Olisiko kenelläkään tietoa/kokemusta seuraavista asioista;
- toisen asteen muusikon koulutus; mikä työtilanne tutkinnon jälkeen, mihin ihmiset sijoittuvat tämän tutkinnon jälkeen?
- onko tämä tutkinto kelvollinen ulkomailla, koska usein ulkomailla on mahdollisuus suorittaa vain korekakoulututkinto eli voitko ulkomailla kutsua itseäsi jo ammattitaitoiseksi muusikoksi?
- onko kokemusta aikuisten näyttötutkinnosta ja konservatoriolla opiskelusta? Käytännön tietoa olisi kiva saada ja myöskin, pystyykö koulutuksen saamaan nopeasti kasaan, jos oma taso on paljon korkeampi kuin pääsykoetaso ja kokemusta myös paljon?
- muita kokemuksia Helsingin konservatoriosta, onko koulutus tasokasta?
Mietinpä vain, että pitäiskö sitä palata Suomeen, jos koulutuksen pystyis nopeasti saamaan kasaan ja jos opetus on myös tasokasta. Ulkomailla koulutus kun on vaan niin pirun kallista, että vois edes tuon perustutkinnon esimerkiksi tehdä Suomessa, jonka jälkeen ei korkeakoulututkinnon hankkiminen ulkomailla kestäis enää niin kauan, mutta voinko silloin jo hakea töitä ulkomailta, jos maassa ei tunneta toisen asteen muusikon tutkintoa?
Kaikki asialliset vinkit tervetulleita!
Helsingin konservatorio
6
2610
Vastaukset
- aika turha
Valitettavasti toisen asteen tutkinto on aika turha tutkinto jos ajatellaan ihan ammattimuusikoita. Sillä tutkinnolla ei saa töitä eivätkä taidotkaan ole vielä kovin korkealla tasolla, päättötutkintonahan siinä on C-kurssi. Siitä en tiedä miten siihen ulkomailla suhtaudutaan, tuskin kovin positiivisesti. Lähinnä toisen asteen tutkinto on suositeltavissa niille, joiden taidot eivät vielä korkeakouluun tai ammattikorkeaan riitä.
- viulisti
On nyt tullut melkein 10 vuotta oltua pois Suomesta, enkä noista tutkinnoista ole oikein perillä. Itse tein joskus Suomessa iso 1 tutkinnon viululla, mitä se vastaa nykyistä tasoa ajatellen? Katsoin pikaisesti internetistä ja C-tason kappaleet hallitsen kyllä. Eli periaatteessa voisin vain käydä näyttämässä taitoni ja saada tutkinnon melkein tuosta vain? Mutta onko siitä sitten mitään hyötyä, jos ainoa mihin tutkinto auttaa, että saa valmiudet opiskella korkeakoulutasolla? Nämä valmiudet, kun minulla on jo. Ajattelin, jos tämän tutkinnon jälkeen, olisin saanut nopeammin opiskeltua ulkomailla, mutta mahtaako se autaa siihenkään? Miksi tätä kutsutaan ammatilliseksi tutkinnoksi, jos se ei anna valmiuksia vielä työskennellä?
- aika turha
viulisti kirjoitti:
On nyt tullut melkein 10 vuotta oltua pois Suomesta, enkä noista tutkinnoista ole oikein perillä. Itse tein joskus Suomessa iso 1 tutkinnon viululla, mitä se vastaa nykyistä tasoa ajatellen? Katsoin pikaisesti internetistä ja C-tason kappaleet hallitsen kyllä. Eli periaatteessa voisin vain käydä näyttämässä taitoni ja saada tutkinnon melkein tuosta vain? Mutta onko siitä sitten mitään hyötyä, jos ainoa mihin tutkinto auttaa, että saa valmiudet opiskella korkeakoulutasolla? Nämä valmiudet, kun minulla on jo. Ajattelin, jos tämän tutkinnon jälkeen, olisin saanut nopeammin opiskeltua ulkomailla, mutta mahtaako se autaa siihenkään? Miksi tätä kutsutaan ammatilliseksi tutkinnoksi, jos se ei anna valmiuksia vielä työskennellä?
No ei se ihan niin mene, että sen tutkinnon voi suorittaa soittamalla c-tutkinnon. Siihen kuuluu myös paljon teoria-aineita yms. Ammatilliseksi tutkinnoksi sitä kutsutaan, koska sen voi rinnastaa ikään kuin ammattikoulututkintoon. Monet tekevät toisen asteen ammatillisen tutkinnon lukion ohessa. Sillä tavalla se on ilmeisesti ihan toimiva kombinaatio. En usko, että ulkomailla voi yhtään nopeammin saada tutkintoa tehtyä tuon II asteen tutkinnon jälkeen.
Tuo iso I-tutkinto on juuri sitä C-tutkintoa edeltävä tutkinto. C-tutkinto on siitä seuraava ja B-tutkinto taas ammattikorkeakoulun päättötutkinto. A-tutkinto eli diplomi onkin sitten mahdollista Suomessa suorittaa vain Sibelius-Akatemiassa. Ammattikorkeassakin voi suorittaa jatkotutkinnon, joka vastaa vaatimustasoltaan diplomia, mutta sitä ei ainakaan vielä rinnasteta diplomiin virallisesti. Eli aika monimutkaiseksihan tämä nyt meni, mutta ainakaan sun kohdalla ei vaikuta siltä, että tuosta II asteen tutkinnosta sulle mitään hyötyä olisi. - opiskelijankloppi
viulisti kirjoitti:
siis toinen aste on tyyliin lukiolaisille/amiksille, jotka soittaa opiskelun ohella tavallista enemmän tavoitteenaan päästä akatemiaan tai AMK:iin opiskelmaan myöhemmin. Ammattilinjaksi sitä kutsutaan, koska se vastaa toisen asteen tutkintoa (ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto). That's it mitään sen suurempia valmiuksia uralle tämä 3 vuotinen linja ei anna. Viulusta en ole varma, mutta opetus sinänsä helsingin konsalla on tosi jees.
Ellet akatemiaan pyri niin mikset harkitsisi Stadian 4 vuotista AMK linjaa? se sijaitsee helsingin konservatoriossa, mutta on eri lafka. Täällä saa pedagogin pätevyyden ja on suomen paras AMK. Samoja opettajia kuin akatemialla, puitteita on hyvin ja talossa on opiskelijoiden keskuudessa hyvä fiilis josta ollaan ylpeitä.
tutustu paremmin http://www.stadia.fi/opiskelu/kulpa/musiikki/
(stadia muuttaa nimensä ensi syksynä METROPOLIAksi, koska yhdistyy evtekin kanssa) - iwaus
viulisti kirjoitti:
II-asteen ammatillinen tutkinto tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että työttömänä voit saada päivärahaa ilman että valvoitetaan pakkohakuun. Siis jotakin hyötyä.
- amateur
Suorat ja lyhyehköt vastaukset:
- Ei pääse töihin suoraan tutkinnon jälkeen (yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta), lähinnä valmentaa jatko-opintoihin korkeakoulussa
- Rinnastuu ulkomaillakin ammatillisiin opintoihin, ei korkeakouluihin (konservatoriolla on vastaavan asteisia yhteistyöoppilaitoksia ulkomailla joiden kanssa on mm. opiskelijavaihtoa)
- II asteelta valmistunut on muusikko lähinnä paperilla, en hakisi ulkomailta muusikon pestiä tällä pohjalla. Tietysti henkilökohtaiset taidothan ratkaisevat mutta noilla vaatimuksilla tuskin niin pitkälle kehittyy tuossa ajassa.
- Jos on suoritettuna teoriakursseja ym. voi edetä opinnoissa nopeamminkin mutta tuskin alle vuodessa saa tutkintoa kasaan. En tosin ole syvemmin perehtynyt tuohon näyttösysteemiin kun sitä ei minun aikanani vielä olltu käytössä. Näyttötutkinto ei välttämättä ole niin triviaali kuin kuulostaa, joutuu antamaan näyttöjä teoriaosaamisesta, yhteissoitosta yms. ja saatetaan vaatia valmistavia opintoja ennen näytön antamista.
- Opetus on yleisesti ottaen ihan tasokasta, tietysti instrumenttikohtaista vaihtelua voi olla. Tutkinnolla ei kuitenkaan tee vielä juuri mitään vaan toimii lähinnä valmistavana oppilaitoksena korkeakouluopintoihin.
Itse olen valmistunut II asteelta "harrastuspohjalta" toisen alan yliopisto-opintojen ohella. En usko, että se varsinainen tutkintotodistus hyödyttää jatko-opintoja ajatellen (lyhentää opintoja) vaan suurin hyöty oikeille muusikonaluille siitä lienee valmistavana oppilaitoksena, jossa voi opiskella musiikkia lukion ohella tai suorittaa tuon musiikkialan perustutkinnon ikäänkuin lukion korvaavana II asteen tutkintona.
Uskoisin että kuvauksesi ja kommenttiesi perusteella sinulle soveltuisi parhaiten ammattikorkeakoulu. Siellä saa soitonopettajan tai orkesterimuusikon pätevyyden ja amk-tutkinto voi myös aidosti lyhentää jatko-opintoja. Suomessa amk-tutkinto rinnastetaan kandidaatin tutkintoon (bachelor ulkomailla) ja esim. Sibelius-akatemiaan amk-tutkinnon suorittanut voi hakea 2-vuotiselle linjalle josta valmistuu musiikin maisteriksi.
Uskoisin että tämä pätee myös ulkomaisiin korkeakouluihin mutta kannattaa varmistaa asia.
Täkäläisistä ammattikorkeista tasokkain lienee Stadia ja isossa talossa on parhaat mahdollisuudet päästä kaikenlaisiin proggiksiin mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871623
- 761261
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1761197Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55942Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46901- 47888
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38878Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9823- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789