Jäi puhdistamatta ilmanputsari..., oma syy siis- mutta mikähän on mahdollisesti vikana?
Leikkuri ei ottanut mielestäni maksimikierroksia, mutta luulin että se johtui vain aika pitkästä heinästä.
Imi bensaa todella paljon, jota ihmettelin ja sitten hyytyi kokonaan. Ja syykin köytyi, heinäsilppua oli päässyt jostain raosta ilmanputsariin joka oli aivan tukossa. Tulppa oli aivan nokinen myös kun oli käynyt "hieman rikkaalla". Putsasin tulpan ja purin myös kaasarin samaan vaivaan ja puhalsin puhtaaksi. Ei vaan käynnisty, lupailee hieman kun oikein nykii. Onkohan koen aivan sökö/venttiilit palaneet tms? Onko kellään kokemusta ja mitä voi itse tehdä?
Venttiilitkö palaneet?
17
8782
Vastaukset
- bertsi
se tulppa uudestaan ettei ole kastunut. jos on kuivaa konetta käynnisten sytystulppa irti. Ja olihan se putsari paikoillaan kun yritit puhdituksen jälkeen käynnistää ja jouset paikoillaan ?
- Pro Garden
..ja kaikki jouset on paikoillaan. Putsari oli kiinni ja zekkasin sammutusvaijerin ja maadoituksenkin. Kipinää iskee. Meinasin tarkistaa seuraavaksi puristukset. Jos ne on OK, niin sitten kait pitänee ottaa kaasari vielä uudestaan syyniin. Mitään kalvoa siinä ei ole, koho vain.
- bertsi
Pro Garden kirjoitti:
..ja kaikki jouset on paikoillaan. Putsari oli kiinni ja zekkasin sammutusvaijerin ja maadoituksenkin. Kipinää iskee. Meinasin tarkistaa seuraavaksi puristukset. Jos ne on OK, niin sitten kait pitänee ottaa kaasari vielä uudestaan syyniin. Mitään kalvoa siinä ei ole, koho vain.
Kaasarin otat irti niin tarkista kaasari ylösalaisin että koho on vaakasuorassa(saman suuntaisesti kun kupin tiivistepinta)Jos on kohollaa eli bensanpinta alhaalla kone ei saa tarpeeksi kakkua. Vika korjaantuu uusimalla neulankumi ja samaan pakettiin tulee myös neula. Se kumi turpoaa nykybensan lisäaíneista. Venttiilien kunnon saat helpoiten selville kun avaat kannen. konetta ei tarvitse kauheammin purkaa vähän käynnistin koppaa nostat niin lähtee kun pultit olet poistanut ellei kyseessä ole kansiventtiili kone. Siitä kannattaa tarkistaa venttiilin välykset.
- Pro Garden
bertsi kirjoitti:
Kaasarin otat irti niin tarkista kaasari ylösalaisin että koho on vaakasuorassa(saman suuntaisesti kun kupin tiivistepinta)Jos on kohollaa eli bensanpinta alhaalla kone ei saa tarpeeksi kakkua. Vika korjaantuu uusimalla neulankumi ja samaan pakettiin tulee myös neula. Se kumi turpoaa nykybensan lisäaíneista. Venttiilien kunnon saat helpoiten selville kun avaat kannen. konetta ei tarvitse kauheammin purkaa vähän käynnistin koppaa nostat niin lähtee kun pultit olet poistanut ellei kyseessä ole kansiventtiili kone. Siitä kannattaa tarkistaa venttiilin välykset.
Vai venttiilikoppa? (jos sellainen on)
Mikähän on kiristysjärjestys kannen ruuveille ja momentti laitettaessa takas jos avaan?
Autonmoottorin kannen kanssa momentit on eri kylmänä ja lämpösenä ja kiristysjärjestys tarkka ettei halkaise kantta tai siihen tule jännityksiä. Yleensä mös tiiviste menee uusiksi. Onko sama homma nurmiaurassa, vai onko mitään "nyrkkisääntöä"? - Bertsi
Pro Garden kirjoitti:
Vai venttiilikoppa? (jos sellainen on)
Mikähän on kiristysjärjestys kannen ruuveille ja momentti laitettaessa takas jos avaan?
Autonmoottorin kannen kanssa momentit on eri kylmänä ja lämpösenä ja kiristysjärjestys tarkka ettei halkaise kantta tai siihen tule jännityksiä. Yleensä mös tiiviste menee uusiksi. Onko sama homma nurmiaurassa, vai onko mitään "nyrkkisääntöä"?Joo kyllä on merkitystä pulttien kiristys järjestyksellä ja momentilla mutta yksimukinen antaa paljon anteeksi.. itse käytin aikanani järjestystä klo 12,6,10,4,8,2 Eräs vanhempi asentaja opetti kerran että b&s kansipultit ovat sopivasti kireellä kun 1/4" vääntiön räikällä kiristää kiinni asti....
Niin oliko sulla quantum vai Intek mallinen b&s - bertsi
Bertsi kirjoitti:
Joo kyllä on merkitystä pulttien kiristys järjestyksellä ja momentilla mutta yksimukinen antaa paljon anteeksi.. itse käytin aikanani järjestystä klo 12,6,10,4,8,2 Eräs vanhempi asentaja opetti kerran että b&s kansipultit ovat sopivasti kireellä kun 1/4" vääntiön räikällä kiristää kiinni asti....
Niin oliko sulla quantum vai Intek mallinen b&sIntek malli on se kansiventtiili kone. Kannetiiviste kannattaa uusasta mutta omia ja naapurin romuja on tullut myös kasattua vanhoillakin jos ovat ehjänä pysyneet ja hyvin on vielä käynneet. kansipahviavarten ota paperille se model ja type numerot mukaan varaosakauppaan niin ei tarvitse monesi käydä.
- Pro Garden
Bertsi kirjoitti:
Joo kyllä on merkitystä pulttien kiristys järjestyksellä ja momentilla mutta yksimukinen antaa paljon anteeksi.. itse käytin aikanani järjestystä klo 12,6,10,4,8,2 Eräs vanhempi asentaja opetti kerran että b&s kansipultit ovat sopivasti kireellä kun 1/4" vääntiön räikällä kiristää kiinni asti....
Niin oliko sulla quantum vai Intek mallinen b&sLeikkuri on Pro Garden ja 5hp, taitaa olla Hondan kone vai onko kopio?
Pytyn päällä lukee OHV muistaakseni ja koppa kiinni 4:llä pultilla. Eli oliskohan kanssa tuo kansiventtiilikone...? - hämmästyttänyt
bertsi kirjoitti:
Kaasarin otat irti niin tarkista kaasari ylösalaisin että koho on vaakasuorassa(saman suuntaisesti kun kupin tiivistepinta)Jos on kohollaa eli bensanpinta alhaalla kone ei saa tarpeeksi kakkua. Vika korjaantuu uusimalla neulankumi ja samaan pakettiin tulee myös neula. Se kumi turpoaa nykybensan lisäaíneista. Venttiilien kunnon saat helpoiten selville kun avaat kannen. konetta ei tarvitse kauheammin purkaa vähän käynnistin koppaa nostat niin lähtee kun pultit olet poistanut ellei kyseessä ole kansiventtiili kone. Siitä kannattaa tarkistaa venttiilin välykset.
muutamissa 90-luvun alun B&S sivuventtiileissä.Onko valmistusvika vai johtuneeko kuolleen miehen kahvan sammuttimesta joka jarruttaa moottorin seis vauhtipyörän ympäri olevalla pannalla.Säädin tietysti tarjoaa lopuksi raikastavan rikkaan annoksen seosta jonka olen arvellut löystyttävän istukat pikajäähdytyksellään.
Seurauksena venttiilien kantaminen.
Näitä muutamia satoja henkiin herättäneenä oli yllätys tuollainen vika,yleensä nokat kuluu samaan tahtiin kuin istukat eikä välyksiin tarvitse puuttua.
Joten jos siellä joku noituu miksi noin yksinkertainen laite ei käynnisty,niin avatkoon sivuluukun ja katsokoon että edes jotain välystä esiintyy.
Tietäisikö Bertsi selitystä tuolle ilmiölle ?
Kysymys on lähinnä akateeminen koska noiden vispilöiden korjaus ei ole taloudellisesti enää kannattavaa edes kuutamolla. - bertsi
hämmästyttänyt kirjoitti:
muutamissa 90-luvun alun B&S sivuventtiileissä.Onko valmistusvika vai johtuneeko kuolleen miehen kahvan sammuttimesta joka jarruttaa moottorin seis vauhtipyörän ympäri olevalla pannalla.Säädin tietysti tarjoaa lopuksi raikastavan rikkaan annoksen seosta jonka olen arvellut löystyttävän istukat pikajäähdytyksellään.
Seurauksena venttiilien kantaminen.
Näitä muutamia satoja henkiin herättäneenä oli yllätys tuollainen vika,yleensä nokat kuluu samaan tahtiin kuin istukat eikä välyksiin tarvitse puuttua.
Joten jos siellä joku noituu miksi noin yksinkertainen laite ei käynnisty,niin avatkoon sivuluukun ja katsokoon että edes jotain välystä esiintyy.
Tietäisikö Bertsi selitystä tuolle ilmiölle ?
Kysymys on lähinnä akateeminen koska noiden vispilöiden korjaus ei ole taloudellisesti enää kannattavaa edes kuutamolla.On niitä liikkuvia istukoita tullut vastaan muttei hurjasti ja eroon ongelmasta on pääsyt pistepuikolla . Epäilyt ongelman aiheuttajasta on koneistus puolella.. Lämpölaajeneminen ja liika iso toleranssi koneistus pinnoissa.
- Pro Garden
Bertsi kirjoitti:
Joo kyllä on merkitystä pulttien kiristys järjestyksellä ja momentilla mutta yksimukinen antaa paljon anteeksi.. itse käytin aikanani järjestystä klo 12,6,10,4,8,2 Eräs vanhempi asentaja opetti kerran että b&s kansipultit ovat sopivasti kireellä kun 1/4" vääntiön räikällä kiristää kiinni asti....
Niin oliko sulla quantum vai Intek mallinen b&sNo eilen sitten purin uudestaan kaasarin atomeiksi, siellä ei ole mitään kumia, vaan kohon neula on kariomallinen ja se tiivistyy vasten kaasarin runkoa, eräänlainen "putki". Ja sitten otin venttiilikopan ja kannen irti, ja karstassa löytyy, niin palotila kuin venttiilit sekä männän päällä. Nyt vain naftaa hakemaan ja puhdistushommiin. Kaasarin meinaan puhaltaa vielä kertaalleen läpi. Irroitin kaikki suuttimetkin jotka lähtee irti. Katsotaan kun saan paketin takaisin kasaan mitä tapahtuu...
- bertsi
Pro Garden kirjoitti:
No eilen sitten purin uudestaan kaasarin atomeiksi, siellä ei ole mitään kumia, vaan kohon neula on kariomallinen ja se tiivistyy vasten kaasarin runkoa, eräänlainen "putki". Ja sitten otin venttiilikopan ja kannen irti, ja karstassa löytyy, niin palotila kuin venttiilit sekä männän päällä. Nyt vain naftaa hakemaan ja puhdistushommiin. Kaasarin meinaan puhaltaa vielä kertaalleen läpi. Irroitin kaikki suuttimetkin jotka lähtee irti. Katsotaan kun saan paketin takaisin kasaan mitä tapahtuu...
siellä putkessa mutta sitä ei kannata poistaa jos koho on säädöissään. kumi irtoaa kun puhaltaa bensan tuloputkesta paineilmalla mutta turhaan sitä ei kannata poistaa. Karstaa kyllä kertyy joka b&s sivuventtiili moottorin palotilaan. Jos karstaa on ollut paljon niin alapään laakerointi (jota ei ole) väljistyy nopeasti. kuuluu kolinan parhaiten tyhjäkäynnillä --> uusi kiertokanki tahi kunnossa oleva vanha tilalle.
- ei näy mitään kumia...
bertsi kirjoitti:
siellä putkessa mutta sitä ei kannata poistaa jos koho on säädöissään. kumi irtoaa kun puhaltaa bensan tuloputkesta paineilmalla mutta turhaan sitä ei kannata poistaa. Karstaa kyllä kertyy joka b&s sivuventtiili moottorin palotilaan. Jos karstaa on ollut paljon niin alapään laakerointi (jota ei ole) väljistyy nopeasti. kuuluu kolinan parhaiten tyhjäkäynnillä --> uusi kiertokanki tahi kunnossa oleva vanha tilalle.
...tähän ei ollut B&S vaan Honda. Kone on ihan uus oikeastaan, sanoisin että sillä on leikattu n. 5 kertaa ehkä noin kaks tuntia kerrallaan. Mutta tänä kesänä kaks viimeistä tankillista ihan tukossa olevalla ilmanputsarilla, eli kuten alussa kerroin, on käynyt aika rikkaalla seoksella kunnes hyytyi eikä lähtenyt enää käyntiin.
- Pro Garden
Pro Garden kirjoitti:
No eilen sitten purin uudestaan kaasarin atomeiksi, siellä ei ole mitään kumia, vaan kohon neula on kariomallinen ja se tiivistyy vasten kaasarin runkoa, eräänlainen "putki". Ja sitten otin venttiilikopan ja kannen irti, ja karstassa löytyy, niin palotila kuin venttiilit sekä männän päällä. Nyt vain naftaa hakemaan ja puhdistushommiin. Kaasarin meinaan puhaltaa vielä kertaalleen läpi. Irroitin kaikki suuttimetkin jotka lähtee irti. Katsotaan kun saan paketin takaisin kasaan mitä tapahtuu...
Nyt on kone kasassa, käynnistyi laakista!!!
Meni hiukan aikaa kun oli veneprojektia...
Vika oli tosiaan siinä, että ilmansuodatin oli tukossa ja kone oli käynyt todella rikkaalla (=totesin, että gasot loppui todella nopeasti tankista). Ilmeisesti huohotinputkesta on menny myös jonkin verran öljyä koneeseseen tästä syystä, koska sen verran paksua mömmöä oli venttiileissä ja männän päässä. Naftalla liottelin ja niistä paikoista mistä pystyi tiivistekaapimella ottamaan poistin sillä ja muualta naftalla vanhalla hammasharjalla. Olikohan pakoventtiili jossa ei ollut välystä ollenkaan (?) joten laitoin siihen 0.15 kylmänä, en tiedä menikö oikein, imupuolella näytti olevan 0.20. No, nehän pitänee tarkistaa sitten kun kone on käytetty lämpöiseksi. Kaasarin puhalsin vielä kertaalleen puhtaaksi paineilmalla, mutta siellä se vika tuskin oli alunperinkään muualla kuin että suodatin oli tukossa. - Bertsi
Pro Garden kirjoitti:
Nyt on kone kasassa, käynnistyi laakista!!!
Meni hiukan aikaa kun oli veneprojektia...
Vika oli tosiaan siinä, että ilmansuodatin oli tukossa ja kone oli käynyt todella rikkaalla (=totesin, että gasot loppui todella nopeasti tankista). Ilmeisesti huohotinputkesta on menny myös jonkin verran öljyä koneeseseen tästä syystä, koska sen verran paksua mömmöä oli venttiileissä ja männän päässä. Naftalla liottelin ja niistä paikoista mistä pystyi tiivistekaapimella ottamaan poistin sillä ja muualta naftalla vanhalla hammasharjalla. Olikohan pakoventtiili jossa ei ollut välystä ollenkaan (?) joten laitoin siihen 0.15 kylmänä, en tiedä menikö oikein, imupuolella näytti olevan 0.20. No, nehän pitänee tarkistaa sitten kun kone on käytetty lämpöiseksi. Kaasarin puhalsin vielä kertaalleen puhtaaksi paineilmalla, mutta siellä se vika tuskin oli alunperinkään muualla kuin että suodatin oli tukossa.Puolipuristus on pääsäntöisesti toteutettu pakoventtiiliä keventämällä. Eli venttiilin säätö tulee tehdä hieman yläkuolokohdan jälkeen.
nimimerkillä Joskus saannut aikaiseksi todella kovat puristukset koneeseen... - Pro Garden
Bertsi kirjoitti:
Puolipuristus on pääsäntöisesti toteutettu pakoventtiiliä keventämällä. Eli venttiilin säätö tulee tehdä hieman yläkuolokohdan jälkeen.
nimimerkillä Joskus saannut aikaiseksi todella kovat puristukset koneeseen...Onko tou kevennys yleisesti kaikissa leikkureissa, onko tiedossa? Ihmettelin vain kun toisessa venttiilissä ei ollut välystä lainkaan?
- bertsi
Pro Garden kirjoitti:
Onko tou kevennys yleisesti kaikissa leikkureissa, onko tiedossa? Ihmettelin vain kun toisessa venttiilissä ei ollut välystä lainkaan?
B&S käyttää kevennintä ja tecumseh. Hondia joutunut niin vähän purkamaan ettei muistu mieleen. Tarkistitko että istukat olivat suunnilleen samoissa pinnoissa. Ja jos kone on honda niin laita välykset 0,1 - 0,15 kylmänä
- Pro Garden
bertsi kirjoitti:
B&S käyttää kevennintä ja tecumseh. Hondia joutunut niin vähän purkamaan ettei muistu mieleen. Tarkistitko että istukat olivat suunnilleen samoissa pinnoissa. Ja jos kone on honda niin laita välykset 0,1 - 0,15 kylmänä
mielestäni, ja laitoin tosiaan siihen 0.15 välyksen. Toisessa annoin olla sen 0.2 (muistaakseni imu)enkä koskenut siihen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293095- 1191255
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61097- 58971
- 68937
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26907Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38881Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu163858Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65844Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75794