änkytyksestä

it´s mee

onko kellään teitoa änkytyksestä?? Voiko sitä mitenkään "parantaa" ja mistäköän se johtuu?
olisin kiitollinen asiallisista viesteistä asiaan viitaten!!

9

1704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Lapsilla puheen sujumattomuus ja änkytys on normaalia 3-7 vuoden iässä kun puheen kehitys on nopeaa... Yleensä änkytys menee kuitenkin ohi (ei kylläkään aina).
      Jos lapsesi änkyttää, tulisi lapselle antaa aikaa sanoa asiansa kiireettä eikä änkytykseen tulisi kiinnittää suurta huomiota. Minkä ikäinen lapsesi on?

    • 5 v lapsi änkyttää

      aika ajoin. Olen monesti yhdistänyt tämän änkytyksen johonkin tiettyyn tapahtumaan esim. verikokeen ottoon tai muuhun epämiellyttävään asiaan. Änkytystä kestää aikansa ja se loppuu sitten lapsellamme yhtä nopeasti kuin alkoikin. TUntuu välillä haittaavan häntä itseäänkin, kun ei meinaa saada sanottua asiaansa. On näköjään itse huomannut, että kun kuiskaa tai puhuu huomattavasti normaalia kovemmalla äänellä niin saa paremmin asiansa sanottua ja myös tavuttaminen helpottaa toisinaan. Itse emme ole sen kummemmin kiinnittäneet asiaan huomiota pojan nähden / kuullen ja onneksi naapuruston lapsetkaan eivät kiusaa asiasta. Joillakin kerroilla änkytys on mennyt nopeammin ohi ja siihen on mielestäni auttanut se kun olemme olleet lapsen kanssa normaalia enemmän eli on saanut huoniota enemmän ja mieli on sitä kautta parempi. Eli meillä ainakin erilaiset tunnekuohut (pikkuveljen syntymä), epämiellyttävät tapahtumat ja huono mieliala aiheuttavat änkytystä.

      • sivusta seurannut

        Meidän tuttavaperheen kaksi lasta ovat änkyttäneet. Vielä nytkin toinen änkyttää, (he ovat ala-asteikäisiä) joissain tilanteissa, olisiko jännitystä tms. Mutta lukemaan ovat oppineet normaalisti, ymmärtävät asioita ja kumpikin on aivan normaali lapsi. Eihän se toki ole verrattavissa, koska se voi myös tarkoittaa jotakin, mutta näin maallikkona ajattelisin teilläkin olevan norm, jos muuta ns.epänormaalia ei ole. (Tuo epänormaali voi olla liian voimakas sana, mutta en muutakaan saa ulos ajatuksista) :)


      • lapsista
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Meidän tuttavaperheen kaksi lasta ovat änkyttäneet. Vielä nytkin toinen änkyttää, (he ovat ala-asteikäisiä) joissain tilanteissa, olisiko jännitystä tms. Mutta lukemaan ovat oppineet normaalisti, ymmärtävät asioita ja kumpikin on aivan normaali lapsi. Eihän se toki ole verrattavissa, koska se voi myös tarkoittaa jotakin, mutta näin maallikkona ajattelisin teilläkin olevan norm, jos muuta ns.epänormaalia ei ole. (Tuo epänormaali voi olla liian voimakas sana, mutta en muutakaan saa ulos ajatuksista) :)

        Änkytti pienenä
        Koulua alottavana hänellä vielä sitä oli.
        Pääsimme ouksiin foniatrisella osastolla käymään ja siellä oli sellainen ryhmä jossa oli änkyttäviä lapsia ja heidän vanhempansa.
        Lapset oli eriohjaajan kanssa ja me vanhemmat oltiin psykölogin pakinoilla ja me saatiin seurata peilin läpi miten lapset puhuu ja käyttäytyy siellä Lapset ei nähneet meitä.
        Me olimme siinä ryhmässä n 3-4 kertaa ja meidät pulautettiin poisa koska meillä oli mennyt se ohi
        Oli kauheen mukava kokoontua aina yhteen ja saada jutella asiantuntevien kanssa
        Pojallamme on änkytyksestä vaan muistot jäljellä

        Kyllä se ajanmyötä menee ohi teilläkin kun siihen kiinnitä mitään huomiota Kohta huomaatta että sehän vähenee se on ihan tavallista vilkkaalla lapsella.


    • ML213

      Niin, änkytyshän on epävarmuudesta tuleva reaktio.Toisaalta kaikki ihmiset änkyttävät, kokiessaan epävarmuutta tai eräänlaista tilanteen hallitsemattomuutta.Eli lapsen epävarmuudesta on kysymys ja tätä epävarmuutta kannattaa poistaa jos mahdollista.

      Jos, lapsen genetiikka on ankytystä/epävarmuutta suosiva, niin änkytys valitettavasti voi jäädä pysyväksikin.Itse olen havainnut, miten änkyttävälle (ja muillekkin) lapselle on eduksi antaa reippaasti uhmata uhmaiässään.Siis jopa aktivoida sitä ja vaalia, koska uhmaiässä lapsi käsittelee vihastumisen tunnetta ja juuri tämä vihastumisen tunne on jopa näivettynyt änkytystä suosivassa persoonassa.

      Arkuus/pelokkuus on jopa vastakohta vihastumisreaktiolle.Siis lapsen vihastumista ei kannata tukahduttaa, vaan pitää sitä esillä.

      Änkyttävällä lapsella tämä vihastumisreaktio voisi kehittyä liian myöhään/hitaasti, verraten muuhun kehitykseen.Esim. Mielikuvien laajentuminen änkytyttää lasta.

      • mielenkiintoinen

        näkökanta? Kerro enemmän.


      • ML213
        mielenkiintoinen kirjoitti:

        näkökanta? Kerro enemmän.

        En haluaisi pohtia asiaa monessa kohdin.Jos haluat seurata/tietää lapsen änkytykseen liittyvistä tekijöistä laajemmin, niin olen pohtinut tätä www.kolumbus.fi/say ja siellä keskustelufoorumilla.

        Lähemmin :"Lapsen änkytyksen hoito", jossa olemme pohtineet "Runtusen" pojan änkytykseen liittyviä asioita.Siis tavallista arkikäyttäytymiseen liittyviä asioita ja helppo tajuisesti.

        Tietenkin voin pohtia asiaa täälläkin, jos mielenkiintoa on.


    • sss10

      minkä ikäinen änkyttäjä on . meillä on 3 vuotias ja välillä änkytti tosi pahasti mut sit meni ohi sit tuli taas ja sit meni ohi nyt sit eitaas oon mitään en tiedä tuleeko vielä takas??!!

    • saa paljon

      alustavia tietoja neuvolasta ja sieltä lähetteen puheopetukseen. siellä arvioidaan avun tarve. Terapeutti kertoo "tukevista" muodoista eli leireistä ja ÄLY-liitosta.
      Itse olen 2v pojan äiti ja hän aloitti änkytyksen silloin. tosi monimuotoisena. On selviä venytyksiä,blokkeja, pakkoliikkeitä. tilkesanoja ja vinkumista. Olen kokenut Kelan terapialeirit (koko perheelle tosi tarpeellisiksi ja hauskoiksi. Viimeksi olimme Kylpylä Kaisankodissa ja hauskaa oli. Poika on nyt 11v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3080
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      218
      1941
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1380
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1261
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      268
      1191
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      847
    Aihe