottaa, valitettavasti. Asialliseen käyttäytymiseen pitäisi jokaisen sitoutua, joten huomautuksia voi antaa.

        Ehkäpä vaan yrität kituuttaa kesän, ethän joudu joka päivä tuon ikävän ihmisen kaveriksi, annat palautetta sitten kun sitä pyydetään. Joka tapauksessa olet nuori ihminen, jolle töitä varmasti riittää mukavammissakin yksiköissä, ja tuskinpa nykyisen esimieheenkään etu on suosia työssä viihtymättömyyttä. Mutta tietenkin kannattaa opetella jo alusta lähtien, ettei ole kenenkään kynnysmatto, ja senhän sinä hienosti oivallatkin.


      • rohkeasti
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Haluaisin viedä asian eteenpäin, kun en todellakaan tuollaista käyttäytymistä ymmärrä.. ja vielä aikuiselta ihmiseltä. Mitä jos ylemmätkin tahot vaan luulevat, että olen herkkä ja otan liian henk. kohtaisesti. Mitä tällaisissa tilanteissa esimies tekee? Ottaako puhutteluun? Kertooko kuka on ilmoittanut asiattomasta käyttäytymisestä? Joudummeko kasvotusten asian selvittämään esimiehelle? Luulen, että jos asiaan eivät ylemmät tahot puutu, niin sitten olen vielä enemmän tämän ihmisen silmätikkuna.

        Kun viet asian eteenpäin esimiehelle niin esiinnyt rohkeasti omana itsenä. Suorastaan toivot, että nimesi tulee kiusaajan tietoon. Sinulla ei ole mitään pelättävää, salattavaa tai hävettävää.

        Jos olette kasvotusten ja kiusaaja vähättelee asiaa niinkuin tulee tekemään, niin kerrot sanatarkasti hänen sanomisiaan. Katsot vaikka "päiväkirjasta" päivämäärät ja lauseet. Kysyt vielä kieltääkö hän sanoneensa niin.
        Valmistaudut sessioon huolellisesti.

        Tämän keskustelun jälkeen kiusaajan on oltava todella tarkkana - niinkuin sinunkin, ettei kiusaaminen jatku. Jos naljailu jatkuu, niin joka kerta on siitä huomautettava. Loppuu varmasti ja aika auttaa.


    • se kannattaa

      Itselleni sattui kerran hiukan vastaava tilanne. Olin vain itse vakituisena hoitajana ja eräs vanhempi hoitaja, joka oli sijaisena työpaikassani teki oloni tukalaksi.Kun minä tiesin työyksikköni iltavuorokuviot hyvin, yritin neuvoa ja delegoida töitä, niin tämä sijainen oli hukassa vuoron tekemättä osuuttaan töistä.Minua, nuorempaa hoitajaa ei uskottu.

      Seuraavana päivänä ko sijainen alkoi levittää juoruja minusta. Suureen ääneen oli kertonut, kuinka kamalaa meillä oli vuorossa ollut, mikään ei ollut sujunut. Hän ihan pelkäsi minua. Kun tulin vapaaltani töihin, kuulin ensimmäiseltä hoidettavaltani, että kaikki muut hoitajat kuulemma pelkäsivät minua. Pidättelin itkua muutaman päivän ja harkitsin jo sairauslomaa sietämättömän tilanteen vuoksi. Sitten päätin itkien puhua esimiehelleni tilanteesta. Esimies otti ns. puhutteluun ko. sijaisen. En koskaan kuullut, mitä he olivat jutelleet. Esimies kuitenkin vakuutti, että minä olin pidetty työntekijä.

      Tällä hetkellä ko. sijainen suhtautuu minuun kunnioittavasti ja yhteistyömme sujuu. Hänen mielipidettään minusta en voi tietää oikeasti, mutta tulemme toimeen, eikä selän takana puhuta.

      Suosittelen työpaikkakiusattuna ehdottomasti esimiehen kanssa keskustelua. Viisas esimies puuttuu asiaan.

    • PERTSAri -91

      Hei,

      Nyt täytyy sanoa, että sinulla on paitsi oikeus, niin jopa velvollisuus saattaa tämän työntekijän käyttäytyminen esimiehesi tietoon.

