No niin, arvon venetietäjät. Aiemmin elektroniikan armoilla olleena menin ymmälleni uuden vaihturini kanssa. Tässä akkujen vaihtokytkin on käsin väänneltävä. Tiedättehehän, se punainen "off-1-both-2" kytkin. Veneestä löytyy ohjekyltti, joka vapaasti käännettynä kieltää kääntämästä "off" koneen käydessä, tietää diodien menoa. Veneen edellinen omistaja kielsi koskemasta koko nuppiin koneen käydessä. Laituriparlamentissa oli monta mielipidettä, mm: 1)Asennoilla 1-both-2 voi vaihdella. 2) Voi vaihdella, jos on toinen kytkin, jolla virtapiiri pysyy koko ajan suljettuna? 3) Ei voi.
Voinko siis käynnistää akulla 1 ja siirtää käynnissä molemmat lataukseen, both? Vai käynniastänkö ensin both, pysähdyttyä käyttöakulle, statissa starttiakulle, jolloin sen virta karkaa myös tyhjenpään käyttöakkuun, mutta todennäköisesti riittää starttiin?
Vai menenkö ostamaan ämpärillisen elektroniikkaa jännitteitä ja virtoja valvomaan?
Akun vaihtokytkin
7
3171
Vastaukset
- yleensä on
Mulla on laadukas Blue Sea Systemsin pääkatkaisija, josta olen itse aikanaan
mittaamalla varmistunut että galvaaninen yhteys säilyy kun kääntää 1 BOTH 2.
Mutta en sano muunmerkkisistä...
1:ssä on mulla startiakku eli käynnistän asennossa 1 ja annan ladata jonkhin aikaa,
jonka jälkeen käännän BOTH asennon kautta asentoon 2 jossa hupiakut odottavat
latausta. Kytkin pysyy asennossa 2 aina siihen asti, kun mootori seuraavan kerran
käynistetään.- Wiki
Minulla ainaskin pystyy kääntämään starttiakulta käyttöakulle tai rinnankytkentään. Vielä (koputetaan puuta) ei tästä eikä muustakaan syystä ole joutunut vaihtamaan tasasuuntaajaa.
Boshin laturin ja akkujen välissä 70-80luvun mersuissa käytettävä jännitteensäädin. Niitä meni aikoinaan muutama kappale (mekaanisia, kärjillä...) mutta kun löytyi elektroninen vastine jossa koko mötikkä on valettu muoviin niin ei ole ollut kosteus- tai muitakaan ongelmia senkään suhteen.
Eihän tuollaisessa pääkytkimessä ole mieltä jos et pystyisi sitä kääntämään ladatessa. Saman asian tietysti voi hoitaa kahdella erillisellä on/off pääkytkimellä (tosi halpa ratkaisu) tai lisäämällä elektroniikkaa eli diodeja, releitä yms... vehjeksiä jotka maksavat jonkun verran tai enemmän. Hinta ja asennuksen vaatima työ eivät ole eivät ole varsinaisia syitä näiden puuttumiseen meikäläisen purresta, minulla on vain wanhanaikainen epäilevä suhtautuminen elektroniikkaan merellä - olen siis tässä suhteessa jälkeen jäänyt, mutta aika hyvin silti pärjään tuolla pääkytkinsysteemillä.
- HAH
Kytkimiä on erilaisia, tältä osin tyyppejä make-before-break ja break-before-make. Niitä 1-both-2 punaisiakin on monella valmistajalla. Koska diodien palaminenkin on laajalti tunnettu asia, hyvien pääkytkinten valmistajat tekevät niitä make-before-break mallisia. Ja sellaisen kanssahan voit vapaasti käännellä kytkintä moottorin käydessäkin haluamallasi tavalla.
Kun nyt et voi olla varma omasi tyypistä, voit sen kyllä yleismittarilla saada selville. Tähän on lisäksi paras se halvin pari euroa maksava analogimittari, joka reagoi heti näkyvästi muutoksiin. Mittaat vastusta kytkimen napojen välistä ja käännät kytkintä tarkoituksellisen hitaasti. Jos vastukset pysyvät koko ajan nollilla, sinulla on ainakin pikkuisen parempi pääkytkin. Akkujohdot vain irrotat ennen mittauksia, koska et halua mitata jännitteitä vastusskaalalla.- Wiki
Analoginen yleismittari on tietty hieano vempele, minullakin on sellainen ollut (käyttämättömänä onneksi!) vuosikausia veneeni työkaluvalikoimassa.
Jännitteen tai johtokyvyn mittaamiseen olen käyttänyt ns. koetuskynää eli sellaista pikkuruuvarin näköistä jossa kahvan sisällä on polttimo, ja kahvan päästä lähtee piuha. Tämä maksaa vähän alle kahden euron, mutta jos sitäkään ei ole niin vastaavan systeemin voi virittää varapolttimon ja parin johdonpätkän avulla...
Niiku enkelsmanni viinisti loihe lausumaan: "Make it simple!" Blue Sea Systems:llä on erinomainen rele (PN 9112 - Solenoid L Series 250A 12/24V ACR w/ CE) joka automaattisesti kytkee akut rinnan kun moottorin akun jännite nousee muistaakseni 13.8 V:n.
Tätä käytettäessä viedään laturista kaikki virrat suoraan starttiakulle ja kun sen jännite on noussut yhdistyy hupiakut rinnan starttiakun kanssa.
Edut ovat ilmeiset:
- ei dioodeja joiden takia latausjänite tulisi kompensoida.
- starttiakku saadaan automaattisesti priorisoitu.
- hupiakkujen latauksen päällekytkeminen ei unohdu.
- mahdollisesti hapettuneet kontaktipinnat eivät tuhoa dioodeja.
Suosittelen nimenomaan Blue Sea:n dioodi. Olen asentanut kavereille myös Volvo Pentan markinoiva mutta se on alimitoitettu ja käy kuumana. Samoin Vestekin myymä Leab:n vastaava.
Katso: http://bluesea.com/category/2/products/9112
- p.p.
Kääntele niiden 1 akku (akut)- (molemmat) both -
2 akku (akut) välillä tarpeen mukaan myös koneen käydessä, mutta älä koneen käydessä käännä asentoon (pois) Off.
Tarkoitushan kytkimellä on saada valita parista akusta kumpi tahansa erikseen tai yhdessä sekä ladatessa että käyttäessä.
Pois asento taas varmistaa kuin pääkytkin akkujen olevan irti kaikista muista paitsi pilssipumpusta, joka usein kytketään erikseen ohi tämän kytkimen. - A-36
Samanlainen kytkin 1-both-2-off. 2:seen on kytketty 2kpl 75Ah:n akkuja ja ykkösessä yksi 60Ah:n starttiakku. Kytkintä voi käännellä välillä 1-both-2 miten vain itse haluaa ja niin kuin joku totesikin off asentoa ei tietenkään voi käyttää ladatessa muutoin hajoaa latausrele.
Itselläni tuo kytkin on koko ajan 2-asennossa ja vain silloin, kun akut ovat niin tyhjät, ettei kone käynnisty niillä vaihdan 1:lle. Both asentoon ei kannata vaihtaa, jos ei lataus ole päällä, sillä tyhjät hupiakut imaisevat täyden starttiakun tyhjäksi ja voipi akkukin mennä hajalle samalla. En siis käytä starttiakkua muuhun kuin starttaamiseen ja siihenkin aika harvoin. 1:llä startatessa lataan starttiakkua sen verran, mitä startti söi ja sitten käyn taas kääntämässä 2-asentoon ja lataan hupiakkuja. Systeemi toiminut hyvin yli 10-vuotta. Maasähköllä lataillessa vaihtokytkin on usein both asennossa, jolloin varmasti kaikki akut tulevat täyteen. Koneella ajaessakin voi hyvin pitää both asentoa päällä, mutta itselläni se tuppaa unohtumaan siihen asentoon koneen sammutuksen jälkeenkin, siksi se yleensä aina on asennossa 2.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448109Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432151Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262062- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811627Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071- 251066
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850