Saako optikko määrätä lasit jos silmät leikattu?

Tira

Eli vieläkö tuo on voimassa, että optikko ei voi määrätä laseja, mikäli silmät on leikattu?

Ainakin ennen on näin ollut, mutta muistelisin, että viimeksi (2,5v sitten) sanottiin, että siihen on tulossa muutos. Onko tämä astunut voimaan?

15

7379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmäihminen

Nykyisellään siis optikko ei saa määrätä laseja, jos silmät on leikattu.

• Tyttö82

on optikko määrännyt lasit ja tarkastanut näön vuosikaudet, vaikka silmääni oli karsastuksen takia leikattu lapsuudessa eikä ole koskaan mitään sanottu tai kieltäytynyt enkä ole itsekään tuollaisesta kuullut kuin vasta ihan viime vuosina. Nykyään kyllä käyn silmälääkärissä, kun silmiäkin on leikattu enemmän ja tiedän tuosta säännöstä.

• silmäihminen
        Tyttö82 kirjoitti:

on optikko määrännyt lasit ja tarkastanut näön vuosikaudet, vaikka silmääni oli karsastuksen takia leikattu lapsuudessa eikä ole koskaan mitään sanottu tai kieltäytynyt enkä ole itsekään tuollaisesta kuullut kuin vasta ihan viime vuosina. Nykyään kyllä käyn silmälääkärissä, kun silmiäkin on leikattu enemmän ja tiedän tuosta säännöstä.

...ei varsinaisesti ota kantaa karsastusleikkauksiin. Yleisen tulkinnan mukaan, koska karsastusleikkaus ei kohdistu silmän optisiin rakenteisiin, estettä lasien määrämiselle optikon toimesta ei ole.

• Tira
        silmäihminen kirjoitti:

...ei varsinaisesti ota kantaa karsastusleikkauksiin. Yleisen tulkinnan mukaan, koska karsastusleikkaus ei kohdistu silmän optisiin rakenteisiin, estettä lasien määrämiselle optikon toimesta ei ole.

Melko outoa, että minut on aina käsketty lääkäriin. Tai ne muutama kerta, kun olen optikolla käynyt.

Ensimmäisellä kerralla tehtiin jo tutkimukset jne. ja sitten silmiä tutkiessa tarkemmin sillä jollain laitteella huomasi, että silmäni on leikattu ja kysyä asiasta. Kerrottuani leikkauksista optikko lopetti tutkimukset ja käski menemään lääkärille.

Lähinnä tässä vain ajattelin, että lasit pitäisi saada, mutta en jaksaisi nyt lääkärille asti mennä. Täytyypä mennä käymään ja kysymään miten toimivat.

• silmäihminen
        Tira kirjoitti:

Melko outoa, että minut on aina käsketty lääkäriin. Tai ne muutama kerta, kun olen optikolla käynyt.

Ensimmäisellä kerralla tehtiin jo tutkimukset jne. ja sitten silmiä tutkiessa tarkemmin sillä jollain laitteella huomasi, että silmäni on leikattu ja kysyä asiasta. Kerrottuani leikkauksista optikko lopetti tutkimukset ja käski menemään lääkärille.

Lähinnä tässä vain ajattelin, että lasit pitäisi saada, mutta en jaksaisi nyt lääkärille asti mennä. Täytyypä mennä käymään ja kysymään miten toimivat.

Mikä silmäleikkaus sinulle on tehty?

• Tyttö82
        silmäihminen kirjoitti:

sitten alan käymään taas optikolla, kun en enää voi käyttää YTHS:n edullisia silmälääkäripalveluita, jos se kerran on mahdollista. Tällä palstalla on vain aiemmin kirjoitettu, että laki koskee myös karsastusleikkauksia.

• silmäihminen
        Tyttö82 kirjoitti:

sitten alan käymään taas optikolla, kun en enää voi käyttää YTHS:n edullisia silmälääkäripalveluita, jos se kerran on mahdollista. Tällä palstalla on vain aiemmin kirjoitettu, että laki koskee myös karsastusleikkauksia.

Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) 16 §:ssä todetaan:

Laillistettu optikko ei saa itsenäisesti määrätä silmälaseja:

1) alle kahdeksanvuotiaalle lapselle;

2) henkilölle, jolle on aikaisemmin suoritettu silmämunaan kohdistunut leikkaus;

3) henkilölle, jolla ilmeisesti on silmäsairaus; eikä

4) henkilölle, jonka näön tarkkuutta ei silmälaseilla saada normaaliksi.

Hiuksia voi tietysti halkoa siitä, onko karsastusleikkaus "silmämunaan kohdistuva leikkaus", koska silmän liikuttajalihakset, joihin karsastusleikkauksella vaikutetaan, ovat kiinnittyneet silmämunaan. Mutta kuten jo aiemmin totesin, yleinen tulkinta lienee se, että aiemmin tehty karsastusleikkaus ei estä optikkoa määräämästä laseja.

• silmäihminen
        silmäihminen kirjoitti:

Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/94) 16 §:ssä todetaan:

Laillistettu optikko ei saa itsenäisesti määrätä silmälaseja:

1) alle kahdeksanvuotiaalle lapselle;

2) henkilölle, jolle on aikaisemmin suoritettu silmämunaan kohdistunut leikkaus;

3) henkilölle, jolla ilmeisesti on silmäsairaus; eikä

4) henkilölle, jonka näön tarkkuutta ei silmälaseilla saada normaaliksi.

Hiuksia voi tietysti halkoa siitä, onko karsastusleikkaus "silmämunaan kohdistuva leikkaus", koska silmän liikuttajalihakset, joihin karsastusleikkauksella vaikutetaan, ovat kiinnittyneet silmämunaan. Mutta kuten jo aiemmin totesin, yleinen tulkinta lienee se, että aiemmin tehty karsastusleikkaus ei estä optikkoa määräämästä laseja.

Yksiselitteisempi momentti voisi olla esim. "henkilölle, jolle on tehty silmän optisiin tai aistiviin osiin kohdistunut leikkaus".

• Tira
        silmäihminen kirjoitti:

Mikä silmäleikkaus sinulle on tehty?

Toiseen 2 ja toiseen 1

• silmäihminen
        Tira kirjoitti:

Toiseen 2 ja toiseen 1

Kuten tuossa alapuolella olevista vastauksistani voit lukea, optikko ei siis saa määrätä laseja henkilölle, jolle on tehty silmämunaan kohdistunut leikkaus. On ehkä hiukan tulkinnanvaraista, voidaanko karsastusleikkausta pitää silmämunaan kohdistuvana toimenpiteenä - itse sanoisin, että ei. Optikkosi on tainnut tulkita pykälän toisella tapaa.

• tonokki
        silmäihminen kirjoitti:

Yksiselitteisempi momentti voisi olla esim. "henkilölle, jolle on tehty silmän optisiin tai aistiviin osiin kohdistunut leikkaus".

Jos hiusta ruvetaan halkomaan ja tiukka paikka tulee niin optikko jää kakkoseksi tossa hommassa. En tiedä missäpäin yleinen käsitys on, että voi määrittää karsastusleikkuksen käyneelle lasit. Jos et halua mennä lääkärille, niin jätä kertomatta optikolle, että olet käynyt leikkauksessa... sillähän siitä pääsee. Optikko yleensä kysyy onko leikkauksia tehty ja merkitsee tiedot ylös ja silloinhan saat laadukkaan näöntarkastuksen. Ei tarvii myöskään optikon miettiä tekikö oikein vai väärin.

• Tira
        tonokki kirjoitti:

Jos hiusta ruvetaan halkomaan ja tiukka paikka tulee niin optikko jää kakkoseksi tossa hommassa. En tiedä missäpäin yleinen käsitys on, että voi määrittää karsastusleikkuksen käyneelle lasit. Jos et halua mennä lääkärille, niin jätä kertomatta optikolle, että olet käynyt leikkauksessa... sillähän siitä pääsee. Optikko yleensä kysyy onko leikkauksia tehty ja merkitsee tiedot ylös ja silloinhan saat laadukkaan näöntarkastuksen. Ei tarvii myöskään optikon miettiä tekikö oikein vai väärin.

jos silmä on leikattu. Kyllä minulla ainakin arvet tuntee sormellakin. Ja tuon yhden kerran optikko itse kysyi sen takia, kun tutkiessaan kai nuo arpikudokset näki.

Mitenkähän sitten menee se, että kai sitä uudet lasit saa vanhoilla voimakkuuksilla? Siis lääkärin viimeksi määrämillä?

Jos vaikka sitten pyytäisi optikkoa tarkistamaan näön ja mikäli poikkeaa paljon, niin sitten menee lääkärille.

Lähinnä siksi en haluaisi mennä, koska viimeksi jäi vähän huono maku. Lääkäri sanoin jossain vaiheessa, että molemmissa yhtä hyvä näkö ja sitten linnsit olivat kuitenkin 1,5 ja 2,5. Itse en ollut huomannut, että toisella näkisin huonommin. Nyt olen käyttänyt laseja n. 2v ja tuossa 2,5 silmässä on kyllä huonompi näkö. Tuli vain mieleen, että voiko johtua väärin määrätyistä laseista? Eli tuo 2,5 silmä on laiskistunut ja tämän vuoksi näkö heikentynyt?

• Arpisilmä

Minulla on leikattu silmä.
      Optikko ei määrää minulle laseja tuosta vaan noin.
      MUTTA lupalapulla se onnistuu.
      Käydesäni lääkärillä silmäsairauteni vuoksi tarkastuksessa pyydän samalla lapun, jossa kerrotaan että optikko voi määrätä minulle lasit, allekirjoituksena tämä lääkäri.
      Sitten menen optikolle, ja saan lasit.
      Homma toimii mainiosti.

Mutta siihen en osaa vastata, onko käytäntöön tullut muutos, viimeisestä optikolta saamistani laseista kun on jo pari vuotta.

• KilliS

Ahaa tuommoisen lapun voi pyytää lääkäriltä, hyvä tietää:) Mulla on ihan sama homma kuin Tiralla, että haluaisin vai tietää onko näkö huonontunut ja kuinka paljon. 3 optikkoa on mut käännyttänyt suoraan ilman tutkimusta lääkärin pakeille. Ja mun karsastusta tuskin voi olla täysin huomaamatta. Saakos se optikko muuten määrätä niitä prismalinssejä?

• optikko
        KilliS kirjoitti:

Ahaa tuommoisen lapun voi pyytää lääkäriltä, hyvä tietää:) Mulla on ihan sama homma kuin Tiralla, että haluaisin vai tietää onko näkö huonontunut ja kuinka paljon. 3 optikkoa on mut käännyttänyt suoraan ilman tutkimusta lääkärin pakeille. Ja mun karsastusta tuskin voi olla täysin huomaamatta. Saakos se optikko muuten määrätä niitä prismalinssejä?

Laki kieltää tekemästä silmälasireseptin jos silmiä on leikattu. Mutta ei se kiellä tutkimasta niitä, itse ainakin voin tehdä tarkastuksen, mutta jätän määräyksen tekemättä, silloin kun laki niin vaatii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2523
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      101
      1039
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      63
      789
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      707
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      690
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      668
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe