mänty luonnosta pihaan?

benny ==

Mitähän pitäisi tehdä, että saisi luonnosta otetan 20-40 cm korkean männyntaimen kasvamaan pihassa.

Olen sen verran säästänyt luontoa, että olet ottanut taimet varsin hiekkaisesta maasta lähinnä maantien varrelta, jossa niillä ei olisi paljoakaan kasvumahdollisuuksia.

Olen kaivanut pienen montun ja pannut ne siihen kaupasta ostettuun puutarhamultaan ja kastellut ja lannoittanut, mutta ei ole onnistunut, vaan taimi on nuukahtanut ja kuivunut.

Miten pitäisi menetellä, vaiko eikö asia onnistu lainkaan? Ei kai sitä kuitenkaan hiekkaan voi istuttaa. Onko tuollainen multa liian vahva ravintoympäristö?

8

11859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnollisesti****

Istutusvaiheessa ei saa lannoittaa..

• havuja

muutenkaan kannata lannoitella.
        Luultavasti olet "hoitanut" ne hengiltä.

Itse olen istuttanut vastaavanlaiset männyt siihen maahan mitä pihassa sattuu olemaan. En ole parantanut ostomullalla enkä lannoittanut koskaan. Istutuskesänä kastelin hyvin. Hienosti lähtivät.

• Uunimies71
        havuja kirjoitti:

muutenkaan kannata lannoitella.
        Luultavasti olet "hoitanut" ne hengiltä.

Itse olen istuttanut vastaavanlaiset männyt siihen maahan mitä pihassa sattuu olemaan. En ole parantanut ostomullalla enkä lannoittanut koskaan. Istutuskesänä kastelin hyvin. Hienosti lähtivät.

sillai puut parhaiten lähtee

• muuten erimieltä
        Uunimies71 kirjoitti:

tuosta kevät istutuksesta,koska keväällä aurinko ja tuuli kuivattavat maan joutuu kastelemaan paljon.Istutanut olen kaikki ikivihreät elokuun puolen kuun jälkeen taimet ovat kerinneet hyvin juurtumaan ja keväällä suojannut sitten auringon paisteelta.

• suojataan
        Uunimies71 kirjoitti:

kaikki uudet havut täytyy suojat varjostuskankaalla keväällä, ja muutaman vuoden vielä alkutalvestakin, elleivät ole lumen alla suojassa. Havupuiden lepoaika loppuu paljon aikaisemmin kuin lehtipuiden. Heti kun (tammikuussa) alkaa aurinko paistamaan niin havut alkavat haihduttaa eivätkä jäisestä maasta saa tilalle haihduttamaansa kosteutta. Varjostuskangas tai vaikka vanha vaalea lakana (ei muovia) ehkäisee liiallisen haihduttamisen ja suojaa ahavalta muutenkin. Mäntyä ei tosiaankaan tarvitse paljon lannoitella, hiekansekainen maa on parempi kuin tiukka multa, joka monesti on vielä kalkittuakin.

• Ironmade

Itse katsoin hiekkamaan taimen ja siirsin 40cm pituisena savikkotontille ja komeesti kasvaa. Tarkoitus on kasvattaa siitä Bonsoi-mänty ja alku on lupaava. Minun neuvoni sinulle:Ota mieleisesi taimi,joko suora tai vänkkyrä mikä sopii parhaiten sulle. Pituus n.30-50cm.Ota taimi paakkuun pituus/2 ja kaiva kunnos istutusmonttu jonka täytät multa/kasvuturveseoksella sekä vettä 5L.Seos monttuun ja taimelle potero siihen ja maanpintaan saakka lisämultaa.Älä kastele enää.
      Varaudu siihen että mänty "juroo" jopa 2vuotta ennenkuin alkaa kasvaa jopa 30cm vuosikasvua jota on todella ilo seurata.Mänty tarvitsee kasvaakseen rihmastojuuret joka vie aikaa mutta palkitsee.Olen nyt leikannut puuta joka on 80cm jo kaksi kertaa jopa katkaissut latvan mutta kasvu senkuin yltyy ja tekee uusia latvasilmujakin useitakin. Jos leikkaat niin leikkaa viimeistään keskikesällä jotta uutta silmua ennättää kasvaa talvelle. Pitkiä vuosikasvuja toivotellen!!

• siirtämisestä

Moi! Olen siirtänyt muutaman männyn ja hyvin ovat lähteneet. Tuntuu, että mitä pienemmän siirtää, sen varmemmin lähtee kasvamaan. Yritä matkia luontoa, ei siis missään nimessä lannoitusta! Multakin mieluusti hyvin hiekansekaista ja kastella toki pitää ahkerasti. Onnea yritykseen!

• Terhen1234

Kastelu, kastelu kastelu. Maan kunnollinen tiivistäminen juurien ympäriltä uudelleenistutuksen jälkeen ehdoton. Monta suurtakin 3-4m puuta siirtäneenä tiedän että kastelu seuraavina viikkoina on kaikkein tärkein tekijä. Kastelu jätetään päälle ja pidetään huoli että vettä menee litrakaupalla syvälle juuristoon. Pintakastelu ei siis auta mitään, päinvastoin. Siirto tehdään aikaisin keväällä, tai myöhään syksyllä. Lähes kaikki suuretkin puun siirrot onnistuvat näillä keinoilla, olettaen että mahdollisimman paljon juuria on saatu mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe