Perävaunu

Corollaan

Millaista peräkärryä suosittelisitte Corollaan?
Tarkoitus on ryhtyä omakotirakentajaksi. Tavaraa pitäisi roudata rautakaupasta 20km:n päässä olevalle tontille. Puutavaraa, tiiliä, sementtiä ym.

21

5723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vetoautona

      Corollaan - niinkuin yleensä muihinkin japanilaissukuisiin - voi suositella ainoastaan pieniä kärryjä. Katso rekisteriotteesta kohdasta Jarrullisen perävaunun max. paino tai Jarruttoman perävaunun max. paino.

      Ja jos laitat siihen pieneen kärryyn puutavaraa niin muista varoa liiallista peräylitystä.

      • Subaruun

        voit laittaa 1500-2000 kg mallista riippuen,
        eli eurokäppänän voit vetää kärryneen päivineen.


      • on yleensä
        Subaruun kirjoitti:

        voit laittaa 1500-2000 kg mallista riippuen,
        eli eurokäppänän voit vetää kärryneen päivineen.

        pienet peräkärrypainot (ja yleensä tuossa lukikin siinä ei sanottu että kaikissa). Johtuneeko ajo-ominaisuuksista vai mistä? Vertaapa vaikka Corolla - Astra - Golf - Focus - jne. Ja sama luokkaa ylempänä. Tälläkin palstalla oli joskus taulukko vetopainoista. Ja sitten juttu kun uudella farmariAccordilla ei voinutkaan vetää Buster äLlää.

        Mikä se Subaru muuten on. Telkkarissa muistaisin 80-luvulla nähneeni. Onko niitä vielä rekisterissä?


      • Sanoisin mää
        on yleensä kirjoitti:

        pienet peräkärrypainot (ja yleensä tuossa lukikin siinä ei sanottu että kaikissa). Johtuneeko ajo-ominaisuuksista vai mistä? Vertaapa vaikka Corolla - Astra - Golf - Focus - jne. Ja sama luokkaa ylempänä. Tälläkin palstalla oli joskus taulukko vetopainoista. Ja sitten juttu kun uudella farmariAccordilla ei voinutkaan vetää Buster äLlää.

        Mikä se Subaru muuten on. Telkkarissa muistaisin 80-luvulla nähneeni. Onko niitä vielä rekisterissä?

        Eipä kannata yleistää. Joissakin japanilaisissa (valmistusmaasta riippumatta) on suurehkot kytkentämassat, joissain pienehköt.

        Autojen kokoon nähden pienimmät kytkentämassat taitavat kyllä olla amerikkalaisissa (sukuisissa) autoissa.

        Autonvalmistajalla on aina omat perustellut syynsä kytkentämassan määrittämisessä.


      • Tällaset painot
        on yleensä kirjoitti:

        pienet peräkärrypainot (ja yleensä tuossa lukikin siinä ei sanottu että kaikissa). Johtuneeko ajo-ominaisuuksista vai mistä? Vertaapa vaikka Corolla - Astra - Golf - Focus - jne. Ja sama luokkaa ylempänä. Tälläkin palstalla oli joskus taulukko vetopainoista. Ja sitten juttu kun uudella farmariAccordilla ei voinutkaan vetää Buster äLlää.

        Mikä se Subaru muuten on. Telkkarissa muistaisin 80-luvulla nähneeni. Onko niitä vielä rekisterissä?

        Chrysler Voyager, iso "jenkkipeli" jonka omamassa 1900 kg = jarruton 450 kg, jarrullinen 1600 kg.
        Eipä siis syytä moittia yksin japskeja alhaisista kytkentämassoista!


      • Jaskaxx
        on yleensä kirjoitti:

        pienet peräkärrypainot (ja yleensä tuossa lukikin siinä ei sanottu että kaikissa). Johtuneeko ajo-ominaisuuksista vai mistä? Vertaapa vaikka Corolla - Astra - Golf - Focus - jne. Ja sama luokkaa ylempänä. Tälläkin palstalla oli joskus taulukko vetopainoista. Ja sitten juttu kun uudella farmariAccordilla ei voinutkaan vetää Buster äLlää.

        Mikä se Subaru muuten on. Telkkarissa muistaisin 80-luvulla nähneeni. Onko niitä vielä rekisterissä?

        Joskus ne määritetyt painot ovat varmaankin maahantuojan ilmoittamia vahinkoja tai muita kummallisuuksia tyyppikatsastuksissa.
        Nimenomaan muutaman vuoden ikäisissä Subaruissa on oudon alhaisia jarruttoman painoja ( 500 kg ) ja taas vuosimallin vaihtuessa samalla korilla olevalla enemmän (720 kg )
        Jarrulliset vetomassa vastaavasti 1500 kg.
        Subaru vetää kyllä mitä tahansa mutta pysähtymisen takia kai sitten tuota painoa on rajoitettava.

        Silloin jos ei valitse rivitalokolmioon kuuluvaa merkonomikorollaa tai vectraa tai avensista tai mondeota tai focusta tai primeraa tai.... niin voi hankkia myös vaikkapa Subarun. Vuosina 2006 ja 2007 onkin myynti kasvanut reilusti ja moni onkin siitä saanut kestävän, nätin ja vähävikaisen auton. Vähäkulutuksinen se ei ole vieläkään.


      • Kyllä kansa tietää
        Sanoisin mää kirjoitti:

        Eipä kannata yleistää. Joissakin japanilaisissa (valmistusmaasta riippumatta) on suurehkot kytkentämassat, joissain pienehköt.

        Autojen kokoon nähden pienimmät kytkentämassat taitavat kyllä olla amerikkalaisissa (sukuisissa) autoissa.

        Autonvalmistajalla on aina omat perustellut syynsä kytkentämassan määrittämisessä.

        Kytkentämassat perustuvat valmistajan / maahantuojan määräykseen. Japseissa rajoittava tekijä on ajo-ominaisuudet. Jenkeissä sairas oikeusjärjestelmä: valmistajat määräävät tarkoituksella varmasti riittävän pieniksi ettei kukaan hullu vaadi kymmentä miljoonaa korvauksia. Tämän päivän hesarissa oli juttu kun joku lakimies oli vaatinut pesulalta oikeudessa 40 miljoonaa housuistaan.


      • Elävästä Elämästä [kopio]
        on yleensä kirjoitti:

        pienet peräkärrypainot (ja yleensä tuossa lukikin siinä ei sanottu että kaikissa). Johtuneeko ajo-ominaisuuksista vai mistä? Vertaapa vaikka Corolla - Astra - Golf - Focus - jne. Ja sama luokkaa ylempänä. Tälläkin palstalla oli joskus taulukko vetopainoista. Ja sitten juttu kun uudella farmariAccordilla ei voinutkaan vetää Buster äLlää.

        Mikä se Subaru muuten on. Telkkarissa muistaisin 80-luvulla nähneeni. Onko niitä vielä rekisterissä?

        Esimerkki
        Kirjoittanut: Elävästä Elämästä 13.7.2006 klo 15.10


                 Kaveri veti farmariAccordillaan Buster ällää juhannusviikolla - on vedellyt kyllä muulloinkin - jonossa 80-90km/h, kahdella viiden tonnin liinalla kiinnitettynä. Poliisi tuli vastaan, kääntyi ympäri ja Hondan peileissä näkyi sinistä ja punaista. Vaakaa ei ollut mutta näin kuulemma arvioitiin:
        170kg traileri,
        330kg Buster L
        100kg kone
        050kg varusteet: bensa, ankkuri, sammutin, köydet, yms

        Sitten kaverille luetutettiin Hondan rekisteriotteesta kohta missä sanotaan suurin sallittu jarruton perävaunupaino. Oli kuulemma 500kg.
        Sitten kirjoiteltiin papereita. Summaa ei sanonut mutta ymmärsin että päiväsakoille mentiin. Trailerin sai ajaa kotiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000017820622


      • rykiutuikui
        Elävästä Elämästä [kopio] kirjoitti:

        Esimerkki
        Kirjoittanut: Elävästä Elämästä 13.7.2006 klo 15.10


                 Kaveri veti farmariAccordillaan Buster ällää juhannusviikolla - on vedellyt kyllä muulloinkin - jonossa 80-90km/h, kahdella viiden tonnin liinalla kiinnitettynä. Poliisi tuli vastaan, kääntyi ympäri ja Hondan peileissä näkyi sinistä ja punaista. Vaakaa ei ollut mutta näin kuulemma arvioitiin:
        170kg traileri,
        330kg Buster L
        100kg kone
        050kg varusteet: bensa, ankkuri, sammutin, köydet, yms

        Sitten kaverille luetutettiin Hondan rekisteriotteesta kohta missä sanotaan suurin sallittu jarruton perävaunupaino. Oli kuulemma 500kg.
        Sitten kirjoiteltiin papereita. Summaa ei sanonut mutta ymmärsin että päiväsakoille mentiin. Trailerin sai ajaa kotiin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000017820622

        on pätevä. Arvion perusteella ei voi sakottaa, paitsi jos myöntää vetävänsä ylipainoa.


      • Komissarov
        rykiutuikui kirjoitti:

        on pätevä. Arvion perusteella ei voi sakottaa, paitsi jos myöntää vetävänsä ylipainoa.

        Noinhan se on lavakärryn kanssa. Sen sijaan venetrailerissa oletetaan aina olevan (vähintään) papereiden mukainen kantavuuskuorma, oli päällä mitä hyvänsä.

        Älkää kysykö miksi näin, mutta näin vain on...


    • ehdottomasti !!

      vaikka kalliimpi hankinta kuin jarruton mutta saat vastinetta painavempien kuormien ja turvallisemman liikkumisen muodossa liikenteessä.

      Omakotitalorakentaja laittaa varmaan paljon turhempaankin rahaa kuin kunnollisiin peräkärryihin.

    • jarrullinen

      alle 750 konaispainolla, ei tarvi katsastaa, raskaammat pitää katsastaa 2 v. välein.

      • Älytön juttu...!

        Onhan tuo aika mieletöntä että pitäis hommata jarrullinen kärry mutta alle 750 kg kokonaismassainen, ja vaan siksi ettei tartte katsastaa.
        Siis eikös ole ihan järjetöntä ensin panostaa kantavuuteen, todelliseen hyötykuormaan, ja turvallisuuteen, ja sitten mitätöidä koko homma pelkästään katsastuksen pelossa?
        Jarrullinen ilman muuta, mutta vähimtään vetoauton sallimalla kytkentämassalla!
        Ei normaalin laadukkaan kärryn katsastamisessa mitään ongelmia ole.
        Jos on niin hiipiminen alle 750 kg kokonaismassan on sitten vaan vastuttomuutta, eli sitten ajellaan viallisella kärryllä.


      • Jaakkoaa
        Älytön juttu...! kirjoitti:

        Onhan tuo aika mieletöntä että pitäis hommata jarrullinen kärry mutta alle 750 kg kokonaismassainen, ja vaan siksi ettei tartte katsastaa.
        Siis eikös ole ihan järjetöntä ensin panostaa kantavuuteen, todelliseen hyötykuormaan, ja turvallisuuteen, ja sitten mitätöidä koko homma pelkästään katsastuksen pelossa?
        Jarrullinen ilman muuta, mutta vähimtään vetoauton sallimalla kytkentämassalla!
        Ei normaalin laadukkaan kärryn katsastamisessa mitään ongelmia ole.
        Jos on niin hiipiminen alle 750 kg kokonaismassan on sitten vaan vastuttomuutta, eli sitten ajellaan viallisella kärryllä.

        Niin, tai olisiko sittenkin niin, että jarrut ovat ne ainoat mihin kärryssä voi tulla vikaa.

        Kun uuden kärryn ostaa niin ei katsastuksen kanssa ole vaikeuksia, ensimmäiseen viiteen vuoteen. Sitten se vasta alkaakin se jarrujen ikuinen korjaus ja säätö.

        Jos selviää jarruttomalla kärryllä niin tietenkin se. On toki aina muistettava oikea lastaus ja kuorman kiinnitys. Nykyään autojen vetopainot ovat niin pienet jarruttomille kärryille että kun niitä noudattaa ei tule mitään hankaluuksia ajo-ominaisuuksien ja pysähtymisen kanssa.
        Jos tarvitsee sen yli 500 kg jarrutonta niin hankkii sitten sellaisen auton jossa on se 750 kg.
        Hyötykuormaa saa silloin sen noin reilu 500 kg, aika hyvin riittää.


      • vois olla sopiva
        Jaakkoaa kirjoitti:

        Niin, tai olisiko sittenkin niin, että jarrut ovat ne ainoat mihin kärryssä voi tulla vikaa.

        Kun uuden kärryn ostaa niin ei katsastuksen kanssa ole vaikeuksia, ensimmäiseen viiteen vuoteen. Sitten se vasta alkaakin se jarrujen ikuinen korjaus ja säätö.

        Jos selviää jarruttomalla kärryllä niin tietenkin se. On toki aina muistettava oikea lastaus ja kuorman kiinnitys. Nykyään autojen vetopainot ovat niin pienet jarruttomille kärryille että kun niitä noudattaa ei tule mitään hankaluuksia ajo-ominaisuuksien ja pysähtymisen kanssa.
        Jos tarvitsee sen yli 500 kg jarrutonta niin hankkii sitten sellaisen auton jossa on se 750 kg.
        Hyötykuormaa saa silloin sen noin reilu 500 kg, aika hyvin riittää.

        hyvötykuorma.

        Mutta eikö kärrynhankinta nyt tule halvemmaksi kuin uuden auton hankinta jolla voit vetää jarrutonta 750 kg kärryä.

        Ei tuossa katsastuksessa mitään ihmeellistä ole, itte tein jarrullisen kärryn uusista osista, katsastus on ollut joka kerta läpihuutojuttu ei mitää ongelmaa, joka toinen vuosihan se vaan on edessä.


      • dsdsd
        Älytön juttu...! kirjoitti:

        Onhan tuo aika mieletöntä että pitäis hommata jarrullinen kärry mutta alle 750 kg kokonaismassainen, ja vaan siksi ettei tartte katsastaa.
        Siis eikös ole ihan järjetöntä ensin panostaa kantavuuteen, todelliseen hyötykuormaan, ja turvallisuuteen, ja sitten mitätöidä koko homma pelkästään katsastuksen pelossa?
        Jarrullinen ilman muuta, mutta vähimtään vetoauton sallimalla kytkentämassalla!
        Ei normaalin laadukkaan kärryn katsastamisessa mitään ongelmia ole.
        Jos on niin hiipiminen alle 750 kg kokonaismassan on sitten vaan vastuttomuutta, eli sitten ajellaan viallisella kärryllä.

        katsastus toimenpiteenä pelota, mutta sekin maksaa kohta 100 egee. Ja se ottaa pattiin.


      • jarrullinen
        Älytön juttu...! kirjoitti:

        Onhan tuo aika mieletöntä että pitäis hommata jarrullinen kärry mutta alle 750 kg kokonaismassainen, ja vaan siksi ettei tartte katsastaa.
        Siis eikös ole ihan järjetöntä ensin panostaa kantavuuteen, todelliseen hyötykuormaan, ja turvallisuuteen, ja sitten mitätöidä koko homma pelkästään katsastuksen pelossa?
        Jarrullinen ilman muuta, mutta vähimtään vetoauton sallimalla kytkentämassalla!
        Ei normaalin laadukkaan kärryn katsastamisessa mitään ongelmia ole.
        Jos on niin hiipiminen alle 750 kg kokonaismassan on sitten vaan vastuttomuutta, eli sitten ajellaan viallisella kärryllä.

        itselläni on ollut useita jarrullisia kärryjä enkä muuta itselleni osta. katsastuksessa on pelottavaa se maksu, näyttää joka vuosi nousevan. mielestäni corollan rekisteriotetta kun katselee tuntuu 750 kärry melko sopivalta, laillinen kuorma noin 520 kg.


    • Corollaan

      Ei taida löytyä suositusta jarruttomasta perävaunusta Corollaan. Jarrullista en varmasti hanki, eikä autoakaan ole tarkoitus vaihtaa.

      • sitten se jarruton

        Ei kai niissä suuria eroja ole eri valmistajilla.

        No miksi et jarrullista hankkisi?


      • jaakkoaa

        farmi on kestävä ja hyvin tehty
        hyvä jälleenmyyntiarvo


      • Simppeli juitsu

        Koska itse karsit järkevimmän vaihtoehdon pois, siis jarrullisen kärryn, niin tässä Corollalle ainoa järkevä NEUVO:

        - Osta rakennustarvikkeet yhdestä liikkeestä ja tingi sieltä halvin yksiakselin jarruton kärry rakennustarvikkeiden yhteydessä erikoistarjouksena = käytännössä kylkiäisenä.

        - Unohda Farmi-kärryt, sillä ne jarruttominakin ovat ns. laatukärryjä = enemmän rautaa ja kestävyyttä = enemmän painoa = vähemmän hyötykuormaa.

        Ammattimiehenä olet tietysti perillä kaikkien rakennustarpeiden ja ainesten painosta? Esimerkiksi Gyproc-nippu painaa äkkiä hyvästi yli tonnin. Ja tiilet? Laske montako tiiltä saat laillisesti jarruttomalla Corollasi kytkentämassaa ylittämättä kuljettaa. Kaikki maa-ainekset, kuten soran, voit heti unohtaa.

        Mutta siinä se NEUVO: saat vähän yli 100 kg painava yksiakselisen jarruttoman erittäin halvalla, parhaassa tapauksessa ilmaiseksi (muodollisesti) rakennustarvikkeittesi oston yhteydessä.

        Tuollaisen kärryn merkillä ei tasan mitään väliä.

        Hyvää jatkoa rakennuspuuhiin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe