Oxiklorin?

???

Tuollaista pitäisi napsia yksi päivässä, mitäs on odotettavissa? Tuleeko ihan hulluksi ja entäpäs vatsaoireet? Kannattaisko ottaa Gefilusta tai muita hyviä bakteereita varuilta? Ja entäpä silmäoireet? Auringonotto ei ole onneksi koskaan kuulunut harrastuksiini, mutta toki sitä joskus tarttuu ulkoaktiviteeteissa; kuinka tosissaan pitäisi nyt suojautua (rasvaa vai vaatteita vai?)?

12

4020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilleriä napsiva

      Olen syönyt kyseistä lääkettä noin puoli vuotta eikä mainittavia sivuoireita ole ollut. Hieman vatsaa on poltellut joskus mutta ei kovin usein. Otan lääkkeen ruoan yhteydessä, kai se on jonkin verran auttanut.
      Aurinkovoiteita suosittelen käyttämään. En ole vielä palanut vaikka olen melko vaalea iholtani. Näin ruskea en ole vielä ollut muina kesinä vaikka on tullut käytyä useampana vuonna etelässäkin jopa Intiaa myöden. Kasvoihin laitan suojakertoimeltaan 25, silti kasvojani punottaa ja kuumottaa melkein aina.
      Olen mielestäni saanut suuremman hyödyn Oxikloriinista kuin haitan, siksi aion jatkaa lääkitystä.

    • minieppu

      Olin vakavasti masentunut ja ahdistunut (hulluko?)aloittaessani Oxiklorinin käytön vuosia sitten. Ei se aiheuttanut mitään ongelmia minulle, jos auringolle herkistymistä ei huomioida. Ulkoillessa minun täytyy muistaa, etten ole pitkää aikaa yhtäjaksoisesti kasvot aurinkoon päin. Muuten iho alkaa punoittaa kuin olisin maannut koko päivän auringossa. Muihin reumalääkkeisiin (Trexan ja Prednisolon) verrattuna Oxiklorinia on ollut miellyttävä käyttää.

      Kyllä sinä itse huomaat pian, onko sinun suojauduttava aikaisempaa paremmin auringolta. Kaikkien lääkkeiden sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä.

      • alkup.

        Auringon vaikutusta ei ole päässyt paljon testailemaan viime päivinä kiitos sateiden, ja en pidä ongelmana sitä sen takia, että en ole koskaan kovasti viihtynyt auringossa, joten varjossa oleilu ei haittaa. Sen näkee sitten.

        Lähinnä vaan jäi vaivaamaan se, että farmaseutilta tuli kovasti varoittelua ja pitkä lista kaikesta, lääkäri ei kommentoinut muuta kuin tuota aurinkoa. Silmäoireista olisi kyllä kiva kuulla, sillä silmiini ei olisi minulla varaa saada ongelmia yhtään. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmia, ei sen puoleen että mitään apuakaan, mutta sehän kai kestikin pitkään ennen kuin vaikuttaa (jos vaikuttaa).

        Mutta vielä olisi kiva kuulla kommentteja.


      • minieppu
        alkup. kirjoitti:

        Auringon vaikutusta ei ole päässyt paljon testailemaan viime päivinä kiitos sateiden, ja en pidä ongelmana sitä sen takia, että en ole koskaan kovasti viihtynyt auringossa, joten varjossa oleilu ei haittaa. Sen näkee sitten.

        Lähinnä vaan jäi vaivaamaan se, että farmaseutilta tuli kovasti varoittelua ja pitkä lista kaikesta, lääkäri ei kommentoinut muuta kuin tuota aurinkoa. Silmäoireista olisi kyllä kiva kuulla, sillä silmiini ei olisi minulla varaa saada ongelmia yhtään. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmia, ei sen puoleen että mitään apuakaan, mutta sehän kai kestikin pitkään ennen kuin vaikuttaa (jos vaikuttaa).

        Mutta vielä olisi kiva kuulla kommentteja.

        Reumalääkärillä käydessäni hän tarkastaa silmänpohjat lampun avulla ja hoitaja testaa värinäön. Pidän kaksi kertaa vuodessa (maaliskuun ja heinäkuun) taukoa Oxiklorinin syönnissä sivuvaikutuksien vähentämiseksi. Ensimmäisenä vuonna ei tarvinnut tai saanut pitää taukoja ollenkaan. Näin minun kanssa on menetelty. Jossain toisessa hoitopaikassa voi olla vähän erilainen systeemi. Kyllä ne ajan kanssa selviää sinullekin.

        Reumalääkkeille on tyypillistä, että vaikutuksen näkee kunnolla viikkojen tai kuukausien käytön jälkeen. Oxiklorin yksinään käytettynä on mieto lääke.


      • myöskin

        Aloitin keväällä kyseisen lääkkeen ja minulla on ollut nyt aloituksen jälkeen megaväsy,oliko sinullakin lääkkeen aloituksen yhteydessä tämä masennus vaiko ennemmin ja menikö masennus tällä pelkästään ohi vaiko oliko muutakin lääkitystä.Lääkärini vain oli tästä väsymyksestä sitä mieltä että olisi masennusta mukana.


      • minieppu
        myöskin kirjoitti:

        Aloitin keväällä kyseisen lääkkeen ja minulla on ollut nyt aloituksen jälkeen megaväsy,oliko sinullakin lääkkeen aloituksen yhteydessä tämä masennus vaiko ennemmin ja menikö masennus tällä pelkästään ohi vaiko oliko muutakin lääkitystä.Lääkärini vain oli tästä väsymyksestä sitä mieltä että olisi masennusta mukana.

        Minun masennuksella ei ollut mitään tekemistä reumaan sairastumisen tai reumalääkkeiden kanssa. En ole syönyt mielialalääkkeitä.


      • Nimetön
        alkup. kirjoitti:

        Auringon vaikutusta ei ole päässyt paljon testailemaan viime päivinä kiitos sateiden, ja en pidä ongelmana sitä sen takia, että en ole koskaan kovasti viihtynyt auringossa, joten varjossa oleilu ei haittaa. Sen näkee sitten.

        Lähinnä vaan jäi vaivaamaan se, että farmaseutilta tuli kovasti varoittelua ja pitkä lista kaikesta, lääkäri ei kommentoinut muuta kuin tuota aurinkoa. Silmäoireista olisi kyllä kiva kuulla, sillä silmiini ei olisi minulla varaa saada ongelmia yhtään. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmia, ei sen puoleen että mitään apuakaan, mutta sehän kai kestikin pitkään ennen kuin vaikuttaa (jos vaikuttaa).

        Mutta vielä olisi kiva kuulla kommentteja.

        Silmiin tuli niin valtaisa valonarkuus, että oli vaikeuksia pitää silmiä auki. Kamala polte silmissä, ja koko hoito piti lopettaa.

        Myös auringolle altistuminen, eli ei tarvinnut kuin kävellä torin halki aurinkoisella säällä, jo paloivat käsivarret rakoille.

        Hirvittäviä lihaskramppeja toisella yrittämiskerralla, jonka vuoksi oli pakko lopettaa. Lihaskireys oli niin mieletön, että lääkkeen käyötön jatkaminen oli mahdotonta. Myön kova päänsärky.


    • kaikenlaista

      eli vatsan polttelua on ollut satunnaisesti, mut sit ku tulee on aika kovia väänteitä.. ja samalla näköä välillä tosi vaikee kohdistaa eli akommodaatiohäiriötä on ja viime kesänä n 3 kk lääkityksen aloituksesta tuli kaksoiskuvia, jotka kesti pari päivää, tod on siis tosta lääkityksestä johtunut, vaikee sanoo. todella värikkäitä unia näkee joka yö. välillä on myös vähän "sekava ja hidas" olo, mut toi on niin pientä et en jättäis ikinä pois ja saan olla kiitollinen jos tolla selviän ku muutenkin olen niin herkkä haitavaikutuksille, et en tiedä mitä kovemmista lääkkeistä tulis.

    • 10v.

      eli kymmenisen vuotta oon kyseisiä nappeja napsinu eikä oo koskaan tullu mitään sivuvaikutuksia. Silmätki oon tarkastuttanu kerran noin 5vuotta sitten. Maksa-arvot tarkistutan n. vuodein välein, mutta on siinäki ollu muutama pitempiki väli.. Tokihan lääkkeiden vaikutukset on yksilölliset, mutta kyllä oxiklorin on yks helpoimmista ja turvallisimmista reuman hoidoista!

    • helka

      Minun 11 vuotiaalle pojalleni ei oksiklorin sopinut. Siitä tuli painajaisunia ja iltaisin levottomuutta...etenkin nukkumaan mennessä. Hän itse kuvasi oireen niin että ihan kuin olisi kiire jonnekkin?? Onkohan niin vaan että se lääke ei sovi kaikille lapsille...mutta aikuisille ei tulisi näitä oireita...EN TIEDÄ?? Lääke vaihdettii salazopyriniksi...ja se on ollut hyvä lääke!!!

    • miumau1980

      Mä olen napsinut Oxiklorinia jo 10 vuotta. Silmissä ei ole ollut mitään vikaa ku olen silmälääkärillä käynyt tutkituttaa.Kyllä se näkö on huonontunut,mutta ei pitäisi johtua lääkkeestä.
      Kaukonäkö on heikentynyt seitsemässä vuodessa -1,0. Iho-oireita ei ole ollut.Olen kova ottamaan aurinkoa..eikä iho ole siitä oireillut. Yksi ongelma on kyllä: Iho ei enään rusketu niinku ennen.Vaikka kuinka viihtyy ulkona ni tuntuu että rusketusta ei saa,tai jos saa niin häviää todella nopeasti.Olen ottanut betakaroteeni tabletteja mutta yhtä tyhjän kanssa.

      Muut lääkitykset tällä hetkellä Oxiklorinin lisäksi on Arava, Metotrexaatti( foolihappo), Medrol. Ja silti oireita vaikka napsin noin paljon mömmöjä :(

      Ensi kuussa pitäisi mennä lääkäriin keskustelemaan biologisista lääkkeistä (Humira) Onko kellään omakohtaista kokemusta siitä.Ja onko se omavastuu vuodessa se 600€???..vai..?

    • Oxiklorinonjeed

      Olen syönyt oxiklorinia toidta vuotta. Sivuvaikutuksia ei ole ollut Auringossa jouduin pakosti olemaan kesällä. Mitään ongelmua ei ollut kun oli aurinkolasit päässä. Lämpötila oli sen 30 mitä nyt viime kesän oli läpeensä eli ei tullut pieneen mueleenkään olla pitkähihaisissa. Jossain vaiheessa huomasin että olin "ruskettunut" eli iho oli ihan likaisen pölyisen värinen. Syksylöä lääkäri sanokkin, että se on tyypillistä. Päivetyksen väri paljastaa valehtelijan jis väittää syövänsä lääkettä eikä oikeasti syö sitä. Sen verran kummallinen on se päivetyksen värisävy. Ja hyvin näkyy pysyvän, vieläkin rusketusrajat...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe