Kissani ei nouda

konstit kateissa

Hei!

Meillä on useampikin kissa, mutta niistä yksikään ei ole noutavaa sorttia. Ne kyllä juoksevat esineiden perään, kun heitän niitä (esim. käpyjä), mutta eivät tuo niitä minulle. Mistähän johtuisi? Miten saisin opetettua noutamista? Ainakin yksi niistä on sellainen, että se varmasti pitäisi leikistä, kunhan sen vain ensin oppisi.

Kiitos vinkeistä?

12

1855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duski

      no, kissa ei ole koira, eikä siten imho voi olla oletusarvona että kyllä kissa noutaa (ei varmaan nouda kaikki koiratkaan)... :D meillä on kisumisut oppineet puolivahingossa noutaaan siten, että kun kissa on juossut heitetyn esineen perään ja ottanut sen suuhun, ollaan kissaa kutsuttu luokse. sit kun kisu on tullut (noudettava esine suussa siis) niin ollaan kovasti kehuttu ja hellitty. aika äkkiä alkoivat noutamaan ihan itsekseen, ilman luokse kutsumista ja kehumista.

    • Höh

      Miksi kissa pitäisi saada noutamaan, sitä vain en ymmärrä? Kissa tosiaan ei ole kuten koira. Koiran luontoon kuuluu ihmisen miellyttäminen ja se pyrkii tekemään kaiken mitä omistaja sille sanoo. Kissa on itsenäinen ja tekee juuri sitä mitä huvittaa ja jos sitä ei huvita noutaa ja tuoda sulle tavaroita, anna asian olla äläkä kiusaa kissaa turhalla opettamisella. Toki on kissoja jotka ovat enemmän miellyttämishaluisia kuin toiset, mutta pääasiallisesti kissalla ei kyllä ole tarvetta palvella ihmistä. Kuten duski sanoi, kissat voivat oppia noutamaan hänen mainitsemallaan tavalla, puolivahingossa mutta väkisin on vaikea opettaa. Itse aikoinaan leikkimielellä opetin toista kissaa istumaan käskystä, ja oppihan se hetkeksi kun tarjolla oli kinkkua mutta parin tunnin päästä se oli jo unohtanut koko tempun enkä sen jälkeen ole viitsinyt ressukkaa kiusata kun se ei tuolla taidolla mitään tee. Tärkeintä on opettaa kissa käymään laatikolla ja olemaan raapimatta tiettyjä paikkoja, siinä on monelle kissalle jo tarpeeksi itsenäisyyden riistoa kun tuollaisia sääntöjä pitää noudattaa...

    • myös minä

      .. ihmettelen; miksi kissan pitäisi noutaa?? Vai onko aloitus joku vitsi? Kissa EI ONNEKSI ole koira..

      • konstit kateissa

        Tarkoitukseni ei tietenkään ole opettaa kissaa palveluseläimeksi, vaan ihan vain leikkiä sen kanssa. Tunnen kyllä kissan itsenäisen luonteen, jota ei voi pakottaa. Ajattelin, että noutoleikki olisi kissasta hauska ja toisi vaihtelua kommunikaatioon. Toki meillä on muitakin leikkejä, mutta nyt kesällä voisi taas kokeilla jotain. Monet kissathan noutavat, kun ne siihen opetetaan ja jos ne siitä pitävät, eikä siinä kai mitään pahaa ole? Eihän missään ole sanottu, että kissan kanssa pitää tyytyä minimiin, sillä kissa on viisas eläin! Ainakin meidän kissat :)


      • Jeu
        konstit kateissa kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei tietenkään ole opettaa kissaa palveluseläimeksi, vaan ihan vain leikkiä sen kanssa. Tunnen kyllä kissan itsenäisen luonteen, jota ei voi pakottaa. Ajattelin, että noutoleikki olisi kissasta hauska ja toisi vaihtelua kommunikaatioon. Toki meillä on muitakin leikkejä, mutta nyt kesällä voisi taas kokeilla jotain. Monet kissathan noutavat, kun ne siihen opetetaan ja jos ne siitä pitävät, eikä siinä kai mitään pahaa ole? Eihän missään ole sanottu, että kissan kanssa pitää tyytyä minimiin, sillä kissa on viisas eläin! Ainakin meidän kissat :)

        Meillä nuoriherra oppi viimeviikolla ihan vahingossa, en yrittänyt sitä mitenkään pyytää tai edes rohkaista. Herran lempilelu on pieni rapiseva turkishiiri, jota heittelin sinne tänne. Yleensä vain kerran, sen jälkeen kissa sai itse temuta sen kanssa niin paljon kuin halusi. Mutta kun lattialla töykittävänä oleva hiiri oli niin paljon tylsempi kuin lentävä hiiri, hoksasi poika että mua voi pyytää heittämään. Ihan itse poika toi hiiren sohvalle viereeni, ja nyt on oppinut jo senkin, että jos tassun laitttaa mun käden päälle, saa varmasti huomioni ja sitä varmemmin lentää hiiri ;)


      • konstit kateissa
        Jeu kirjoitti:

        Meillä nuoriherra oppi viimeviikolla ihan vahingossa, en yrittänyt sitä mitenkään pyytää tai edes rohkaista. Herran lempilelu on pieni rapiseva turkishiiri, jota heittelin sinne tänne. Yleensä vain kerran, sen jälkeen kissa sai itse temuta sen kanssa niin paljon kuin halusi. Mutta kun lattialla töykittävänä oleva hiiri oli niin paljon tylsempi kuin lentävä hiiri, hoksasi poika että mua voi pyytää heittämään. Ihan itse poika toi hiiren sohvalle viereeni, ja nyt on oppinut jo senkin, että jos tassun laitttaa mun käden päälle, saa varmasti huomioni ja sitä varmemmin lentää hiiri ;)

        Kiitos vastauksista! Täytyy yrittää eri leluilla. Helpommallahan sitä itse pääsee, jos ei kehittele uusia leikkejä, mutta toisaalta on aina kiva löytää uusia puolia kissoista ja niiden älykkyydestä.


      • opittiin...
        Jeu kirjoitti:

        Meillä nuoriherra oppi viimeviikolla ihan vahingossa, en yrittänyt sitä mitenkään pyytää tai edes rohkaista. Herran lempilelu on pieni rapiseva turkishiiri, jota heittelin sinne tänne. Yleensä vain kerran, sen jälkeen kissa sai itse temuta sen kanssa niin paljon kuin halusi. Mutta kun lattialla töykittävänä oleva hiiri oli niin paljon tylsempi kuin lentävä hiiri, hoksasi poika että mua voi pyytää heittämään. Ihan itse poika toi hiiren sohvalle viereeni, ja nyt on oppinut jo senkin, että jos tassun laitttaa mun käden päälle, saa varmasti huomioni ja sitä varmemmin lentää hiiri ;)

        Meillä on aina ollut kissoja, mutta "maatiaisten" en ikinä muista oppineen mitään ihmeempiä temppuja. 90-luvulla meillä oli burmauros joka myös aivan itsekseen oppi noutamaan leluja, lähinnä yhtä tiettyä lempileluaan. Tällä hetkellä kotonani temppuilee siamilaiskastraatti, joka mm. noutaa leluja ja hyppää syliin kehotuksesta. Myös syliin hyppääminen oli aluksi kisun oma idea: säikähdin aika lailla, kun kollipoika nuorempana eräänä päivänä vain hyppäsi syliini seisoskellessani eteisessä.. onneksi ehdin saada otteen kissasta, ettei ollut etumus kynnennaarmuista kirjavana;)..


    • noutaa

      on varmaan jonkin verran rodutakin kiinni haluaako noutaa. itse se sen keksi parhaiten onnistuu rapinahiirellä.
      joskus on päiviäkin taukoa ettei viitsitä leikkiä noutoa..

    • Annarkisti

      Halusitko alunperin kissan vai koiran? :)
      Kissa on todella itsepäinen olento jonka kanssa tarvitaan kyllä kärsivällisyyttä, mikäli olet asiasta noinkin kiinostunut,mikset harkitse kissojen kanssa agilityä...voisivat tykätä siitä ja ehkä oppivat jopa noutamaan esineitä :)

      • konstit kateissa

        Olen täysin kissaihminen enkä ottaisi koiraa. Mutta kissojen kanssa olen oppinut niistä paljon, mm. sen miten fiksuja ne ovat - esimerkiksi koiriin verrattuina ;) Meidän kissat ovat eri luonteisia, mutta ainakin yksi on niin aktiivinen, että sen kanssa voisin opetella vaikka erilaisia temppuja. Kissan ehdoilla tietenkin. Olen jo vähän tutkaillut noita agility-sivuja sillä silmällä.


    • kissaveljekset

      joista toinen noutaa ja toinen katsoo vierestä.Paras nouto juttu on nämä askarteluliikkeestä saatavat paperipallot joiden halkaisija on n.3 cm.sopii hyvin kissan suuhun ja on helppo tarttua hampailla kantaakseen emännälle/isännälle takaisin.Meillä leikki yleensä alkaa illalla .Kissa tulee luokseni pallo suussa ja alkaa marisemaan. Sitten heitellään eteisen käytävällä n. 10 kertaa.Minä heitän ja kissa juoksee ja tuo pallon takaisin.Toisella kissalla ei ole tarkoitustakaan alkaa mukaan tähän leikkiin.Hän pyörittelee palloa tassuillaan ja leikkii siten.
      Joskus minä sanon kissalle, että missä pallo,painottaen pallo sanaa ja hetkenkuluttua kissalla on suussaan pallo ja sitten leikitään.

    • Anonyymi

      Kissojahan täytyy aktivoida joka päivä, ja kissojen kanssa harrastetaankin paljon samoja juttuja mitä koirien, mutta kyllä se kissasta paljon riippuu. Me ollaan harjoiteltu istumista, sit toinen osaa mangusti-asennon ja molemmat osaa antaa tassua. Toinen kanssa noutaa, mut en osaa opettaa kyllä sitä tekemään koska tää on kans vahingossa oppinut 😅

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe