Hei,ajattelin kysäistä jos jollkain olisi kokemuksia/tietoa asiasta.
Olen kohta 23 vuotias,liikkunut ikäni eli normipainoinen.Suvussani on esiintynyt reumaa,mutta ei näin nuorella iällä.Nivelet esim. nilkat,polvet,ranteet ovat kipeytyneet vähän rankemmasta rasituksesta jo pidemmän ajan,mutta nyt kipu meni liian pahaksi.Aloitin säiliöyhdistelmärekan kuljettajana 2kktta sitten joka on melko raskasta.Ensin kipeytyi ranne joka alkoi säteillä kyynärpäähän&myöhemmin olkapäähän.Lisäksi tuli nilkkakivut.Menin lääkäriin kun itkin&valvoin ensimmäisen yön.Diagnoosi täällä meidän Kempeleen arvauskeskuksessa:joo kai tämä lihas on tulehtunut.Viikko sairaslonaa&Voltaren kipulääkkeitä.Ei auttanut,takaisin lääkäriin.Diagnoosi: kai tämä tulehdus on nivelessäkin.Viikko sairaslomaa&Arcoxia nimisiä lääkkeitä.Eilen maanantaina kolmannen kerran lääkäriin, lääkäri puoli väkisin survoi kortisoonipiikkiä kyynärpään seudulle,arcoxia-lääkkeitä ja viikko saikkua.Edelleen kipua nilkoissa,olkapäissä ja kyynäspäässä.
Voinko itse tehdä asialle mittän?Vai vaan urheasti painella takas töihin kunnes kipu on taas aivan alkupisteessä?Jotenkin jo on turhautunut olo tämän lääkärissä ravaamisen suhteen kun asialle ei kukaan tee mittään.
Nivelreumaa?
9
4105
Vastaukset
- zxcvb
Miten niin "kukaan ei tee mitään"? Johan tolle on tehty se, mitä tuossa tilanteessa voidaan tehdä. Levätä kannattaa kerran on laitettu kortisonipiikki. Jos homma jatkuu, niin sitten on vaan mentävä uudestaan lekuriin. Erikoislääkärille et tule lähetettä saamaan ennenkuin kivut ovat kestäneet viikkoja (tai kuukausia). Lääkkeet kannattaa ottaa ohjeen mukaan.
Onko kellään kokemusta/tietoa
Tuosta arcoxia-lääkkeestä?Sivuoireina jatkuva väsymys&aamuisin virtsatietulehdusksen oireilua joka menee tosin ohi kun juo pannullisen nestettä.
Kuinka kauan työnantaja maksaa palkkaa eli missä vaiheessa tavitsee käydä Kelan puheilla?
Tuntuu vaan niin hullulle olla ns"koekaniinina".Kokeilla eri lääkkeitä&olla kortisoonipiikitettävänä kun joka kerta kuulee"ehän minä tiiä toimiiko tämä,mutta voihan sitä kokkeilla".Jos kipu on pelkkää tulehdusta niin eikö näkyisi verikokeissa tulehdusarvoissa?Tai jos on reumaperäistä,eikö senkin voi selvittää verikokeilla?
Töihinkään ei viitsisi lähteä puoli kuntoisena varsinkin jos nuo lääkkeet syötävänä.Pirun väsyneenä,nykyään joutuu nykkuu kellon ympäri&jos aiemmin heräät seuraa hirveä pääkipu.Aika kauhealta tuntuu ajatus lähteä 60tonnia ajamaan,nukkua rattiin&aiheuttaa pahimmassa tapauksessa kuolonuhreja.- 53v
Jotenkin tuntuu tutulta, tosin itsellä ajovuosia 17v yo. hommista. Nuorempana viikkoon mahtui 70-90 ajotuntia, nyt vähän vähemmän. Niska-hartia seutu jatkuvasti kipeä samoin olkapäät, buranaa ja dolania kuluu niin paljon kuin lääkäri kehtaa kirjoittaa.
- Jos sinulla on nivelreuma, asian voi varmistaa verikokeilla, vaadi niitä lääkäriltäsi! Itse en jaksa uskoa kuitenkaan nuoren iän huomioon ottaen, mutta mielenrauhasi takia!
- Urheilu OK, itse harrastan myös kilpatasolla suunnistusta ja hiihtoa, kuntosali kuuluu harjoitteluohjelmaan jatkuvasti.
- Lihashuolto on tärkeää, hieronta, fysioterapeutin hoidot, myös akupunktiolla monet saaneet apua.
- Tervetuloa tänne logastiikka alalle, pidetään pyörät pyörimässä ja hoidetaan itseämme, kukaan muu ei sitä tee puolestamme.- Ari
itse sairastuin n.4kk sitten. ensin alkoi polvet oireilla(ollut polvet taukoamatta kipeät] sitten sormet ja ranteet, nekin jo parikuukautta yhteen putkeen kipeät. myös kyynärpäät ja nilkat kipeät. kävin verikokeissa, ja niissä ei ilmennyt mitään. uusintakokeet oli pariviikkoa takaperin reumapolilla, ja ensiviikolla pitäis saada lisää tietoa. alustava diagnoosi oli reaktiivinen niveltulehdus, mutta kun lueskellu näitä oireita, niin vaikuttaisi nivelreumalta. tosin moni muukin tauti tullut mieleen. onkos kenelläkään ollut tunnetta, että polvet vuotavat nestettä. itsellä on useasti päivässä. silti sieltä ei mitään valu. oon ollut nyt 6 viikkoa sairauslomalla, koska pienen kävelyn jälkeen jalat eivät tahdo kantaa. polvet tuntuvat pettävän, ja jalat ovat kuin makaroonia. oon ollut kuorma-auton ratissa jo 30v. ensiviikolla pitäisi mennä pariksi viikoksi töihin, kun kuski jää lomalle,ja pelottaa jo etukäteen. onko kokemuksia, mihin tautiin tuommoinen taukoamaton polvikipu molemmissa jaloissa voisi kuulua. turvotusta en oo huomannu kuin muutamassa sormessa. tulipas pitkä kertomus.
- kissamissa
Ari kirjoitti:
itse sairastuin n.4kk sitten. ensin alkoi polvet oireilla(ollut polvet taukoamatta kipeät] sitten sormet ja ranteet, nekin jo parikuukautta yhteen putkeen kipeät. myös kyynärpäät ja nilkat kipeät. kävin verikokeissa, ja niissä ei ilmennyt mitään. uusintakokeet oli pariviikkoa takaperin reumapolilla, ja ensiviikolla pitäis saada lisää tietoa. alustava diagnoosi oli reaktiivinen niveltulehdus, mutta kun lueskellu näitä oireita, niin vaikuttaisi nivelreumalta. tosin moni muukin tauti tullut mieleen. onkos kenelläkään ollut tunnetta, että polvet vuotavat nestettä. itsellä on useasti päivässä. silti sieltä ei mitään valu. oon ollut nyt 6 viikkoa sairauslomalla, koska pienen kävelyn jälkeen jalat eivät tahdo kantaa. polvet tuntuvat pettävän, ja jalat ovat kuin makaroonia. oon ollut kuorma-auton ratissa jo 30v. ensiviikolla pitäisi mennä pariksi viikoksi töihin, kun kuski jää lomalle,ja pelottaa jo etukäteen. onko kokemuksia, mihin tautiin tuommoinen taukoamaton polvikipu molemmissa jaloissa voisi kuulua. turvotusta en oo huomannu kuin muutamassa sormessa. tulipas pitkä kertomus.
alkoi selkärankareuma juuri samall tavalla kun sun oireet on. polvissa nestettä, tuntui että läikkyy yli, mahdoton kipu joka puolella.
- Ari
kissamissa kirjoitti:
alkoi selkärankareuma juuri samall tavalla kun sun oireet on. polvissa nestettä, tuntui että läikkyy yli, mahdoton kipu joka puolella.
tuo diagnoosi. ehkä sitä onkin. toisessa kyynärpäässä jauheista ihottumaa ja tummuutta. myös jalanpohjasta ihottumaa sekä iho ja kynsimuutoksia. molemmista jaloista löytyi luupiikkejä. en saanut kummempaa lääkitystä kuin vahvempaa kipulääkettä, meinas lääkäri, että ei alkaisi lääkitys kumminkaan vaikuttaa kuin 3 kuukauden päästä. meinas varmaan, että paranee itsestään aiemmin. tosin tuntui olevan kyseinen lääkäri omissa ajatuksissaan, eikä tuntunut paljoa potilasta kuuntelevan. itselle jäi mielikuva, että lääkäri, vaikka reuman ammattilainen olikin, ei oikein ottanut tosissaan kipujani. se, mikä itseä tässä vaivaa, on tämä kankeus/vetelyys/voimattomuus jaloissa. kun olen kävellyt muutaman satametriä, niin tuntuu että polvet ei kanna. kävely menee sipsutteluksi, ja molemmat jalat on lonkkia myöten aivan plösönä. tämän viikon olen ollut töissä, ja olo on tosi kamala. vielä pitäisi ensi viikko jaksaa. onko muilla nivelreumaa tai nivelpsoriasta sairastavilla kävely tai pidempään jalkojen päällä olo tuottanut samoja oireita?? ja tämä kivun kesto. jo 4kk yhteen putkeen ilman taukoja. kokeista ei löydy mitään, eikä nestettä ole nivelissä, silti sormet ovat kuin nakkimakkarat, ja toinen ranne on jäykkä.
- Tärkeintä elämässä
Hei!
Viestisi luettuani mieleeni nousi heti kysymys: onko sinulta otettu verikokeita? Ihan pvk ja reumatekijä riittää, ainakin alkuun. Sain juuri tänään tietää, että omat perusverenkuvani arvot ovat ok, mutta reumatekijä on koholla. Lääkäriin minut vei ritisevä ja kuumottava särky sormen nivelessä,aamuisin sormi sojottaa pystyssä eikä mikään pysy käsissä. Uusi kipu, ihan erilainen kuin mikään muu aikaisemmin kokemani.
Aurinkoista kesän jatkoa.
49 4 lapsen äiti minulla on aa viruksen jälkitautina tullu keuhkotauti ... jälkitauti tuli kun puolustusvoimilla lääkäri kirjotti paperin takas hommii .. nyt valtio maksaa lääkäri ja lääke kulut lopun ikää ... no joo ite asiaan minul arcoksia tuli ihosta läpi ja olin punainen kuin rapu ja ruikuli... voltaren ei sovi lainkaan tuntuu kuin vehkeet tippuis pönttöön kirveleep ... jos määräävät sulle korttisoonia pillereinä vaadi vatsansuojalääkettä nexium nimistä nexium kalliita jos joudut ite ne maksaa .. minul tuli vatsahaava kun ei ollu suoja lääkettä .. nyt on minul on suojalääke ... rekka työtä teen itekin runko linjaa tai maansiirtoa ... vinkki ole pienessä hiessä eli lämppärii vähäsen päälle ja takki päällä ei saa olla yhtään kylmän tunnetta näin vältyt ainakin lihas kivuilta ja aina kun vähänkin harrastat liikuntaa pieni hiki päälle ... harrastin meinaa ite puntin nostoa ja nyrkkeilyy aina kolotti jostakin mut pien hiki päällä töissäkin helpotti kipuja ... sulla on heikon näköiset hartiat ja kädet joudut jännittää koko ajan äärirajoilla rattia pidellessä ... tästä syystä lihas tulehtuu ja alkaa käymään nivelien päälle ... mene salille ja hauis kääntöjä penkkiä pikkusen ja hartia nostoja , ojentajia , pystypunnerrusta ... näitä kun maltat tehä on työssä helpompaa .... yks toikkoinen työ asento eli istuminen käy myös heikon fysiikan päälle ... mutta ennen näitä harjoituksia mene yksityiselle lääkärille mehiläiseen helsinkíin (maksaa paljon mutta tutkivat kerralla kaiken reumasta ym ... ) en ite ole urheillut moneen vuoteen , mutta sen verran ettei oo hartia ym käsikipuja ... :)) ... olen eläkkeellä keuhkotaudin takia ollu nyt vuoden teen keikan sillon toisen tällön ....
salilla ei mitään fitnes tai airopikkiä ... vaan kunnon lihas voimaa kasvattavia harjoituksia ...voit toki kysyy vinkkejä minult ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa3774124Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard1422962Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi
Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks42515SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän992357Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava1172124Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --662105Särkyneelle sydämelle
Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂431866Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?1311687Tulli ja Poliisi HAZMAT-suojauksin varustettuna omakotitaloa tutkimassa.
Todennäköisesti kysymyksessä huumelaboratorio, jossa käsitellään tappavia ja vaarallisia kemikaaleja. Tulli ja poliisi271604Uus terveysassema
Ei taia olla vielä ketjua siitä ni minäpä alotan. Joko sitä ruvettas porukalla nyt mollaamaa ja arvostelemaa ku nii ruma101595