      On jännää työelämän matematiikkaa, että vaikka työyhteisö olisi kuinka pieni, mahtuu sinne aina yksi tälläinen häiriintynyt yksilö, joka näkee huomattavan määrän vaivaa aiheuttaakseen kitkaa työyhteisön hyvinvoinnille. Käyttäytymisellään nämä hyväkkäät laskevat hoitamisen tasoa, vaikuttavat osaltaan hoitajien vaihtuvuuteen ja vaikeuttavat uusien työntekijöiden ja sijaisten rekrytointia.

      Jos et uskalla kesken työsuhdettasi ottaa asiaa esille osastonhoitajan kanssa, ota paperille ylös päivämäärät ja asiat, joita tämä ilkeä työntekijä on sanonut ja tehnyt. Sen jälkeen voit viimeisenä työpäivänäsi pyytää osastonhoitajalta audienssia ja käydä tämän paperin läpi. Samalla voit ääneen mietiskellä, voitko enää olla käytettävissä yksikön sijaisuuksiin, jos siellä on tällaisia työtovereita. On hyvä jos saat tukea toisilta kaltoinkohdelluilta sijaisilta tai vakihoitajilta. Yleensä tällaisia häiriköitä pelätään, eikä ongelmakäyttäytymiseen uskalleta puuttua. Näin nämä häiriköt voivat jatkaa mesoamistaan vuosikausia!

      Esimiesten, osastonhoitajien ja ylihoitajien, tehtävänä on puuttua tällaisten työntekijöiden käytökseen. Heidän täytyy kuitenkin saada konkreettista tietoa näiden ihmisten olemassa olosta. Usein tällaiset häiriköt ovat esimiestensä läsnä ollessa mielin kielin joka suuntaan, eikä ongelmakäyttäytymisestä ole tietoakaan. Se täytyy heille osoittaa.

      • OnneksiVainVäliaikainen

        Minulle on esimies sanonut, että kun kerroin hänelle toisen epäasiallisesta käytöksestä minua kohtaan, niin minä harjoitin selän takana puhumista. Ajattelin, että esimies on se oikea osoite, mutta kuulemma virallisesti niin ei pidä tehdä. En ole sanonut esimiehelle enää mistään mitään, moikkailu saa riittää. Olen todella ollut aikaisemmin siinä harhaisessa käsityksessä, että esimiehen kanssa kuuluu keskustella asioista joiden kokee olevan väärin, mutta näin ei siis oikeasti ole. Kannattaa puhua jonkun muun kanssa, vaikka jonkun kollegan kanssa, ja miettiä yhdessä että miten kannattaisi edetä. Itse en ainakaan aio kantaa sellaisia asioita yksin. Jollekin pitää saada uskoutua.


    • älä jumiudu uhrin rooliin

      Siitä on lähdettävä, että suurimmat raukat ja huonon itsetunnon omaavat henkilöt purkavat tuntojaa "heikompiinsa". Tällä tarkoitan juuri uusia sijaisia ja hiljaisia ihmisiä, jotka eivät halua tai uskalla laittaa vastaan.

      Tällaiset alistajat ja kiusaajat saadaan kuriin tuomalla asiat ilmi. Et ole varmasti ainoa, johon hän on kohdistanut kiukkuiluaan. Osastolla hänet kyllä "tiedetään".

      Uutena työntekijänä usein helposti kokee, että on "ansainnut" haukut. Sinä olet vielä työurasi alkutaipaleella. Sinulta ei voida vaatia täydellistä ammatin hallintaa. Jos ja kun sinua opastetaan töissä niin sen on tapahduttava asiallisesti. Haukkuminen ja syyllistäminen on työpaikkakiusaamista, joka on laissa rangaistavaa. Asia heti esimiehen tietoon. Heidän on reagoitava asiaan.

      Älä asetu uhrin rooliin vaan puolustaudu epäasiallisuuksia vastaan. Joskus on tosin vaikeaa reagoida välittömästi, kun jää liiaksi aikaa miettimään juuri omaa "virhettään". Virheitä sattuu kaikille, kokeneillekin ammatti-ihmisille. Ei se ole kuitenkaan "maailmanloppu". Virheistä oppii.

      Kannattaa hieman harjoitella etukäteen joitakin kommentteja, joita voi käyttää pahassa paikassa.
      Esim.
      Oletko sinä minulle vihainen? (viattoman näköisenä). Etkö sinä ole koskaan tehnyt mitään virheitä? No miten se ohjeiden mukaan tehdään? Työpaikkakiusaaminen on muuten kiellettyä ja rikollista. Pura huonoa tuultasi johonkin vertaiseesi äläkä uusiin työntekijöihin. Näin täällä on minulle opetettu. Sinulla taitaakin olla hieman erilainen tyyli.

      Toisten sanomisiin ainakin alkuvaiheessa et voi heti vaikuttaa. Siihen miten heidän sanomisiinsa suhtaudut voit itse vaikuttaa.
      Tee itsellesi selväksi jo etukäteen, ettet anna tunteidesi "amputoida" puolustustasi silloin kun joku tahallaan ilkeilee. Helpottaa kun on itselle selvää, ettei kaikkien kanssa tarvitse olla ystäviä. Silti voi olla asialliset välit.

      Kun opettelee vastaamaan "hyvin" toisten asiattomuuksiin niin ne kyllä aikanaan loppuvat. Pitää vaan pitää itsensä kasassa vaikka kuinka pahalta tuntuisi. Heikkouttaan ei pidä kiusaajalle näyttää, sillä hän saa siitä lisää potkua.
      Ääritapauksessa voi esimiehelle tehdä kirjallisen selvityspyynnön jonkin henkilön käyttäytymisestä tai toiminnasta. Puhuminen on kuitenkin ensisijainen keino. Silloin kun jonkin henkilön käytös vaikuttaa negatiivisesti sinun työssäoloon, niin on aika puuttua ongelmaan.

      Kirjoituksestasi käy ilmi, ettei ymmärryksessäsi tai logiikassa ole mitään vikaa. Uskon, että saat tämänkin asian oikealla tavalla järjestettyä. Rohkeutta vaanpeliin.

    • eri osastolta

      eli tapaatko häntä enää. Toki, se riski on että tapaatte ja hän jatkaa asiatonta käyttäytymistään. Sinä olet siis opiskeija. No kuulutko ammattiliittoon kuitenkin, ota yhteyttä luottamusmieheen ja sano että asia on selvitettävä ennen kuin jotain katastrofaalista pääsee tapahtumaan.
      Mulle kävi kanssa noin, jouduin yhden osaston hampaisiin kun olin kiertävä sairaala-apulainen. nämä mustamaalasivat minua, yhtenä päivänä toisella osastolla ja eri talossakin ollessa tuli työparille soitto, olin muuten vieressä kuuntelemassa tätä puhelua, työkaveri itse erehtyi ottamaan mukaansa. Puhelun aikana vaikutti kummalliselta ja loputtua sanoi mulle älä sotke mua juttuihis - olin aika kysymysmerkkinä että mitä. Muutaman päivän päästä esimies otti puhutteluun ja väitti minun olleen ilkeä jollekin potilaalle mutta ei kuitenkaan sitten sanonut missä ja kenelle vaikka kuinka tivastin. Eli jotain ihme vallankäyttöä ja savustusmeininkiä. No, ota sinä nyt yhteyttä johonkin ylempään ja vaikuttavaan tahoon ja vaadi selvitystä.

      • juttusille!

        Vaikka kuinka on eri osastolta,se ei oikeuta kiusaamiseen.
        Ei ihme että hoitajapula kasvaa kun osastoilla on tuollaista!
        Itse olen hoitajana ollut kohta 20v enkä vieläkään tiedä ja osaa kaikkea!
        Ei kukaan ole täydellinen!
        Ja sinä vasta aloittelet!
        Oikeanlainen ohjaus pitää olla,hänhän kouluttaa työkaveria,hyvä ihme sentään! Haluaako samanlaisen harpun kuin itse on.
        Älä ota itseesi,hän kohtelee kaikkia samallalailla.
        Ja vedä vastuuseen,muuten ei työpaikkakiusaaminen lopu missään jos kukaan ei puutu.


    • KesäsijainenMyös

      Juttusi oli kuin minun kokemuksiani vuosi sitten!Olen nyt 2 vuoden sairaanhoitajaopiskelija ja viime kesänä olin ensimmäistä kertaa kesän sijaisena oman alan hommissa.Sitä ennen olin ollut vain työharjoittelussa.Tein työni niin hyvin kuin osasin ja mielestäni olen aina ollut oma-aloitteinen.Kuinka ollakkaan,kuulin kun yksi vanhempi(siis lähellä eläkeikää)työntekijä haukkuin mut toisille ihan lyttyyn!Se ei tajunnut,että olin samaan aikaan huoneessa!Kuulin kuinka se haukkui,etten mitään osaa tehdä ja kyselen kuulemma tyhmiä!Minä kun ajattelin,että on hyvä kysyä,jos ei ole 100%varma jostain asiasta.Parempihan se on kysyä,kuin tehdä joku vakava virhe hoitotoimenpiteissä!Siellä se sitten haukkui mut ja muistan kuinka mulle tuli kauhea olo,menin suoraan vessaan itkemään.Itkinkin varmaan koko loppupäivän kotona ja tuskailin,että kai minä sitten olen täysin paska kaikessa.

      Jossain vaiheessa mua rupes nyppimään se akka niin paljon,että menin sanomaan pomolle,että kuulin kuinka mut haukuttiin ja että mua ärsyttää kun ei voida suoraan sanoa,vaan pitää puhua pahaa selän takana.Os.hoitaja oli sitten puhunut tälle naiselle ja sitten sen suhtautuminen muhun muuttuikin ns.ystävälliseksi,mutta mua ei paljon kiinnosatnut sen kanssa rupatella.

      Nyt työkokemusta on kertynyt ja tiedän,että silloin en ehkä kaikessa ollut kovin hyvbä,mutta yritin parhaani ja olin hyvä työntekijä.Opin tapahtuneesta sen,että kaikkea EI tarvitse niellä,vaikka opiskelija olisikin!Jos on aihetta voi sanoa suoraan!

      Sinuna sanosin suoraan,mutta asiallisesti, sille inhottavalla työntekijälle,että sinua harmittaa kun asioista ei voida sanoa suoraan vaan pitää jauhaa suureen ääneen kahvihuoneessa.Se ei ole reilua.

      Älä nielä kaikkea p-skaa!!! Pidä puolesi! Ja tsemppiä keästöihin!Uskon,että olet tosi huvä työntekijä,älä välitä nihkeilijöistä!!!

      • edellinen kirjoittaja..

        tulipas virheitä kirjoittaessa!!! no kiireessä kirjotin!:D


      • tuosta
        edellinen kirjoittaja.. kirjoitti:

        tulipas virheitä kirjoittaessa!!! no kiireessä kirjotin!:D

        kyllä sen ymmärtää varsinkin ku työaikana kirjoittaa


    • alkuperäinen....

      Eilen olin yövuorossa toisen (ihan mukavan :D) hoitajan kanssa. Kun menin töihin, oli tämä haukkuja siellä, juuri onneksi kotiin lähdössä. Tervehdin heitä ihan asiallisesti ja tämä haukkujakin oli kuin mitään haukkumista ei koskaan olisi tapahtunutkaan. Juttelimme sitten yön aikana kaikenlaisia asioita toisen hoitajan kanssa, ja puheeksi tuli myös tämä kyseinen minua haukkunut hoitaja. Tuumasin, että hän ei oikein taida pitää minusta. Toinen alkoi heti puolustelemaan, että "no, hän nyt vain on sellainen temperamenttinen, ei hänestä kannata välittää. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos". Kuulemma tämäkin hoitaja hänen kanssaan joskus joutuu napit vastakkain. Sanoin sitten, että ei kovin kannusta ja isää itseluottamusta kun toinen vihjailee ensin päin naamaa ja sitten vielä haukkuu kahvihuoneessa.

      Ajattelin, että jos huomaan hänen yhtään minua mulkoilevan, tai vaikka pahankaan sanan sanovan, niin menen heti hänen juttusilleen ja sanon, että ei taida oikein pitää minusta, mutta se ei oikeuta ketään käyttäytymään epäasiallisesti. Ja jos ei lopu --> Suoraan osastonhoitajalle. Jospa tämä tästä. Onneksi tänään on taas yövuoro ja sitten vapaita, niin ei tarvitse olla tämän ihmisen kanssa töissä. :D

      Niin ja joku kyselikin, että onko hän eri osastolta. Samalla osastolla on, mutta osasto on jaettu kolmeen osaan, ja yhtä osaa hoitaa aina kaksi hoitajaa. Eli minä olen yhdessä päässä ja tämä toinen toisessa päässä. Eli päivittäin kyllä nähdään, jos vaan sama työvuoro on.

      • hyvä.........

        hoitaja sinusta tulee. juuri näin, kysyt rauhallisesti malttiasi menettämättä, kuten joku tuossa edellä neuvoikin. oletko minulle vihainen jostain? tms.ko henkilö joutuu miettimään mitä sinulle vastaa. muista, jos menetät malttisi peli on menetetty. et alistu kiusattavaksi. ongelma on hänellä, ei sinulla ja sen ajatuksen turvin jaksat syksyyn. ellei työssä ole hyvä olla, ei siellä pidempään kannata olla, etenkin kun nykyisin paikkoja on pilvin pimein.


      • haukkumalla muita
        hyvä......... kirjoitti:

        hoitaja sinusta tulee. juuri näin, kysyt rauhallisesti malttiasi menettämättä, kuten joku tuossa edellä neuvoikin. oletko minulle vihainen jostain? tms.ko henkilö joutuu miettimään mitä sinulle vastaa. muista, jos menetät malttisi peli on menetetty. et alistu kiusattavaksi. ongelma on hänellä, ei sinulla ja sen ajatuksen turvin jaksat syksyyn. ellei työssä ole hyvä olla, ei siellä pidempään kannata olla, etenkin kun nykyisin paikkoja on pilvin pimein.

        Mulla on räväkkä hoitsukaveri,jolle eräässä sairaalassa rupes eräs tyyppi kettuilemaan. Aikansa kettuili,niin kaveripa meni ja sanoi osastonhoitajalle,että en enää tule tänne,koska.....kiusaa ja pottuilee. Häntä oli pyydetty toiselle osastolle keikalle juuri samaan aikaan. Lähtiessään hän kävi sanomassa kiusaajalle, että sun on pakko olla täällä,mun ei,joten en enää tule keikalle tänne.Eikä mennyt ja oli kertonut asiasta myös siellä toisella osastolla. Aikanaan taas pyydettiin sinne keikalle,hän sanoi,en tule,ei ole pakko,ja koska siellä kiusataan,pysyn poissa.
        Eipä kuulema kiusaa enää ketään,oli joutunut puhutteluun. Sen jälkeen taas oli käynyt sielläkin osastolla.
        Kaikki kokemukset pitää kertoa,eikä saa vedota "se nyt on semmoinen". Henkilökohtaiset asiat pitää jättää pukukoppiin. Työ pitää hoitaa asiallisesti.
        Joten;kaikki kiusatut yhtykää ja kertokaa eteenpäin!Rohkeasti! Älkää menkö töihin sinne missä kiusataan!


    • neuvo!

      Kirjoita ylös päivälleen kaikki tapahtumat, jossa sait osaksesi epäasiallista käytöstä, kaiken mitä hän on sinulle epäasiallisesti sanonut. Teet niin jonkin aikaa, kun mitta tulee täyteen otat jonkun tutun hoitajan vaikka tilanteeseen mukaan, jos et yksin uskalla puolueettomaksi kuuntelijaksi ja kerrot hänelle, että et arvosta hänen tapaansa kohdella sinua ja toivoisit sen loppuvan. Jos ei mene perille, marssit osastonhoitajan juttusille, tarvittaessa ylemmälle taholle. Sinulla on sitten jotakin mitä näyttää mustaa valkoisella, että olet pitänyt päiväkirjaa epäasiattomuuksista. äläkä kerro kenellekään etukäteen, että sellaista pidät. Älä laita siihen nimiä, ainoastaan päivät ja vuorot. Voit tarvittaessa lisätä nimet myöhemmin. Sinun oikeutesi on tehdä työsi rauhassa ja saada asiallista ohjausta. Toinen vaihtoehto on, että pyydät häntä perustelemaan, miksi hänen tapansa on juuri se oikea toimia, voipi mennä kapula suuhun!
      Nämä neuvot annan sinulle, mitä pidempään annat tämän jatkua, sitä pahemmaksi se menee. Joten toimi heti! Jos työpaikkasi on sillä uhattuna, niin antaa olla. Tuskinpa niin mädässä laitoksessa edes haluaisit olla töissä!

    • osastonhoitajan vastuu

      missä luuraa osastonhoitajanne. Tietenkin tuollainen ihminen pitää saada vastuuseen tekemisistään. Just moiset tyypit pilaa koko vanhustenhoidon maineen. Kaltoinkohtelua ei pidä sietää. Voi herranjestas ku nousi hiukset pystyyn pelkästä ajatuksesta mitä olet joutunut sietämään. Ei muuta ku otat yhteyttä kaikkiin mahdollisiin esimiehiin ja kerrot rauhallisesti kokemuksesi ja vaadit asiallista kohtelua. Mun vastuulla olevassa yksikössä i siedetä tuollaista käytöstä hetkeäkään. Tsemppiä sulle nuori työntekijä, ymmärrä oma arvosi äläkä suostu tuon em. hoitajan pahan olon likatunkioksi...

    • suorasuu

      Hoitoalalle opiskelevana ihmisenä sinun ei tarvitse sietää moista käyttäytymistä työkaveriltasi. Voit asiasta laittaa kirjallista palautetta osaston esimiehelle, ylihoitajalle tai talon johdolle saakka. Näitä alalle sopimattomia hoitajia on melkein joka työpaikassa ja kummallista kylläkin, yksikin mätäpaise mukavien työkavereiden joukossa tekee olon ikäväksi.
      Ensinnäkin ikävä käyttäytyminen potilaita ja heidän omaisiaan kohtaan on HOITOTYÖN ETIIKAN vastaista. Toisekseen ammatillisesti pätevä hoitaja tulee erilaisten työkavereiden kanssa toimeen, myöskin niiden opiskelijoiden! Kahvihuoneessa selän takana haukkuminen ei opeta/kasvata ketään ja sinulla on oikeus oppimiseen.
      Kirjoitit, että muillakin työntekijöillä on vastaavanlaisia kokemuksia ko hlöstä. Voisitte laittaa voimanne yhteen ja antaa kuulua suoraan päin pläsiä sille ammattitaidottomalle hoitajalle.

    • 234234234

      Tervetuloa hoitoalalle. Tätähän se on joka paikassa. Joissain enemmän ja joissain vähemmän.

      Hyvä päästä perehtymään tähänkin puoleen jo opiskeluaikana.

    • Hoitoala on usein vaikea ala siis työilmapiirin vuoksi. Ei niinkään muiden syiden vuoksi. 15v kokemuksella voin sanoa, että jokaisessa työpaikassa on joku päällepäsmäri pikkupomo joka itse haluaa määrätä kaikesta ja haukkuu muut työkaverit ja harjoittelijat. Eikä silti itse osaa tehdä mitään kunnolla. Tuollaisen hoitajan epävarmuus näkyy juuri siinä miten hän itse työskentelee ja kohtelee asiakkaita ja työkavereita, usein hän on sellainen jota kukaan ei halua työparikseen. Melko varmasti hänellä on myös jotain ongelmia joko privaattielämässään tai psyykkisen vointinsa kanssa. Vaikka omia henk.koht. ongelmia ei töihin saisikaan tuoda, valitettavasti tuollaisen hoitajan kyky ajatella asioita muiden näkökulmasta on huomattavasti alentunut ja siksi hän purkaa sen kaiken joko työkavereihin tai asiakkaisiin.
      Onneksi itselläni työharjoittelupaikat aikoinaan olivat kivoja, sain loistavat ohjaajat ja hyviä neuvoja ja vinkkejä miten suoriutua jostain tehtävästä (jos ei olut aikaisemmin tehnyt sitä). Sain myös rohkeasti kokeilla kaikkea uutta ja vastuutakin annettiin riittävästi.
      Mutta kun työelämään menin mukaan, siellä arki todellakin tuli vastaan. Juoruilua, mollaamista, vähättelyä, työn vieroksumista, lääkevarkaita, ym "kivaa" (esim MRSA-potilaiden hoitamisesta saatettiin kieltäytyä milloin milläkin verukkeella vaikka mitään todellista syytä ei ollut). Harjoittelijoita saatettiin kohdella melkein miten vaan ja joskus jopa osa harjoittelijoista joutui vaihtamaan ohjaajan kesken jakson. Tiedän valitettavasti myös tapauksia, joissa hoitaja on haukkunut työkaveriaan niin paljon, että tämä on lähtenyt kotiin työpäivän jälkeen itkien.
      Täytyy muistaa, että toki on myös hyviäkin työpaikkoja ja hoitajia, joiden kanssa on ihan työskennellä, kaikki ovat ystävällisiä ja auttavat toinen toisiaan. Silloin työpaikassa viihtyy ja raskas työkin sujuu kuin leikki. Hyvänä vinkkinä voin kertoa, että jos huomaat jossain työpaikassa jatkuvaa vaihtuvuutta hoitohenkilökunnan kesken, se kertoo enemmän työpaikan ilmapiiristä kuin mikään muu. Kannattaa myös sijaisilta ja keikkalaisilta rohkeasti kysellä millaisissa työpaikossa he ovat olleet aikaisemmin ja mitä ovat niistä tykänneet.

      • Anonyymi

        Up. Ja hei näistä voi tehdä tietyissä tapauksissa jopa rikosilmoituksen. Yhtään paskaa ei tarvi kuunnella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe