Kasvit aivan hirveässä kunnossa !!

nellero

Mulla on 140L allas arvoilla:
NO2 < 0,1 mg/l
NO2-N < 0,3 mg/l
pH < 7,2
Lämpötila < 26 c○

Eli käsittääkseni ihan hyvät arvot? Nitriitistä en osaa oikein sanoa.. kun se testi meni lainaan kaverille eikä koskaan palannut.. :O
Niin..eli, mulla on seuraavia kasveja siellä altaassani:
-vallisneriaa
-keihäslehtiä
-limaskaa
-jaavansammalta
-tiikerilumme
-intianvesitähdikkiä
Ja lähes kaikki kasvini ovat ihan törkeässä kunnossa! Esim. Keihäslehtien vanhoihin lehtiin tulee hyvin tiukassa olevia tummanruskeita täpliä muistuttavia leviä ja tupsuleviä ja sitten nyt lehdet ovat alkaaneet-no miten sen nyt kuvailisin-mädäntyä?!
Ja vallisneriani katkeilee, vesitähdikki muuttuu ruskeaksi ja tiikerilumme ei yksinkertaisesti kasva! :O Mitä olen tehnyt väärin?
Puhdistan akvaarion kerran viikossa ja käytän tetra plant kasvi lannoitetta. Mielessäni on myös käynyt että syy saattaa olla se etten ole käyttänyt koskaan pohja lannoitteita :P Olen käyttänyt vain nestemäisiä lannoitteita.. :O
Mitä on tehtävissä?

PIKAISIA VASTAUKSIA, KIITOS! ♥

11

2351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      -Paljonko sulla se nitraatti näyttä, se ois hyvä tietää, koska se on tärkeä ravinne kasveille? Tuota nitriittiä ei saisi siis vedessä olla ollenkaan.

      -Kuinka monta ja mitä kaloja akvaariostasi löytyy?
      -Millainen valaistus altaassasi on ja kuinka syvä akvaario on?

      -Onko pohjana sora vaikos hiekka?
      -Mitä tarkoittaa akvaarion "puhdistaminen"?
      Akvaariota ei missään nimessä saa puhdistaa kokonaan, vaan pelkkä vedenvaihto riittää. Hyvä vedenvaihtomäärä olis n. 50%.
      -Millainen suodatus altaassasi on?
      -Kuinka usein ja paljonko laitat tuota kasvilannosta?
      Vastailes noihin niin koitamma avittaa.

      • nellero

        Nitraatti on sellaset 9 mg/l
        Kalasto:
        -6 raitanuoliaista
        -13 kuparitetraa
        -6 kiilakylkeä
        -1 kardinaalitetra (joka sekin edesmenneiden lajitovereidensa tapaan on jo hyvin vanha)
        -2 palettikalaa
        -2 maatiaispartamonnia
        -1 rusokirjoahven

        Joo.. ja altaassa on kaksi loisteputkilamppua (30W), toinen on normaali ja toinen kasvi-/akvaariolamppu.
        Pohjana mulla on hienohiekka jossa seassa hieman hienoa soraa.
        Akvaarion puhdistaminen:

        1. Siirrän valaisimen syrjään, irrotan suodattimen ja lämmittimen verkkovirrasta sekä otan peitinlasit pois.

        2. Tarkistan kasvit ja kalojen kunnon. Mahdollisesti karsin kasveista huonoja lehtiä yms.

        3. Otan altaasta somisteet pois ennen kuin...

        4. ...imuroin pohjaa lappo periaatteella toimivalla imurilla. Imuroin pohjalta kalojen ulosteita, irroneita kasvin lehtiä ja ruoan jätteitä jne.

        5. Sitten kun vedestä olen imuroinut noin kolmanneksen, haen uutta n.26 asteista vesijohtovettä johon lisään 15 ml vedenparannusainetta ja noin 10 ml kasvilannoitetta.

        Suodattamisesta sen verran, että mulla on sielä Eheim professionel II 2224 ulkosuodatin jonka puhdistan silloin kun sieltä alkaa kuulua jotain "epäilyttäviä" ääniä tai vastaavaa.

        Lannoitetta laitan joka puhdistuksen yhteydessä (kerran viikossa) 10 ml. Ja käytän siis sitä Tetra Plant lannoitetta.

        Joo-o, tuli aika pitkä lista, mutta toivottavasti jotain apua :)


      • Rihma
        nellero kirjoitti:

        Nitraatti on sellaset 9 mg/l
        Kalasto:
        -6 raitanuoliaista
        -13 kuparitetraa
        -6 kiilakylkeä
        -1 kardinaalitetra (joka sekin edesmenneiden lajitovereidensa tapaan on jo hyvin vanha)
        -2 palettikalaa
        -2 maatiaispartamonnia
        -1 rusokirjoahven

        Joo.. ja altaassa on kaksi loisteputkilamppua (30W), toinen on normaali ja toinen kasvi-/akvaariolamppu.
        Pohjana mulla on hienohiekka jossa seassa hieman hienoa soraa.
        Akvaarion puhdistaminen:

        1. Siirrän valaisimen syrjään, irrotan suodattimen ja lämmittimen verkkovirrasta sekä otan peitinlasit pois.

        2. Tarkistan kasvit ja kalojen kunnon. Mahdollisesti karsin kasveista huonoja lehtiä yms.

        3. Otan altaasta somisteet pois ennen kuin...

        4. ...imuroin pohjaa lappo periaatteella toimivalla imurilla. Imuroin pohjalta kalojen ulosteita, irroneita kasvin lehtiä ja ruoan jätteitä jne.

        5. Sitten kun vedestä olen imuroinut noin kolmanneksen, haen uutta n.26 asteista vesijohtovettä johon lisään 15 ml vedenparannusainetta ja noin 10 ml kasvilannoitetta.

        Suodattamisesta sen verran, että mulla on sielä Eheim professionel II 2224 ulkosuodatin jonka puhdistan silloin kun sieltä alkaa kuulua jotain "epäilyttäviä" ääniä tai vastaavaa.

        Lannoitetta laitan joka puhdistuksen yhteydessä (kerran viikossa) 10 ml. Ja käytän siis sitä Tetra Plant lannoitetta.

        Joo-o, tuli aika pitkä lista, mutta toivottavasti jotain apua :)

        Nitraattia on aika vähän, sellainen 20-25 mg/l vois olla parempi kasvien kannalta, eikä tuo määrä ole kaloillekkaan vielä pahasta. Niin tosiaan, onko nitraatit mitattu vedenvaihdon jälkeen vai ennen?
        Kokeiles mitata juuri ennen vedenvaihtoa, ja jos sitä on vieläkin liian vähän, kokeilisin hankkia jostakin(Aqua-webin kautta saa parhaiten) kaliumnitraattia.
        Pieni luraus sitä niin kasvit tykkää.

        Juurikasveille voisi käyttää pohjalannoitukseen Tetran Crypto-tabletteja ja JBL:n savikuulia. Itse olen lannoittanut Tetran PlantaMinillä ja todennu sen hyväksi(Mutta kallista), kun siinä on kivasti rautaa, mutta lisäksi käytän Tropican MasterGrow:ia ja PMDD:tä(Tää on halvempaa ja sitä saa myös Aqua-webin kautta).


      • Rihma
        nellero kirjoitti:

        Nitraatti on sellaset 9 mg/l
        Kalasto:
        -6 raitanuoliaista
        -13 kuparitetraa
        -6 kiilakylkeä
        -1 kardinaalitetra (joka sekin edesmenneiden lajitovereidensa tapaan on jo hyvin vanha)
        -2 palettikalaa
        -2 maatiaispartamonnia
        -1 rusokirjoahven

        Joo.. ja altaassa on kaksi loisteputkilamppua (30W), toinen on normaali ja toinen kasvi-/akvaariolamppu.
        Pohjana mulla on hienohiekka jossa seassa hieman hienoa soraa.
        Akvaarion puhdistaminen:

        1. Siirrän valaisimen syrjään, irrotan suodattimen ja lämmittimen verkkovirrasta sekä otan peitinlasit pois.

        2. Tarkistan kasvit ja kalojen kunnon. Mahdollisesti karsin kasveista huonoja lehtiä yms.

        3. Otan altaasta somisteet pois ennen kuin...

        4. ...imuroin pohjaa lappo periaatteella toimivalla imurilla. Imuroin pohjalta kalojen ulosteita, irroneita kasvin lehtiä ja ruoan jätteitä jne.

        5. Sitten kun vedestä olen imuroinut noin kolmanneksen, haen uutta n.26 asteista vesijohtovettä johon lisään 15 ml vedenparannusainetta ja noin 10 ml kasvilannoitetta.

        Suodattamisesta sen verran, että mulla on sielä Eheim professionel II 2224 ulkosuodatin jonka puhdistan silloin kun sieltä alkaa kuulua jotain "epäilyttäviä" ääniä tai vastaavaa.

        Lannoitetta laitan joka puhdistuksen yhteydessä (kerran viikossa) 10 ml. Ja käytän siis sitä Tetra Plant lannoitetta.

        Joo-o, tuli aika pitkä lista, mutta toivottavasti jotain apua :)

        Mitenkäs kauan sulla on valaisin päällä?
        Montako tuntia/pvä?


      • nellero
        Rihma kirjoitti:

        Mitenkäs kauan sulla on valaisin päällä?
        Montako tuntia/pvä?

        Valot ovat minulla noin 14h päällä.


      • nellero
        Rihma kirjoitti:

        Nitraattia on aika vähän, sellainen 20-25 mg/l vois olla parempi kasvien kannalta, eikä tuo määrä ole kaloillekkaan vielä pahasta. Niin tosiaan, onko nitraatit mitattu vedenvaihdon jälkeen vai ennen?
        Kokeiles mitata juuri ennen vedenvaihtoa, ja jos sitä on vieläkin liian vähän, kokeilisin hankkia jostakin(Aqua-webin kautta saa parhaiten) kaliumnitraattia.
        Pieni luraus sitä niin kasvit tykkää.

        Juurikasveille voisi käyttää pohjalannoitukseen Tetran Crypto-tabletteja ja JBL:n savikuulia. Itse olen lannoittanut Tetran PlantaMinillä ja todennu sen hyväksi(Mutta kallista), kun siinä on kivasti rautaa, mutta lisäksi käytän Tropican MasterGrow:ia ja PMDD:tä(Tää on halvempaa ja sitä saa myös Aqua-webin kautta).

        Täytyy kokeilla ostin noita JBL:llän ihme lannoite kuulia, mutta vielä en ole muutosta havainnut. Ja sen nitraatin mittasin ehkä, sanoisin, pari tuntia veden vaihdon jälkeen.
        Toivotaan että noista suosittelemistasi mömmöistä on johonkin ;D


      • RRR
        nellero kirjoitti:

        Täytyy kokeilla ostin noita JBL:llän ihme lannoite kuulia, mutta vielä en ole muutosta havainnut. Ja sen nitraatin mittasin ehkä, sanoisin, pari tuntia veden vaihdon jälkeen.
        Toivotaan että noista suosittelemistasi mömmöistä on johonkin ;D

        Kyllä huomaat muutamassa viikossa eron ;) Ei ne ihan hetkessä auta....

        Itse meinaan käytän noita sevenboolsseja


      • RRR
        nellero kirjoitti:

        Valot ovat minulla noin 14h päällä.

        Tuollainen 10-12 tuntia ihan jees....Mulla vielä päivällä muutaman tunnin valotaukokin


      • fish KING
        nellero kirjoitti:

        Valot ovat minulla noin 14h päällä.

        En sano että juuri se oikea mutta toimiva!

        valot päällä seuraavasti puoliteholla (kaksi 150W monimetallia) aamu 10-12 täydellä teholla molemmat päällä 12-17 ja taas toinen pimeenä 17-20, tekee 10h.
        Toisessa akvassa 36W putket 3kpl; 10-12 1kpl... 12-18 3kpl... 18-20 1kpl.
        Riitää kasveille kun annan ravinteina nestemäistä ja noita 6- savipalloja.


    • fish KING

      NO2 siis alle 0,1 = OK, aikas kaverille oot lainannut jos ei kerran palauttanut sitä, eiks saa puhelimella kiinni???

      NO3 missä vaiheessa mitattu, veden vaihdon aikaanko?

      Hanki JBL 7 Ball ravinne palloja;
      - keihäslehdille
      - tikrulumpeelle
      - vesitähdikille

      Tetran plant on aikas kehnoa ravinnetta, käyppäs akvaariotekniikka.com sivuilla ja tilaa sieltä nestemäistä ravinnetta...

      Valaistuskin on suuri tekijä kasvien hyvinvoinnin kannalta; kerro tarkemmin...

      Myös tarkka lämpötila tulisi tietää... mutta sitten tarvitsisi tietää kalastokin samalla...

      • nellero

        Näihin saat vastauket aika tarkkaan tosta mitä vastasin Rihmalle :) Lueppa sieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe